Pagina 1 van 1

Beginnen met enduro in holten

Geplaatst: zo jan 11, 2009 14:35
door JarnoD
dag beste mensen,
Bij deze wil ik wat vragen stellen over het deelnemen van een enduro rit.

Ik heb een honda xr400r gekocht eind vorig jaar en wil nu samen met een maat van mij de rit in holten mee gaan doen 7 maart aanstaande.
waar moet ik volgens jullie opletten buiten deze dingen?

-enduro clausule
-motor technisch in orde
-dag licentie
-milieu mat

En dan nog wat specifieke vragen:
-de rit in holten is niet een endurorit maar een offroadrit wat houdt dit in voor het reglement?
-En is de keur van de motor dan bijvoorbeeld minder streng? Zoals bijvoorbeeld een killer in de ori demper.
en de banden Wel of niet FIM goedkeur?

Ik heb nu een set crosslaarzen( axo ),losse broek en jas met op de knie, elleboog en schouders protectie ( gewoon een set van evolution dus meer voor het toer gebeuren)
Is dat voldoende om mee te mogen rijden of moet je verplicht een bodyprotector hebben met crossbroek en speciaale endurojas.

Ik zie tegemoet naar julie antwoorden!

Groetjes Jarno Dekkers

Ps sorry dat ik zo met de deur in huis val maar ik wil zo snel mogelijk alles geregeld hebben! En ik ga zeker veel plezier hebben van dit forum .

Geplaatst: zo jan 11, 2009 17:42
door adje
Wil je nu meedoen aan de enduro wedstrijd of aan de offroadrit ?
Hier zijn wel verschillende regeltjes in.

Geplaatst: zo jan 11, 2009 17:45
door JarnoD
adje schreef:Wil je nu meedoen aan de enduro wedstrijd of aan de offroadrit ?
Hier zijn wel verschillende regeltjes in.
aan de offroad rit van 1x 70 km

Geplaatst: zo jan 11, 2009 17:51
door adje
Voor de offroad rit moet je motor gewoon in orde zijn met DOT goedgekeurde banden ( FIM niet nodig ) en niet teveel uitlaatgeluid ( 92DB )

De kleding die je opnoemt is okay.

Geplaatst: zo jan 11, 2009 18:40
door JarnoD
adje schreef:Voor de offroad rit moet je motor gewoon in orde zijn met DOT goedgekeurde banden ( FIM niet nodig ) en niet teveel uitlaatgeluid ( 92DB )

De kleding die je opnoemt is okay.
ok dat is mooi, een bodyprotector is dus niet nodig....
en mijn helm is een nox free speed series ( niet je van het ik weet het maar heb hem uit mijn brommertijd over) moet hij op de lijst staan bij knmv?
kan er wel nox vinden maar geen types.

en dus de kenda trackmaster is goedkeur dan? dot approved

Geplaatst: zo jan 11, 2009 18:49
door mark20v
JarnoD schreef:
adje schreef:Voor de offroad rit moet je motor gewoon in orde zijn met DOT goedgekeurde banden ( FIM niet nodig ) en niet teveel uitlaatgeluid ( 92DB )

De kleding die je opnoemt is okay.
ok dat is mooi, een bodyprotector is dus niet nodig....
en mijn helm is een nox free speed series ( niet je van het ik weet het maar heb hem uit mijn brommertijd over) moet hij op de lijst staan bij knmv?
kan er wel nox vinden maar geen types.
Ze hebben mijn helm nog nooit gecontroleerd. Let naast DOT banden wel ff op alle papieren, claxon en overmatige speling op lagers e.d..

Gr Mark

Geplaatst: zo jan 11, 2009 19:49
door Redski
een bodyprotector is dus niet nodig
Maar wel sterk aan te raden. Je rijdt bij een enduro natuurlijk ook door bos en kreupelhout. Dat geeft niet echt mee.....

Geplaatst: ma jan 12, 2009 12:23
door Frank!
JarnoD schreef:
adje schreef:Voor de offroad rit moet je motor gewoon in orde zijn met DOT goedgekeurde banden ( FIM niet nodig ) en niet teveel uitlaatgeluid ( 92DB )

De kleding die je opnoemt is okay.
ok dat is mooi, een bodyprotector is dus niet nodig....
Je zit op de motor, dus draag je een protector...

Geplaatst: ma jan 12, 2009 14:05
door JarnoD
Frank! schreef:
JarnoD schreef:
adje schreef:Voor de offroad rit moet je motor gewoon in orde zijn met DOT goedgekeurde banden ( FIM niet nodig ) en niet teveel uitlaatgeluid ( 92DB )

De kleding die je opnoemt is okay.
ok dat is mooi, een bodyprotector is dus niet nodig....
Je zit op de motor, dus draag je een protector...
Ok als ik het goed begrijp dan doe jij onder een jas met elleboog schouder en rug stukken nog een body protector??? Dat zit toch niet lekker...

ik doe er wel een niergordel onder aan .... dat is dan toch ook voldoende?

Geplaatst: ma jan 12, 2009 14:56
door speedphreax
Nee, je haalt ze uit je jas en doet een MX protector onder de jas of er boven. Alleen een niergordel is niet voldoende omdat je dan op je borst een keienvanger mist

Geplaatst: ma jan 12, 2009 15:20
door Frank!
speedphreax schreef:Nee, je haalt ze uit je jas en doet een MX protector onder de jas of er boven. Alleen een niergordel is niet voldoende omdat je dan op je borst een keienvanger mist
Precies.

Geplaatst: ma jan 12, 2009 17:01
door wr450f'05
Ik zou gewoon een compleet set bescherming aanschaffen en niet een gewone motorjas.

Iedereen draagt niet voor niks een mx protector of zoals ik een protectorvest met elleboogbescherming en niergordel.

Een paar goede crosslaarzen zijn aan te raden en een paar kniebeschermers, een heel klein paaltje tegen je knie kan grote gevolgen hebben voor je knieschijf.

Uiteraard is een goede cross/enduro helm ook geen overbodige luxe.

Doe gewoon verstandig en schaf dat spul allemaal gewoon aan, als je een beetje marktplaats in de gaten houdt dan vallen de kosten ook nog wel mee.
En als het dan nog te duur is dan moet je gewoon overwegen om te stoppen, het is en blijft nu eenmaal een dure hobby waar je op veiligheid niet moet bezuinigen.

Geplaatst: ma jan 12, 2009 17:54
door JarnoD
wr450f'05 schreef:Ik zou gewoon een compleet set bescherming aanschaffen en niet een gewone motorjas.

Iedereen draagt niet voor niks een mx protector of zoals ik een protectorvest met elleboogbescherming en niergordel.

Een paar goede crosslaarzen zijn aan te raden en een paar kniebeschermers, een heel klein paaltje tegen je knie kan grote gevolgen hebben voor je knieschijf.

Uiteraard is een goede cross/enduro helm ook geen overbodige luxe.

Doe gewoon verstandig en schaf dat spul allemaal gewoon aan, als je een beetje marktplaats in de gaten houdt dan vallen de kosten ook nog wel mee.
En als het dan nog te duur is dan moet je gewoon overwegen om te stoppen, het is en blijft nu eenmaal een dure hobby waar je op veiligheid niet moet bezuinigen.

Ah kijk is aan dat zijn goede adviezen dat is nu de reden dat ik dit topic heb aangemaakt, jullie hebben ervaring ik niet. En ik ben het helemaal met jullie eens op veiligheid nooit bezuinigen.

ik was al aan het kijken voor een protector alleen vraag ik me af wat voor iets dan het beste is voor natuurlijk het minste geld ( ben nog maar student ) . En ik had deze broek en jas al vanaf de brommer heb hier ook lekker veel mee getourd. Ben nog maar 19 dus heb nog een boel te leren op dit gebied. vandaar deze mischien domme vragen ;)

bij mxshop4you.nl bieden ze van fly een protector aan voor 75 euro maar dat is zonder elleboog protectie en 90 met...
Relatief lage bedragen vergeleken andere merken die al gauw naar de 120 neigen.
is dit een beetje fijn spul of absoluut af te raden?
en wat is fijner een protector met elleboog er aan vast of losse elleboog beschermers erbij te nemen?

alvast weer bedankt

Geplaatst: ma jan 12, 2009 18:44
door mech
Ik heb nog een protector en kleding te koop, kijk even in de te koop aangeboden sectie.
MX Protector van Thor
Broek en Jas van Acerbis nog helemaal nieuw
http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=9379

Geplaatst: ma jan 12, 2009 22:47
door JarnoD
mech schreef:Ik heb nog een protector en kleding te koop, kijk even in de te koop aangeboden sectie.
MX Protector van Thor
Broek en Jas van Acerbis nog helemaal nieuw
http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=9379
ik ben het allemaal aan het bekijken en zal het meenemen in de vergelijking.


Ik heb nog een originele uitlaat en in de demper zit nu zo'n killer ik wil hem er graag uithalen om net wat meer vermogen te krijgen voor op de weg.
Als ik de filmpjes kijk van andere jaren zie ik dat er ook crf's meerijden en andere nieuwere machines en tweetakten die ook vrij veel kabaal maken.
betekend dat , dat ik de killer eruit kan laten?

ps ik heb dus een honda xr400r van 1997

Afbeelding

Geplaatst: ma jan 12, 2009 23:18
door Jo VdB
Laat die dB-killer maar steken !!

a) Meer vermogen ga je als beginner niet nodig hebben
b) veel meer vermogen ga je er ook niet door krijgen, enkel kwade blikken van off-road rijders die het WEL goed voorhebben met de sport !

Probeer eerst maar GOED te rijden zonder er af te vallen, en daarna probeer je maar SNELLER te rijden zonder ongelukken :evil:

Jo VdB

Geplaatst: di jan 13, 2009 09:05
door henkzelf
Ik heb zelf een XR400 gehad. Zonder killer komt deze niet door de geluidskeuring.
Ik had de originele killer vervangen door een (koper) buisje , diameter ?22 mm, lengte 25 cm, gelast/gesoldeerd aan een eindplaatje, dat met de originele moertjes vast kon.

Kleding: die (semi)weg-motorpakken met ingebouwde bescherming zijn vaak loodzwaar en veel te warm. Je bent wel aan het sporten, hè!
Dus: afhankelijk van de tempratuur: thermo-ondergoed, fietsbroek, losse knieprotectoren, bodyprotector, meestal geen losse elleboogprotectoren, crossbroek, crossshirt (evt winter/winddicht), als het vriest een extra polyester truitje, dun sinisalo jasje.
Geen katoen, dat wordt zeiknat.

By the way: heb je al eens op het onverharde gereden? Anders is het misschien handig ergens op een crossbaan of braakligend terrein te gaan spelen. Voor je eigen veiligheid en die van anderen, en altijd het best met een maatje. Succes.

Keuring: ook de verlichting en het remlicht moeten het doen. Spiegels hoeft niet.

Geplaatst: di jan 13, 2009 15:56
door JarnoD
henkzelf schreef:Ik heb zelf een XR400 gehad. Zonder killer komt deze niet door de geluidskeuring.
Ik had de originele killer vervangen door een (koper) buisje , diameter ?22 mm, lengte 25 cm, gelast/gesoldeerd aan een eindplaatje, dat met de originele moertjes vast kon.

Kleding: die (semi)weg-motorpakken met ingebouwde bescherming zijn vaak loodzwaar en veel te warm. Je bent wel aan het sporten, hè!
Dus: afhankelijk van de tempratuur: thermo-ondergoed, fietsbroek, losse knieprotectoren, bodyprotector, meestal geen losse elleboogprotectoren, crossbroek, crossshirt (evt winter/winddicht), als het vriest een extra polyester truitje, dun sinisalo jasje.
Geen katoen, dat wordt zeiknat.

By the way: heb je al eens op het onverharde gereden? Anders is het misschien handig ergens op een crossbaan of braakligend terrein te gaan spelen. Voor je eigen veiligheid en die van anderen, en altijd het best met een maatje. Succes.

Keuring: ook de verlichting en het remlicht moeten het doen. Spiegels hoeft niet.

Weer een hoop goede info!!!!
dank u

Ja ik heb al lekker wat uurtjes onverhard door gemaakt met van alles en nog wat Heb dus al een beetje ervaring en daarom wil ik nu dit gaan proberen.
en met de kleding die ik op dit moment draag is het idd zweten geblazen.

hoe doet de xr400 het op zon dag? ( warmlopen, te zwaar mischien? )

groetjes

Geplaatst: di jan 13, 2009 22:55
door erwindob
Een XR doet het prima op zo'n dag.
(maar op een fijne Huskie kun je op een zompig maisland nog wel een keertje extra opschakelen :) )

Geplaatst: di jan 13, 2009 22:57
door JarnoD
erwindob schreef:Een XR doet het prima op zo'n dag.
(maar op een fijne Huskie kun je op een zompig maisland nog wel een keertje extra opschakelen :) )
hahah dat geloof ik graag ja maar heb nu lekker voor de betrouwbaarheid van de luchtkoeler gekozen en ga het daar voorlopig mee doen. Ben nog maar student en dus heb ik niet zoveel te besteden....