Pagina 1 van 1

WK Motocross wordt exclusiever

Geplaatst: ma nov 03, 2008 14:45
door STTEVE
http://www.ed.nl/sport/3959717/

Het WK motorcross moet groter en grootser, vindt Giuseppe Luongo. In zijn drang naar verdere professionalisering van de sport voerde de directeur van WK-promotor Youthstream onlangs een aantal veranderingen door. Voor de teams betekenen die een flinke aanslag op het budget. Sommige moeten zich zelfs noodgedwongen terugtrekken.




Het meest opvallend voor 2009 is de WK-kalender, die afgelopen weekeinde werd gepresenteerd. Daarop prijken maar liefst zeventien Grands Prix, verdeeld over vier continenten. Dat is twee Grands Prix meer dan het afgelopen seizoen. Met Europa als uitvalsbasis wordt komend jaar naast het gebruikelijke uitstapje naar Zuid-Afrika ook Zuid-Amerika (Brazilië) en Noord-Amerika (Verenigde Staten) bezocht. Andere nieuwe Grands Prix zijn die van Turkije en Letland. "Het is duidelijk dat we het WK moeten mondialiseren om de sport naar een hoger niveau te tillen en om nieuwe fans te krijgen", motiveert Luongo in een persbericht de uitbreiding van de kalender. De 'Bernie Ecclestone van de motorcross' wil de komende jaren nog meer wedstrijden buiten Europa. Wedstrijden in Azië liggen in het verschiet omdat daar 'na Europa en de VS de meeste motoren worden verkocht'. "En het is onze plicht de fans over de hele wereld de kans te bieden een wedstrijd live te kunnen zien en niet alleen via de tv, internet of tijdschriften."

Hoewel vanaf volgend seizoen alle rijders zijn verzekerd van deelname aan de Grands Prix - tijdens de kwalificatie wordt alleen nog voor de plaats achter het starthek gestreden - laat Luongo de teams voortaan zelf opdraaien voor de kosten van overzeese wedstrijden. Een forse extra kostenpost, want voorheen kreeg elk team bij overzeese wedstrijden een vaste vergoeding van 3000 euro en kosteloos transport van vracht tot 500 kilo.

Daar komt voortaan nog eens 10.000 euro inschrijfgeld per rijder bij. Dat terwijl inschrijfgeld voor de mondiale titelstrijd tot dusver niet bestond.

"Op deze manier gaat het WK steeds meer lijken op de MotoGP en de Formule 1", vindt Adri van Beers, eigenaar van het Yamaha van Beers Racing Team. "De drempel wordt steeds hoger. Alleen de heel goede rijders zullen nog betaald krijgen. Maar de meesten zullen geld moeten meebrengen. Dat is bij mijn team ook zo. Anders krijgen we het volgend jaar financieel niet gedraaid."

Door de nieuwe opzet worden de Grands Prix vooral het terrein van de grote fabrieksteams. Hoewel Van Beers nog kan doorgaan, is het WK voor de meeste privéteams onbetaalbaar geworden. Molson (Kawasaki) en Swift (Suzuki) hebben inmiddels aangegeven er in 2009 niet meer bij te zijn. En ook Kees van der Ven houdt het met zijn Champ KTM-team voor gezien. "We moeten nu 70.000 euro extra sponsoring zien te vinden als we het willen doen zoals de afgelopen jaren", zegt Van der Ven. "Misschien dat we het EK gaan rijden, maar het WK in ieder geval niet meer. De nieuwe opzet is belachelijk. Je hebt nu minimaal 300.000 euro nodig om Grands Prix te kunnen rijden. En met zo'n budget ben je nog maar een heel klein team."

Volgens de Bakelnaar dient Luongo met de nieuwe opzet vooral zijn eigen portemonnee. "Het levert hem miljoenen extra op. Ik zie echt niet hoe de sport er beter van wordt. Hij zegt dat het WK steeds meer op tv wordt uitgezonden, maar je moet het eens proberen te vinden op tv. De meeste landen zenden hooguit de eigen wedstrijd uit."

Van Beers schikt zich in zijn lot. "Ik kan het toch niet veranderen", weet de Eerselnaar. "Gelukkig kunnen we het benodigde geld nog redelijk goed bij elkaar krijgen. Maar voor de sport is het niet goed."

WK-kalender 2009:

29/03 Italië (Faenza)

05/04 Bulgarije (Sevlievo)

12/04 Turkije (Istanbul)

26/04 Benelux (Valkenswaard)

10/05 Portugal (Agueda)

17/05 Spanje (Bellpuig)

31/05 Groot-Brittannië (Mallory Park)

07/06 Frankrijk (Ernée)

21/06 Duitsland (Teutschental)

28/06 Letland (Kegums)

05/07 Zweden (Uddevalla)

19/07 Zuid-Afrika (Nelspruit)

02/08 België (Lommel)

09/08 Tsjechië (Loket)

30/08 Nederland (Lierop)

13/09 Brazilië (Canelinha)

20/09 Verenigde Staten (nnb)

Geplaatst: ma nov 03, 2008 16:28
door Frank!
Dan zal de prijs voor een kaartje ook wel weer omhoog gaan, ik vond €50 al te veel... :?

Geplaatst: ma nov 03, 2008 18:25
door huskie
Die Luongo snapt het op zichzelf wel.
Je moet blijven groeien met alleen de allerbeste rijders ter wereld op GP niveau. Dus ook James Stewart moet GP's gaan rijden. De beste rijders willen nu toch nog liever in USA blijven rijden, en dat moet veranderen.
Ik bedoel maar, ze winnen het WK en het enige wat je hoort is hoe graag ze naar amerika willen :x
Dat moet andersom worden. :roll:

Geplaatst: di nov 04, 2008 02:01
door gassen
Worden weer interessante wedstrijden met een man of 10 aan het starthek :cry:

En hoe zit dat straks met de Cross of Nations?

Geplaatst: di nov 04, 2008 09:57
door Sjokske
Totdat er dadelijk net als in de autosport meerdere kampioenschappen worden verzonnen (F1, A1, Superleague .......)
Niet goed voor de sport vrees ik :?

Geplaatst: di nov 04, 2008 12:11
door Frank!
Dat het groter wordt, als in meer spektakel, is mooi. Ook dat er meer wedstrijden komen. Maar dat het zo achterlijk veel (meer) geld gaat kosten, dat kan nooit goed zijn.

Geplaatst: di nov 04, 2008 13:26
door Sjokske
huskie schreef:Die Luongo snapt het op zichzelf wel.
Je moet blijven groeien met alleen de allerbeste rijders ter wereld op GP niveau. Dus ook James Stewart moet GP's gaan rijden. De beste rijders willen nu toch nog liever in USA blijven rijden, en dat moet veranderen.
Ik bedoel maar, ze winnen het WK en het enige wat je hoort is hoe graag ze naar amerika willen :x
Dat moet andersom worden. :roll:
In Amerika is iets meer geld te halen dan hier vanwege de veel grotere markt. Helaas voor Luongo gaat hij in Amerika geen poot aan de grond krijgen, zo dom (hoewel ...... zie de huidige verkiezingspoppenkast) zijn die Amerikanen nou ook weer niet dat ze iemand er van tussen laten gaan met "hun" geld.
Dus komt Stewart niet hier naartoe, zijn schoorsteen moet ook blijven roken (en niet te zuinig). Alleen een keertje een supercross voor een leuk bedrag ................. komend weekend in Bercy dus.

Geplaatst: di nov 04, 2008 19:53
door sjikkentip
Is zeker geen goed teken,door diene stomme Luongo is er op het mooiste crossparcour van Belgie (Kester) sedert enige jaren geen Grand prix meer :(
Juist omdat er geen verharde parking mag aangelegd worden. Kester is geen permanent circuit. Kester is een volledig natuurlijk parcour gelegen in één grote put waar je als toeschouwer 90% van het ganse traject kan volgen zonder dat je je moet verplaatsen.
Ik denk dat op termijn het hoogste niveau nog enkel te halen zal zijn door de mannen met poen...

Geplaatst: za nov 08, 2008 10:14
door Rolando
Ik hoop dat ze met de televise rechten en sponsoring meer geld binnenhalen, zodat het publiek niet meer moet gaan betalen.

GP in Turkije is inderdaad wel erg nieuw. In Letland is de Zijspan GP al verschillende keren geweest, ook mede door de Letse toppers was dit zeer goed bezocht. Echter kreeg Daniel Willemsen regelmatig wat afval toegegooid in de beslissingswedstrijd al daar.