Pagina 1 van 1

olielek uitgaande as

Geplaatst: ma apr 21, 2003 16:59
door jo
hoe los ik dit op?

motor (xl250) verliest (alleen als ie draait) olie rond de uitgaande as, na het demonteren van het voorste tandwiel hebben we ontdekt dat ie gemiddeld om de twee seconden een druppel olie verliest, dit zal wel erger zijn met warme motor en hogere toerentallen....

moet ik nu echt de complete motor plus versnellingsbak demonteren om die oliekeerring te vervangen? of zijn er andere mogelijkheden?

groetjes

jo

Geplaatst: ma apr 21, 2003 18:13
door Zot
Voorzichtig een parker erin draaien en de keerring eruit trekken. Dan de nieuwe erin. Als het een keerring met een randje is, dan van de nieuwe het randje eaf snijden en vastlijmen met bisontix.

Geplaatst: di apr 22, 2003 17:40
door jo
bison tix?

meen je dat? zal dit niet loskomen door de warmte en de olie?

de oliekeerring is inderdaad voorzien van een boord die in het carter past,

groetjes

jo

Geplaatst: di apr 22, 2003 19:18
door Zot
jo schreef:bison tix?

meen je dat? zal dit niet loskomen door de warmte en de olie?

jo
Als je goed ontvet niet. De tix wel op de keerring smeren en niet op het blok, anders krijg je de tix bij je lagers. Als je het kan vinden is 2 comp. epoxy beter, maar als je dan nog een keer moet wissellen heb je een probleem.

Geplaatst: di jun 03, 2003 18:27
door jo
de oliekeering heeft het net geen 50 km uitgehouden en is dan losgekomen,
resultaat, tandwielen vijfde versnelling moeten dringend naar de tandarts en een blokkerend achterwiel...

de keerring was met bisontix vastgezet, volgens mij kwam het blok te warm en kon de lijm de oliedruk niet meer aan, heb op enkele seconden zo'n 3/4 liter olie verloren, achterkant van de motor volledig onder de loie, samen met broek en laarzen.

nieuwe oliekeering gaan kopen bij een zaak waar ze lagers en andere specialiteiten verkopen en na het volledig slopen en terug ineenzetten van het blok uit voorzorg deze keerring met twee componenten epoxy van loctite vastgezet.

dagje laten uitharden en starten maar,

keerring bleek lek, rond de as lekte hij terug olie!!, bij nader toezien bleek de keerring licht scheef te zitten, waarschijnlijk werd hij bij het dichtspannen van het carter bovenaan naar buiten geperst,

met veel moeite heb ik die keerring er weer uit gesloopt, de epoxy zo goed en zo kwaad als het ging verwijderd, en alles heel gondig ontvet.

uit pure frustratie heb ik nu de oude keerring, dus diegene die losgekomen was tijdens het rijden, er met blauwe silicone in geplakt, morgen als alles mooi drrog is ga ik testje doen, als de keerring niet lekt wil ik voor alle zekerheid hem op de één of andere manier gaan borgen, misschien schuur ik het alu van de carter rond de keerring een beetje op en probeer ik met die twee componenten een rand te maken die over de keerring komt, of ik lijm er een soort metalen ring of plaatje over,

de keerring was niet ongeschonden, hij was nogal getekend door de ketting en het tandwiel toen ie loskwam, ik heb alle losse rubber eraf gesneden en gecontroleerd of het metalen gedeelte intact was, ik heb ook het veertje van de keerring een drietal mm ingekort om zeker te zijn dat er spanning genoeg is rond de uitgaande as.

vraag me af hoever ik die blauwe silicone mag vertrouwen, qua temperatuur zal het wel meevallen, maar of ze sterk genoeg zal zijn om die keerring te verankeren???????

iemand sterke verhalen over da blauw spul?? al was het maar om me een beetje op mijn gemak te stellen...


greetz jo

Geplaatst: di jun 03, 2003 21:51
door Bart M
Da blauw spul is geweldig ... als vervanger voor pakkingen. De eindsterkte is niet beter dan die van gewone silicone-kit, echter prima bestand tegen olie,warmte en allerhande chemisch spul. Om keeringen op hun plaats te houden zou 2-komponentenlijm volgens mij beter moeten zijn.
Maar eigenlijk moet je naar de oorzaak zoeken waarom die keerringen er telkens afgegooid worden. De originele keerring zat toch ook niet vastgelijmd, wel? De oliedruk op die plaats in het carter zou daartoe helemaal niet hoog genoeg mogen worden. Iets mis met de oliepomp, of zit er misschien iets foutief gemonteerd in de eindoverbrenging, waardoor het drukt tegen de zijkant?
O ja, toch iets om je gerust te stellen: ik heb ooit eens een lekkende keerring van de uitgaande as (van een KTM weliswaar en 't was een tijdelijke noodreparatie) dicht gekregen met zulke silicone. Weet niet meer hoe lang dat gehouden heeft.