Pagina 1 van 1
25kw en enduro rijden
Geplaatst: do apr 17, 2003 20:33
door Rudy
Ik was gisteravond in de nieuwe noppennieuws aan het lezen, zie ik staan dat Hans Vogels (1e in Heeswijk-Dinther) 19 is...
Hoe kan hij dan in hemelsnaam enduro rijden waar je gewoon je motorrijbewijs voor nodig heb. Yamaha wr250 heeft volgens mij wel meer dan 25kw
.....
Weet iemand hoe dat precies zit¿ (25 kw bewijs en enduro)
Geplaatst: do apr 17, 2003 20:52
door Freek
hoe het nu zit weet ik niet, maar 3 jaar geleden waren bij Brouwer alle nieuwe motoren minder dan 25 kw. (op het kenteken dan )
waarschijnlijk wordt er een afgezwakt exemplaar aangeboden voor de typegoedkeuring. heeft een type eenmaal een typegoedkeuring, dan staat op elk kenteken dit lage kw-getal.
Geplaatst: do apr 17, 2003 21:06
door Rudy
beetje onzin dus
Geplaatst: do apr 17, 2003 21:13
door henk-v
dikke onzin dus mijn husaberg heeft 62 pk en staat als 25 kw op kenteken dit schijnt met bepaalde belastingvoordelen te maken te hebben als hij ingevoerd wordt
De problemen ontstaan pas als iemand met een beperkt rijbewijs een ongeval veroorzaakt , gegarandeerd dat de verzekering problemen maakt of zelfs geen dekking verleend
Opletten wat je doet dus de gevolgen zijn niet te overzien als er persoonlijk letsel plaats vindt
Geplaatst: do apr 17, 2003 21:24
door Ad Ketelaars
Ik sluit me aan bij de mening van Freek. Mijn KX 250 staat ook voor enkele KW's op het kenteken. Jos van Vugt schrijft dit toe aan het feit dat de motor voor de keuring behoorlijk geknepen moet worden.
Geplaatst: do apr 17, 2003 23:20
door dorzel
ik was laatst bij brouwers motoren in havelte,
en zag daar de ktm 525 exc staan waar ik veel belangstelling voor toonde
nadat ik aan het gas draaide stond ik vreemd te kijken dat het gas maar een klein stukje open gedraaid kon worden. (geen snelgas)
en vroeg waarom dat was.
ze zijden dat het was om aan die 25 kw grens te voldoen om een breder publiek aan te spreken, en het met een simpele ingreep je het volle gas weer kon benutten.
ik heb verder geen idee hoe het zit dat als je 19 en deze restrictie verweiderd om het volle vermogen te benutten of het strafbaar is.
(de motor is immers 25 kw op papier)
Geplaatst: vr apr 18, 2003 13:48
door 4t huskie
ja ik heb ook weer iets voor heb vandaag de papieren van mijn nieuwe huskie te570 aangekregen en daar staat 34kw op
mijn vorige(2002) stond maar 25kw op en ik ben 21 j maar heb nog altijd maar mijn klein rijbewijs dus ben ik nu niet meer inorde
en kan pas een groter gaan halen op 09-2004 en heb geen goesting om nog is heel dat gezever van een de lessen en het exaam te doen kost weer een hoop geld of zijn er nog ander mogelijk heden om daar mischien een 25kw van te maken
Geplaatst: za apr 19, 2003 00:52
door Sandman (Joost)
@ 4T Husky, ik dacht dat het mogelijk was geworden om ook al had je bv. op je 20'ste je 'klein' rijbewijs gehaald al na 1 jaar het grote te halen. Dan moet je wel opnieuw je praktijk afleggen ofzo, belt eens op nr de rijschool? Dan heb je je groot rijbewijs al.
Geplaatst: ma jul 07, 2003 20:00
door Rudy
Zal ik het mooier vertellen:
Mijn broer (had nu een jaar geleden) 2 jaar zijn motorrijbewijs (25kw) en mog dus al vol rijden terwijl hij geen 21 was....
Maarja al met al ben ik weinig wijzer geworden over het hoe en wat op je 18ste en een enduro
(rudy die een xr250 niet ziet zitten....)
Geplaatst: ma jul 07, 2003 22:50
door 4t huskie
rudy haal u rijbewijs tot 25kw en zoek ne motor met papieren van 25kw of minder en ge kunt starten zolang je geen mensen laat verongelukken zal je geen probleemen hebben
ik heb nu een zware moto 34kw en rij er ook mee met een klein rijbewijs zolang je maar geen zwaar ongeval hebt
Geplaatst: ma jul 07, 2003 23:13
door Rudy
Haha , rijbewijs haal ik zowizo toch. Over het hoe en wat met de motor zie ik dan wel (duurt nog 3 maandjes
). Maar als zo'n motor volgens het kenteken b.v. 10kw is is alles in principe toch goed? (niet dat ik met die 10kw rond zou gaan rijden
)
Geplaatst: di jul 08, 2003 12:50
door 4t huskie
ja dan is het ok zolang je niet betrokken bent in een zwaar verkeersongeval
Geplaatst: di jul 08, 2003 16:44
door john b
heee
rudy
wel dit jaar er nog aan beginnen want volgend jaar gaan ze de regels weer veranderen voor examen van motor
Geplaatst: di jul 08, 2003 16:51
door Rudy
john b schreef:heee
rudy
wel dit jaar er nog aan beginnen want volgend jaar gaan ze de regels weer veranderen voor examen van motor
Ik haal waarschijnlijk eerst het autorijbewijs (meeste lesbedrijven hebben dat ook liever dacht ik..) en daarna meteen de motor. Helaas ben ik niet in de vakantie jarig anders had ik een 10 daagse cursus gedaan (en met de moto 3 dagen) maarja ik ben in september jarig (19-09-1985) dus dat zit er iig niet in.
Ik ga binnenkort maar eens naar een lesbedrijf en regel die hele zooi maar eens (wil 4* per week gaan lessen ofzo
).
Na april 2004 moet je dacht ik allerlij extra onzin bij je motorrijbewijs doen ofniet?
Geplaatst: di jul 08, 2003 17:40
door No Limit YFZ
Rare aan de hele zaak is dat niemand blijkbaar zwart op wit kan zeggen hoe het in elkaar steekt. Die 25 kW blijkt een magisch getal te zijn, want overal in Europa is er sprake van en steeds meer geruchten doen de ronde dat effectief alles van offroad materiaal (zowel quad als moto) dat op de baan komt max. 25 kW zal mogen hebben.
Wat er van waar is weet ik ook niet maar ook de datum van 1 januari 2004 hoor ik steeds vaker. Vanaf die datum zouden Europese homologatiepapieren verplicht zijn of anders kan je een nieuwe motor niet meer inschrijven. Europese homologatie zou ook maar kunnen tot 25 kW, dus is het cirkeltje rond.
Ik neem in elk geval geen risico en heb een nieuwe 660 en binnenkort een nieuw YFZ 450 voor de deur staan. Ik vertrouw het zaakje niet want momenteel wordt er gefoefeld dat het niet meer mooi is.
Ik denk als er idd Europees gehomologeerd moet worden dat men deze foevelaarij niet meer zal kunnen doen. Nationeel vrees ik dat er nogal wat mensen 'beter' (lees gesmeerd) worden van de keuringen.
Wat mij wel verwondert is dat er niemand is die echt weet heeft van rechtszaken na zwaar ongeval met motorfietsen die op papier maar 25 kW hebben.
Als je een moto/quad koopt die op papier maar 25 kW doet en je gaat die gaan halen, dan weet je toch niet hoeveel ie er doet, enkel wat op het papier staat weet je. Dus trek ik de lijn door en denk ik dat de importeur het potje uitlekt bij zwaar ongeval, want die mocht hem niet geleverd hebben met meer dan 25 kW...
Geplaatst: di jul 08, 2003 18:16
door Rudy
Grizzy begrijp ik uit je verhaal nou goed dat alle motoren strax onder 25kw verkocht gaan worden
Geplaatst: di jul 08, 2003 18:33
door Gast
Geruchten zei ik je, dus ik heb het ook nog nergens bevestigd gekregen. Twijfel er aan of ze er dat door krijgen, maar waar rook is is vuur...
Geplaatst: di jul 08, 2003 19:32
door Rudy
Welke motoren voldoen er eigelijk zowizo aan.
Ktm's vanaf wel bj? en de meeste omgeboude enduro's (zoals cr250 waar enduro van gemaakt is , zijn die ook onder 25kw?)
Geplaatst: di jul 08, 2003 23:18
door adje
Rudy schreef:Welke motoren voldoen er eigelijk zowizo aan.
Ktm's vanaf wel bj? en de meeste omgeboude enduro's (zoals cr250 waar enduro van gemaakt is , zijn die ook onder 25kw?)
mijn cr 250 van vorig jaar had 11 kw op het kentekenbewijs staan dus een lichte motorfiets.
maar daar hadden we het in bilstain toch ook al over gehad ?
deze crf 450 heeft 32 kw op het kentekenbewijs staan dus een zware motorfiets.
Geplaatst: wo jul 09, 2003 00:34
door Rudy
ad f. schreef:Rudy schreef:Welke motoren voldoen er eigelijk zowizo aan.
Ktm's vanaf wel bj? en de meeste omgeboude enduro's (zoals cr250 waar enduro van gemaakt is , zijn die ook onder 25kw?)
mijn cr 250 van vorig jaar had 11 kw op het kentekenbewijs staan dus een lichte motorfiets.
maar daar hadden we het in bilstain toch ook al over gehad ?
deze crf 450 heeft 32 kw op het kentekenbewijs staan dus een zware motorfiets.
Klopt vertelde je. maar ik bedoelde meer of ze alle omgeboude crossers zo op het kenteken zetten.
Mooie advatar trouwens Ad
Geplaatst: wo jul 09, 2003 13:18
door jo
volgens mij is die 25 kw niet de enige regel, heb ergens gelezen dat er nog één en ander te maken zou hebben met de gewicht-vermogen verhouding, extreem lichte fietsen met 25 kw en heel zware bakken zouden ook niet kunnen, er blijkt een minimu en maximum kw/kg regel te zijn...
toch wat het rijbewijs betreft (eerste twee jaar met 25kw machine)
blijkt ook dat de honda van mijn zoon (250 xl) geweigerd wordt voor het afleggen van de proeven wegen niet krachtig genoeg
kassa kassa voor het leercentrum dus, proeven afleggen met motorfiets van het centrum kost een aardige duit..
greetz
jo
Geplaatst: wo jul 09, 2003 14:01
door Rudy
Maximaal 0,16kw per kilo maar daar zit je met 11kw en een 100-110 kg iig niet aan.
Als je werkelijk de maximale 34pk wil hebben moet de motor dus 156,25kg wegen.
Jo wat bedoel je met die motor van het centrum
.
Geplaatst: wo jul 09, 2003 17:42
door jo
euh...
de motorfiets waarmee die gasten les geven hé, na minimum 6 u les op hun motor krijg je een voorlopig rijbewijs, mag je mits beperkingen zelf gaan rijden, binnen het jaar moet je dan nog es twee uur les nemen en je examen afleggen, normaal mag je dat examen met je eigen motorfiets afleggen, aangezien de 250 van mijn zoon te licht is moet hij noodgedwongen examen afleggen via de rijschool, met hun motor en met hun begeleiding, kost een aardig duitje meer...
Geplaatst: ma jul 14, 2003 13:11
door sir kwietje
Rudy
ik zou je toch aanraden je moto rijbewijs zo snel mogelijk te halen aangezien je minimum 2 jaar moet rondrijden moet de 25 kw beperking dus als je je rijbewijs haalt op je 18 mag je dit op je 20ste omruilen voor een normaal rijbewijs als je je rijbewijs haalt op je 20 moet je dus tot je 22ste blijven rondrijden met de 25 kw beperking (zoals ik heb voorgehad
) als je wacht tot je 21 bent mag je direct voor het volldige rijbewijs gaan
ik heb de goedkoopste manier gekozen om 6 uur les te gaan volgen en dan een min 3 maand en max een jaar rond te rijden met een voorlopig rijbewijs om mijn examen te doen heb ik een motor gehuurd (kawasaki er5) bij een dealer welke volledig in orde was voor het examen te doen je moet hier wel een aardige som als waarborg neertellen die je terug krijgt als je de motor niet in prak rijdt natuurlijk
zo voorkom je dat je dat je veel geld moet neertellen om je examen met een motor van het leercentrum te moeten doen
heb ongeveer in hetzelfde schuitje gezeten als jij te jong voor een rijbewijs dus altijd moeten rondrijden op een vast circuit ook altijd de voorkeur gehad voor een 2-takt moest ni weten van een 4-takt da ging ni vooruit en da klinkte ni lekker enz.. wel daar ben ik nu toch serieus op moeten terug komen
zeker als je ook enduro gaat rijden waarmee je overal kan komen dus ook op het circuit
als motor had ik mij een husqvarna 410 aangeschaft welke dus in de 25kw (op papier
) catogory valt nu heb ik mijn volledig rijbewijs en heb ik een yamaha wr 250 gekocht welke ook in de 25kw catagory valt en toch een pak lichter is hard gaan op platte rechtstukken kan iedereen maar als je moet beginnen trekken en sleuren en de motor in de bocht leggen geef ik toch de voorkeur aan een lichtere motor
die yamaha wr 250 is echt een aanrader hij gaat even hard als mijn 410 is een stuk lichter en start ook een pak makelijker toch rijdt deze wr zeer leuk en kan je er goed met spelen aangezien de powerband hard op een 2-takt lijkt en toch heb je de 4-takt sterkte toch de moeite om effe na te denken voor je iets koopt ga eventueel eens een testritje maken met bij een dealer met 250
Geplaatst: ma jul 14, 2003 13:38
door Rudy
sir kwietje schreef:Rudy
ik zou je toch aanraden je moto rijbewijs zo snel mogelijk te halen aangezien je minimum 2 jaar moet rondrijden moet de 25 kw beperking dus als je je rijbewijs haalt op je 18 mag je dit op je 20ste omruilen voor een normaal rijbewijs als je je rijbewijs haalt op je 20 moet je dus tot je 22ste blijven rondrijden met de 25 kw beperking (zoals ik heb voorgehad
) als je wacht tot je 21 bent mag je direct voor het volldige rijbewijs gaan
Ik woon in nederland
, kan je geen proefrijbewijs krijgen oid