Pagina 1 van 1
ontsteking + carburator XT600 1984
Geplaatst: vr dec 05, 2008 18:38
door iron gonzo
ik vermoed dat er een probleemtje is met mijn ontsteking.
hoe meet ik wat uit en wat zijn de weerstandswaarden?
kan het zijn dat de bougiekap of kabel doorslaat?
wat zijn de zwakste punten van de XT600?
iemand ervaring met de XT600 1984?
alvast wreed wel bedankt op voorhand.
feit is als ik de (nieuwe of oude) bougie uithaal en op het blok leg om effe te testen er altijd een mooie vonk is te zien.
doch wil hij niet altijd direct aanslaan.
de carb is gereinigd en er wordt ook mengsel aangezogen (natte bougie)
Geplaatst: za dec 06, 2008 13:37
door Freestyler
Als je een mooie vonk ziet, zou ik ergens anders gaan zoeken, het kan natuurlijk wel dat het ontstekingstijdstip verkeerd is.
Ik zou als ik jou was eens een compressietest doen.
Geplaatst: zo dec 07, 2008 15:22
door iron gonzo
alles is eens uiteen geweest.
het zag er nog wreed goed uit.
wel heb ik een nieuwe bougiekap gestoken.
de motor terug samengebouwd en alles terug in het frame.
benzine tank er op.
naft open
en na 5 keer kicken (dus bij volle carbs) direct starten.
wel moet ik nog eens de carbs goed afgesteld krijgen.
bij draaien op leegloop 1200tr/min en dan direct gas open krijg ik een dipje.
hij reageerd dus niet direct op de gas. Durft zelfs stilvallen.
als iemand daar een oplossing voor heeft? Laat maar weten.
Geplaatst: di dec 09, 2008 09:46
door Freestyler
Dit kan je afstellen met je mengselregelschroef.
Geplaatst: di dec 09, 2008 22:45
door iron gonzo
ken je toevallig niet de basis afstelling van deze schroef?
daar mee bedoel ik:
je draaid de schroef volledig in en dan een aantal toeren uit.
dit aantal?
ik vind het nergens terug?
zodoende kan ik van de basis afstelling vertrekken.
alvast bedankt op voorhand
Geplaatst: wo dec 10, 2008 00:39
door STTEVE
Hier staat het
http://www.xt600.de/xt_werkstatt/%2Btec ... _xt600.htm
Geschischregulierschraube - Basis 2,5 indiv. Einstel
Geplaatst: wo dec 10, 2008 23:12
door iron gonzo
bedankt
ondertussen mailtje had vanavond.
ik kan het nu allebij eens proberen
I have found:
2 full turns out from bottom will get the bike close for air/fuel mixture
There are a few things you want to make sure of before you adjust air/fuel mixture:
1. Adjust valves to factory specs
2. Make sure engine is at full operating temperature
3. Make sure no air leaks are present in the intake system
4. Air filter of your choice is installed and clean (I have a Twin Air)
To adjust carb to correct mixture:
Step 1. turn the air screw in slowly until engine RPM begins to decrease.
Step 2. turn the air screw out until the engine RPM no longer INCREASES.
Step 3. Last, turn screw back 1/16 turn from step 2.
If bike is still hard to start when hot. Most likely pilot screw is too lean. INCREASE jet to next larger size. This should remedy problem (note: A good way to tell if pilot jet is too lean is if it takes a long time for the idle to return to base ie., 1200 RPM after you throttle blip to higher RPM's. Too lean of a pilot circuit will cause this problem every time!)
Good Luck
Geplaatst: do dec 11, 2008 10:42
door STTEVE
Als het niet lukt, post dan ook eens bij de XTSR500 cluib (
www.xtsr500.nl) of een pb-tje aan Bolski (hier op het forum)
Geplaatst: zo dec 14, 2008 20:34
door iron gonzo
vandaag dus de carbs gedemonteerd
inwendig was alles zuiver.
de choke is zo een stangske dat in en uitschuift en werkt perfect.
de naald van de gaschuif kan je met een clips verzetten in 5 standen.
het stond in de middelste stand.
ik heb het nu 1 standje hoger geplaatst.
de start van de motor ging goed.
na warmdraaien de choke af en toerental ging naar 1500 a 1700.
effe bijgeregeld met de air/fuel vijsje
na een eindje te hebben gereden ging het torental terug naar 3000.
dus de relantievijs terug wat naar beneden gedraaid tot het toerental zo 1300 toeren was.
toen ging de motor steeds omhaag en omlaag in toeren.
hij bleef dus niet mooi stabiel draaien.
na stilleggen ging het warm starten dus weer niet.
ik heb dus ergens een vermoeden dat het met de afstelling van die naald te maken heeft en/of er blijft iets hangen(de gaschuif met die grote ronde plaat op).
kan iemand mij zeggen hoe zijn naald staat geregeld "in welke positie van de 5 standen"
of ergens hetzelfde probleem heeft gekend en hoe opgelost?
ik heb gemerkt dat er verschillende soorten carbs zijn
die zoals mij met de grote plaat op de gasschuif.
dan nog een type waar de grote plaat eigenlijk een membraam is.
Geplaatst: zo dec 14, 2008 23:22
door gassen
Gok toch op valse lucht ergens tussen carburateur en kop. Met name omdat deze als het warmer wordt ,stationair higer gaat draaien.
Motor starten en even met remmenreiniger of deodorant om het inlaat gedeelte spuiten. Verandert het toerental dan zit er een lek.
Geplaatst: zo dec 14, 2008 23:25
door STTEVE
Misschien de naald en de naaldbuis versleten??
Geplaatst: do dec 18, 2008 21:22
door iron gonzo
nog geen tijd had om er alles terug af te smijten
ik heb contact had met iemand in mijn kenniskring en die wist mij te vertellen dat een vriend van hem nog een carb heeft liggen.
ik ga eerst wachten om te zien of hij deze nog heeft en of hij die verkoopt.
als hij nog goed is, eens die carb monteren en zien wat hij dan doet.
zijn er revisie kits verkrijgbaar?
zo ja waar en kostprijs?
alvast bedankt
Geplaatst: do dec 18, 2008 23:54
door STTEVE
Geplaatst: za mei 02, 2009 18:42
door iron gonzo
probleem is opgelost.
het was de bobijn die bij warm worden geen ontsteking meer gaf.
feit is echter dat je het niet kon meten of testen.
dank zij een tip van een vroegere XT600 rijder heb ik het probleem dus gevonden.
hij start nu zeer goed in alle omstandigheden.
na alles uiteen te hebben gehaald zie een topic op een ander forum.
iron gonzo schreef:ik heb al een tijdje een probleem en het geraakt maar niet opgelost.
mijn XT600 start niet bij warme motor.
ik had een tip gekregen, dat het de spoelen zouden zouden zijn die te warm worden? raar; maar als hij draaid loopt hij gelijk een naaimachintje en valt niet stil.
als ik de XT stil leg heb ik enkel dit probleem.
ik heb nu eens de boel opengegooid en bekeken.
het zwarte blokje dat zich bevind in het huis boven de spoelen (zie foto).
zat los.
voor ik hem dicht gooi, had ik toch effe geweten of je daar (spoelen en zwart blokje) iets kan op uitmeten van weerstandswaarden?
zo ja welke waarden?
als goede ziel had ik dan ook via internet een afbraak opgekocht, doch die bevat heel andere spoelen?
iemand die het verschil van model kan uitleggen = bouwjaar en type motor?
ik heb dus het WPH en electrische schema van dit model en dus niet van mijn model.
dit zoek ik dus maar vind ik niet
weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn?
ik heb de carbs al vervangen, bougiekap, bougie's = een 7 en een 8, kleppen zijn perfect gesteld, nieuwe filters lucht en olie.
vriendelijke groeten Bart
heb je eventueel PDF file's mag je ze altijd doorsturen via mail.
iron.gonzo@telenet.be
bedankt
na dit gepost te hebben is er dus een tip binnen gekomen die de oplossing heeft geboden.
hier zit dus een gelukkig iemand
nu nog enkele kleine verbeteringswerken en inschrijven + verzekeren en ik kan op (van) de baan