Wedstrijd verslagen
Geplaatst: zo jan 04, 2009 11:53
SANTA ROSA - De Dakar-rally door Zuid-Amerika is voor de Brabanders goed begonnen. Zowel in het motor- als het vrachtwagenklassement doen de Brabanders bovenin mee. Hoewel dat niet voor alle Brabantse deelnemers geldt.
De eerste etappe van Le Dakar is normaalgesproken een formaliteit. Een mooie opwarmer en eerste serieuze test voor rijders en voertuigen. Maar niet deze eerste etappe. Hitte, stoffige en verraderlijke rotsachtige wegen, zorgden dat de banden het zwaar te verduren hadden en vele al snel banden moesten wisselen. met veel tijdverlies tot gevolg. Dat werd vooral goed gemerkt door de motorrijders die als eerste vertrokken uit Buenos Aires. Frans Verhoeven deed goede zaken. De motorrijder uit Tilburg wist als vierde in Santa Rosa aan te komen op een klein half uur achter de Spaanse etappewinnaar Marc Coma.
Funest
“Het was een helse rit”, zo liet Verhoeven in het bivak weten, “maar alles gaat naar wens, de motor loopt goed.” Hij merkte meteen wat het zwakke punt van zijn motor was. De rotsachtige ondergrond van Argentinië is funest voor de banden. “Het grote probleem zijn de banden. Ze rookten tegen het einde flink. Maar ik heb het volgens mij toch goed gedaan.” Wie ook last van zijn banden had was meervoudig Dakarwinnaar Cyril Depres. De motorrijder die in 2005 en 2007 won, reed zijn achterband aan gort en moest noodgedwongen de laatste tachtig kilometer van de etappe op zijn velg door zien te komen.
Ook vrachtwagenchauffeur Hans Stacey had problemen met zijn banden. Hij moest nog voor de etappe goed en wel onderweg was, zijn twee voorbanden vervangen door een technisch mankement en verloor veel tijd op de concurrentie. Hij kwam op ruim veertig minuten op de nummer één binnen in het bivak in Santa Rosa. De vrachtwagencoureur uit Best liet zich er niet door ontmoedigen. "Mijn motivatie is nog groter dan gisteren. De Dakar is nog lang niet gelopen. Let maar op."
Miniem
Gerard de Rooy deed het stukken beter. Na een constant stuivertje wisselen voorin met de roemruchte Rus Chagin - die uiteindelijk zevende werd- , kwam De Rooy in landgenoot Marcel van Vliet een tegenstander van formaat tegen. De Rooy wist het derde checkpoint als snelste te passeren, maar verloor naar de finish toe miniem terrein op van Vliet die de overwinning van de eerste etappe liet noteren. Op slechts twee seconden kwam de Rooy binnen.
'Een stofbak', zo noemde Gerard de Rooy de etappe. (Foto: DakarPress.nl)
"Deze dag ging echt nergens over, levensgevaarlijk", aldus Gerard de Rooy. “Dit had niets met rallyrijden te maken. Alles rijdt 150 kilometer per uur, het is een stofbak en motoren en auto’s gaan niet opzij als je ze wilt passeren. Eigenlijk is er ook nauwelijks ruimte om opzij te gaan. Het is gewoon te smal voor ons. Het schijnt morgen weer zo’n dag te worden. Ik hoop dat het goed afloopt."
Zorgen
Iemand die zich daar minder zorgen om maakt, is autocoureur Tonnie van Deijne uit Zeeland. Hij maakte een turbulente eerste etappe mee maar wist toch binnen het half uur van de eerste auto binnen te komen op plek 27 in het tussenklassement. Van Deijne vloog uit de bocht op een stuk parcours dat zijn navigator Wouter Rosegaar niet kon terugvinden in zijn roadbook en enkele kilometers later moest het tweetal een band verwisselen. "Het is niet een race van één dag", zo relativeerde de Mitsubishi-rijder zijn plek in de rangschikking.
Pech
Voor sommige Brabantse deelnemers kon er minder tevreden teruggekeken worden op dag één van de zwaarste rally ter wereld. Zo kwamen quadrijders Martijn van Gastel en Alex Brusselers als laatste binnen op ruim twee-en-een-half uur van de top. Rob Verstegen had op de verbindingsroute al technische problemen met zijn motor en kwam vijf-en-een-half uur later dan de nummer één binnen in het bivak. Had Ab Olde Scheper al de pech dat er in Argentinië in zijn auto werd ingebroken, nu had hij een slechte eerste dag, waardoor hij vier uur later dan de eerste auto over de finish kwam.
Grootste pechvogel bleek motorrijder Ebert Dollevoet die bij een val zijn schouder uit de kom zag schieten en door een arts verboden is om voor etappe twee op te stappen. Hij is de eerste Brabantse én eerste Nederlandse uitvaller tijdens deze Dakar. Hij is niet de enige. Door het warme weer, de rotsachtige ondergrond van Argentinië en de hoge snelheid die tijdens deze supersnelle proef gehaald werd, vielen er al veel deelnemers af in de eerste etappe. Schade na de eerste dag: 79 van de in totaal 500 teams zullen niet aan de start van de tweede etappe verschijnen
De tussenstand in het motor-, auto- en vrachtwagenklassement van de Dakar 2009. Na de eerste etappe van Buenos Aires naar Santa Rosa ziet de stand er als volgt uit.
MOTOR:
1. Coma (ESP) in 2.46.17
2. Czachor (POL) op 00.22.05
3. Stanovnik (SVN) 00.24.42
4. Frans Verhoeven 00.26.14
5. Street (USA) 00.26.22
58. Jurgen van den Goorbergh 01.00.08
78. Marcel Snijders 01.05.34
84. Alex van den Broek 01.07.42
128. Ronny Roos 01.28.22
148. Martijn van Gastel 01.39.30
149. John Braat 01.39.34
165. Pierre Karsmakers 01.48.39
211. Rob Verstegen 05.23.56
VRACHTWAGEN:
1. Van Vliet (NED) in 03.15.07
2. Gerard de Rooy op 00.00.02
3. Mardeev (RUS) 00.00.22
4. Kabirov (RUS) 00.02.00
5. Stajf (CZE) 00.02.45
30. Frits van Eerd 00.38.36
32. Hans Stacey 00.40.15
36. Geert Verhoeven 00.51.19
AUTO:
1. All Attiyah (QAT) in 02.36.15
2. Sainz (ESP) op 00.02.17
3. De Villiers (ZAF) 00.02.40
4. Miller (USA) 00.04.21
5. Alphand (FRA) 00.04.44
27. Tonnie van Deijne 00.25.25
125. Pieter van Kruijsdijk 01.24.25
134. Michel de Groot 01.34.44
150. Erik van Loon 02.03.20
161. Ab Olde Scheper 04.06.34
QUAD:
1. Declerck (FRA) in 04.00.16
2. Machacek (CZE) op 00.12.56
3. Henderson (URY) 00.15.50
4. Sonik (POL) 00.21.14
5. Gonzalez (ESP) 00.21.36
21. Martijn van Gastel 02.36.59
22. Alex Brusselers 02.37.30
UITVALLERS:
Ebert Dollevoet (Motor): Valpartij - etappe 1
bron: http://www.omroepbrabant.nl/
De eerste etappe van Le Dakar is normaalgesproken een formaliteit. Een mooie opwarmer en eerste serieuze test voor rijders en voertuigen. Maar niet deze eerste etappe. Hitte, stoffige en verraderlijke rotsachtige wegen, zorgden dat de banden het zwaar te verduren hadden en vele al snel banden moesten wisselen. met veel tijdverlies tot gevolg. Dat werd vooral goed gemerkt door de motorrijders die als eerste vertrokken uit Buenos Aires. Frans Verhoeven deed goede zaken. De motorrijder uit Tilburg wist als vierde in Santa Rosa aan te komen op een klein half uur achter de Spaanse etappewinnaar Marc Coma.
Funest
“Het was een helse rit”, zo liet Verhoeven in het bivak weten, “maar alles gaat naar wens, de motor loopt goed.” Hij merkte meteen wat het zwakke punt van zijn motor was. De rotsachtige ondergrond van Argentinië is funest voor de banden. “Het grote probleem zijn de banden. Ze rookten tegen het einde flink. Maar ik heb het volgens mij toch goed gedaan.” Wie ook last van zijn banden had was meervoudig Dakarwinnaar Cyril Depres. De motorrijder die in 2005 en 2007 won, reed zijn achterband aan gort en moest noodgedwongen de laatste tachtig kilometer van de etappe op zijn velg door zien te komen.
Ook vrachtwagenchauffeur Hans Stacey had problemen met zijn banden. Hij moest nog voor de etappe goed en wel onderweg was, zijn twee voorbanden vervangen door een technisch mankement en verloor veel tijd op de concurrentie. Hij kwam op ruim veertig minuten op de nummer één binnen in het bivak in Santa Rosa. De vrachtwagencoureur uit Best liet zich er niet door ontmoedigen. "Mijn motivatie is nog groter dan gisteren. De Dakar is nog lang niet gelopen. Let maar op."
Miniem
Gerard de Rooy deed het stukken beter. Na een constant stuivertje wisselen voorin met de roemruchte Rus Chagin - die uiteindelijk zevende werd- , kwam De Rooy in landgenoot Marcel van Vliet een tegenstander van formaat tegen. De Rooy wist het derde checkpoint als snelste te passeren, maar verloor naar de finish toe miniem terrein op van Vliet die de overwinning van de eerste etappe liet noteren. Op slechts twee seconden kwam de Rooy binnen.
'Een stofbak', zo noemde Gerard de Rooy de etappe. (Foto: DakarPress.nl)
"Deze dag ging echt nergens over, levensgevaarlijk", aldus Gerard de Rooy. “Dit had niets met rallyrijden te maken. Alles rijdt 150 kilometer per uur, het is een stofbak en motoren en auto’s gaan niet opzij als je ze wilt passeren. Eigenlijk is er ook nauwelijks ruimte om opzij te gaan. Het is gewoon te smal voor ons. Het schijnt morgen weer zo’n dag te worden. Ik hoop dat het goed afloopt."
Zorgen
Iemand die zich daar minder zorgen om maakt, is autocoureur Tonnie van Deijne uit Zeeland. Hij maakte een turbulente eerste etappe mee maar wist toch binnen het half uur van de eerste auto binnen te komen op plek 27 in het tussenklassement. Van Deijne vloog uit de bocht op een stuk parcours dat zijn navigator Wouter Rosegaar niet kon terugvinden in zijn roadbook en enkele kilometers later moest het tweetal een band verwisselen. "Het is niet een race van één dag", zo relativeerde de Mitsubishi-rijder zijn plek in de rangschikking.
Pech
Voor sommige Brabantse deelnemers kon er minder tevreden teruggekeken worden op dag één van de zwaarste rally ter wereld. Zo kwamen quadrijders Martijn van Gastel en Alex Brusselers als laatste binnen op ruim twee-en-een-half uur van de top. Rob Verstegen had op de verbindingsroute al technische problemen met zijn motor en kwam vijf-en-een-half uur later dan de nummer één binnen in het bivak. Had Ab Olde Scheper al de pech dat er in Argentinië in zijn auto werd ingebroken, nu had hij een slechte eerste dag, waardoor hij vier uur later dan de eerste auto over de finish kwam.
Grootste pechvogel bleek motorrijder Ebert Dollevoet die bij een val zijn schouder uit de kom zag schieten en door een arts verboden is om voor etappe twee op te stappen. Hij is de eerste Brabantse én eerste Nederlandse uitvaller tijdens deze Dakar. Hij is niet de enige. Door het warme weer, de rotsachtige ondergrond van Argentinië en de hoge snelheid die tijdens deze supersnelle proef gehaald werd, vielen er al veel deelnemers af in de eerste etappe. Schade na de eerste dag: 79 van de in totaal 500 teams zullen niet aan de start van de tweede etappe verschijnen
De tussenstand in het motor-, auto- en vrachtwagenklassement van de Dakar 2009. Na de eerste etappe van Buenos Aires naar Santa Rosa ziet de stand er als volgt uit.
MOTOR:
1. Coma (ESP) in 2.46.17
2. Czachor (POL) op 00.22.05
3. Stanovnik (SVN) 00.24.42
4. Frans Verhoeven 00.26.14
5. Street (USA) 00.26.22
58. Jurgen van den Goorbergh 01.00.08
78. Marcel Snijders 01.05.34
84. Alex van den Broek 01.07.42
128. Ronny Roos 01.28.22
148. Martijn van Gastel 01.39.30
149. John Braat 01.39.34
165. Pierre Karsmakers 01.48.39
211. Rob Verstegen 05.23.56
VRACHTWAGEN:
1. Van Vliet (NED) in 03.15.07
2. Gerard de Rooy op 00.00.02
3. Mardeev (RUS) 00.00.22
4. Kabirov (RUS) 00.02.00
5. Stajf (CZE) 00.02.45
30. Frits van Eerd 00.38.36
32. Hans Stacey 00.40.15
36. Geert Verhoeven 00.51.19
AUTO:
1. All Attiyah (QAT) in 02.36.15
2. Sainz (ESP) op 00.02.17
3. De Villiers (ZAF) 00.02.40
4. Miller (USA) 00.04.21
5. Alphand (FRA) 00.04.44
27. Tonnie van Deijne 00.25.25
125. Pieter van Kruijsdijk 01.24.25
134. Michel de Groot 01.34.44
150. Erik van Loon 02.03.20
161. Ab Olde Scheper 04.06.34
QUAD:
1. Declerck (FRA) in 04.00.16
2. Machacek (CZE) op 00.12.56
3. Henderson (URY) 00.15.50
4. Sonik (POL) 00.21.14
5. Gonzalez (ESP) 00.21.36
21. Martijn van Gastel 02.36.59
22. Alex Brusselers 02.37.30
UITVALLERS:
Ebert Dollevoet (Motor): Valpartij - etappe 1
bron: http://www.omroepbrabant.nl/