Pagina 1 van 1

was da?

Geplaatst: di jan 13, 2009 20:30
door brommer
Afbeelding

resonanzkamer?

is dat om het geluid te reduceren?

Dit is van akrapovic, die met hun nieuwe demper voor de g450x erbij kan.
Die demper geeft 96 db (meen ik) met de normale orginele uitlaatbocht, hebben ze daarom die extra kamer eropgezet, dat ie onder de 94 db blijft?

Geplaatst: di jan 13, 2009 21:06
door mech
Meer vermogen onderin en een geluids reductie van ongeveer 1,5dB.
De BMW heeft meer moeite om still te zijn tijdens een keuring dan andere 450's omdat die een kortere slag heeft en dus ongeveer 500 toeren meer moet draaien tijdens de keuring, met deze uitlaat en demper komen ze net aan 94dB.

Geplaatst: di jan 13, 2009 22:41
door petertje
niet alleen voor bmw ,dit systeem vind je ook terug op vervangingsuitlaten van akra voor andere motoren.
Collegarijder heeft hem op zijn wr450....en het klinkt nog hard :shock:

Geplaatst: wo jan 14, 2009 00:12
door Frank!
petertje schreef:niet alleen voor bmw ,dit systeem vind je ook terug op vervangingsuitlaten van akra voor andere motoren.
Collegarijder heeft hem op zijn wr450....en het klinkt nog hard :shock:
Ha ja, daar staan de Akra's een beetje om bekend, hard... ;)

Geplaatst: wo jan 14, 2009 21:58
door brommer
oke bedankt.

vondt het wel apart.

Geplaatst: wo jan 14, 2009 22:03
door Jo VdB
Eigenlijk is het wat in de fysica een Helmholtz resonator is :wink:

Jo VdB

Geplaatst: do jan 15, 2009 14:09
door folie
Jo VdB schreef:Eigenlijk is het wat in de fysica een Helmholtz resonator is :wink:

Jo VdB
Aha...
Daarmee kun je een drukgolf afvlakken of juist opzwepen.
In dit geval dus waarschijnlijk afvlakken.
Voor de electronici onder ons: een condensator voor je uitlaatstroom.

Voorbeeld: als je met de auto op een bepaalde snelheid rijdt, met het schuifdak open, dan krijg je op een gegeven moment een 'wapperend' geluid in de auto.
De auto is nu een 'Helmholz resonator' geworden. Zet je het raam op een kier, dan kan de druk weg, en is het gewapper ook weg.

Geplaatst: do jan 15, 2009 14:54
door Sjokske
Net zoiets als vroeger op de inlaat bij Yamaha's, soort van buffervaatje.

Geplaatst: do jan 15, 2009 15:58
door folie
Sjokske schreef:Net zoiets als vroeger op de inlaat bij Yamaha's, soort van buffervaatje.
Wel een dynamisch getuned buffervaatje...

Geplaatst: do jan 15, 2009 16:52
door sinterklaas
folie schreef:
Jo VdB schreef:Eigenlijk is het wat in de fysica een Helmholtz resonator is :wink:

Jo VdB
Aha...
Daarmee kun je een drukgolf afvlakken of juist opzwepen.
In dit geval dus waarschijnlijk afvlakken.
Voor de electronici onder ons: een condensator voor je uitlaatstroom.

Voorbeeld: als je met de auto op een bepaalde snelheid rijdt, met het schuifdak open, dan krijg je op een gegeven moment een 'wapperend' geluid in de auto.
De auto is nu een 'Helmholz resonator' geworden. Zet je het raam op een kier, dan kan de druk weg, en is het gewapper ook weg.
Ik denk dat je een trilling bedoelt, geluid is immers een trilling met een bepaalde frequentie.
Met een Helmholz-resonator wordt bij een bepaalde frequentie de trilling juist versterkt, en dus ook het geluid.

Nu denk ik dat als je een trilling bij een bepaalde frequentie kunt versterken dus ook moet kunnen afzwakken.

Geplaatst: do jan 15, 2009 17:37
door folie
sinterklaas schreef:
Ik denk dat je een trilling bedoelt, geluid is immers een trilling met een bepaalde frequentie.
Om precies te zijn is geluid een reeks drukgolven. Als het geluid een zuivere toon heeft dan duren de drukgolven allemaal even lang. Pas dan kun je van een periodieke trilling spreken en dus van een frequentie.
sinterklaas schreef:
Nu denk ik dat als je een trilling bij een bepaalde frequentie kunt versterken dus ook moet kunnen afzwakken

Nou ja
Dat zei ik geloof ik.
Overigens betekent dit dat de werking van dit vaatje dus toerentalafhankelijk is. (kunnen wel nog steeds meerdere toerentallen zijn)

Geplaatst: do jan 15, 2009 17:49
door sinterklaas
folie schreef:
Om precies te zijn is geluid een reeks drukgolven. Als het geluid een zuivere toon heeft dan duren de drukgolven allemaal even lang. Pas dan kun je van een periodieke trilling spreken en dus van een frequentie.
Kijk, weer wat geleerd. Dit wist ik dus nog niet.

Geplaatst: do jan 15, 2009 18:30
door gassen
Is dus geen reserve stukje pijp? :shock: :roll:
:lol:

Geplaatst: do jan 15, 2009 23:11
door brommer
voor je redbull sponsering, lijkt het echt op een blikje redbull

Geplaatst: vr jan 16, 2009 09:42
door Sjokske
Gereedschapssetje erin misschien (bandenlichters, inbussleutels etc) :idea: :lol: