WK Motocross wordt exclusiever
Geplaatst: ma nov 03, 2008 14:45
http://www.ed.nl/sport/3959717/
Het WK motorcross moet groter en grootser, vindt Giuseppe Luongo. In zijn drang naar verdere professionalisering van de sport voerde de directeur van WK-promotor Youthstream onlangs een aantal veranderingen door. Voor de teams betekenen die een flinke aanslag op het budget. Sommige moeten zich zelfs noodgedwongen terugtrekken.
Het meest opvallend voor 2009 is de WK-kalender, die afgelopen weekeinde werd gepresenteerd. Daarop prijken maar liefst zeventien Grands Prix, verdeeld over vier continenten. Dat is twee Grands Prix meer dan het afgelopen seizoen. Met Europa als uitvalsbasis wordt komend jaar naast het gebruikelijke uitstapje naar Zuid-Afrika ook Zuid-Amerika (Brazilië) en Noord-Amerika (Verenigde Staten) bezocht. Andere nieuwe Grands Prix zijn die van Turkije en Letland. "Het is duidelijk dat we het WK moeten mondialiseren om de sport naar een hoger niveau te tillen en om nieuwe fans te krijgen", motiveert Luongo in een persbericht de uitbreiding van de kalender. De 'Bernie Ecclestone van de motorcross' wil de komende jaren nog meer wedstrijden buiten Europa. Wedstrijden in Azië liggen in het verschiet omdat daar 'na Europa en de VS de meeste motoren worden verkocht'. "En het is onze plicht de fans over de hele wereld de kans te bieden een wedstrijd live te kunnen zien en niet alleen via de tv, internet of tijdschriften."
Hoewel vanaf volgend seizoen alle rijders zijn verzekerd van deelname aan de Grands Prix - tijdens de kwalificatie wordt alleen nog voor de plaats achter het starthek gestreden - laat Luongo de teams voortaan zelf opdraaien voor de kosten van overzeese wedstrijden. Een forse extra kostenpost, want voorheen kreeg elk team bij overzeese wedstrijden een vaste vergoeding van 3000 euro en kosteloos transport van vracht tot 500 kilo.
Daar komt voortaan nog eens 10.000 euro inschrijfgeld per rijder bij. Dat terwijl inschrijfgeld voor de mondiale titelstrijd tot dusver niet bestond.
"Op deze manier gaat het WK steeds meer lijken op de MotoGP en de Formule 1", vindt Adri van Beers, eigenaar van het Yamaha van Beers Racing Team. "De drempel wordt steeds hoger. Alleen de heel goede rijders zullen nog betaald krijgen. Maar de meesten zullen geld moeten meebrengen. Dat is bij mijn team ook zo. Anders krijgen we het volgend jaar financieel niet gedraaid."
Door de nieuwe opzet worden de Grands Prix vooral het terrein van de grote fabrieksteams. Hoewel Van Beers nog kan doorgaan, is het WK voor de meeste privéteams onbetaalbaar geworden. Molson (Kawasaki) en Swift (Suzuki) hebben inmiddels aangegeven er in 2009 niet meer bij te zijn. En ook Kees van der Ven houdt het met zijn Champ KTM-team voor gezien. "We moeten nu 70.000 euro extra sponsoring zien te vinden als we het willen doen zoals de afgelopen jaren", zegt Van der Ven. "Misschien dat we het EK gaan rijden, maar het WK in ieder geval niet meer. De nieuwe opzet is belachelijk. Je hebt nu minimaal 300.000 euro nodig om Grands Prix te kunnen rijden. En met zo'n budget ben je nog maar een heel klein team."
Volgens de Bakelnaar dient Luongo met de nieuwe opzet vooral zijn eigen portemonnee. "Het levert hem miljoenen extra op. Ik zie echt niet hoe de sport er beter van wordt. Hij zegt dat het WK steeds meer op tv wordt uitgezonden, maar je moet het eens proberen te vinden op tv. De meeste landen zenden hooguit de eigen wedstrijd uit."
Van Beers schikt zich in zijn lot. "Ik kan het toch niet veranderen", weet de Eerselnaar. "Gelukkig kunnen we het benodigde geld nog redelijk goed bij elkaar krijgen. Maar voor de sport is het niet goed."
WK-kalender 2009:
29/03 Italië (Faenza)
05/04 Bulgarije (Sevlievo)
12/04 Turkije (Istanbul)
26/04 Benelux (Valkenswaard)
10/05 Portugal (Agueda)
17/05 Spanje (Bellpuig)
31/05 Groot-Brittannië (Mallory Park)
07/06 Frankrijk (Ernée)
21/06 Duitsland (Teutschental)
28/06 Letland (Kegums)
05/07 Zweden (Uddevalla)
19/07 Zuid-Afrika (Nelspruit)
02/08 België (Lommel)
09/08 Tsjechië (Loket)
30/08 Nederland (Lierop)
13/09 Brazilië (Canelinha)
20/09 Verenigde Staten (nnb)
Het WK motorcross moet groter en grootser, vindt Giuseppe Luongo. In zijn drang naar verdere professionalisering van de sport voerde de directeur van WK-promotor Youthstream onlangs een aantal veranderingen door. Voor de teams betekenen die een flinke aanslag op het budget. Sommige moeten zich zelfs noodgedwongen terugtrekken.
Het meest opvallend voor 2009 is de WK-kalender, die afgelopen weekeinde werd gepresenteerd. Daarop prijken maar liefst zeventien Grands Prix, verdeeld over vier continenten. Dat is twee Grands Prix meer dan het afgelopen seizoen. Met Europa als uitvalsbasis wordt komend jaar naast het gebruikelijke uitstapje naar Zuid-Afrika ook Zuid-Amerika (Brazilië) en Noord-Amerika (Verenigde Staten) bezocht. Andere nieuwe Grands Prix zijn die van Turkije en Letland. "Het is duidelijk dat we het WK moeten mondialiseren om de sport naar een hoger niveau te tillen en om nieuwe fans te krijgen", motiveert Luongo in een persbericht de uitbreiding van de kalender. De 'Bernie Ecclestone van de motorcross' wil de komende jaren nog meer wedstrijden buiten Europa. Wedstrijden in Azië liggen in het verschiet omdat daar 'na Europa en de VS de meeste motoren worden verkocht'. "En het is onze plicht de fans over de hele wereld de kans te bieden een wedstrijd live te kunnen zien en niet alleen via de tv, internet of tijdschriften."
Hoewel vanaf volgend seizoen alle rijders zijn verzekerd van deelname aan de Grands Prix - tijdens de kwalificatie wordt alleen nog voor de plaats achter het starthek gestreden - laat Luongo de teams voortaan zelf opdraaien voor de kosten van overzeese wedstrijden. Een forse extra kostenpost, want voorheen kreeg elk team bij overzeese wedstrijden een vaste vergoeding van 3000 euro en kosteloos transport van vracht tot 500 kilo.
Daar komt voortaan nog eens 10.000 euro inschrijfgeld per rijder bij. Dat terwijl inschrijfgeld voor de mondiale titelstrijd tot dusver niet bestond.
"Op deze manier gaat het WK steeds meer lijken op de MotoGP en de Formule 1", vindt Adri van Beers, eigenaar van het Yamaha van Beers Racing Team. "De drempel wordt steeds hoger. Alleen de heel goede rijders zullen nog betaald krijgen. Maar de meesten zullen geld moeten meebrengen. Dat is bij mijn team ook zo. Anders krijgen we het volgend jaar financieel niet gedraaid."
Door de nieuwe opzet worden de Grands Prix vooral het terrein van de grote fabrieksteams. Hoewel Van Beers nog kan doorgaan, is het WK voor de meeste privéteams onbetaalbaar geworden. Molson (Kawasaki) en Swift (Suzuki) hebben inmiddels aangegeven er in 2009 niet meer bij te zijn. En ook Kees van der Ven houdt het met zijn Champ KTM-team voor gezien. "We moeten nu 70.000 euro extra sponsoring zien te vinden als we het willen doen zoals de afgelopen jaren", zegt Van der Ven. "Misschien dat we het EK gaan rijden, maar het WK in ieder geval niet meer. De nieuwe opzet is belachelijk. Je hebt nu minimaal 300.000 euro nodig om Grands Prix te kunnen rijden. En met zo'n budget ben je nog maar een heel klein team."
Volgens de Bakelnaar dient Luongo met de nieuwe opzet vooral zijn eigen portemonnee. "Het levert hem miljoenen extra op. Ik zie echt niet hoe de sport er beter van wordt. Hij zegt dat het WK steeds meer op tv wordt uitgezonden, maar je moet het eens proberen te vinden op tv. De meeste landen zenden hooguit de eigen wedstrijd uit."
Van Beers schikt zich in zijn lot. "Ik kan het toch niet veranderen", weet de Eerselnaar. "Gelukkig kunnen we het benodigde geld nog redelijk goed bij elkaar krijgen. Maar voor de sport is het niet goed."
WK-kalender 2009:
29/03 Italië (Faenza)
05/04 Bulgarije (Sevlievo)
12/04 Turkije (Istanbul)
26/04 Benelux (Valkenswaard)
10/05 Portugal (Agueda)
17/05 Spanje (Bellpuig)
31/05 Groot-Brittannië (Mallory Park)
07/06 Frankrijk (Ernée)
21/06 Duitsland (Teutschental)
28/06 Letland (Kegums)
05/07 Zweden (Uddevalla)
19/07 Zuid-Afrika (Nelspruit)
02/08 België (Lommel)
09/08 Tsjechië (Loket)
30/08 Nederland (Lierop)
13/09 Brazilië (Canelinha)
20/09 Verenigde Staten (nnb)