Pagina 1 van 1
pds schokdemper inside-out
Geplaatst: ma aug 11, 2008 17:54
door huskie
Omdat ik mijn rebound wat sneller wilde hebben, uiteindelijk toch maar de knoop doorgehakt en de pds opengemaakt. De rebound verandert door een aantal plaatjes van een andere dikte te voorzien, en verder de compressie wat lichter gemaakt met het idee van "op het gas en boomwortels".
Hierbij een paar sfeer plaatjes. De colafles dient als "bleedbottle".
Re: pds schokdemper inside-out
Geplaatst: ma aug 11, 2008 21:21
door folie
huskie schreef:Omdat ik mijn rebound wat sneller wilde hebben, uiteindelijk toch maar de knoop doorgehakt en de pds opengemaakt. De rebound verandert door een aantal plaatjes van een andere dikte te voorzien, en verder de compressie wat lichter gemaakt met het idee van "op het gas en boomwortels".
Hierbij een paar sfeer plaatjes. De colafles dient als "bleedbottle".
Enne Huskie, heb je veel onderdelen overgehouden ?
Ik vraag me af of je er zo alle lucht uitkrijgt. Heb je er een 'schrader valve' ingeschroefd ? Da's voor hobbyist wel handig.
Tip 1: het bovenste punt van je shocker is je compressieadjuster: daar komt het laatste beetje lucht eruit. Ik laat op het laatst expres wat teveel olie in het reservoir zitten. Vervolgens bleed plug terug erin en een halve bar ofzo perslucht op het reservoir. Dan rustig de laatste lucht laten ontsnappen door de compressieadjuster voorzichtig los te draaien. Als laatste stap de separation piston afstellen door ook nog wat olie te laten ontsnappen.
Tip 2: de holle as met de naald voor de rebound instelling is moeilijk te ontluchten. Het helpt wel om het adjuster mechanisme te verwijderen en de naald even uit z'n boring te lichten.
Laat maar weten als het niet wil. Ik heb het met wat onderdruk voor elkaar gekregen. Zonder dat bleven er luchtbellen in mijn zuiger(s) hangen. Ook haal je er lucht mee uit de olie, die wordt kraakhelder ipv licht troebel na 10 min pompen.
Geplaatst: ma aug 11, 2008 22:49
door huskie
Folie,
ja, ik heb wat onderdelen overgehouden
Een zuiger en wat shimmetjes
Verder denk ik het bleeden aardig voor elkaar te hebben, door de demper constant te pompen en de lucht steeds naar het hoogste punt te geleiden, met als ontsnapping de doorzichtige bleedslang. Ik krijg er naar een half uur of zo, geen lucht meer uit, maar toen ik vandaag de demper opmaakte vond ik de olie niet heel erg doorzichtig dus waarschijnlijk heb ik er de laatste keer nog wat lucht in laten zitten. Het was niet te merken aan de demping. Ook nadat hij was heet geworden behield ik de goede demping. Maar ik neem je aanbod graag aan, op het moment dat ik de juiste setting denk gevonden te hebben. Vandaag de rebound wat lichter gemaakt. Van de week eens zien of het de juiste is. En ja ik heb er een schraeder ventiel in zitten
Stomme wp naald ventiel.
Trouwens, in die bleedbottle heb ik ook een ventiel zitten, die zou ik op onderdruk kunnen zetten. Zou dit helpen?
Geplaatst: di aug 12, 2008 18:30
door stimpie
das nog eens intresant een topicje over de veering, kan je eens een duidelijke foto maken hoe je die bleed bottle hebt aangesloten?
Geplaatst: di aug 12, 2008 21:12
door huskie
Stimppie, hopelijk is deze uitvergroting wat duidelijker. In iedergeval gebruik je de officiele bleed-opening. Via de loodgietersafdeling van elke doehetzelf winkel kun je verloopnippels ed kopen die de zelfde draad hebben.
Geplaatst: wo aug 13, 2008 21:18
door stimpie
ja daar zie ik genoeg op,
hoeveel bar stikstof zet jij er altijd op ?
heb nu een extra geleider in mijn achterpomp zitten , tegen het "buigen" van de zuigerstang.
Geplaatst: do aug 14, 2008 09:48
door folie
Note 1: nog een keer: Je kunt die 'bleed' plug nooit in de bovenste positie manouvreren. De laaste lucht moet er dus hoedanook via de comp adjuster uit. Reservoir zuiger op 30-40 mm, bleed plug terug erin. Via de schrader valve 0.5 bar perslucht op het reservoir. Bleed plug voorzichtig losdraaien tot er geen lucht meer onstsnapt, maar alleen olie. Daarna comp adjuster voorzichtig losdraaien tot daar ook geen lucht meer ontsnapt. Als laatste stap de positie van de reservoir zuiger checken via het gat in de schrader valve en eventueel olie laten ontsnappen via de comp adjuster tot ie goed staat. (Eitje)
Note 2: pas op met die fitting !! Als je die bij een doehetzelfzaak hebt gekocht is het waarschijnlijk een 1/8 NPT draad. Dat staat voor 'National Pipe Tapered' en die is dus conisch. Het gat in de shock is echter 1/8 BSPP, wat staat voor 'British Parallel Pipe'. Die is dus niet conisch. Als je jouw plug er tever indraait verruineer je het draadgat. Met flink wat teflontape en niet te vast zal het voor handbleeding wel gaan.
Een nylon plug was nog mooier geweest. Als je met pompen aan de slag gaat wel een goede fitting gebruiken !
@Stimpy: een extra geleider tegen buigen van de stang ? volgens mij heeft Huskie die er net uitgehaald ? Of heb jij alleen de shims overgehouden ?
Geplaatst: do aug 14, 2008 12:47
door huskie
Folie, bedankt voor je notes.....
wat die fitting betreft, ja, ik gebruik teflon tape en draai hem er niet geheel strak in. Ik zal er eens opletten wat voor een draad het is.
Ik heb zojuist jouw truuk toegepast om nog wat lucht te laten ontsnappen via de dcc, maar er kwam niets uit, behalve olie offcourse. Die dcc heeft natuurlijk de mogelijkheid om lucht achter de dcc vast te houden en met het losdraaien van de dcc krijg je dat laatste beetje er niet uit. Of je moet een mooi klein gaatje boren, schuin naar vlak achter de o-ring.
Het lijkt me erg leerzaam om eens bij jouw jouw techniek af te kijken, als dat mag
Als je ook nog een fijne crossbaan in de buurt hebt, kan ik dat mooi combineren.
Geplaatst: do aug 14, 2008 14:57
door folie
huskie schreef:Folie, bedankt voor je notes.....
wat die fitting betreft, ja, ik gebruik teflon tape en draai hem er niet geheel strak in. Ik zal er eens opletten wat voor een draad het is.
Ik heb zojuist jouw truuk toegepast om nog wat lucht te laten ontsnappen via de dcc, maar er kwam niets uit, behalve olie offcourse. Die dcc heeft natuurlijk de mogelijkheid om lucht achter de dcc vast te houden en met het losdraaien van de dcc krijg je dat laatste beetje er niet uit. Of je moet een mooi klein gaatje boren, schuin naar vlak achter de o-ring.
Het lijkt me erg leerzaam om eens bij jouw jouw techniek af te kijken, als dat mag
Als je ook nog een fijne crossbaan in de buurt hebt, kan ik dat mooi combineren.
Sure. Ik laat je wel een keer zien hoe ik het heb uitgevogeld. Wat banen betreft zitten we hier goed. (EHV) Ik rij graag in Hapert. Lekkere zandbaan met goed hobbyistengehalte.
Alleen ben ik momenteel een beetje druk. Mijn vrouw verwacht over een week of drie de tweede. Nr 1 is pas 14 mnd oud dus we hebben onze handjes redelijk vol. Maar als ik eraan begin laat ik het je weten.
Totnutoe is de zaterdag nog steeds voor pappie...
Geplaatst: do aug 14, 2008 15:55
door huskie
een gezin... ik weet er alles van.
Zojuist even gereden en.... ik ben nu prettig verrast door de motor d'r achterkant. Hoewel ik geen standaard druk in het reservoir kan krijgen(op dit moment) , is de demping boterzacht met de klikkers volledig uit. Dus voor een zandbaan en diepe whoops kan ik nog veel demping versieren. Ik dien deze setting nog even op het zand te proberen en over wat boomwortels maar dan denk ik dat ik er wel een goed oordeel over kan vellen. Wat ik zojuist voelde smaakte naar meer. Ik kan nu met de achterkant spelen, doordat de rebound merkbaar sneller is geworden.
Ik ben tevreden
Geplaatst: do aug 14, 2008 16:51
door folie
huskie schreef: een gezin... ik weet er alles van.
Zojuist even gereden en.... ik ben nu prettig verrast door de motor d'r achterkant. Hoewel ik geen standaard druk in het reservoir kan krijgen(op dit moment) , is de demping boterzacht met de klikkers volledig uit. Dus voor een zandbaan en diepe whoops kan ik nog veel demping versieren. Ik dien deze setting nog even op het zand te proberen en over wat boomwortels maar dan denk ik dat ik er wel een goed oordeel over kan vellen. Wat ik zojuist voelde smaakte naar meer. Ik kan nu met de achterkant spelen, doordat de rebound merkbaar sneller is geworden.
Ik ben tevreden
Toch niet goed denk ik. Wat er gebeurt als je helemaal geen druk op je reservoir hebt is dat je nauwelijks nog enige rebound demping hebt als gevolg van cavitatie. Ook de compressiedemping werkt dan niet goed meer.
Je houdt dus echt van weinig rebound, maar dit is niet goed voor je mechanica.
Stel je voor: de eerste keer dat je demper inveert, wordt een hoeveelheid olie uit je schokbreker naar je reservoir
geperst, gelijk aan het volume van de demperstang die in het schokbrekerhuis is gekomen.
Als je weer uitveert, wordt die olie terug in de schokdemper '
gezogen'.
Staat nu jouw reservoir op 1 bar (atmosferische druk) dan wordt de druk in jouw schokdemper op dat moment dus lager dan 1 bar.
Tussen 1 en 0 bar dus. Ergens in dat gebied ligt ook de dampdruk van de olie.
Wat er nu gebeurt is dat bij het uitveren de olie niet snel genoeg via de compressieadjuster terug in de schokdemper kan stromen. Daardoor zuigt de schokbreker tot onder de dampdruk en onstaat een dampbel in de schokbreker. Hierdoor treedt nauwelijks demping op omdat er geen olie door een weerstand stroomt. Bovendien gebeurt dat ook niet bij de volgende compressieslag: de schokdemper gaat pas weer dempen als de bel weer is 'geimplodeerd'. Daardoor mis je het eerste stuk van je compressieslag. Dit imploderen is tevens niet fijn voor je mechanica.
Vergelijk het maar met een injectiespuit die half gevuld is met water. Als je daarvan de opening afdicht en je trekt de plunjer uit, dan onstaat er in de spuit ook een dampbel. Laat je de plunjer vervolgens los, dan schiet ie met een klap terug op z'n plaats.
Zou je met die injectiespuit vervolgens in een drukkamer van 10 bar gaan staan, dan kun je de spuit 10x zo ver uittrekken voordat dit effect zich voordoet.
Daarvoor dient de overdruk in je reservoir: door het hele systeem op een druk vna 10 bar te zetten, zorg je dat de absolute druk in de schokdemper nooit in de buurt van de dampdruk kan komen.
Namelijk: als bij het uitveren 4 bar onderdruk over je compressie adjuster zou onstaan, dan is de druk in je schokbreker dus nog steeds 6 bar en daarmee veel hoger dan de dampdruk, zodat er geen bellen onstaan.
Simpel nie ?
ps: om ff te testen kun je gerust perslucht op het reservoir zetten. de 6 bar van je compressor is genoeg, zeker bij jou met je lichte veertje.
Geplaatst: do aug 14, 2008 19:05
door huskie
Folie, ik heb het niet goed uitgelegd toen ik "niet de standaard druk" opschreef. Ik kom op 8 bar, maar dat is dus niet de standaard druk, want die is 10bar. Jouw uitleg is compleet duidelijk. Cavitatie treedt op bij te weinig reservoir druk. Nu is standaard 10 bar, maar met een lichtere setting kun je naar beneden, wat tevens de wrijving vermindert. Ik rij dus momenteel met 8 bar. Daar kom ik wel mee weg, alleen dien ik het een en ander nog op de crossbaan te testen.
Mech wordt gek als hij dit allemaal leest. Hij adviseert zonder meer om de demper via de vacuumpomp te laten vullen/bleeden. Anders blijft er altijd!!!! lucht achter. Ik geloof hem helemaal, en mijn mannier is om even snel en eenvoudig aan een goede setting te komen, zonder steeds naar de veringsspecialist te hoeven. Waarschijnlijk breng ik hem uiteindelijk even langs bij HK, om iemand te noemen.
Wat denk jij Folie, hoeveel lucht blijft er bij jouw achter?
Geplaatst: do aug 14, 2008 19:06
door Wortel
Ik geloof dat ik er maar vanaf blijf... ik snap er niks van...
Geplaatst: do aug 14, 2008 21:04
door huskie
Ik ook niet
, maar dat is voor mij geen reden om er van af te blijven.
Geplaatst: do aug 14, 2008 21:22
door stimpie
ik snapte er ook niet veel van , maar eens aan begonnen en je blijft proberen en testen.
Geplaatst: vr aug 15, 2008 13:22
door Sjokske
folie schreef: Dat staat voor 'National Pipe Tapered' en die is dus conisch. Het gat in de shock is echter 1/8 BSPP, wat staat voor 'British Parallel Pipe'. Die is dus niet conisch. Als je jouw plug er tever indraait verruineer je het draadgat.
Het zal niet het eerste draadgat (met parallelle draad) waarin een conische mannekesdraad wordt gedraaid zijn dat ik open zie barsten, de conische draad werkt als een wig (maar dan over de volledige omtrek).
Hangt natuurlijk wel van het "vlees" af dat om de vrouwkesdraad aanwezig is. Niet voor niets dat meestal bij een fitting met conische female-draad een dikke rand t.p.v. de ingang voorzien is (werkt trouwens bij sommige vrouwen hetzelfde).
Geplaatst: vr aug 15, 2008 21:24
door folie
Sjokske schreef: (werkt trouwens bij sommige vrouwen hetzelfde).
Tja, ook daar weet ik dus intussen het een en ander van.
@ Huskie: Ik denk dat ik de lucht er wel uit heb gekregen. Weliswaar met vacuumpomp dus. Bij HK waren ze wel benieuwd en daarom hebben ze 'm ff op de dyno gezet toen ik langskwam voor een beetje stikstof.
Volgens hen was ie goed. Ze zijn daar trouwens niet te flauw om een doehetzelver een beetje te helpen.
Geplaatst: ma sep 15, 2008 02:28
door lasss000
folie schreef:Sjokske schreef: (werkt trouwens bij sommige vrouwen hetzelfde).
Tja, ook daar weet ik dus intussen het een en ander van.
@ Huskie: Ik denk dat ik de lucht er wel uit heb gekregen. Weliswaar met vacuumpomp dus. Bij HK waren ze wel benieuwd en daarom hebben ze 'm ff op de dyno gezet toen ik langskwam voor een beetje stikstof.
Volgens hen was ie goed. Ze zijn daar trouwens niet te flauw om een doehetzelver een beetje te helpen.
Hey Folie, hoe gaat het lees net dat de tweede ook al op komst is, willem en ik maar wachten, waneer zou Folie weer mee kunnen naar Polen?
kunnen we dus wel vergeten met jou, je bent een drukke pappa aan het worden.
We gaan nu aan komende donderdag voor de 4e keer naar polen, om dat het de laatste keer is met Ab en Henk, dus ga ik dit jaar maar voor de 2e keer er nar toe.
Zoek de 2 verschillen
Hoop je nog eens weer te zien
Groeten Roy en Willem