Pagina 1 van 1

demper ktm300exc

Geplaatst: zo dec 21, 2008 15:21
door blubberboerke
voor mijn ktm wil ik een nieuwe demper gaan kopen.
Maakt een sx demper (kort) veel meer herrie dan bijvoorbeeld een
ktm fmf sixdays enduro (lang) demper?
Ik heb er al een sx voorbocht op zitten.

Wil nl. ook aan offroad ritten meedoen zonder problemen.

Geplaatst: zo dec 21, 2008 21:44
door Redski
Maakt een sx demper (kort) veel meer herrie
Ja.
Een KTM FMF of een KTM SXS enduro demper(Doma) voldoen prima. Geluid is 94 DB, goed dus en de motor loopt er goed op. Ik heb trouwens op mijn huidige 300 (2008) een schijf van de orginele demper afgezaagd tot aan het KTM logo. Tip van Mark Wassink die lang met een orginele demper op deze manier heeft gereden. Geluid blijft binnen limiet maar de motor loopt bovenin beter door (lange maisplak). De orginele demper is welliswaar zwaar maar ijzersterk.

Geplaatst: ma dec 22, 2008 16:21
door blubberboerke
Redski schreef:
Maakt een sx demper (kort) veel meer herrie
Ja.
Een KTM FMF of een KTM SXS enduro demper(Doma) voldoen prima. Geluid is 94 DB, goed dus en de motor loopt er goed op. Ik heb trouwens op mijn huidige 300 (2008) een schijf van de orginele demper afgezaagd tot aan het KTM logo. Tip van Mark Wassink die lang met een orginele demper op deze manier heeft gereden. Geluid blijft binnen limiet maar de motor loopt bovenin beter door (lange maisplak). De orginele demper is welliswaar zwaar maar ijzersterk.
Heb de KTM FMF enduro besteld.
Ben benieuwd.
Had een doma, maar die is afgebroken.

Geplaatst: ma dec 22, 2008 17:51
door Bart Notten jr.
Een einddempertje doet niet zo heel erg veel bij een tweetakt!
Daar gaat het vooral om de voorpijp! bij een viertakt is het net andersom!
Tuurlijk doet het altijd wel wat, maar ik heb wel gemerkt dat een 300 met een originele einddemper wel lekker onderin toeren trekt. Hoe korter de einddemper, hoe langer ie doorloopt lijkt het wel!
Zit er ook aan te denken om een andere voorpijp te halen voor mijn 300! (heb sinds kort een 2008) met compleet originele uitlaat.

Geplaatst: ma dec 22, 2008 19:44
door blubberboerke
Bart Notten jr. schreef:Een einddempertje doet niet zo heel erg veel bij een tweetakt!
Daar gaat het vooral om de voorpijp! bij een viertakt is het net andersom!
Tuurlijk doet het altijd wel wat, maar ik heb wel gemerkt dat een 300 met een originele einddemper wel lekker onderin toeren trekt. Hoe korter de einddemper, hoe langer ie doorloopt lijkt het wel!
Zit er ook aan te denken om een andere voorpijp te halen voor mijn 300! (heb sinds kort een 2008) met compleet originele uitlaat.
ik heb een voorbocht van een sx250 erop zitten.
verschil is goed te merken.

Geplaatst: ma dec 22, 2008 20:15
door Houten Klaas
Bart Notten jr. schreef:Een einddempertje doet niet zo heel erg veel bij een tweetakt!
Daar gaat het vooral om de voorpijp! bij een viertakt is het net andersom!
Tuurlijk doet het altijd wel wat, maar ik heb wel gemerkt dat een 300 met een originele einddemper wel lekker onderin toeren trekt. Hoe korter de einddemper, hoe langer ie doorloopt lijkt het wel!
Zit er ook aan te denken om een andere voorpijp te halen voor mijn 300! (heb sinds kort een 2008) met compleet originele uitlaat.
Pas wel op voor het geluid. De fmf bocht en fmf einddemper zijn perfect voor de 300.

Geplaatst: ma dec 22, 2008 20:25
door Mario2t
Bart Notten jr. schreef:Een einddempertje doet niet zo heel erg veel bij een tweetakt!
Daar gaat het vooral om de voorpijp! bij een viertakt is het net andersom!
Tuurlijk doet het altijd wel wat, maar ik heb wel gemerkt dat een 300 met een originele einddemper wel lekker onderin toeren trekt. Hoe korter de einddemper, hoe langer ie doorloopt lijkt het wel!
Zit er ook aan te denken om een andere voorpijp te halen voor mijn 300! (heb sinds kort een 2008) met compleet originele uitlaat.
Einddemper heeft ook bij een 2T wel degelijk effect.

Lange demper met een dunnere doorlaat geeft meer vermogen onderin, terwijl een korte demper met een grote doorlaat hoger eindvermogen geeft.

Geplaatst: ma dec 22, 2008 21:08
door Bart Notten jr.
Ok, het doet wel iets, maar toch is dat verschil lang niet zo goed merkbaar dan met een andere voorpijp!!

Geplaatst: ma dec 22, 2008 23:32
door Redski
Voorpijp maakt imo inderdaad nog meer uit dan de einddemper. Ik rijd meestal met de orginele voorpijp, trekt ie van onderuit wat beter en is voor in het buitenland beter bestand tegen rotsen ed. Voor enduro's heb ik een doma voorpijp.

Geplaatst: di dec 23, 2008 19:10
door Mario2t
De voorpijp is het meest bepalende i.v.m. de expansie. Maar de dmper maakt hier wel deel van uit. Minder belangrijk...dat wel, maar vergeet hem niet..