Pagina 1 van 2
Vragen Bilstain
Geplaatst: vr jun 06, 2008 15:21
door QMS
Nu zondag plannen we om een dagje naar Bilstain te gaan...
Ik heb hier en daar op het forum al wat info gevonden, maar zit toch nog met een paar vragen, waar jullie mogelijk mee kunnen helpen.
De website van Bilstain is zo summier dat je er ook niets wijzer van wordt..
1. Wat kost het om een dag te rijden?
2. Kan je er als off-road beginner wat aan de slag, of is het al wat gevorderd niveau?
3. Zijn er speciale technische voorwaarden om te mogen rijden? Gehomologeerde dempers?
4. Nog dingen die ik moet weten?
Hopend op wat info...
grtz
bilstian
Geplaatst: vr jun 06, 2008 16:01
door dave s
het kost 12 euro voor een ganse dag te rijden
je maakt het zo moeilijk als je zelf wil
er wordt geen geluid gemeten
Geplaatst: vr jun 06, 2008 18:21
door pruus
Dat heubse sjoon gezach, Dave. Maer keumse auch zonjich????
Loop wat achter met werk maar als 't goed is ben ik er zondag.
De gevoelens over Bilstain lopen nogal uiteen. De een vindt 't nix; de ander super. Voor echte beginners zijn er vermoedelijk betere lokaties, maar als je van 't avontuurlijke type bent kun je er grote vorderingen maken... of heel veel kapot vallen.
Geplaatst: vr jun 06, 2008 19:39
door mark20v
Het is er super!!!
Ben nu een paar keer geweest, heerlijk dagje iedere keer weer. Bij nat weer wel veradelijk en niet eenvoudig om te rijden.
Zorg dat je wat reserve spul bij je hebt zoals een binnenband, extra koppelingshandeltje enz...
Ennuh, een tank rij je er niet leeg als je de technische stukken pakt:-)
Gr Mark
Geplaatst: za jun 07, 2008 20:13
door 800S
wil er wel eens sturen op mijn Dr800, heb er al eens op een drz400 training gehad en dat was supergaaf!!!
alleen nog ff trekhaak+aanhanger regelen> want je kan er "hard" vallen en wil uiteraard wel thuiskomen(N-H)
Geplaatst: za jun 07, 2008 20:56
door Klx300R
ik ga er volgende week heen als het weer het toelaat...
Geplaatst: wo jun 18, 2008 16:38
door boer125
ik heb ook nog een paar vragen:
-is het op zaterdag open?
-vanaf heolaat kun je er terecht?
-zijn er bepaalde dingen die ik moet weten?
mvg erwin
Geplaatst: za jun 21, 2008 10:09
door Huertecilla
boer125 schreef:-zijn er bepaalde dingen die ik moet weten?
mvg erwin
Het is een privé-vallei, een trog: dus snel samengevat een rivierbedding op de bodem tussen twee heuvelruggen.
Je kan er heel mooi en technisch totaal gevarieerd rijden doch geen kilometers maken; wel zwaar, geen snelheid. Dat geeft je inzicht in welke spullen je mee kan nemen en wat je niet nodig hebt.
Als je die niet al hebt; monteer barkbusters.
Ook al wordt er niet op geluid gemeten, je wordt héél moe van een stevig uitlaatgeluid, zeker in een vallei als daar waar je ook nog eens relatief rustig rijdt.
Zorg dat je nieuwe banden monteert en neem wat je voor de inwendige mens nodig hebt mee. Vooral meer drinken mee dan je verwacht: beter mee dan om verlegen.
Het is verder gewoon een historisch monument en alleen dáárom al een ´must´ om er eens een dag heen te gaan
Veel plezier!
peter
Geplaatst: wo okt 01, 2008 22:41
door erwindob
Ik ga vrijdag naar Bilstain, Patrick Xtravels heeft een offroadcursus geregeld waar Irene aan meedoet. Ik ga lekker trialen daar.
Weet iemand tot hoe laat je daar aan kunt komen op vrijdagavond? Is dat gelijk aan de openingstijden (tot half 7 's avonds) of kun je later nog wel het campeerterrein op?
Re: Vragen Bilstain
Geplaatst: ma okt 06, 2008 13:11
door KTM-Schuimpie
QMS schreef:Nu zondag plannen we om een dagje naar Bilstain te gaan...
Ik heb hier en daar op het forum al wat info gevonden, maar zit toch nog met een paar vragen, waar jullie mogelijk mee kunnen helpen.
De website van Bilstain is zo summier dat je er ook niets wijzer van wordt..
1. Wat kost het om een dag te rijden?
2. Kan je er als off-road beginner wat aan de slag, of is het al wat gevorderd niveau?
3. Zijn er speciale technische voorwaarden om te mogen rijden? Gehomologeerde dempers?
4. Nog dingen die ik moet weten?
Hopend op wat info...
grtz
Beetje laat misschien.... maar ik zou de gearing ERG kort zetten, voor een KTM 250/300/380EXC b.v. kan je makkelijk naar 13-50 of nog beter zelfs 13-52 gaan. (Wonck rij ik met 13-50 maar als ik 52 had, reed ik daarmee)
Zou ook niet op "lucht" banden rijden maar met mousse, voor en achter, dat scheelt ENORM veel grip en slip..
Anders luchtbanden erg zacht zetten... (0.7bar ongeveer)
Mocht je 2T rijden, neem wat pitjes extra mee, en ook SCHRAAL smeren, d.w.z. 1:55 og 1:60 kan makkelijk.. (nergens kan je echt gas geven, dus alles slaat snel vet)
Oja, vering soepel zetten, ook wel handig daar.
Geplaatst: ma okt 06, 2008 13:51
door erwindob
Met de trial was het erg leuk spelen daar. (met een enduro weet ik niet of ik me er lang zou vermaken)
Afgelopen vrijdag zijn in ieder geval tot 12 uur 's nachts mensen binnen gekomen. Het ziet er naar uit dat de kroeg daar DE kroeg is van Bilstain, dus die stopt niet op half zeven. Dat is tevens de plek waar je de toegang betaald en waar ze de slagboom opendoen.
Slapen in een busje was 20 euro (ongeacht aantal personen). Er zijn douches en toiletten maar 't stelt niet veel voor.
Per motor per dag was 10 of 15 euro.
Re: Vragen Bilstain
Geplaatst: ma okt 06, 2008 14:01
door huskie
KTM-Schuimpie schreef:
Mocht je 2T rijden, neem wat pitjes extra mee, en ook SCHRAAL smeren, d.w.z. 1:55 og 1:60 kan makkelijk.. (nergens kan je echt gas geven, dus alles slaat snel vet)
Slecht advies mijn inziens.....wat dat schraal smeren betreft.
Minder olie in mix dus nog meer bezine die verbrandt moet worden, dus afstelling wordt nog rijker.
Maar je advies om meer pitjes mee te nemen wel een goed advies!
Re: Vragen Bilstain
Geplaatst: wo okt 08, 2008 17:37
door KTM-Schuimpie
huskie schreef:KTM-Schuimpie schreef:
Mocht je 2T rijden, neem wat pitjes extra mee, en ook SCHRAAL smeren, d.w.z. 1:55 og 1:60 kan makkelijk.. (nergens kan je echt gas geven, dus alles slaat snel vet)
Slecht advies mijn inziens.....wat dat schraal smeren betreft.
Minder olie in mix dus nog meer bezine die verbrandt moet worden, dus afstelling wordt nog rijker.
Maar je advies om meer pitjes mee te nemen wel een goed advies!
Minder olie is minder vet slaan.... het mengsel, dwz benzine/lucht (1:15)verhouding wijzig je niet dus kan ook geen last verder.
Meer smeren hoeft ook niet want echt op bedrijfstemperatuur qua echte verbranding komt bijna niet, op dit soort terrein.
Neem b.v. oliepompjes, of olie injectie, die smeren stationair b.v. maar 1:100, en met vollast pas 1:50.. en omdat je bijna niet vollast draait.. kan het schraler qua olie.
Het mengsel olie/benzine, wordt minder vettig, (dus minder onverbrande delen) en dat is wat ik bedoel met iets schraler smeren.
Tip kwam bij mij kwam van via AndreMotors..
Geplaatst: wo okt 08, 2008 18:28
door adje
Je hebt helemaal gelijk Schuimpie.
Zo heb ik het ook altijd ervaren in mijn 2-takt tijd.
Te veel olie bij de benzine is vragen om moeilijkheden als je veel onderin de toeren rijdt.
Geplaatst: wo okt 08, 2008 22:14
door huskie
Schuimpje, je vermelding dat de benzine/lucht verhouding van 1 op 15 bij schraler smeren niet verandert is niet juist.
Want het is olie-benzine/lucht wat je door je carb de motor in zuigt. Dus verminder je bevoorbeeld de olie, vermeerder je dus de benzine.
Misschien had ik dat schraal smeren wat moeten verklaren. Ik heb niets tegen schraal smeren, prima. Ik rij heel schraal 1 op 100, met mijn trial 2takt, geen probleem. 1 op 50 met mijn 200cc 2takt.
Maar als je altijd 1 op 40 rijd, en omdat je in bilstain gaat rijden, daarvoor 1 op 60 wil gaan smeren omdat anders je bougie vet slaat, ga je het niet redden.
Het vetslaan probleem ligt niet aan de hoeveelheid olie, maar aan de hoeveelheid benzine die je motortje krijgt bij weinig toeren.
De meeste 2takten staan te rijk, stationair, en slaan vet als ze langer dan een halfuur stationair moeten tokkelen. De bougie wordt simpelweg niet heet genoeg om de olie eraf te branden. Door nu nog meer benzine toe te voegen, je gaat immers schraler smeren, zal de bougie nog kouder blijven en dus nog steeds vetslaan. Je gaat immers nog rijker rijden, de motor komt geheel niet meer op temperatuur etc.
Bougies bij je hebben van een lagere warmtegraad is een prima oplossing.
Ik rij in de winter vaak een 7 bougie, en zelfs een 6 is geen probleem. Blijft lekker schoon.
O ja, wat je eigenlijk moet doen is je carburateur beter afstellen.
Enne Andre is een 4takt man, die snapt niks van 2takten
Geplaatst: do okt 09, 2008 09:58
door KTM-Schuimpie
huskie schreef:Schuimpje, je vermelding dat de benzine/lucht verhouding van 1 op 15 bij schraler smeren niet verandert is niet juist.
Want het is olie-benzine/lucht wat je door je carb de motor in zuigt. Dus verminder je bevoorbeeld de olie, vermeerder je dus de benzine.
Misschien had ik dat schraal smeren wat moeten verklaren. Ik heb niets tegen schraal smeren, prima. Ik rij heel schraal 1 op 100, met mijn trial 2takt, geen probleem. 1 op 50 met mijn 200cc 2takt.
Maar als je altijd 1 op 40 rijd, en omdat je in bilstain gaat rijden, daarvoor 1 op 60 wil gaan smeren omdat anders je bougie vet slaat, ga je het niet redden.
Het vetslaan probleem ligt niet aan de hoeveelheid olie, maar aan de hoeveelheid benzine die je motortje krijgt bij weinig toeren.
De meeste 2takten staan te rijk, stationair, en slaan vet als ze langer dan een halfuur stationair moeten tokkelen. De bougie wordt simpelweg niet heet genoeg om de olie eraf te branden. Door nu nog meer benzine toe te voegen, je gaat immers schraler smeren, zal de bougie nog kouder blijven en dus nog steeds vetslaan. Je gaat immers nog rijker rijden, de motor komt geheel niet meer op temperatuur etc.
Bougies bij je hebben van een lagere warmtegraad is een prima oplossing.
Ik rij in de winter vaak een 7 bougie, en zelfs een 6 is geen probleem. Blijft lekker schoon.
O ja, wat je eigenlijk moet doen is je carburateur beter afstellen.
Enne Andre is een 4takt man, die snapt niks van 2takten
Niet helemaal mee eens, maar geeft niet.
1 opmerking, waarom zouden alle 2T motoren en een oliepomp dan zo mooi blijven lopen? (het minimale verschil met iets minder olie, iets meer benzine zie ik niet zitten..)
Je vraagt namelijk weinig olie qua smering bij dit werk, (Bilstain), maar hij krijgt het wel, (zeg 1:50), die olie wordt niet goed verbrand, en dat geeft de problemen.. (het normale mengsel, krijgt hij net zoveel alsdat je gas geeft... dus dat zit gewoon goed)
Andere bougie kan ook helpen uiteraard, maar dat verandert niet dat je veel onverbrande delen blijft houden.
Maar ik stop erover, iedereen moet doen wat hij juist vind.
Geplaatst: do okt 09, 2008 14:14
door gassen
huskie schreef:Schuimpje, je vermelding dat de benzine/lucht verhouding van 1 op 15 bij schraler smeren niet verandert is niet juist.
Want het is olie-benzine/lucht wat je door je carb de motor in zuigt. Dus verminder je bevoorbeeld de olie, vermeerder je dus de benzine.
Maar als je altijd 1 op 40 rijd, en omdat je in bilstain gaat rijden, daarvoor 1 op 60 wil gaan smeren omdat anders je bougie vet slaat, ga je het niet redden.
Het vetslaan probleem ligt niet aan de hoeveelheid olie, maar aan de hoeveelheid benzine die je motortje krijgt bij weinig toeren.
De meeste 2takten staan te rijk, stationair, en slaan vet als ze langer dan een halfuur stationair moeten tokkelen. De bougie wordt simpelweg niet heet genoeg om de olie eraf te branden. Door nu nog meer benzine toe te voegen, je gaat immers schraler smeren, zal de bougie nog kouder blijven en dus nog steeds vetslaan. Je gaat immers nog rijker rijden, de motor komt geheel niet meer op temperatuur etc.
Bougies bij je hebben van een lagere warmtegraad is een prima oplossing.
Ik rij in de winter vaak een 7 bougie, en zelfs een 6 is geen probleem. Blijft lekker schoon.
O ja, wat je eigenlijk moet doen is je carburateur beter afstellen.
Yep, afstellen die handel ("vetslaan" kan zelfs zonder olie)
Geplaatst: do okt 09, 2008 16:34
door huskie
KTM-Schuimpie schreef: die olie wordt niet goed verbrand, en dat geeft de problemen..
Omdat je te rijk rijdt. En omdat een 2takt mx motor natuurlijk niet gemaakt is voor stationair lopen, ze zijn ontworpen voor betere prestatie in hun middengebied, en hebben een bloedhekel aan stationair draaien
Bij lage toertallen wordt de cilinder slecht gevult met brandbaar mengsel, en als dat ook nog eens te rijk is, houd je dan maar vast, of beter gezegd, houd de bougies maar klaar.
De bougie haalt haar warmtegraad op geen enkel moment. Op de crossbaan kun je hem dan opentrekken op het rechte stuk waardoor de bougie weer even heet wordt, net genoeg om hem weer even schoon te maken, maar mocht je de laatste rondjes te langzaam gereden hebben, krijg je hem de volgende week met geen mogelijkheid meer aan de praat.
Vele hebben dit probleem meermaals ondervonden.
Ok, laatste hierover
Ik vind het belangrijk dat 2takt jongens hun brommers goed leren afstellen.
Met genoeg olie in hun mix, omdat dat je cilinder/zuiger heel houdt, onderandere
En ja, ik zou zelfs 1 op 100 in mijn 2takt rijden, als ik alleen maar in bilstain zou trainen. Want die olie is alleen maar lastig om die carb goed af te stellen.
Geplaatst: do okt 09, 2008 16:56
door Houten Klaas
adje schreef:Je hebt helemaal gelijk Schuimpie.
Zo heb ik het ook altijd ervaren in mijn 2-takt tijd.
Te veel olie bij de benzine is vragen om moeilijkheden als je veel onderin de toeren rijdt.
Waar hebben we dat ook al weer ondervonden?
Geplaatst: do okt 09, 2008 19:06
door adje
Geplaatst: vr okt 10, 2008 07:41
door Sjokske
Houten Klaas schreef:Waar hebben we dat ook al weer ondervonden?
Wij toch niet, altijd weer die anderen
Geplaatst: vr okt 10, 2008 12:48
door erwindob
Bilstain ligt in België, zeg maar tussen Maastricht en Luik en dan ietsje richting Duitsland.
Geplaatst: vr okt 10, 2008 17:42
door KTM-Schuimpie
huskie schreef:KTM-Schuimpie schreef: die olie wordt niet goed verbrand, en dat geeft de problemen..
Ok, laatste hierover
Ik vind het belangrijk dat 2takt jongens hun brommers goed leren afstellen.
Met genoeg olie in hun mix, omdat dat je cilinder/zuiger heel houdt, onderandere
En ja, ik zou zelfs 1 op 100 in mijn 2takt rijden, als ik alleen maar in bilstain zou trainen. Want die olie is alleen maar lastig om die carb goed af te stellen.
Ahum...
http://alpha.messageboard.nl/182/album_ ... 9b46f52ef6
http://alpha.messageboard.nl/182/album_ ... 9b46f52ef6
zijn inmiddels wel oude, maar
Geplaatst: vr okt 10, 2008 18:39
door huskie
We kunnen wel een apart topic openen
want anders gaan die polen gangers weer over andere zaken praten
Btw die dynorun is jouw motor.... 250cc 2takt?!
Ziet er goed uit.... dus je kunt je carb afstellen
Geplaatst: zo okt 12, 2008 11:12
door Sjokske
huskie schreef:We kunnen wel een apart topic openen
want anders gaan die polen gangers weer over andere zaken praten
Btw die dynorun is jouw motor.... 250cc 2takt?!
Ziet er goed uit.... dus je kunt je carb afstellen
Ahum, het ging toch over Bilstain ?