Pagina 1 van 1
EXC 450 model 2008 v/s model 2009
Geplaatst: za nov 22, 2008 19:54
door Fr@venture
Weet iemand wat het verschil is tussen de modeljaren 2008 en 2009 voor de KTM EXC 450?
Ben eigenlijk heel benieuwd.
Geplaatst: za nov 22, 2008 21:32
door huskie
De vork.
Verder weinig.
Geplaatst: za nov 22, 2008 22:05
door Fr@venture
huskie schreef:De vork.
Verder weinig.
Zou het alleen de kleur zijn, of ook technisch anders?
2008 was het eerste jaar dat het nieuwe blok gebruikt is dacht ik.
Ik heb eigenlijk geen rare dingen over dit nieuwe blok gehoord.
Zou dit een typisch gevalletje van "first time right" zijn??
Geplaatst: ma nov 24, 2008 23:56
door mech
De vork is helemaal nieuw, ander cartridge design.
De shock heeft een andere 2de zuiger en andere naald.
Het blok heeft iets andere carterhuizen, versnellingsbak tandwielen zijn versterkt, afdichting krukas/versnellingsbak is verbeterd.
Verder niet echt veel spannende dingen.
Geplaatst: di nov 25, 2008 00:33
door huskie
mech schreef:De vork is helemaal nieuw, ander cartridge design.
Mech, wat is de achterliggende gedachte van dit design? Sneller druk opbouw?
Geplaatst: di nov 25, 2008 22:27
door Fr@venture
mech schreef:
Het blok heeft iets andere carterhuizen, versnellingsbak tandwielen zijn versterkt, afdichting krukas/versnellingsbak is verbeterd.
Eeh, klinkt bijna verontrustend!
Eerste jaar dat ze dat nieuwe blok er in hebben zitten, gaan ze zulke zaken al veranderen.....
Ik heb niks over problemen ofzo gehoord, wie wel?
Geplaatst: wo nov 26, 2008 20:14
door Jo VdB
Ik wel ...
In elk geval ging de keerring er vaak uit door te hoge oliedruk. Tijdens het jaar was er al een fabrieksschrijven om 100 ml minder olie in het blok te doen, en zo de druk te verlagen ...
Een toch wel regelmatig voorkomend probleem bij deze 2008-jaargang. Maar inderdaad, zou moeten opgelost zijn met de 2009-jaargang...
Jo VdB
Geplaatst: do nov 27, 2008 22:15
door gassen
Jo VdB schreef:Ik wel ...
In elk geval ging de keerring er vaak uit door te hoge oliedruk. Tijdens het jaar was er al een fabrieksschrijven om 100 ml minder olie in het blok te doen, en zo de druk te verlagen ...
Een toch wel regelmatig voorkomend probleem bij deze 2008-jaargang. Maar inderdaad, zou moeten opgelost zijn met de 2009-jaargang...
Jo VdB
Wat de olie betreft is volgens mij alleen de bedieningshandleiding aangepast.
Daar staat nu dus in dat er maar 0,6 liter olie in mag . Het peil mag maximaal op driekwart van het glaasje staan.
Geplaatst: do nov 27, 2008 22:32
door Fr@venture
Jo VdB schreef:
In elk geval ging de keerring er vaak uit ....
Om welke keerring gaat het dan?
En...... is dat een reden om een 2008 te laten staan en een 2009 te kopen of is het wel te 'fixen'?
Geplaatst: do nov 27, 2008 22:55
door gassen
Krukas keerring, blijft je bak in ieder geval prima gesmeerd
Geplaatst: do nov 27, 2008 23:16
door gassen
Verschillen volgens de steets zijn (KTMtalk):
Nokkenas, lichtere tuimelaars, dikkere koppelingsplaten, drukstift en koppelingshuis is verbetert om een betere olieflow te krijgen, decompressie systeem is verbeterd en carburateur setting is gewijzigd for de koude starts, onstekingscurve is geoptimaliseerd en de bougie is gewijzigd voor een betere verbranding.
Keuzes keuzes
Geplaatst: ma dec 01, 2008 23:05
door mech
huskie schreef:mech schreef:De vork is helemaal nieuw, ander cartridge design.
Mech, wat is de achterliggende gedachte van dit design? Sneller druk opbouw?
Meer olie flow creeren. De rebound zuiger is nu 23mm ipv 28mm. Dus ook een dunnere cartridge tube. wel nog steeds 12mm spindel. Op deze manier krijg je meer druk van je midvalve maar je moet wel opletten voor cavitatie als je te zacht gaat op de hoofd zuiger.
Geplaatst: di dec 02, 2008 13:02
door Sjokske
mech schreef:maar je moet wel opletten voor cavitatie
Is toch goed voor de onderdelenhandel
Geplaatst: do dec 04, 2008 15:07
door gassen
gassen schreef:Verschillen volgens de steets zijn (KTMtalk):
Nokkenas, lichtere tuimelaars, dikkere koppelingsplaten, drukstift en koppelingshuis is verbetert oom een betere olieflow te krijgen, decompressie systeem is verbeterd en carburateur setting is gewijzigd for de koude starts, onstekingscurve is geoptimaliseerd en de bougie is gewijzigd voor een betere verbranding.
Keuzes keuzes
Dit klopt niet helemaal of helemaal niet. Zijn nl de verschillen van een 2009 400 tov de oudere types
Net nog wat partnummers vergeleken. De verschillen die ik heb kunnen vinden mbv. partnummers, zijn een ring en de ontluchtingsnippel.
Ik weet niet hoe KTM werkt. Of onderdelen met dezelfde fit & function een ander partnummer krijgen of alleen een revisieverhoging (wat voor de consument niet zichtbaar is).
Automatische decompresseur en krukas keerring is idd gewijzigd.