Pagina 1 van 1
Blok olie
Geplaatst: za nov 01, 2008 13:22
door ReinderJansma
Hallo,
Ik heb nu 100% syntetische blok olie gekocht wat is daar het voordeel van ten opzichte van bijvoorbeeld half syntetisch?
Re: Blok olie
Geplaatst: za nov 01, 2008 16:23
door Noppy
ReinderJansma schreef:Hallo,
Ik heb nu 100% syntetische blok olie gekocht wat is daar het voordeel van ten opzichte van bijvoorbeeld half syntetisch?
Ik ga vast het bier koud zetten en de popcorn poffen. Jammie, een oliedraadje
Je zou eens kunnen bellen met een olieexpert: Jan-Willem van
www.kendall.nl. Ik waag me d'r niet aan
![Grapje/Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Geplaatst: za nov 01, 2008 17:45
door flip-poz
Effe googlen, hier vind je wel goede info ivm je vraag:
http://www.xjrownersnederland.nl/olieui ... itleg.html
Geplaatst: zo nov 02, 2008 15:07
door ReinderJansma
bedankt flip-poz, ik kan veeel met deze informatie
Geplaatst: ma nov 03, 2008 01:18
door CrazyWezel
ik zou zeggen, gebruik de zoek functie is
![Glimlach/Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
of google, want daar is al veel over getypt..
Re: Blok olie
Geplaatst: ma nov 03, 2008 07:46
door Noppy
ReinderJansma schreef:Hallo,
Ik heb nu 100% syntetische blok olie gekocht wat is daar het voordeel van ten opzichte van bijvoorbeeld half syntetisch?
Hoeveel km of uur heeft het blok al gelopen op conventionele olie? Indien bejaard blok, dan zou het kunnen dat je tegen wat problemen gaat aanlopen.
Los van de wonderen van volsyntheet, heb je wel zin in problemen als lekkende keerringen?
Geplaatst: ma nov 03, 2008 10:17
door ReinderJansma
Hey Noppy,
Ik rij op een ktm sx125 uit 2002, dus is niet echt een bejaard blok.
En nee er lekt helemaal niks;)
Geplaatst: ma nov 03, 2008 11:46
door Noppy
Nee, dat verhaal van lekkende keerringen geldt volgens mij meer voor viertakten dan voor twee. Volgens mij zit je bij een 2-takt wel goed met een volsyntheet.
Iemand anders die daar anders over denkt?
Geplaatst: ma nov 03, 2008 16:33
door flip-poz
Oudere oliepompen hebben doorgaans grotere lekverliezen dan moderne oliepompen (met name schotten pompen). Wanneer dunne oliën in combinatie met een pomp met grotere lekverliezen wordt gebruikt, daalt de oliedruk en dus ook de distributie van de olie door het blok.
Een tweede punt: aangekookt vuil in een motorblok wordt deels opgelost door synthetische oliën (vanwege de additieven). Wanneer een motor altijd op een minerale olie heeft gelopen en dan zonder reiniging (bijvoorbeeld na revisie is het blok wel schoon) een moderne olie krijgt, bestaat het risico dat het vuil los komt en de oliekanalen verstopt. Dit kan dan grote problemen veroorzaken.
Een schoon, gereviseerd blok met een oliepomp met geringe lekverliezen, zal dus goed lopen op synthetische olie.
Bron: zie link vorige post
Mijn keuze zou zijn mooi half synthetisch blijven rijden. Als een blok reeds 20k km gelopen heeft op half zonder prb, waarom nog overschakelen op full syn?