Pagina 1 van 1

met crossbril in regen rijden. Tips?????????????

Geplaatst: zo sep 14, 2008 08:55
door Gast
Hallo, ik heb gisteren de balade in olne 120 km in de regen gereden.
ik zat gewoon om de minuut mijn bril af te vegen met mijn handschoenen, eerst met de linkerhand en toen deze smerig was met rechts(dit werkt dus echt niet).
nu zag ik vele andere rijders die tijden lang hun handen niet van het stuur haalden, en dus niet hun bril schoonmaakten.
hij besloeg niet was puur de regen op de buitenkant.

heeft er iemand tips hoe hier het beste mee om te gaan?

Groeten,

Johnny

Geplaatst: zo sep 14, 2008 09:07
door henk-v
rain x aan de buitenkant erop aanbrengen dan vormen zich grote druppels die eraf waaien.
na 70km in olne was de regen voorbij mijn ondergoed gekomen en was het waterpeil in de laarzen gestegen tot 3 cm boven de zool :cry:
over de weg teruggereden en tot 3 uur moeten wachten om het hesje in te kunnen leveren :cry:

bedankt

Geplaatst: zo sep 14, 2008 09:22
door Gast
Henk, ik zal een uitkijjken naar rain-x, bedankt voor de tip.
ik deel jou ervaring in olne, ik voelde het waterpeil ook stijgen in mijn laarzen.
maar vond de rit te mooi om af te haken, heb er wel even over gedacht bij de barbeque.

meer tips altijd welkom.

Johnny

Geplaatst: zo sep 14, 2008 09:48
door CrazyWezel
dat spul is verkrijgbaar onder vrij veel namen, heb het een tijdje gebruikt voor op mn vizier, kwam van een automaterialenzaak, voor autoruiten, maar het werkt wel, tot dat het begint te nevelen, dan zit heel je vizier vol met kleine miniscule rot druppeltjes waardoor je ook geen hol ziet :lol:

Geplaatst: zo sep 14, 2008 12:49
door wheeling_jo
ik heb ook die rit gereden en het enige wat help, is de bril gewoon aflaten (met alle risico's ... ) maar liever iets zien dan in de donkere stukken niets zien ....

Off topic : het was een prachtige rit

grtz

Josken

Geplaatst: zo sep 14, 2008 13:06
door Arne
Deze low budget oplossing werkt voor mij prima:

Turtle wax! of een andere auto poets die verrijkt is met PFTE, Teflon of andere gladde goedjes...
Groot voordeel is dat dat altijd wel in de garage staat, het makkelijk aan te brengen is en dan gelijk de krasjes er (iets) uit gepoetst worden.

en het belangrijkste: Het werkt prima, met name in de miezerregen.
Even het hoofd opzij draaien en de druppeltjes waaien er af.

mzzl,

Arne

Geplaatst: zo sep 14, 2008 15:12
door Klx300R
inderdaad, heb zo een goedje met teflon waarmee de onderkant van jetski's en dergelijke worden mee gewaxed, is iets zeer goed, spijtig dat er enkel geen naam meer op de bus staat.

Geplaatst: zo sep 14, 2008 16:06
door TTT
truukje van onze gids in zuid afrika....
een stuk zeem met een gat erin. Je steekt je hand door het gat zodat de zeem aan je pols hangt. Kan je daarmee je bril poetsen en omdat de zeem in de regen hangt spoelt ie mooi schoon.
We kregen allemaal zo'n zeempje van hem.
Werkt wel zolang je niet een modder parcour rijdt.

Geplaatst: zo sep 14, 2008 16:24
door sjikkentip
Heel simpel mannekes.
Ik heb een badgehoudertje of houdertje voor skipas met oprolsysteem bevestigd aan het stuur met aan het uiteinde van de draad een zeemvel.
Het zeemvel duw ik achter het plastic van de koplamp.Als ik de bril wil afkuisen neem ik het zeemvel al rijdend,kuis de bril af,laat het zeemvel los en het springt automatisch terug naar het stuur zodat je het niet verliest en alle aandacht hebt op het rijden....
Ik kan namelijk niet zonder crossbril rijden omdat ik lenzen draag. :(
Indertijd toen ik met deze oplossing voor de pinnen kwam,was de 1e,lachten men makkers er mee maar enkele weken nadien hadden ze allemaal dit systeem geinstalleerd.
Nu heb ik het reeds bij menige enduristen gezien,ik had er beter een patent op genomen :lol:

Geplaatst: zo sep 14, 2008 17:36
door klomp
wheeling_jo schreef:ik heb ook die rit gereden en het enige wat help, is de bril gewoon aflaten (met alle risico's ... ) maar liever iets zien dan in de donkere stukken niets zien ....


grtz

Josken
is idd niet zonder risico, want hoe ontwijk je de takken dan op de begroeide stukken?

Geplaatst: zo sep 14, 2008 20:51
door Redski
Indertijd toen ik met deze oplossing voor de pinnen kwam,was de 1e,lachten men makkers er mee maar enkele weken nadien hadden ze allemaal dit systeem geinstalleerd.
Heel herkenbaar Patrick. ik had in april in Polen het van jou afgekeken zeemleertje aan een oprolapparaatje. Mijn maatjes hadden me al eens uitgelachen om deze oplossing. dag 2 regen en wat blijkt: 2 man met dezelfde oplossing die 's avonds nooit meer anders willen!!!!

Geplaatst: ma sep 15, 2008 01:14
door nielscr500
Verrek, ook in de cross is dit wel makkelijk.. :)

Moet ik alleen dit jaar op wintersport gaan... :shock:

Geplaatst: ma sep 15, 2008 13:15
door Sjokske
wheeling_jo schreef:de bril gewoon aflaten (met alle risico's ... )
Ik was gisteren toch blij dat ik hem (net) weer op had toen ik van een recht op me af stekende tak een onderlippiercing kreeg :?
Tak iets hoger en ....................... bril niet op ..................dan :cry:
Ach, dan maar een keer niet zoenen en direct op het doel af.

Geplaatst: di sep 16, 2008 08:26
door henk-v
Sjokske schreef: Ik was gisteren toch blij dat ik hem (net) weer op had toen ik van een recht op me af stekende tak een onderlippiercing kreeg :?
Tak iets hoger en ....................... bril niet op ..................dan :cry:
Ach, dan maar een keer niet zoenen en direct op het doel af.
was je gisteren ook in olne :twisted:

Geplaatst: di sep 16, 2008 08:55
door adje
henk-v schreef:
Sjokske schreef: Ik was gisteren toch blij dat ik hem (net) weer op had toen ik van een recht op me af stekende tak een onderlippiercing kreeg :?
Tak iets hoger en ....................... bril niet op ..................dan :cry:
Ach, dan maar een keer niet zoenen en direct op het doel af.
was je gisteren ook in olne :twisted:
We hebben afgelopen weekend hardcore enduro gereden in Frankrijk 8)

Geplaatst: di sep 16, 2008 09:27
door Sjokske
Laat die zonnebril maar weg Ad (in ieder geval vanwege zaterdag).
Gisterenavond flink staan ploeteren om de motor schoon te krijgen, vanavond de rest (kleren, laarzen, butsmuts, kamelezak, gereedschapsgordel etc.) schoon zien te bikken en afspuiten.
Afijn, de tuin is weer opgehoogd met een laagje Franse prut.

Geplaatst: di sep 16, 2008 14:34
door Rolando
Is die kamelezak van jezelf?? :lol:

Ik heb eens gereden zonder bril en inderdaad een tak in mijn ook gehad. Mijn ooglid was beschadigd, dat ook niet echt prettig is.
Sindsdien altijd bril op, zeker in bebosde gebieden. Ik neem ook de tijd om hem gewoon droog te maken tijdens een rit.

Geplaatst: di sep 16, 2008 15:05
door Sjokske
En gij het nog wel dubbel glas :lol:

Geplaatst: di sep 16, 2008 15:10
door Rolando
Tegenwoordig wel, ja.
Waar ik het over heb, is nog in de tijd dat ik zonder bril net zo goed zag als nu met bril. :wink:

rijden met crossbril in regen

Geplaatst: di sep 16, 2008 21:53
door Erik V
Als ik op voorhand weet dat het gaat regenen, verleng ik de klep van mijn helm met een oud glaasje van de crossbril. Ik bevestig dit op de klep met ducktape. Als je je hoofd onder het rijden een beetje voorover houdt blijft je bril wat langer bruikbaar, en als het dan echt niet meer te doen is kun je dankzij dat verlengstuk gemakkelijker zonder bril rijden. Die verlengde klep gebruik ik in de winter ook wel eens bij een laagstaande zon, maar dan plak ik hem wel helemaal af met tape.

Geplaatst: do sep 18, 2008 22:16
door han
Ik gebruik een thermopeen lens(dubbel glas),deze lenzen beslaan nooit!
Om het plakken tegen te gaan van de roll off film op de lens,span ik 3 visdraadjes over de lens,werkt perfect.