Hoi biggers,
Na mijn kleine benzineverbruik vergelijking met "Crazy" is mijn benzineverbruik van mijn Big wel heel erg aan de forse kant. En het is alleen maar meer geworden nadat het luchtfilter is vervangen. Kom nu ergens uit op een kleine 1:12. Nu denk ik dat mijn vacuümpomp niet echt lekker meer werkt, en is mijn vacuümslang niet meer aangesloten op mijn carb. In iedergeval krijgt die dus veel te veel benzine, niet dat die slecht loopt ofzo, soms bij het stoplicht verzuipt die, dat wel, maar voor de rest loopt die lekker. Het 2e nadeel is op de reservetank, dan krijg die na een paar km'ers geen benzine meer, dan moet je even wachten en dan kan je weer een paar km'ers. Nu wil ik als eerste de vacuümpomp onder handen nemen. Is het membraam te vervangen of alleen als 1 geheel? Of heeft iemand nog zo'n ding toevallig liggen? Als die dan nog niet goed loopt met vacuümslang erop dan de carbs er maar uit halen en de hoofdsproeier aanpassen.
Edwin
Benzineverbruik
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
Toen ik hem kocht.. 1/12 na eigen onderhoudsbeurt 1/15-16.. laatst na carb revisie 1/18..
Met gasnaald 1 standje hoger..
Kijk op ebay voor 2e hands pomp, nieuw membraam bijna net zo duur als nieuwe pomp geloof ik
Met gasnaald 1 standje hoger..
Kijk op ebay voor 2e hands pomp, nieuw membraam bijna net zo duur als nieuwe pomp geloof ik

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Contacteer:
was wel humor ja, ik had dik over de 100km meer gereden, en edwin moest dr 2euro meer intanken dan ik 
en khad toch aardig hoogtoerig gereden met de rit..

en khad toch aardig hoogtoerig gereden met de rit..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
www.prepworld.nl !
Deze kwam ik een tijdje geleden tegen:
http://link.marktplaats.nl/171513839
Nieuw en niet duur. Geen idee hoeveel liter/per uur je alleen nodig gaat hebben.
Maar ze schijnen ook revisie setjes te hebben:
http://link.marktplaats.nl/171513839
Nieuw en niet duur. Geen idee hoeveel liter/per uur je alleen nodig gaat hebben.
Maar ze schijnen ook revisie setjes te hebben:
Met de nieuwe gasnaalden/zuiger rijdt die ook al een stuk zuiniger: Ik heb al 1 op 19 gehaald met volle bepakking en bijrijder.De meest verkochte vierkante Mikuni 14 liter/uur (DF44) benzinepomp hebben wij op voorraad en kost €35.
De ronde Mikuni benzinepomp 35 liter/uur (DF52-176)
hebben wij ook op voorraad en kost € 56,50 .
Natuurlijk hebben wij ook revisie sets voor de pompen op voorraad dus werkt de pomp niet goed meer dan is het makkelijk op te lossen met een revisieset.
Bestellen gaat makkelijk via de webshop en kan dan worden verstuurd.
Kijk op onze mooie site of kom langs in de shop voor meer informatie.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Contacteer:
heeft dr misschien iemand uitleg van hoe die pomp werkt? want dat dr een opzit is bekent, maar hoe die werkt is n ander verhaal.. en dat wil ik eigenlijk wel weten 

gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
www.prepworld.nl !
-
Vaciumpomp, aansluiting op de carb, tussen gaschuif en cilinder, aanzuigen van lucht door de cilinder trekt een vacium door slangetje naar de pomp..
Beweegt een membraam op en neer dat door de druk benzine naar de carb pompt
Beweegt een membraam op en neer dat door de druk benzine naar de carb pompt

-
Ik heb eventueel nog wel een orginele vacuumpomp liggen. Mijn BIG verbruikt tussen de 1:17 en 1:20, ik denk dat het gezien de zithouding (je zit rechtop en vangt veel wind) heel redelijk is T.O.V veel gestroomlijnde 4 en 2 cilinders die vaak meer nemen.
Edwin, wat was ook alweer de reden dat je zonder vacuumslang aangesloten rijdt?
Het is in principe puur ongefilterede benzine die direct in je cylinder kan komen, dat wil je nooit hebben .... want het is hetzelfde als met een gat in luchtfilter behuizing rijden.
Rijdt hij kut als je de vacuum dop ook afsluit op de carberateur met een normaal dopje (en dus de vacuumpomp niet gebruikt). Indien ja dan weet je dat je een carburatie probleem hebt. Hij krijgt teveel benzine waardoor hij meer benzine nodig heeft zou de theorie moeten zijn.
Als hij goed rijdt met afgedopte vacuum aansluiting op de carb dan weet je dat het probleem bij de vacuum pomp zit.
Het is in principe puur ongefilterede benzine die direct in je cylinder kan komen, dat wil je nooit hebben .... want het is hetzelfde als met een gat in luchtfilter behuizing rijden.
Rijdt hij kut als je de vacuum dop ook afsluit op de carberateur met een normaal dopje (en dus de vacuumpomp niet gebruikt). Indien ja dan weet je dat je een carburatie probleem hebt. Hij krijgt teveel benzine waardoor hij meer benzine nodig heeft zou de theorie moeten zijn.
Als hij goed rijdt met afgedopte vacuum aansluiting op de carb dan weet je dat het probleem bij de vacuum pomp zit.
Suzuki DR 750SK Big '89
- Edwin
- Contacteer:
Hee Shifty,
Ik heb de motor zo gekocht, met afgekoppelde slang. Als ik nu de motor start en mijn vinger op het gaatje leg (waar de slang op zou moeten) dan slaat de motor gelijk af, dat gaatje zuigt namelijk behoorlijk wat lucht naar binnen. Als ik de slang er weer op zet, dan loopt die best regelmatig stationair, alleen als ik dan wat toeren ga maken dan begint die te schokken en houdt af en toe in (of beter gezegd...hij verzuipt) denk ik. Maar wat is dan de functie van de vacuümpomp...als die ook gewoon goed rijd zonder vacuümslang erop??? Snap het nog niet helemaal allemaal.
Ik heb de motor zo gekocht, met afgekoppelde slang. Als ik nu de motor start en mijn vinger op het gaatje leg (waar de slang op zou moeten) dan slaat de motor gelijk af, dat gaatje zuigt namelijk behoorlijk wat lucht naar binnen. Als ik de slang er weer op zet, dan loopt die best regelmatig stationair, alleen als ik dan wat toeren ga maken dan begint die te schokken en houdt af en toe in (of beter gezegd...hij verzuipt) denk ik. Maar wat is dan de functie van de vacuümpomp...als die ook gewoon goed rijd zonder vacuümslang erop??? Snap het nog niet helemaal allemaal.
Assumption is the mother of all fuck ups
De functie van de brandstof pomp is om benzine in de carbs te pompen zodra het niveau van de benzine in de tank lager komt dan het vlotterkamer niveau. Vandaar dat je gewoon kunt rijden als je een volle tank hebt maar zodra het richting de reserve gaat dan zakt je benzine niveau te laag om het nog door de zwaartekracht in de carbs te krijgen.
Ik heb het niet geprobeerd maar als het goed is zou de big met afgedopte vacuumslang op de carbs gewoon moeten lopen. Anders zit er toch wat goed mis ergens...
Heb je de carbs al eens opengehaald? Indien niet en je gaat het nog doen dan direct een tip: laat het dan direct ultrasoon reinigen bij de motordealer. Ik heb eeuwig zitten prutsen met mijn carbs omdat de stationair sproeier kanaal blijkbaar ergens verstopt zat en dat krijg je niet met de hand schoon.
Ik heb het niet geprobeerd maar als het goed is zou de big met afgedopte vacuumslang op de carbs gewoon moeten lopen. Anders zit er toch wat goed mis ergens...
Heb je de carbs al eens opengehaald? Indien niet en je gaat het nog doen dan direct een tip: laat het dan direct ultrasoon reinigen bij de motordealer. Ik heb eeuwig zitten prutsen met mijn carbs omdat de stationair sproeier kanaal blijkbaar ergens verstopt zat en dat krijg je niet met de hand schoon.
Suzuki DR 750SK Big '89
- de antrapper

Big Bigger Tiger en weer Big 

- Edwin
- Contacteer:
Thx Shifty,
Ik snap de werking er nu van, vandaar dat ik op reserve lekker stil stond op de brienenoordbrug...
ik zal mijn tank eens leegrijden en dan op reservetank het vacuumslangetje weer aansluiten, als ik dan kan blijven rijden dan zou in principe mijn pomp het goed moeten doen...toch? zou niet weten hoe ik anders kan controleren of de vacuumpomp het nog goed doet. Doet Aad motorcross ook carbs ultrasoon cleanen? en hoe lang duurt dat? Carbs eraf is zeker een optie.
Ik snap de werking er nu van, vandaar dat ik op reserve lekker stil stond op de brienenoordbrug...

ik zal mijn tank eens leegrijden en dan op reservetank het vacuumslangetje weer aansluiten, als ik dan kan blijven rijden dan zou in principe mijn pomp het goed moeten doen...toch? zou niet weten hoe ik anders kan controleren of de vacuumpomp het nog goed doet. Doet Aad motorcross ook carbs ultrasoon cleanen? en hoe lang duurt dat? Carbs eraf is zeker een optie.
-
Denk dat het niet je pomp is maar de carb's..
Vlotter nivo verkeerd, versleten naalden, te grote sproeiers of gasnaalden veel te hoog.. kijk even bij carb revisie van me, zie je hoe je een paar dingen kan bekijken/veranderen met alleen de tank er af en carb's er op
Vlotter nivo verkeerd, versleten naalden, te grote sproeiers of gasnaalden veel te hoog.. kijk even bij carb revisie van me, zie je hoe je een paar dingen kan bekijken/veranderen met alleen de tank er af en carb's er op

- Edwin
- Contacteer:
Heidiho,
Probleem gevonden...i think!! Van alle mogelijkheden was het de choke die niet helemaal meer terug kwam. Heb vorige week eens de boel daar rijkelijk in de kruipolie gezet en verdomd na een paar dagen hoorde ik bij gas los laten andere klappers uit de uitlaat komen...kon het bijna niet geloven...maar kwam ineens op een gem.verbruik van 1:20!!
Dus vandaag maar weer eens de vacuümslang aangesloten om te kijken of die nog steeds inhield op de rijksweg. Maar gelukkig geen gestotter meer.
Alleen heb ik dat de toeren vrij lang bovenin blijven bij overschakelen of gas los laten. Dus afremmen op de motor gebeurt nu niet meer zo heftig als eerst...hebben jullie dit nou ook...of is gas dichtdraaien ook gelijk toerental naar beneden?
Edwin
Probleem gevonden...i think!! Van alle mogelijkheden was het de choke die niet helemaal meer terug kwam. Heb vorige week eens de boel daar rijkelijk in de kruipolie gezet en verdomd na een paar dagen hoorde ik bij gas los laten andere klappers uit de uitlaat komen...kon het bijna niet geloven...maar kwam ineens op een gem.verbruik van 1:20!!

Dus vandaag maar weer eens de vacuümslang aangesloten om te kijken of die nog steeds inhield op de rijksweg. Maar gelukkig geen gestotter meer.
Alleen heb ik dat de toeren vrij lang bovenin blijven bij overschakelen of gas los laten. Dus afremmen op de motor gebeurt nu niet meer zo heftig als eerst...hebben jullie dit nou ook...of is gas dichtdraaien ook gelijk toerental naar beneden?
Edwin
bij mij is gas los ook meteen afremmen op de motor
en gisteren heb ik 20 liter verstookt op 280km
maar hij heeft het dan wel wat zwaar gehad,normaal zit ik rond de 1:16
(voornamelijk stads en file verkeer)
en gisteren heb ik 20 liter verstookt op 280km
maar hij heeft het dan wel wat zwaar gehad,normaal zit ik rond de 1:16
(voornamelijk stads en file verkeer)
have BIG fun
D.F.M.T.
D.F.M.T.
-
@ Edwin, toerental rond 1300rpm stationaire bij warme motor?
Dan zou die goed moeten afremmen op de motor...
Dat je nog niet eerder naar de choke had gekeken
1:20 = erg netjes
Ik 1:15/18
@ Leo, kon je nog wat lenen van een mede rijder of was het duwen?
Dan zou die goed moeten afremmen op de motor...
Dat je nog niet eerder naar de choke had gekeken

1:20 = erg netjes

Ik 1:15/18
@ Leo, kon je nog wat lenen van een mede rijder of was het duwen?
- Edwin
- Contacteer:
Ik had al eerder naar de choke gekeken...maar blijkbaar toch niet goed genoeg
Misschien toch wat stof/zand waardoor de choke niet helemaal terugging, maar een beetje smeren doet wonderen. Grootste voordeel is dat ik eindelijk mijn reservetank weer kan aanspreken 

- de antrapper
pfff ik dacht dat overkomt alleen mij weerLeo schreef:1:11 puur allroad en dat is best lastig als je op 1:15 gegokt had ( was de eerste volle tankleegrijtest ) bij een zandritje vandaag en je staat stil in de middle of f..... nowhere![]()
Leo

Leo bedankt voor deze info

Hans D
Big Bigger Tiger en weer Big 

Ik vormde samen met een bigrijder een groepje en hij had nog wel wat maar we hadden niks bij ons om over te hevelen dus dat werd voetje tegen mijn achterbrug en voorzichtig gasgeven.zappa.suzuki schreef:@ Leo, kon je nog wat lenen van een mede rijder of was het duwen?
Kzal mijn choke ook eens goed bekijken want 1:11 zuigt grote tijd en anders een carbrevisiesetje.
LEO
-
- Contacteer:
1:11 is wel asociaal.. dat doet mn corsa met debiele motormanagement settings 

gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
www.prepworld.nl !
-
Mijn laatste ritje was Leeuwarden Texel, verbruik 1:22, afsluitdijk met +-130 over en verder wat op het eiland rondrijden, Bigjes kunnen relatief dus best vrij zuinig. (totaal 240 KM)
-
- Contacteer:
rondje texel is voor de zomer mischien wel humort..
voor de mensen met een set wegwieltjes dr bij dan..
voor de mensen met een set wegwieltjes dr bij dan..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
www.prepworld.nl !
-
Ga mijn choke ook maar is inspecteren.
Misschien blijft ie van mij daarom bij warme motert ook zo hoog lopen en langzaam terugvallen of is dit niet hetzelfde probleem wat jij had Edwin
Na een tijdje in het veld rijden hoef ik zeg maar bijna geen gas te geven om vooruit te komen
en "vlieg" ik bijna elke bocht voorbij 

Misschien blijft ie van mij daarom bij warme motert ook zo hoog lopen en langzaam terugvallen of is dit niet hetzelfde probleem wat jij had Edwin

Na een tijdje in het veld rijden hoef ik zeg maar bijna geen gas te geven om vooruit te komen

DR800 "93 + '94, Suzuki DL 650 '12