Verbruik KTM 250 EXC 2 takt

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

GuyC
Berichten: 123
Lid geworden op: di jan 30, 2007 21:42

Sinds kort heeft m'n vriendin een KTM 250 EXC model 2000 in haar bezit.
Rijd fijn, stuurt goed alles ok, maar enkel het verbruik krijg ik niet onder controle. Ik heb onlangs de mainjet verkleint van 170 naar 150 om het buitensporige verbruik te laten zakken. Deze week nog eens gaan testen en na 25 km was de tank leeg :shock: Iemand een idee wat hier het probleem zou kunnen zijn? Er zit geen gat in de tank oid :roll:

Tnx
Guy
stefaan525
Berichten: 211
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 11:54
Locatie: opwijk droeshaat
Contacteer:

Guy,

Goed kijken dat de carbu niet overloopt.Als de vlotternaald(pointeau) in de carbu niet afsluit krijgt ge dat fenomeen.Dan loopt de benzine via de overloop darmpjes weg al rijdend .Moest het de motor in gaan zou hem verzuipen.

Carbu is open doen en volledig reinigen.
GuyC
Berichten: 123
Lid geworden op: di jan 30, 2007 21:42

stefaan525 schreef:Guy,

Goed kijken dat de carbu niet overloopt.
Ej stefaan,

Carburator ook al opengehad, alles nagekeken. dit blijkt ok.

Heb tot op heden ook niets van benzine zien weglopen via de overloop darmpjes...

Strange niet :?
Bosje
Berichten: 734
Lid geworden op: za okt 07, 2006 08:00

op 25km een tank leeg door verbruik kan gewoon niet lijkt me? dus probleem moet ergens anders liggen.
Allways replace the cheapest parts first :P
CrazyWezel
Berichten: 3279
Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

25km.. das wel heel snel ja.. heb je maar n 2liter tank? :lol: en dan zou het nog vrij vlug zijn lijkt me :p
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Redski
Berichten: 392
Lid geworden op: wo dec 25, 2002 23:56
Locatie: Hengelo(gld)
Contacteer:

Ik heb met mijn 300 exc's altijd ruim 110 km kunnen rijden op 1 tank. Lijkt mij idd dat je carburateur overloopt tijdens het rijden. Ik rijd met Hoofdsproeier 178, dus als je al op 150 zit wordt het wel erg krap.
Ooit een Honda gehad waar de vlotternaald niet goed afsloot. Stond ik op de helft van een off-road rit met een lege tank. Bij het wegrijden nooit gemerkt....
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Gebruikersavatar
sjikkentip
Berichten: 500
Lid geworden op: zo apr 13, 2003 18:21
Locatie: Pajotten-enduroland-Villezjeel

GuyC schreef:Sinds kort heeft m'n vriendin een KTM 250 EXC model 2000 in haar bezit.
Rijd fijn, stuurt goed alles ok, maar enkel het verbruik krijg ik niet onder controle. Ik heb onlangs de mainjet verkleint van 170 naar 150 om het buitensporige verbruik te laten zakken. Deze week nog eens gaan testen en na 25 km was de tank leeg :shock: Iemand een idee wat hier het probleem zou kunnen zijn? Er zit geen gat in de tank oid :roll:

Tnx
Guy
Ha de Guy,

Alles kits?Als der bij ons iemand zen vriendin nen brommer koopt verstaan we daaronder 'nen Tarzan', bij jullie is da blijkbaar ne KTM.
:lol: Wat rijdt er fijn,je vrie... of den brommer??? :lol:
Volgens mij kan het ook enkel aan de carbu liggen als ge nergens anders een lek hebt.Ofwel is je vriendin zo tevreden van 'haren brommer' da ze altijd met de kraan open rijdt... :lol:
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

Guy,

die moet overlopen tijdens het rijden,
kan niet anders.
monteer eens een leeg plastic flesje van een halve liter over de overloopdarmpjes van de carbu,
en maak dan een ritje.
als hij overloopt, dan zal er benzine in het flesje zitten.

Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
GuyC
Berichten: 123
Lid geworden op: di jan 30, 2007 21:42

Gery400 schreef:monteer eens een leeg plastic flesje van een halve liter over de overloopdarmpjes van de carbu,
en maak dan een ritje.
als hij overloopt, dan zal er benzine in het flesje zitten.
Gery dat is een slim idee... ga ik doen tnx
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

GuyC schreef:
Gery400 schreef:monteer eens een leeg plastic flesje van een halve liter over de overloopdarmpjes van de carbu,
en maak dan een ritje.
als hij overloopt, dan zal er benzine in het flesje zitten.
Gery dat is een slim idee... ga ik doen tnx
tis nix 8)
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
JdM
Berichten: 99
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 12:41
Locatie: Aalst-Waalre NL ;)

En als je daar zelf nog niet op was gekomen: zet je oude sproeier terug!
(sowieso, verbruik proberen te verlagen door een kleinere sproeier :roll: of ben ik de enige die daar enorme bedenkingen bij heeft?)
Gas?Gas!
GuyC
Berichten: 123
Lid geworden op: di jan 30, 2007 21:42

JdM schreef:En als je daar zelf nog niet op was gekomen: zet je oude sproeier terug!
(sowieso, verbruik proberen te verlagen door een kleinere sproeier :roll: of ben ik de enige die daar enorme bedenkingen bij heeft?)
De reden voor de kleinere sproeier is niet zozeer gedaan om de reden van verbruik. Hoewel dat volgens mij toch ook wat moet geven.
Maar om de 250 een beetje minder agressief op het gas te doen komen. Mijn vriendin is pas begonnen met rijden en ze vond hem heel agressief reageren..
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Dan zou ik eerder proberen iets te doen met met andere tandwielen en b.v. een verzwaard vliegwiel.
Te weinig benzine is het slechtste wat je de motor kunt aandoen!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

GuyC schreef: De reden voor de kleinere sproeier is niet zozeer gedaan om de reden van verbruik. Hoewel dat volgens mij toch ook wat moet geven.
Maar om de 250 een beetje minder agressief op het gas te doen komen. Mijn vriendin is pas begonnen met rijden en ze vond hem heel agressief reageren..
Armer, agressiever. Maar ook minder vermogen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
JdM
Berichten: 99
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 12:41
Locatie: Aalst-Waalre NL ;)

GuyC schreef:
JdM schreef:En als je daar zelf nog niet op was gekomen: zet je oude sproeier terug!
(sowieso, verbruik proberen te verlagen door een kleinere sproeier :roll: of ben ik de enige die daar enorme bedenkingen bij heeft?)
De reden voor de kleinere sproeier is niet zozeer gedaan om de reden van verbruik. Hoewel dat volgens mij toch ook wat moet geven.
Maar om de 250 een beetje minder agressief op het gas te doen komen. Mijn vriendin is pas begonnen met rijden en ze vond hem heel agressief reageren..

Inderdaad zoals Mario zegt, ook dat is namelijk een erg en vergeef me mijn woordkeuze, stomme manier van denken bij een tweetakt (viertakt ook, maar dat is al wat minder snel schadelijk).
Een tweetakt krijgt zijn smering uit zijn brandstof en dan ga jij hem minder brandstof geven?? Met minder brandstof wordt ie ook nog eens warmer en heb je wellicht ook meer kans op pingelen, je zuiger/big-end/small-end/krukaslagers en door de hitte je keerringen hebben allemaal flink te lijden van de door jou gekozen oplossing..
Daar komt nog bij dat een 250 tweetakt sowieso geen beginnersmotor is, had haar dan op een 125 gezet en ook die kunnen verrassen als de powerband om de hoek komt zetten.
Dus inderdaad: oude sproeier terug en zet er maar een kleiner achtertandwiel of een groter voortandwiel op, of beide. Maar met je brandstofhuishouding gaan klooien is vragen om problemen, op KORTE termijn, succes ;)
Gas?Gas!
henkzelf
Berichten: 422
Lid geworden op: zo nov 17, 2002 21:20
Locatie: Brabant
Contacteer:

Beheersbaar maken doe je met een groter vliegwiel of een verzwaring in de vorm van een toevoeging erop te schroeven en bijvoorbeeld een lange slag gashandel. (of bestaan die niet meer).
Ik heb daar ooit een oude CR250 handelbaar mee gemaakt. Dat zware vliegwiel zat bij de lichtspoel die ik nodig had.
Gebruikersavatar
KTM-Schuimpie
Berichten: 479
Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
Locatie: Bovenkarspel

GuyC schreef:Sinds kort heeft m'n vriendin een KTM 250 EXC model 2000 in haar bezit.
Rijd fijn, stuurt goed alles ok, maar enkel het verbruik krijg ik niet onder controle. Ik heb onlangs de mainjet verkleint van 170 naar 150 om het buitensporige verbruik te laten zakken. Deze week nog eens gaan testen en na 25 km was de tank leeg :shock: Iemand een idee wat hier het probleem zou kunnen zijn? Er zit geen gat in de tank oid :roll:

Tnx
Guy
Wat je met de sproeiers doet is LEVENSGEVAARLIJK, vanaf blijven als je er weinig van snapt......

Oorzaak zit ergens anders, en dan nog iets, hoeveel km je op een tank rijd is voor een ieder anders, verbruik per uur is veel meer een maatstaf.
Als je rond de 5-6 liter per uur zit, en dit met flink doorrijden, zou het verbruik moeten kloppen.


Carberateur settings Mainjet 178 Idle jet 50 Needle NOZG luchtschroef 1.5slag
Dit zijn de settings van een normale 250EXC 1999/2000
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
GuyC
Berichten: 123
Lid geworden op: di jan 30, 2007 21:42

KTM-Schuimpie schreef:Oorzaak zit ergens anders, en dan nog iets, hoeveel km je op een tank rijd is voor een ieder anders, verbruik per uur is veel meer een maatstaf.
Als je rond de 5-6 liter per uur zit, en dit met flink doorrijden, zou het verbruik moeten kloppen.
Ok ok ik heb het begrepen hoor de originele sproeier gaat er terug in :wink:

Dat ze meer verbruikt als je goed doorrijd dat kan ik begrijpen.
Maar zoals ik al schreef is ze een beginneling, dus van doorrijden is momenteel geen sprake.
roen
Berichten: 328
Lid geworden op: ma okt 30, 2006 21:11

mijn ervaring is dat hoe langzamer je rijd, hoe meer íe verbruikt.
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

GuyC schreef:
KTM-Schuimpie schreef:Oorzaak zit ergens anders, en dan nog iets, hoeveel km je op een tank rijd is voor een ieder anders, verbruik per uur is veel meer een maatstaf.
Als je rond de 5-6 liter per uur zit, en dit met flink doorrijden, zou het verbruik moeten kloppen.
Ok ok ik heb het begrepen hoor de originele sproeier gaat er terug in :wink:

Dat ze meer verbruikt als je goed doorrijd dat kan ik begrijpen.
Maar zoals ik al schreef is ze een beginneling, dus van doorrijden is momenteel geen sprake.
Guy,

zo'n 2T is niks voor ne beginner jong!
Zoek haar een 4takske, een oud XR-ke of een TTR-ke.
ik heb me onlangs nog een 200cc aangeschaft, gewoon om stof ter verzamelen in mijn garage :roll:
ik heb er gisteren nog eens rap mee de straat op en af gereden, gewoon om de sound van de 2T nog eens te horen (stond al bijna 6 maand stil...)
Man, was ik verschoten hoe fel dat ding gaat!
Niet te vergelijken met mijn 250F...
Lekker agressief, alles of niks karakter.
Heel gevaarlijk als je de rechterhand niet 100% onder controle hebt

Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
Honda limburg
Berichten: 95
Lid geworden op: zo feb 05, 2006 12:34

Guy,

zo'n 2T is niks voor ne beginner jong!
Zoek haar een 4takske, een oud XR-ke of een TTR-ke.


Gery
op een 2 tact leer je het wel het snelst de moeilijke omstandigheden onder controlen te houde bij het rijden ! :wink: [/quote]
Honda Cr125
Gery400
Berichten: 400
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 20:55
Locatie: Overhespen (Linter)

Honda limburg schreef:
Guy,

zo'n 2T is niks voor ne beginner jong!
Zoek haar een 4takske, een oud XR-ke of een TTR-ke.


Gery
op een 2 tact leer je het wel het snelst de moeilijke omstandigheden onder controlen te houde bij het rijden ! :wink:
[/quote]

klopt,
of optie nummer 2: ge pakt de schrik van uw leven en rijdt nooit meer met een enduro :twisted:
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)


Ride it like you stole it!
bart
Berichten: 115
Lid geworden op: do jan 09, 2003 14:32
Locatie: Antwerpen

Gery400 schreef:[

zo'n 2T is niks voor ne beginner jong!

Heel gevaarlijk als je de rechterhand niet 100% onder controle hebt

Gery
Of rustig beginnen en het zelfde traject een paar weken blijven rijden. Ze kan op een baanmoto rijden. Schakelen remmen en sturen kan ze. Kwestie van het zelfvertrouwen wat bij te werken. Als ze 1keer een passage heeft overwonnen zal ze de 2e keer minder twijfelen, de 3e keer nog minder, de 4e keer eens goed onderuit gaan en de 5e keer ervoor gaan en bijgeleerd hebben. Pakt uwe gas wat minder ver vast en hij en zelfs een 2T wordt al rustiger. Misschien een toereke in de geburen op het gemak te gaan rijden. Im in
Husaberg TE250
stefaan525
Berichten: 211
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 11:54
Locatie: opwijk droeshaat
Contacteer:

bart schreef:
Gery400 schreef:[

zo'n 2T is niks voor ne beginner jong!

Heel gevaarlijk als je de rechterhand niet 100% onder controle hebt

Gery
Of rustig beginnen en het zelfde traject een paar weken blijven rijden. Ze kan op een baanmoto rijden. Schakelen remmen en sturen kan ze. Kwestie van het zelfvertrouwen wat bij te werken. Als ze 1keer een passage heeft overwonnen zal ze de 2e keer minder twijfelen, de 3e keer nog minder, de 4e keer eens goed onderuit gaan en de 5e keer ervoor gaan en bijgeleerd hebben. Pakt uwe gas wat minder ver vast en hij en zelfs een 2T wordt al rustiger. Misschien een toereke in de geburen op het gemak te gaan rijden. Im in
Die mening kan ik alleen maar delen.Zelf ben ik zo een tien jaar terug beginnen rijden met een ktm 250exc 2takt.Voor dat ik daar opstapte had ik NOOIT met een motor gereden(k was toen 30j).Awel,ik beklaag het mij nog gene minuut dat ik daar mee begonnen ben :lol: .Een beetje spelen met de powervalve,tandwielen,dubbele dichting tussen cilinder en motorblok,nieuwe wol in den achterdemper het zijn allemaal dinges die er een aangenaam brommerke van maken.
Ik heb er zo 3 gehad,ne 97,ne 99 en ne 2001.Ondertussen ne 525 versleten en nu overgestapt naar ne 250exc-f en daar vind ik terug het gevoel van sturen en rijden in terug als de 2taktjes
:lol: :twisted: .

Hoe zit dat met het verbruik?Aan t kleur van de bougie ziet ge ook veel,als hem leeg is na 25km moet er de tweetaktolie afdruppen.Ik reed vroeger een 80 tot 100 km met ne tank.
GuyC
Berichten: 123
Lid geworden op: di jan 30, 2007 21:42

stefaan525 schreef:Hoe zit dat met het verbruik?Aan t kleur van de bougie ziet ge ook veel,als hem leeg is na 25km moet er de tweetaktolie afdruppen.Ik reed vroeger een 80 tot 100 km met ne tank.
Inderdaad, de olie komt zelfs vanachter uit de demper gedrupt, daarom de andere sproeier... maar door de vele kritiek hierop toch maar terug wisselen naar origineel denk ik.
Hetgeen we hier wel mee voorhadden was dat de bougie vetsloeg, en dat was met de 150 sproeier toch beter..
Plaats reactie