Pagina 1 van 2

Koud weer, warmere bougie, of .....

Geplaatst: zo nov 23, 2008 21:26
door huskie
gaan we onze radiateuren afplakken?

Vandaag toch nog even gereden. Gaaf met die sneeuw en eenzaamheid. Lekker even mijn taludjes gepakt en verder een beetje slootjes lopen springen.
Uiteindelijk na een uur begon de motor slecht te lopen, vooral bij gas dicht. Een soort van 4takten wat beter werd met meer gas geven. Maar ook dit kon het op een gegeven moment niet meer oplossen. De bougie werd langzaam steeds meer bedekt met kool, met als uiteindelijk resultaat, het duwen van de motor. Dit als je geen reserve bougie bij je hebt. Ik had geen reserve bougie bij me, maar gelukkig haalde ik thuis nog.
Ik moet heel snel aan sinterklaas een warmere bougie vragen :)
En bij extreme koude een beetje Mcgyver-tape over de radiateur plakken.
Een bevroren carb kan ook je lot zijn, maar dat ben ik nog nooit tegen gekomen. Andere wel, vooral jongens die de winter doorrijden op hun carb bikes. Inpakken is dan een goede optie, zodat rijwind wordt afgeschermd.
Andere vandaag nog gereden?

Geplaatst: zo nov 23, 2008 21:34
door JdM
Ik denk dat een graad warmere bougie wel kan ja, dan brandt ie wat mooier schoon inderdaad. Ben vandaag zelf niet wezen rijden, ik vond het te onvoorspelbaar vandaag eigenlijk haha :roll:

Geplaatst: zo nov 23, 2008 22:05
door huskie
Jdm,
bij jullie ook wat sneeuw :wink:
Regen vind ik verschrikkelijk, maar wat sneeuw kan de pret niet drukken, totdat het natuurlijk te gevaarlijk gaat worden, omdat je de ondergrond niet meer kan beoordelen.
Na een 15min koude handen, maar nadat ik ze had opgewarmd aan de uitlaat, kon ik er weer volop tegenaan.

Geplaatst: zo nov 23, 2008 22:41
door JdM
Nou de sneeuw kwam uiteindelijk pas om 15.00 en dat is meestal de tijd dat we allang weer binnen zijn :)
Maar het had hier vannacht echt hard gevroren en dat vind ik wel gevaarlijk, ik zie het niet zitten om na een bocht door wat modder denken te sturen en vervolgens op een ijsplaatje terecht te komen. En een beetje sneeuw is inderdaad wel lachen, je zal wel blauwe vingers gehad hebben ja. En handvatverwarming is dan toch weer net teveel van het goede he, ik zie mezelf al rijden op mijn modderbrommer met verwarmde handvaatjes :lol:

Geplaatst: ma nov 24, 2008 10:43
door Klx300R
ben blij dat jij erover begint husky...

was gisterenmorgend gaan rijden en toen ik aankwam op onze ontmoetingsplaats liep de moto beroerd, ander bougieke erin en gaan... maar niets was minder waar, na 15tal minuutjes het zelfde probleem, liggen 4takten en niet meer hoger in toeren willen gaan...

even naar huis gereden en carb uitgespoeld en sproeiers nagekeken maar niets te vinden. ook had ik een luchtfilter waar ik eens andere olie op getest had dus snel een vertrouwde twin air gestoken. 15min en terug hetzelfde probleem...

heb de rit dan zo maar uitgereden en heb gisteravond nog ontsteking gecheckt (nagelnieuw) carburator nagekeken en filter gekuist en veranderd... maar heb nog niets kunnen testen.

Wat me opviel was dat als ik de motor neerlegde en de carburator liet leeglopen hij terug voor enkele minuten goed reed. daarom was men gedacht vuil of water in carbu. maar niets gevonden,alles gecleand tot zelf benzinekraan.

maar begon ook al te denken aan een bevrozen carburator, wat is de beste oplossing hiervoor?
groetjes

Geplaatst: ma nov 24, 2008 11:48
door huskie
Klx,
ik denk dat je het geheel kunnen wijten aan de te koude motor, en niet zozeer bevroren carburateur. Maar ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit. Het was gisteren extreem vochtig en koud, dus het is mogelijk dat het een bevroren carb was/is.
Bij bevroren carb komt hij niet meer in toeren, en gaat hij niet zozeer 4takten alswel dat hij gewoon stopt met "lopen". Maar nu ik erover nadenk, zou dat gisteren goed mogelijk zijn geweest.
Volgende keer radiateur afplakken, en warmere bougie erin. En dan hopen dat het probleem is opgelost. :) Anders pakken we ook de carb in, beschermen we hem tegen de rijwind.
Het blijft een raar gevoel, dat je motor gaat 4takten, terwijl het buiten zooo koud is. :shock:

Geplaatst: ma nov 24, 2008 12:19
door Klx300R
te koude motor kan ook een probleem geweest zijn maar denk het niet omwille dat men radiators toch redelijk heet aanvoelden. kan er natuurlijk naast zijn kan het niet op de graad meten :)
in eder geval als we nog eens zo een weertje hebben zal ik men radiatord wat toestoppen.
wat doe ik best? een stukje plastiek voor de radiators die ze 1/4e bedekt of is dat niet genoeg?
en dat bedekken van de carb hoe doe ik dat best? stukje vod met plastik erover?
greetz

Geplaatst: ma nov 24, 2008 14:20
door huskie
Die carb weet ik nog niet. Ik ga eens even googlen, misschien komt er iets leuks voorbij.
Radiateur kun je met tape afplakken, en dan afhankelijk van de temp, haal je een stukkie weg, of plak je er wat bij.

Ok, zojuist even gegoogled.......en....
we kunnen een oude binnenband gebruiken om rond de carbuarteur te wikkelen, maar ook werd er verteld om de "overflow slangetjes" omhoog te routen zodat ze niet dichtvriezen, of vol gaan zitten met natte sneeuw.
Hierdoor krijgen we overdruk in de carburateur wat zorgt voor rijk mengsel. Wat ons 4takten kan verklaren. Zelf heb ik dat gisteren niet gecheckt, maar het zou alles verklaren. :D

Geplaatst: ma nov 24, 2008 15:36
door klomp
ik stamp m'n motor altijd aan en die loopt na 1 of 2x trappen, maar zaterdag kwam er geen leven in.... heb het rpoberen maar opgegeven na 10 minuten...
Kan dat ook door de kou komen dan?

Geplaatst: ma nov 24, 2008 16:16
door zappa.suzuki
Rij zomer en winter en moet in de winter de carb's rijker zetten, bij kou veel kleine klapjes in de uitlaat..

Op de weg plak ik de olie cooler geheel af en blok word nog niet heet na een uur op de snelweg..
Echter in het bos bij kruipsluip kan ik hem beter bijna onbedekt houden :wink:

Geplaatst: ma nov 24, 2008 16:38
door Klx300R
dat van die overflow slangetjes zou inderdaad een probleem kunnen zijn, mijn slangetjes lopen standaard al over de carburator, maar daarmee ook nadat ik hem platgelegd heb dat die weer even normaal functioneerd totdat alles weer toevroor...
Hopelijk is het volgende zondag ook zo koud zodat ik dit eens uitvoerig kan testen.
zal maar een rolletje ducktape meenemen volgende zondag :p
dat van die binnenband ga ik ook zeker doen.
greetz

Geplaatst: ma nov 24, 2008 17:11
door huskie
klomp schreef:ik stamp m'n motor altijd aan en die loopt na 1 of 2x trappen, maar zaterdag kwam er geen leven in.... heb het rpoberen maar opgegeven na 10 minuten...
Kan dat ook door de kou komen dan?
Absoluut, maar... staat jouw motor koud, dus in en koude garage of lekker warm, want dat scheelt ook al. Sommige motoren kunnen een grotere chokesproeier goed gebruiken. Is dat mogelijk in jouw carb?

Geplaatst: ma nov 24, 2008 17:45
door CrazyWezel
@zappa, ik durf mn oliecooler niet goed af te plakken..
ben bang dattie het dan toch warm gaat krijgen met mijn rijgedrag op het asfalt.. of zou dat nu geen kwaad kunnen?

Geplaatst: ma nov 24, 2008 17:52
door henk-v
huskie schreef:
klomp schreef:ik stamp m'n motor altijd aan en die loopt na 1 of 2x trappen, maar zaterdag kwam er geen leven in.... heb het rpoberen maar opgegeven na 10 minuten...
Kan dat ook door de kou komen dan?
Absoluut, maar... staat jouw motor koud, dus in en koude garage of lekker warm, want dat scheelt ook al. Sommige motoren kunnen een grotere chokesproeier goed gebruiken. Is dat mogelijk in jouw carb?
husaberg eigenschap :lol: na 5x trappen niet lopen verzopen! 10min wachten 2x trappen en lopen :twisted:
ze heeft een bloedhekel aan temperatuur onder de 5 graden! ik ook trouwens :P

Geplaatst: ma nov 24, 2008 18:03
door zappa.suzuki
CrazyWezel schreef:@zappa, ik durf mn oliecooler niet goed af te plakken..
ben bang dattie het dan toch warm gaat krijgen met mijn rijgedrag op het asfalt.. of zou dat nu geen kwaad kunnen?
Als je het bescherm rooster voor de olie cooler helemaal afplakt lijkt het me stug dat je het blok op 110 graden krijgt.. [ onder de +5]
Tenzij je een uur vol super-motard stijl in een binnenstad gaat lopen blazen :wink:

Geplaatst: ma nov 24, 2008 18:07
door sjikkentip
huskie schreef: maar ook werd er verteld om de "overflow slangetjes" omhoog te routen zodat ze niet dichtvriezen, of vol gaan zitten met natte sneeuw.
Dat is het eerste wat ik normaal doe als ik een nieuwe motor koop,één van de slangetjes naar boven leggen zo hoog mogelijk in de luchtfilterkast.
Ik was het ooit eens vergeten en in een lang moddertraject in de Transardennaise (langsheen die gote baan voor diegene die er al gereden hebben de zaterdag) waar je stapvoets moet rijden met beide benen omhoog in de diepe geul sloeg mijn motor ,telkens af toen ik stilstond in de file.En toen viel mijnen euro,gestopt en darmpjes vrijgemaakt en één omhoog gelegd en geen problemen meer gehad.
Volgens mij zou dat wel de oorzaak kunnen zijn.

Geplaatst: ma nov 24, 2008 19:06
door Klx300R
rij nu al lang tweetakt en heb dit nog nooit geweten bij 0° .
maar heb efkes men darmpkes bekeken en ben eruit. normaal snij ik het einde van het darmpje dwars open en dit is bij deze nieuwe motor nog niet gedaan...
hopelijk daarmee problem solved... wel nog radiator afplakken

Geplaatst: ma nov 24, 2008 19:41
door kieskes
mijn motor liep ook niet zo lekker gisteren, ook flink klappen uit de uitlaat met gas los.
Maar is dat nou een teken dat ie te arm of te rijk loopt?

Geplaatst: ma nov 24, 2008 20:11
door adje
Ik begrijp niet waar jullie zin in hebben om met deze temperaturen te gaan rijden brrrrr.
Mij niet gezien hoor :?

Geplaatst: ma nov 24, 2008 20:22
door Klx300R
adje schreef:Ik begrijp niet waar jullie zin in hebben om met deze temperaturen te gaan rijden brrrrr.
Mij niet gezien hoor :?
echte mannen rijden swinters ook :) andere kneuzen blijven liever bij de borsten liggen... maar wie nou het slimste is weet ik ook niet :)

Geplaatst: ma nov 24, 2008 20:32
door huskie
adje schreef:Ik begrijp niet waar jullie zin in hebben om met deze temperaturen te gaan rijden brrrrr.
Mij niet gezien hoor :?
Ik heb ook niet echt gereden, zoals jullie dat in braboland doen. Ik heb een beetje lopen "pielen" om het zo maar te zeggen.
Wheelietjes, stoppie, slootje springen, beetje taludje springen. Vooral geen snelheid, dat was veels te koud :lol:
Na een dik uur, zat ik weer achter de verwarming.
Gewoon even frisse neus halen. Wat andere met hun hond doen, doen ik met mijn brommertje. En het is nog ergens goed voor geweest ook, want ik had deze ktm nog niet eerder met deze temps gereden. :oops:

Geplaatst: ma nov 24, 2008 20:38
door adje
Klx300R schreef:
adje schreef:Ik begrijp niet waar jullie zin in hebben om met deze temperaturen te gaan rijden brrrrr.
Mij niet gezien hoor :?
echte mannen rijden swinters ook :) andere kneuzen blijven liever bij de borsten liggen... maar wie nou het slimste is weet ik ook niet :)
Vroeger toen ik nog jong was keek ik er ook niet naar.
Hoe warm of koud het ook was , ik wou altijd rijden.
Tijden veranderen en ik kan ook helemaal niet meer tegen de kou.
bv wintersport vakantie , mij niet gezien brrrrrr.

Now back to topic :oops:

Ik heb vroeger nooit last gehad als ik met temperaturen rond de 0 graden ging crossen.
Maar ik heb wel ( bijna ) altijd Honda 2-takten gereden. ( vanaf 1987 )

Geplaatst: ma nov 24, 2008 20:58
door huskie
Het is ook niet de koude, maar vooral de vochtigheid die de boosdoener is. Natte sneeuw, 2 a 3 graden, kan bij sommige motoren voor problemen zorgen.
Ook 4takten kunnen dit probleem hebben.
Ene het gebeurt alleen bij echte racemotoren :twisted: :wink:

Geplaatst: ma nov 24, 2008 22:27
door 800S
ik heb wel eens een (fabel)verhaaltje gehoord dat wanneer je in extreme kou (-15`C)rij en je carbs dreigen te bevriezen je een gloeilampje tussen je luchtfilter en carbs kan plaatsen om de vrieskou van de lucht af te halen......
wel verstandig om dat thuis al voor te monteren ipv Mc gyver in het bos met kouwe klauwe

om eerlijk te zijn, wordt mij dat te gortig en prefereer ik het koets werk van een auto.

Geplaatst: ma nov 24, 2008 23:00
door Klx300R
net alles gecheckt en motor doen warmdraaien (buiten is het nu -5)
radiators kwamen op temperatuur motor draaide goed, na een 5tal minuten met het gas spelen kwam het opeens...
onderin toeren liggen 4takten en bovenin toeren plafoneren net alsof je een bougie hebt doorgeslagen... zelfde probleem als gisteren tijdens de rit... vrees dat met carb afdekken aleen ik er niet ga komen...
moet wel zeggen dat die tm enorm veel lucht krijgt, de luchtfilterbak is quasi open zijflappen hebben speciale openingen en motor staat ook compleet open qua vermogen en zuigt dus echt veel ijskoude lucht binnen...
hopelijk vind ik hierop snel een oplossing.
greetz