Pagina 1 van 1

HELP! achterbrug probleem

Geplaatst: do aug 28, 2008 23:04
door pHino
vandaag wou ik eens een grote beurt aan men motor geven. alle lagers zuiver maken en opnieuw invetten, filters vervangen ... enz

nu wou ik mijn achterbrug demonteren, en dit is gewoon ONMOGELIJK :evil:

de grootste bout, die door je
frame -achterbrug - motor blok - achterbrug - frame

gaat, is geen beweging in te krijgen :?

moto plat gelegd, en op die as slaan met een hamer van 5kilo helpt ook niet :evil:

na 15minuten bonken, heeft hij miss een milimeter of 2 bewogen, meer niet :roll:

wat nu?

Geplaatst: do aug 28, 2008 23:06
door zappa.suzuki
Kruipolie?

Geplaatst: do aug 28, 2008 23:26
door pHino
zit al een hele bus wd-40 tussen

Geplaatst: do aug 28, 2008 23:28
door ntx650
pHino schreef:zit al een hele bus wd-40 tussen
je moet de bus er ook niet tussenfrotten :D :D :D :D :D :D :D :D

Geplaatst: vr aug 29, 2008 00:19
door Ger
Hetzelfde aan de hand gehad (met een Yzf...)

De kruipolie een dag of vier zijn werk laten doen en het nogmaals proberen en eventueel de buitenkant dan verwarmen met een verfstripper.

Suc6

Geplaatst: vr aug 29, 2008 10:34
door Flip
wd40 is geen kruipolie

Geplaatst: vr aug 29, 2008 10:47
door klomp
Flip schreef:wd40 is geen kruipolie
werkt wel!
inderdaad wat Ger zegt, je moet het wel ff de tijd geven om te werken.

Geplaatst: vr aug 29, 2008 12:01
door JoeBaR
wacht even voordat je de boel verrot slaat met hamers en ander geweld ...


draai eerst even de overige bouten los waarmee het blok vast zit in het frame(dat zijn er maar twee geloof ik) omdat de bout van de achterbrug ook door het motorblok heen gaat kan die daar soms wat wringen ..

Geplaatst: vr aug 29, 2008 12:03
door Noppy
Volgende keer dun insmeren met montagepasta van WOMI: 033-2572741.

Je as en vermoedelijk je motorblok of andere delen van het chassis zijn een reactie aangegaan en zijn nu chemisch gelast :shock: Google maar eens op passingroest, koudlas e.a.

Ik vet mijn achterbruglagers ook niet altijd op tijd in, maar de as komt er met dit spul altijd soepel uit.

Geplaatst: vr aug 29, 2008 12:45
door pHino
Noppy schreef:Volgende keer dun insmeren met montagepasta van WOMI: 033-2572741.

Je as en vermoedelijk je motorblok of andere delen van het chassis zijn een reactie aangegaan en zijn nu chemisch gelast :shock: Google maar eens op passingroest, koudlas e.a.

Ik vet mijn achterbruglagers ook niet altijd op tijd in, maar de as komt er met dit spul altijd soepel uit.
ik weet het, normaal doe ik dit 1x per jaar.

maar heb de motor occassie gekocht, en ze hadden me verteld dat dit net gebeurd was voor de verkoop. heb de motor nog geen jaar, en dacht dit nual preventief te doen.

maar blijkbaar ben ik al te laat :roll:

Geplaatst: vr aug 29, 2008 14:54
door pHino
hij is eruit 8)

wat een beetje bruut geweld al wel niet kan doen :twisted:



volgende problemen:

probleem1

-----------------

de ketting is door de geleider en de brug door gesleten. hoe beste oplossen?

dichtlassen? nadelen: eventueel krom trekken, en langs binnen terug uitdraaien

of

met siliconen dichtspuiten?



probleem 2
-----------------

langs de andere kant is het grootste gat langs 1 zijde niet meer rond, maar vlak. (vraag me niet hoe dit komt)

dus als ik het nieuwe lager heb, ga ik dit nooit hierin krijgen he?

oplossingen? terug recht proberen te kloppen? (zie dit niet goed komen)

Geplaatst: vr aug 29, 2008 17:04
door Mario2t
Lassen van een brug kan probleemloos. Gezien het volume van de brug en de slijtage zal hij niet krom trekken.

Probleem met het gat:

Kan het lager er van de andere zijde in?
Zo niet? Alleen het gat even opboren. ( Dus niet de zitting raken.)

Geplaatst: vr aug 29, 2008 17:30
door adje
Volgens mij heb ik iets gemist maar ik zie nergens staan om wat voor merk en type motor het gaat :?:

Geplaatst: vr aug 29, 2008 22:04
door pHino
wr 450


neen, het gat gaat zo


1 2 3
---- ----
| --------------------------- |
| |
| |
| --------------------------- |
---- -----




dus gat 1 is het probleem

Geplaatst: vr aug 29, 2008 22:33
door big M
Gat uitkotteren en stalen bus in persen

Geplaatst: vr aug 29, 2008 22:45
door pHino
mijn tekening is een beetje mislukt

ga even in paint klote :wink:

Re: HELP! achterbrug probleem

Geplaatst: vr aug 29, 2008 22:52
door pHino
Afbeelding

Geplaatst: za aug 30, 2008 08:39
door JoeBaR
ik zou een busje draaien ( of je neemt een oude dop uit een overcomplete doppenset ,)die de diameter van het gat heeft en hier schuin kantje aan slijpen/vijlen/kloten/schuren , en vervolgens in dat gat slaan/persen zodat het platte kantje weer naar buiten gedrukt wordt ...

Geplaatst: za aug 30, 2008 08:49
door JoeBaR

Geplaatst: za aug 30, 2008 12:13
door pHino
idd, dit had ik ook al in gedachten, en jij bevestigd het :wink:


mooi, dan doen we dit 8)

Geplaatst: za aug 30, 2008 13:53
door JoeBaR
je snapt t , ondanks de wat mindere tekening ...meeste aandacht ging op aan het hamertje :lol:

Geplaatst: za aug 30, 2008 14:12
door CrazyWezel
net n cursus paintshop hier :lol: ik zou ook gaan voor het tikken, maar misschien wel verstandig om de boel een beetje warm te maken, om te voorkomen dat het scheurt? weet niet tot in hoeverre dat materiaal het kan hebben?

Geplaatst: za aug 30, 2008 17:31
door zappa.suzuki
Wat kokend water er overheen kan nooit kwaad :wink:

Geplaatst: za aug 30, 2008 17:50
door pHino
okidoki :wink: komt in orde.

ps: gelukkig is de sfeer op noppenforum TOP. ik zit tevens ook op het audiforum.nl maareuh ... :roll: alleen al voor de sfeer daar heb ik spijt dat ik een audi heb gekocht :lol:

Geplaatst: za aug 30, 2008 17:55
door JoeBaR
zo zie je maar weer dat we niet op merken discrimineren , hier kan het voor komen dat de KTM rijder de Yamaha rijder een handje helpt :P


warm maken heeft trouwens niet zoveel nut in dit geval

wel bij het recht buigen vn bijvoorbeeld een rem of koppeling handle

omdat deze fabrieks af vaak gegoten of gesmeed worden