Standvastigheid KTM 4takt motorblok (SX/EXC blok)
Geplaatst: zo mei 04, 2003 21:55
Zoals jullie weten heb ik een KTM 520 EXC.
De kinderziektes zijn gekend : lagers nokkenas, autodecompressieschroef
Toch even dit bericht om te getuigen van de "sterkte" van het blok.
Vorige week reed ik de Belgische enduro van Gembloux.
Na 2/3 koers begon mijn motor "raar" te doen. Hij deed zoiets in de trant van 'ting ting ting", en telkens ik gas gaf, deed hij iets van DRRRRR DRRRRR
Ik dacht eerst aan kapotte spaak, dan aan een steentje tussen de uitlaat, dan aan een losgetrilde schroef, ....
Enfin, niks te zien, dus maar verder koersen (op een zeer selectief parcours)
Totdat ik plotseling (bij stilstand) stoom zie ontsnappen onderaan de radiator ...
Deze was COMPLEET leeg... Vandaar dus dat lawaai !!! De motor was dus aan het pingelen en de zuiger had het ook nogal heet
Kraantjeswater bijgevuld, en verdergereden...
Bij de crossproef aangekomen, moest ik even wachten.
Motor begint terug te koken, en het water SPOOT er onderaan uit (klein gaatje in slang ) Weer leeg dus ...
Hier geen huis in de omtrek te bespeuren. Dan maar SPA BRUIS (of Spa Rood voor onze Nederlandse vrienden) eringedaan (gekregen van de dame van de tijdsopname) en rustig naar mijn auto gereden.
RESULTAAT
Het plastic waterpomp-wiel compleet gesmolten (zit bij KTM rechtstreeks op nokkenas) en voor de rest NIETS
Als dit geen bewijs is voor de standvastigheid en degelijkheid van zo'n RFS-blok.
(Ik heb er nu wel een beter (dubbel aluminium) waterpomp-wiel op gemonteerd.)
Jo VdB
De kinderziektes zijn gekend : lagers nokkenas, autodecompressieschroef
Toch even dit bericht om te getuigen van de "sterkte" van het blok.
Vorige week reed ik de Belgische enduro van Gembloux.
Na 2/3 koers begon mijn motor "raar" te doen. Hij deed zoiets in de trant van 'ting ting ting", en telkens ik gas gaf, deed hij iets van DRRRRR DRRRRR
Ik dacht eerst aan kapotte spaak, dan aan een steentje tussen de uitlaat, dan aan een losgetrilde schroef, ....
Enfin, niks te zien, dus maar verder koersen (op een zeer selectief parcours)
Totdat ik plotseling (bij stilstand) stoom zie ontsnappen onderaan de radiator ...
Deze was COMPLEET leeg... Vandaar dus dat lawaai !!! De motor was dus aan het pingelen en de zuiger had het ook nogal heet
Kraantjeswater bijgevuld, en verdergereden...
Bij de crossproef aangekomen, moest ik even wachten.
Motor begint terug te koken, en het water SPOOT er onderaan uit (klein gaatje in slang ) Weer leeg dus ...
Hier geen huis in de omtrek te bespeuren. Dan maar SPA BRUIS (of Spa Rood voor onze Nederlandse vrienden) eringedaan (gekregen van de dame van de tijdsopname) en rustig naar mijn auto gereden.
RESULTAAT
Het plastic waterpomp-wiel compleet gesmolten (zit bij KTM rechtstreeks op nokkenas) en voor de rest NIETS
Als dit geen bewijs is voor de standvastigheid en degelijkheid van zo'n RFS-blok.
(Ik heb er nu wel een beter (dubbel aluminium) waterpomp-wiel op gemonteerd.)
Jo VdB