md enduro adventures in spanje
Geplaatst: ma okt 20, 2008 21:32
www.md-enduro.nl
ENDUROPARADIJS IN DE ACHTERTUIN
(uit Noppennieuws december 2007)
Wie droomt daar niet van. Een enduroparadijs als achtertuin. Oud-crosser, off road liefhebber en supermoto coureur Marcel Davids (47) droomde ook al een tijd maar hij liet zijn droom uitkomen. In een buitenwijk van Lloret de Mar kocht hij een aardig optrekje met uitzicht op Lloret en op zee. Maar vooral ook uitzicht op een waarlijk enduroparadijs. Vanaf de ontbijttafel heb je al zicht op de eerste klim. Reden voor Noppennieuws om eens te gaan kijken wat er in die omgeving zoal te beleven valt.
Heb je het met de gemiddelde Nederlander over Lloret de Mar dan denkt hij waarschijnlijk aan drie dingen: zon, zee en zuipen. Want vooral om dat laatste is deze Noord Spaanse badplaats (bij de Nederlandse jeugd) zeer bekend. Diezelfde jeugd komt in hun vakantie niet verder dan de afstand van hotel tot strand en de bars die daar tussenin te vinden zijn. Misschien is het daarom dat er in het achterland zo'n zee van ruimte is. Bossen zo ver het oog reikt. En wat nog mooier is, tussen al die bossen lopen ontelbare paden en paadjes. Je hoeft geen enkele moeite te doen om binnen een straal van vijf kilometer een dagvullend off road programma samen te stellen. Alleen om te tanken en een hapje te eten kom je op het asfalt. De rest van de dag is het spelen geblazen in dit enduroparadijs.
Marcel Davids kende het gebied al van eerdere vakanties in deze omgeving. De sierhekkenbouwer uit Rotterdam raakte steeds meer verliefd op dit stukje Noord-Spanje waarna hij samen met zijn vrouw besloot op zoek te gaan naar een leuk vakantiehuisje. Dat lukte. In de zomermaanden wordt het huis gebruikt voor vakantievierende gezinnen maar buiten het seizoen staat in "Casa MD Enduro Adventures" alles in het teken van off road. De motoren staan gestald in een nieuwe garage welke van alle gemakken is voorzien. Als de temperatuur het toelaat kan er een duik worden genomen in het zwembad maar reken daar in de wintermaanden maar niet op. Wij waren er te gast half november. Warm genoeg om te rijden met de mouwen uit de jassen maar evengoed kan het in die tijd al wat frisser zijn. Regenen doet het in die regio niet zo vaak maar als je pech hebt komt de regen wel met bakken naar beneden. Dat is ook te zien aan de diepe geulen die overal in de paadjes zitten.
Je kunt met je eigen motor naar Lloret de Mar vertrekken maar het huren van een motor (KTM 450) behoort ook tot de mogelijkheden. Een week verblijf bij MD Enduro Adventures inclusief ontbijt en gids kost zo'n 500 euro. Daar krijg je vijf onvergetelijke motordagen voor terug. Maar niet in het weekend en niet in de vakantiemaanden. Marcel: ,,In het hoogseizoen is het hier veel te druk en veel te warm. Dan heb je met een off road motor hier niets te zoeken. In de weekends rij ik evenmin. Dan zijn er teveel wandelaars of mountainbikers. Door de week zie je die niet".
Dit laatste kunnen we beamen. Een hele week rijden leverde welgeteld een handval (vriendelijke) wandelaars op en mountainbikers hebben we helemaal niet gezien. Officieel is off road rijden in de bossen in Spanje verboden maar op de duizenden onverharde paden die door de bossen lopen is het wel toegestaan. Je mag er immers ook met auto's komen. De Spanjaarden zelf rijden er alleen op zondagmorgen, de rest van de tijd kom je er geen tegen. Het gebied is ook zo enorm uitgestrekt en de mogelijkheden zo legio dat je er met gemak een Zesdaagse zou kunnen organiseren. Natuurlijk wordt er ook wel eens een illegaal paadje opgezocht maar dan veranderd off road al snel in enduro. Diepe afdalingen, steile rotsen, gevaarlijke afstapjes en spannende beklimmingen. Voor ieder wat wils. Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf maar wilt.
Marcel Davids treedt zelf op als gids maar hij werkt ook samen met de Belgische Dakar legende Ronny Renders en met Scott Eastwood. Ja, de zoon van motorcross grootheid Vic Eastwood. Deze personen rijden hier al jaren en kennen het gebied op hun duimpje. Dat kan trouwens ook worden gezegd van Davids die over een ingebouwde GPS lijkt te beschikken. De eerste dag telde 500 meters asfalt die nodig waren om een tankstation te bereiken. Voor de rest alleen maar onverhard. Daar doen we het tenslotte voor.
Een dag MD Enduro Adventures begint 's-morgens met een goed ontbijt en een bezoek aan een tankstation om brandstof voor mens en machine in te slaan. Verwacht niet dat je meerdere tanks op een dag leeg rijdt. De eerste dagen bleef het zelfs bij één tank. Het aantal uren dat je op de motor zit, of er langs loopt, is er echter niet minder om. Want er wordt iedere dag gereden tot het donker is. In november is dat rond een uur of vijf, half zes. Rond een uur of een wordt er ergens een leuk restaurantje opgezocht. Voor een dagmenu betaal je in Spanje tussen de acht en tien euro. Met een volle maag stap je daarna weer op de motor op zoek naar nieuwe uitdagingen. En die zijn er genoeg. Dat je elkaar regelmatig moet helpen om een helling te bedwingen kost wel wat extra zweet maar dat mag de pret niet drukken. Erg hoog in de bergen kom je niet (maximaal 500 meter) waardoor het al heel gek moet gaan wil je er in de winter last van sneeuw krijgen. Bovendien ben je hemelsbreed nooit ver van de kust. Crossliefhebbers kunnen zich in dit gebied ook uitleven. Vlak bij het huis van Davids ligt een crosscircuit. Verderop bevindt zich de baan van Ronny Renders. Een mooi maar voor Nederlandse begrippen erg moeilijk circuit. Op de crossbaan is overigens nog meer te zien. Onder de kantine met terras bevindt zich de zeer uitgebreide motorverzameling van Ronny Renders. Onder een dikke laag stof, dat wel. Als gids is Renders niet meer de allersnelste. Hij stopt op tijd voor een sigaretje en als hij over zijn Dakar avonturen begint te vertellen vergeet hij bijna dat er ook nog gereden moet worden. Een bijzondere kerel met een bijzonder verleden. Op z'n 65e, dat is over een paar jaar, hoopt hij nog een keer aan de Dakar rally deel te kunnen nemen.
Engelsman Scott Eastwood is een jongere gids waarmee MD samenwerkt. Hij is niet zo snel op de motor als destijds zijn vader maar snel genoeg om de gemiddelde Nederlandse endurorijder voor te blijven. Hij woont in Lloret en de omgeving kent voor hem geen geheimen. Een echte prater is hij niet maar wel een vriendelijke kerel om mee op pad te gaan. Ook in dat opzicht heeft Marcel Davids de zaakjes goed voor elkaar.
Voor wie is nu zo'n tripje naar de Costa Brava geschikt? Eigenlijk voor iedereen die van off road houdt maar het is wel zaak dat als er een groepje komt het niveau van de deelnemers ongeveer gelijk is. Anders is het voor de een al snel te moeilijk en voor de ander te gemakkelijk. Op grote groepen zit Davids niet te wachten. Een groep van vijf of zes man is ideaal. Die kunnen bij hem overnachten. Een kleine groep is veel gemakkelijker in de hand te houden. Je raakt elkaar minder snel kwijt en je zorgt amper voor overlast. Een eis is wel dat iedereen die met eigen motorfiets komt er een goed gedempte uitlaat op heeft zitten. Voor de rest is er weinig te moeten maar des te meer te genieten. Met de auto is het vanuit Nederland ongeveer 14 uur rijden. Vliegen kan naar Girona en is o.a. vanuit Eindhoven en Rotterdam erg goedkoop als je tijdig boekt. Kijk voor meer info op http://www.md-enduro.nl/
ENDUROPARADIJS IN DE ACHTERTUIN
(uit Noppennieuws december 2007)
Wie droomt daar niet van. Een enduroparadijs als achtertuin. Oud-crosser, off road liefhebber en supermoto coureur Marcel Davids (47) droomde ook al een tijd maar hij liet zijn droom uitkomen. In een buitenwijk van Lloret de Mar kocht hij een aardig optrekje met uitzicht op Lloret en op zee. Maar vooral ook uitzicht op een waarlijk enduroparadijs. Vanaf de ontbijttafel heb je al zicht op de eerste klim. Reden voor Noppennieuws om eens te gaan kijken wat er in die omgeving zoal te beleven valt.
Heb je het met de gemiddelde Nederlander over Lloret de Mar dan denkt hij waarschijnlijk aan drie dingen: zon, zee en zuipen. Want vooral om dat laatste is deze Noord Spaanse badplaats (bij de Nederlandse jeugd) zeer bekend. Diezelfde jeugd komt in hun vakantie niet verder dan de afstand van hotel tot strand en de bars die daar tussenin te vinden zijn. Misschien is het daarom dat er in het achterland zo'n zee van ruimte is. Bossen zo ver het oog reikt. En wat nog mooier is, tussen al die bossen lopen ontelbare paden en paadjes. Je hoeft geen enkele moeite te doen om binnen een straal van vijf kilometer een dagvullend off road programma samen te stellen. Alleen om te tanken en een hapje te eten kom je op het asfalt. De rest van de dag is het spelen geblazen in dit enduroparadijs.
Marcel Davids kende het gebied al van eerdere vakanties in deze omgeving. De sierhekkenbouwer uit Rotterdam raakte steeds meer verliefd op dit stukje Noord-Spanje waarna hij samen met zijn vrouw besloot op zoek te gaan naar een leuk vakantiehuisje. Dat lukte. In de zomermaanden wordt het huis gebruikt voor vakantievierende gezinnen maar buiten het seizoen staat in "Casa MD Enduro Adventures" alles in het teken van off road. De motoren staan gestald in een nieuwe garage welke van alle gemakken is voorzien. Als de temperatuur het toelaat kan er een duik worden genomen in het zwembad maar reken daar in de wintermaanden maar niet op. Wij waren er te gast half november. Warm genoeg om te rijden met de mouwen uit de jassen maar evengoed kan het in die tijd al wat frisser zijn. Regenen doet het in die regio niet zo vaak maar als je pech hebt komt de regen wel met bakken naar beneden. Dat is ook te zien aan de diepe geulen die overal in de paadjes zitten.
Je kunt met je eigen motor naar Lloret de Mar vertrekken maar het huren van een motor (KTM 450) behoort ook tot de mogelijkheden. Een week verblijf bij MD Enduro Adventures inclusief ontbijt en gids kost zo'n 500 euro. Daar krijg je vijf onvergetelijke motordagen voor terug. Maar niet in het weekend en niet in de vakantiemaanden. Marcel: ,,In het hoogseizoen is het hier veel te druk en veel te warm. Dan heb je met een off road motor hier niets te zoeken. In de weekends rij ik evenmin. Dan zijn er teveel wandelaars of mountainbikers. Door de week zie je die niet".
Dit laatste kunnen we beamen. Een hele week rijden leverde welgeteld een handval (vriendelijke) wandelaars op en mountainbikers hebben we helemaal niet gezien. Officieel is off road rijden in de bossen in Spanje verboden maar op de duizenden onverharde paden die door de bossen lopen is het wel toegestaan. Je mag er immers ook met auto's komen. De Spanjaarden zelf rijden er alleen op zondagmorgen, de rest van de tijd kom je er geen tegen. Het gebied is ook zo enorm uitgestrekt en de mogelijkheden zo legio dat je er met gemak een Zesdaagse zou kunnen organiseren. Natuurlijk wordt er ook wel eens een illegaal paadje opgezocht maar dan veranderd off road al snel in enduro. Diepe afdalingen, steile rotsen, gevaarlijke afstapjes en spannende beklimmingen. Voor ieder wat wils. Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf maar wilt.
Marcel Davids treedt zelf op als gids maar hij werkt ook samen met de Belgische Dakar legende Ronny Renders en met Scott Eastwood. Ja, de zoon van motorcross grootheid Vic Eastwood. Deze personen rijden hier al jaren en kennen het gebied op hun duimpje. Dat kan trouwens ook worden gezegd van Davids die over een ingebouwde GPS lijkt te beschikken. De eerste dag telde 500 meters asfalt die nodig waren om een tankstation te bereiken. Voor de rest alleen maar onverhard. Daar doen we het tenslotte voor.
Een dag MD Enduro Adventures begint 's-morgens met een goed ontbijt en een bezoek aan een tankstation om brandstof voor mens en machine in te slaan. Verwacht niet dat je meerdere tanks op een dag leeg rijdt. De eerste dagen bleef het zelfs bij één tank. Het aantal uren dat je op de motor zit, of er langs loopt, is er echter niet minder om. Want er wordt iedere dag gereden tot het donker is. In november is dat rond een uur of vijf, half zes. Rond een uur of een wordt er ergens een leuk restaurantje opgezocht. Voor een dagmenu betaal je in Spanje tussen de acht en tien euro. Met een volle maag stap je daarna weer op de motor op zoek naar nieuwe uitdagingen. En die zijn er genoeg. Dat je elkaar regelmatig moet helpen om een helling te bedwingen kost wel wat extra zweet maar dat mag de pret niet drukken. Erg hoog in de bergen kom je niet (maximaal 500 meter) waardoor het al heel gek moet gaan wil je er in de winter last van sneeuw krijgen. Bovendien ben je hemelsbreed nooit ver van de kust. Crossliefhebbers kunnen zich in dit gebied ook uitleven. Vlak bij het huis van Davids ligt een crosscircuit. Verderop bevindt zich de baan van Ronny Renders. Een mooi maar voor Nederlandse begrippen erg moeilijk circuit. Op de crossbaan is overigens nog meer te zien. Onder de kantine met terras bevindt zich de zeer uitgebreide motorverzameling van Ronny Renders. Onder een dikke laag stof, dat wel. Als gids is Renders niet meer de allersnelste. Hij stopt op tijd voor een sigaretje en als hij over zijn Dakar avonturen begint te vertellen vergeet hij bijna dat er ook nog gereden moet worden. Een bijzondere kerel met een bijzonder verleden. Op z'n 65e, dat is over een paar jaar, hoopt hij nog een keer aan de Dakar rally deel te kunnen nemen.
Engelsman Scott Eastwood is een jongere gids waarmee MD samenwerkt. Hij is niet zo snel op de motor als destijds zijn vader maar snel genoeg om de gemiddelde Nederlandse endurorijder voor te blijven. Hij woont in Lloret en de omgeving kent voor hem geen geheimen. Een echte prater is hij niet maar wel een vriendelijke kerel om mee op pad te gaan. Ook in dat opzicht heeft Marcel Davids de zaakjes goed voor elkaar.
Voor wie is nu zo'n tripje naar de Costa Brava geschikt? Eigenlijk voor iedereen die van off road houdt maar het is wel zaak dat als er een groepje komt het niveau van de deelnemers ongeveer gelijk is. Anders is het voor de een al snel te moeilijk en voor de ander te gemakkelijk. Op grote groepen zit Davids niet te wachten. Een groep van vijf of zes man is ideaal. Die kunnen bij hem overnachten. Een kleine groep is veel gemakkelijker in de hand te houden. Je raakt elkaar minder snel kwijt en je zorgt amper voor overlast. Een eis is wel dat iedereen die met eigen motorfiets komt er een goed gedempte uitlaat op heeft zitten. Voor de rest is er weinig te moeten maar des te meer te genieten. Met de auto is het vanuit Nederland ongeveer 14 uur rijden. Vliegen kan naar Girona en is o.a. vanuit Eindhoven en Rotterdam erg goedkoop als je tijdig boekt. Kijk voor meer info op http://www.md-enduro.nl/