Pagina 1 van 1

banden wisselen

Geplaatst: di apr 15, 2003 09:29
door STTEVE
Ik zie bij wedstrijden diverse teams hun banden wisselen met zo'n ring, waarop het wiel wordt gelegd en de band door middel van zo'n hevel van de velg wordt gedrukt. Ik denk erover om zo'n apparaat aan te schaffen, want juist het van de velg drukken lukt me niet Wie heeft er ervaring mee??...en wil die met mij delen, natuurlijk..
alvast bedankt

Geplaatst: di apr 15, 2003 17:36
door Airhead
Hoi Steve,

Ik heb dezelfde ervaring met m'n TT600R. Ik kan de banden ook met geen mogelijkheid lossen, bij mijn oude TT gaf dat nooit problemen. Blijkbaar is het velgbed bij de TTR een stuk dieper (of zoiets).

In ieder geval heb ik om die reden een handmatig bandenwisselapparaat (leuk scrabbelwoord) aangeschaft. En dat werkt perfect. Het kost wel wat, maar het scheelt heel wat zweetdruppels, vloeken en ritjes naar de motorzaak waar ze de band dan alsnog lossen.

Mijn ervaring was dat ze erg moeilijk zijn te krijgen. Twee jaar gelden heb ik er één gekoscht bij Mino Racing http://www.mino.nl/. Als je bij Producten > Gereedschap kijkt zie je 'm staan.
Alleen zie ik nu dat ze per twee gaan. Da's niet handig (of je moet met nog iemand een dealtje sluiten). Mino is trouwens eigenlijk voor de groothandel.
Misschien dat ze 'm ook wel verkopen bij Noppenshops, maar dat is mij niet bekend.

Geplaatst: di apr 15, 2003 17:46
door Zot
Ik heb wel interesse in die tweede als de prijs een beetje normaal is. Die ontvetterbak moet ik eigenlijk ook hebben.

Ik ga ze ff bellen.

Re: banden wisselen

Geplaatst: di apr 15, 2003 21:52
door Jo VdB
STTEVE schreef:juist het van de velg drukken lukt me niet
Ik heb ook zo'n "toestel" (gekocht bij Bikers Fashion, invoerder van oa. WIND, in de buurt van Turnhout (niet ver van Tilburg)

Het is handig, maar niet echt nodig m.i.

Band van velg drukken is eigenlijk vrij simpel : leg de velg op de grond, en druk er op met je knie (of sta erop met je voet) En ga zo de hele velg rond. Op 30 seconden is je band gegarandeerd los !! En VEEL makkelijker dan met zo'n ring !!

Dit natuurlijk als je het over gewone binnenbanden hebt. Bij mousse is dit een ander verhaal !!

Jo VdB

Geplaatst: di apr 15, 2003 21:59
door Ad Ketelaars
of bel eens Brother in Kaatsheuvel (nl) deze heeft zowel bandenafneemapparaten voor de endurist en crosser en de ontvetterbakken. Ook een groothandel maar eentje waar wel iets mee te regelen is denk ik. 0031416543409

Bandenwisselaar

Geplaatst: di apr 15, 2003 22:08
door sjikkentip
Is het met zo een manuele bandenwisselaar mogelijk banden te vervangen met een bib-mousse binnenin??Ik rij nl voor altijd met een bib en achter met een versterkte binnenband.

Geplaatst: wo apr 16, 2003 09:27
door Rudy
Volgens mij moet het wel lukken (maar niet zonder enige ervaring) :lol:

Geplaatst: ma nov 24, 2003 19:41
door adje
dit is wat ik heb gezien.

Geplaatst: ma nov 24, 2003 21:54
door Gast
ssteve,

Op mijn TTR wissel ik van in het begin mijn banden (met binnenband, geen mousse) met 3 gewone, kleine bandijzertjes....(kan ik meenemen op mijn stuur met tyraps) in het begin is het wat leren en oppassen om de velg niet te beschadigen, maar ik ondervind hier eigenlijk bijna geen problemen! Gewoon zien dat je bandenvet hebt (of iets dergelijks, WD40 lukt ook wel hoor...) EN een oude binnenband (of vod...) om tussen je bandenijzers en velg te leggen (en zo de velg niet te beschadigen).

Ik moet eerlijk toegeven dat de banden op mijn TTR ook moeilijk loskomen, maar ik ga gewoon met mijn voeten op de band staan (een voet langs elke kant) en dan komt hij na wat gevring wel los.....Ik weeg 70 kg, een beetje meer helpt altijd wel natuurlijk....:-)

1 bandenijzertje kostte me 12,5 EURO bij een autospeciaalzaak....


Groetjes.....Villard

Geplaatst: wo nov 26, 2003 20:17
door annelrob
Airhead schreef: een handmatig bandenwisselapparaat (leuk scrabbelwoord) aangeschaft. En dat werkt perfect. .
Mee eens. Ik heb alleen de hefboom (na)gemaakt en die aan een poot van de werkbank gebout. Het wiel ligt gewoon op de grond op twee houten balkjes of een oude deurmat. Het lossen van de band gaat perfekt.
Ik ben echter nog steeds zoekende naar een hulpstuk om de banden OP de velg te krijgen. Iemand ervaring, foto's of tips?

Geplaatst: wo nov 26, 2003 20:29
door Jo VdB
annelrob schreef:Ik ben echter nog steeds zoekende naar een hulpstuk om de banden OP de velg te krijgen
Metzeler (korte) monteer-ijzers, da's DE tip

Jo VdB

Geplaatst: wo nov 26, 2003 20:45
door Ad Ketelaars
Ik leg ongeveer zo'n 15 banden om (bij mijn wielen en als pechassistent tijdens mijn roadbookritten), maar bij een TTR krijg je het niet (lees: bijna niet) voor elkaar om de band van de velg los te trappen. De laatste keer de band tussen een paaltje en de bumper van mijn bus gezet. Het gevolg was, dat mijn koppelingsplaten er ongeveer uitlagen maar dat de band nog vrolijk in het velgbed zat. Na nog een half uur trappen kwam hij eindelijk los. Toffe motor zo'n TTR maar er moesten geen banden opzitten :D :wink:

Geplaatst: wo nov 26, 2003 20:57
door Jo VdB
Allez, zo leer ik vandaag ook al weer wat bij over de velgen van de TTR's.

Ik wist niet dat die zo moeilijk loskomen van de velg.
Misschien helpen mijn 110 kg hier dan wel als ik erop ga staan :oops:

Jo VdB (het zijn natuurlijk wel 110 kg spieren :wink: )

Geplaatst: wo nov 26, 2003 22:40
door sjikkentip
Wat is de truk om met de hand (korte of lange bandenijzers) een Bib-mousse in een voorband 21" te monteren met zo'n manueel bandenapparaat (2 cirkels op een as in ijzer)?Ik ben zinnens van mij zo één aan te schaffen.
Om gewone binnenbanden te monteren geen probleem ten velde....maar Bib-Mousse amai mijne frak....nie te doen met de hand,lukt enkel op pneumatisch bandenmachien.

Geplaatst: wo nov 26, 2003 22:49
door Freek
bij vast-'geplakte' buitenband even doorrijden met een lege band op een zachte ondergrond.

Geplaatst: za nov 29, 2003 12:54
door de antrapper
Hoi aan allen

Band moeilijk van de velg?, leg hem/haar voor het wiel van je auto en rijd zachtjes over de band,niet de velg!, soms nog een keer een stukje draaien. Als laatste redmiddel werkt dit altijd, wel goed mikken anders loop je kans dat er alleen nog maar fietsbanden om passen.

Antrapper

8)

Geplaatst: za nov 29, 2003 17:34
door Gast
Wat is de truk om met de hand (korte of lange bandenijzers) een Bib-mousse in een voorband 21" te monteren met zo'n manueel bandenapparaat (2 cirkels op een as in ijzer)?Ik ben zinnens van mij zo één aan te schaffen.
Om gewone binnenbanden te monteren geen probleem ten velde....maar Bib-Mousse amai mijne frak....nie te doen met de hand,lukt enkel op pneumatisch bandenmachien.
_________________

Geplaatst: vr nov 12, 2004 17:53
door Gast
heb deze topic nog eens doorgehaald en moet eerlijk toegeven dat banden van een TTR halen soms een ware nachtmerrie kan zijn!!!!

TTR rijders ervaring met die bandendemonteermachines...???

Geplaatst: za nov 13, 2004 19:40
door JBassie
ik laat er een nieuw achterbandje erop zetten. Scorpion schoebe band.
daar ga ik zelf niet mee klooien heb er ook geen gereedschap voor

JB

Geplaatst: za nov 13, 2004 20:56
door TH
op marktplaats staat er ook een te koop.

Geplaatst: zo nov 14, 2004 22:57
door Noppy
Met een wat zwaardere Dual Sport motor:
1) Klap de zijstandaard van je maatje uit
2) Leg het wiel op de grond
3) Plaats het voetje van de standaard op de band, vlak bij je velgrand
4) Stempel nu regelmatig door de complete motor, eventueel zelfs met vriendje erop, met volle gewicht op de zijstandaard en dus op de band te laten drukken.

Dan komt er op vier vierkante ruim 250kg en dat moet genoeg zijn, zelfs indien de band in het losse zand ligt (woestijn of zo).

Maar ja, met die lichte mountainbikes van jullie wil dat wellicht niet :lol: :roll: :lol: :roll: :lol: :roll: :lol:

Geplaatst: ma nov 15, 2004 18:49
door Dr_Bean
Noppy schreef:Met een wat zwaardere Dual Sport motor:
1) Klap de zijstandaard van je maatje uit
2) Leg het wiel op de grond
3) Plaats het voetje van de standaard op de band, vlak bij je velgrand
4) Stempel nu regelmatig door de complete motor, eventueel zelfs met vriendje erop, met volle gewicht op de zijstandaard en dus op de band te laten drukken.

Dan komt er op vier vierkante ruim 250kg en dat moet genoeg zijn, zelfs indien de band in het losse zand ligt (woestijn of zo).

Maar ja, met die lichte mountainbikes van jullie wil dat wellicht niet :lol: :roll: :lol: :roll: :lol: :roll: :lol:
Mja.. laatst precies zo geprobeert mijn MT21 van de achtervelg van de LC8 af te leggen met hulp van een andere LC8 met bereider (70kg) => ging niet!!
Eerdere poging met een BMW GS met bereider (tja... kg) ging wel!!

Uiteindelijk is het met 2 bandelichters gelukt en wel alsvolgt:

1 bandenlichter, met goeie scherpe punt ONDER de rand van de band gestoken en daarmee de band lichterlijk over de dubbele velgrand getilt, Nu met de andere bandenlichter tegen de velgrand aan, als hefboom de band naar binnen gedrukt.

Bij het opleggen moet je dan de band weer tot 5 bar oppompen voordat ie over de rand op de velg knalt!

(ps.: Bij Michelin Baja ging het wel met de zijstandaard en veel makkelijker: Die heeft dan ook een veel zachtere 'wang'.

groet
Dr_Bean