Pagina 1 van 2

ktm 300 exc vs 525 exc

Geplaatst: ma sep 22, 2008 16:17
door blubberboerke
heb nu een 525 exc, maar wil meer op de crossbaan gaan rijden.
Vind de 525 wel erg lomp hiervoor.
Is een 300 exc nu veel makkelijker in omgang?
En voor offroad?

Re: ktm 300 exc vs 525 exc

Geplaatst: ma sep 22, 2008 23:00
door Jo VdB
blubberboerke schreef:Is een 300 exc nu veel makkelijker in omgang?
Op de crossbaan : nee.
Voor enduro : hangt ervan af wat je ermee gaat doen
technisch werk : ja, maar niet altijd
open paden : nee

Wat is er mis met de 525 op de crossbaan ?????

Jo VdB

Geplaatst: di sep 23, 2008 06:15
door barry!
pff die bottompower :shock: . Altijd dat harde trekken bij elke dotje gas :D

Geplaatst: di sep 23, 2008 07:56
door huskie
Dat heeft mijn 200cctje niet zo erg, dat klopt :wink:

Geplaatst: di sep 23, 2008 16:08
door folie
barry! schreef:pff die bottompower :shock: . Altijd dat harde trekken bij elke dotje gas :D
Is ie wel fatsoenlijk afgesteld ? Een 525, vooral een EXC kun je heeel mellow laten oppakken. Wat heb je voor naald ? Welke stationairsproeier ? Bv een ##R naald met een 42 stationairsproeier, dan explodeert ie niet zo vanuit stationair.

Geplaatst: di sep 23, 2008 18:22
door blubberboerke
volgens mij is een 2 takt toch een stukje lichter en daardoor in de bochten makkelijker hanteerbaar.

Geplaatst: di sep 23, 2008 18:28
door folie
blubberboerke schreef:volgens mij is een 2 takt toch een stukje lichter en daardoor in de bochten makkelijker hanteerbaar.
Weegt (schijnbaar) niet op tegen het verschil in motorkarakter.
Schijnbaar want ik heb zelf bijna uitsluitend 4 takt ervaring.
Een kennis die al jaren MX op een tweetakt reed is laatst na een proefrit prompt overgestapt naar een viertakt. Op de GP in Lierop heb ik de hele dag niet 1 tweetakt gezien. Ik heb met dezelfde vraag geworsteld als jij. Voor mij blijft het de 525. Misschien kan TTT er iets zinnigs over zeggen ?

Geplaatst: di sep 23, 2008 18:40
door blubberboerke
Zit er dan nog veel verschil tussen een 450 en een 525?
Heb ook zitten denken aan een 250 viertakt, maar die schijnen kwalitatief niet zo goed te zijn.

Geplaatst: di sep 23, 2008 19:01
door adje
folie schreef: Op de GP in Lierop heb ik de hele dag niet 1 tweetakt gezien.
?
Dan heb je niet naar de dames gekeken :?

Geplaatst: di sep 23, 2008 23:02
door folie
adje schreef:
folie schreef: Op de GP in Lierop heb ik de hele dag niet 1 tweetakt gezien.
?
Dan heb je niet naar de dames gekeken :?
Eh.. Alleen naar die ene die op die vrachtwagen stond te dansen.

@ boerke: Ja een 450 of een 525 scheelt merkbaar op de crossbaan.
[/list]

Geplaatst: wo sep 24, 2008 16:47
door blubberboerke
stuurt een 450 dan zoveel makkelijker?

Geplaatst: vr sep 26, 2008 14:18
door folie
blubberboerke schreef:stuurt een 450 dan zoveel makkelijker?
Sturen maakt niet veel uit. Onze 450 is een 2003 dus met lange slag en dezelfde krukas als de 525. Je hoeft alleen wat minder voorzichtig gas te geven. Hij heeft iets minder neiging om net over de knip heen te springen die je nog mee had willen nemen..

Geplaatst: vr sep 26, 2008 20:40
door blubberboerke
thanks voor de antwoorden.
Ga morgen een x met een 300exc van een kameraad rijden.
Eens kijken wat dat doet.

Geplaatst: zo sep 28, 2008 17:39
door mx jake
het hangt er ook vanaf waar je gaat rijden, en hoeveel je weegt
in heel zwaar zand en een kilotje of 100 is een 525 best en gooie

maar op harde klei en 65 kilo is en 250 misschien al genoeg

Geplaatst: ma sep 29, 2008 15:38
door blubberboerke
Ben dus op een 300exc wezen rijden.
Voelt een heel stuk lichter aan.
Denk dat dat em moet gaan worden
Iemand interesse in een 525 exc 2004?
:D

Geplaatst: di sep 30, 2008 10:26
door TTT
folie schreef: Misschien kan TTT er iets zinnigs over zeggen ?
mwah, kan het proberen...
op de hai liever een 4T. Voor het frobel werk een 2T.
Net in een weekje in Malaga gereden, daar gaat de 2T perfect.
behalve wanneer het echt heel steil wordt, dan moet je de koppeling perfect bedienen anders kukel je achterover of hij slaat af. In beide gevallen mag je weer naar beneden, dus prefereer ik afslaan :)

In ieder geval raapt een 2T makkelijker op

Geplaatst: di sep 30, 2008 10:47
door adje
TTT schreef:
folie schreef: Misschien kan TTT er iets zinnigs over zeggen ?
behalve wanneer het echt heel steil wordt, dan moet je de koppeling perfect bedienen anders kukel je achterover of hij slaat af. In beide gevallen mag je weer naar beneden, dus prefereer ik afslaan :)
Misschien toch weer een Rekluse monteren Toine :roll:

Geplaatst: di sep 30, 2008 11:34
door mech
Wel even een interessant feit. In het WK enduro is de trend in de E3 klasse meer en meer 2 takt 300cc. Over het algemeen is een 300 2-takt makkelijker te rijden, zeker onder moeilijke omstandigheden. Er zijn er maar weinig die een 530 echt snel kunnen rijden.

In de cross zie je geen 2-takt meer om de simpele reden dat je met een 4-takt andere lijnen kan rijden dan met een 2-takt. De bocht om met een 2-takt wil je een rondere lijn rijden om meer snelheid te houden als je dat in de cross doet heb je elke bocht er een 4-takt zitten die je de bocht afsnijd. Ook met de start kom je de eerste meters te kort. In Enduro rijd je special tests alleen dus maakt lijn keuze niet uit. Je hoeft nooit je lijn te verdedigen.

Een ander punt is dat een 2-takt veel goedkoper is in onderhoud dan een 4-takt, zeker als die een keer plof zegt.

Geplaatst: di sep 30, 2008 18:56
door blubberboerke
wat doet zo'n rekluse nu eigenlijk?
Had iets gelezen van schakelen zonder koppeling?
Geld dit ook voor terugschakelen?
Op kruip en sluip slippende koppeling ofzo?

Geplaatst: di sep 30, 2008 19:44
door adje
Gebruik de zoekfunctie maar eens op dit forum en je kan er alles over lezen.
Of kijk op www.rekluse.com :wink:

Geplaatst: di sep 30, 2008 21:16
door Mario2t
Ik heb een CRF450 en een CR500AF. Ik rij met beide motoren dezelfde lijnen op een crossbaan...dus daar heb ik geen verschil in.

Maar omdat je geen ,,motorem" hebt, moet ik met de 2T eerder van het gas, of veel harder remmen en bocht uit moet ik meer doseren dan met de 4T.

Bulten en knippen zijn met de 500 een grapje..eerder gas minderen om niet te ver te springen..

Maar per saldo is een tweetakt gewoon meer werken.

Keuze tussen de 525 en de 300?

Ik zou voor de zwaardere 525 gaan.. Eenmaal gewend aan de powerband is het zoooo'n fijn motortje!

Geplaatst: di sep 30, 2008 22:34
door Joop
mech schreef:In de cross zie je geen 2-takt meer om de simpele reden dat je met een 4-takt andere lijnen kan rijden dan met een 2-takt. De bocht om met een 2-takt wil je een rondere lijn rijden om meer snelheid te houden als je dat in de cross doet heb je elke bocht er een 4-takt zitten die je de bocht afsnijd. Ook met de start kom je de eerste meters te kort. In Enduro rijd je special tests alleen dus maakt lijn keuze niet uit. Je hoeft nooit je lijn te verdedigen.

Een ander punt is dat een 2-takt veel goedkoper is in onderhoud dan een 4-takt, zeker als die een keer plof zegt.
In de MX 3 in Nederland wint een tweetakt met Oscar Vromans aan het stuur alle wedstrijden. Naast Vromans zitten er nog diverse andere tweetaktrijders in de kopgroep. Meestal pakt een tweetakt ook kopstart hier tussen de andere diverse dikke viertakten.

Geplaatst: di sep 30, 2008 22:39
door barry!
mech schreef:Wel even een interessant feit. In het WK enduro is de trend in de E3 klasse meer en meer 2 takt 300cc. Over het algemeen is een 300 2-takt makkelijker te rijden, zeker onder moeilijke omstandigheden. Er zijn er maar weinig die een 530 echt snel kunnen rijden.

In de cross zie je geen 2-takt meer om de simpele reden dat je met een 4-takt andere lijnen kan rijden dan met een 2-takt. De bocht om met een 2-takt wil je een rondere lijn rijden om meer snelheid te houden als je dat in de cross doet heb je elke bocht er een 4-takt zitten die je de bocht afsnijd. Ook met de start kom je de eerste meters te kort. In Enduro rijd je special tests alleen dus maakt lijn keuze niet uit. Je hoeft nooit je lijn te verdedigen.

Een ander punt is dat een 2-takt veel goedkoper is in onderhoud dan een 4-takt, zeker als die een keer plof zegt.
Op veel punten ben ik het totaal niet met je eens. Maar over het algemeen blijft het hele 2/4takt verhaal ook persoons gebonden.

Ikzelf zie de voor en nadelen van een 2 en 4takt. Maar ik ben zelf meer een 4takt persoon.

eeen voorbeeld is dat ik meer met een diesel auto heb dan met een benzine auto. Beide auto's kan ik prima in rijden maar gevoelsmatig zal ik altijd voor de diesel kiezen.

2 of 4takt? Tis maar net wat voor een rijder je bent...Hoe hier achter te komen? Door te doen!

Ook als ik de reactie van Mario lees dan denk ik van: Ja! goede uitleg en deze gast heeft ervaring op 2 en 4takt motoren. Maar ik weet ook dat Mario geen ervaren crosser is die vele wedstrijden heeft gereden (toch?). Dus hoe reageert een ervaren motorcross coureur op deze 2 motoren?

Het zal dus altijd draaien om wat voor een rijder je bent en waar je prioriteiten liggen.

Geplaatst: do okt 02, 2008 18:26
door TTT
adje schreef:
TTT schreef:
folie schreef: Misschien kan TTT er iets zinnigs over zeggen ?
behalve wanneer het echt heel steil wordt, dan moet je de koppeling perfect bedienen anders kukel je achterover of hij slaat af. In beide gevallen mag je weer naar beneden, dus prefereer ik afslaan :)
Misschien toch weer een Rekluse monteren Toine :roll:
Die was wel prettige geweest ja.

Het wordt tijd dat de husa komt. Heb ik van beide smaken een motorke

Geplaatst: do okt 02, 2008 19:20
door blubberboerke
wat voor een husa komt er dan?
heb nog wel een mooie ktm525 voor je :lol: