Pagina 1 van 1

Motor stopzetten met kleplichter?

Geplaatst: di jul 29, 2008 21:46
door Flip
Kan het kwaad om je motor te uit te zetten door de kleplichter in te trekken; en dan niet een keertje maar altijd omdat de stopknop ontbreekt.
Deze vraag ivm het eventueel aanschaffen van een wr400 die altijd op deze manier wordt uitgezet.

Geplaatst: wo jul 30, 2008 08:33
door Rolando
WR heeft toch een stop knop?

Anders in de versnelling laten staan en koppeling los.

Geplaatst: wo jul 30, 2008 09:52
door mmrizio
Mijn oude KTM LC4 mocht het niet. Maar ik had het al zo vaak gedaan voordat ik dat ergens las, dat ik er maar gewoon mee door ben gegaan. Zonder problemen.

Maar misschien zweeft de klep tegen de zuiger aan als je het doet bij veel toeren of zo?

Geplaatst: wo jul 30, 2008 10:28
door speedphreax
Ik zette mijn oude 525 altijd op die manier uit. Het eerste jaar zette ik hem altijd met de stop knop uit maar na verloop van tijd ging dat knopje wat minder werken door vocht etcetera. Toen hij vervolgens een keer hard terugsloeg en een tandwiel van de startmotor sloopte ben ik het maar met de kleplichter gaan doen. Dat heb ik twee jaar zo gedaan, Kan echt geen kwaad. Een klep verbrand niet zomaar, daar moet hij echt continu een stukje voor open staan terwijl je goed gas geeft en niet 1 of 2 ploffen met standgas.

Geplaatst: wo jul 30, 2008 10:59
door Arnaud
Rolando schreef:WR heeft toch een stop knop?

Anders in de versnelling laten staan en koppeling los.
Amen... :wink:

Geplaatst: wo jul 30, 2008 11:05
door Flip
Arnaud schreef:
Rolando schreef:WR heeft toch een stop knop?

Anders in de versnelling laten staan en koppeling los.
Amen... :wink:
huidige eigenaar heeft te stopknop doorverbonden; idd ivm vochtproblemen ed

Geplaatst: wo jul 30, 2008 19:20
door zappa.suzuki
Bij de BIG's zonder torq limiter op de startmotor is het advies hem uit te zetten met de kleppen lichter, anders is de startmotor snel kapot door de terugslag.

Klep word niet verder opengezet dan normaal :wink:

Geplaatst: wo jul 30, 2008 19:53
door Flip
ok dan gaaan we ervan uit dat het uitzetten met de kleplichter geen schade heeft veroorzaakt.

Dank

Geplaatst: wo jul 30, 2008 20:58
door Jo VdB
Let wel op dat je hierdoor GEEN starttoestemming krijgt bij gelijk welke wedstrijd of rit waar de motor op voorhand gekeurd wordt ! Daar wordt praktisch altijd gecontroleerd of de kill-switch werkt !!

Jo VdB

Geplaatst: wo jul 30, 2008 21:46
door speedphreax
zappa.suzuki schreef:Klep word niet verder opengezet dan normaal :wink:
Dat zegt op zich helemaal niets 8) Als het goed is dan opent hij hem net zo ver dat de zuiger er altijd onderdoor kan. Als hij net zover open gaat als de nokkenas hem zelf opent dan ben je waarschijnlijk na 1 slag een klep kwijt.

Geplaatst: do jul 31, 2008 12:21
door Rolando
Jo VdB schreef:Let wel op dat je hierdoor GEEN starttoestemming krijgt bij gelijk welke wedstrijd of rit waar de motor op voorhand gekeurd wordt ! Daar wordt praktisch altijd gecontroleerd of de kill-switch werkt !!

Jo VdB
Nog nooit meegemaakt!!