Pagina 1 van 1

electrische start wr450f

Geplaatst: vr mei 16, 2008 00:06
door pHino
vorige week tijdens een ritje wou ik starten, en hij starte net alsof de batterij plat was (start motor draaide zeer langszaam "rond" en kreeg de motor niet gestart). de dag erna was het nog erger, en hoorde je enkel het relais aantrekken. dus ik een nieuwe batterij gehaald, en nog steeds nix. nu had ik met de multimeter over de relais gemeten, netjes 13.80V en wanneer ik wil starten krijg ik een stroom daling (wat aanwijst dat de motor stroom krijgt) maar geeft toch geen kick.

iemand ervaring mee? startmotor naar de haaien? :roll:

Geplaatst: vr mei 16, 2008 08:06
door pHreaC
Als je het linkerdeksel ervanaf haalt, kan je makkelijk aan de tandwielen van de starter. Via de as van de starter kan er vuil in kruipen.

Als de tandwielen nog mooi vlotjes rond draaien, dan ligt het volgens mij aan de startmotor of de bekabeling ervan.

grtz,

pHreaC

Geplaatst: vr mei 16, 2008 08:14
door zappa.suzuki
Kan ook zijn dat de koolstofstifjes in de startmotor versleten zijn, zijn makkelijk zelf te vervangen..

Geplaatst: vr mei 16, 2008 11:57
door Arnaud
Hai pHino,

Heb zelf ongeveer hetzelfde met mijn WR450 '06.
Koud is er niks aan de hand naar als ik lekker aan 't "spelen" ben met m'n WR en moet 'm dan starten hoor ik vaak alleen een klik...
Heb wel gemerkt dat als ik de motor stop of als 'ie afslaat (warm) en dan 't contact een tijdje aan laat staan (de rode LED blijft branden), dan doet 'ie het gegarandeerd niet meer en moet ik 'm aantrappen.
Als ik echter gelijk het contact uitzetten dan lukt 't me later weer wel om 'm electrisch te starten,
Ik dacht eigenlijk zelf dat de acu z'n beste tijd gehad had, maar als ik dit zo van jou hoor, lijkt het daar niet op.
Zal de startmotor er 'ns uithalen en kijken of de collector wel schoon is (geen koolstof in de groeven tussen de collector-plaatjes; hierdoor neemt het vermogen van de startmotor nl ook af) en of de koolborstels nog wel ok zijn...

Groeten,
Arnaud.

Geplaatst: za mei 17, 2008 00:25
door pHino
heb hem open gedaan en ist naar de vaantjes :roll:

arnaud; hoor je bij jou ok net heeeeeeeel even de motor een zoem maken? dan is het namelijk omdat de zuiger juist op het dodepunt staat,waardoor de startmotor het niet rond krijgt ...
daar hebben die yamaha's wel redelijk veel last van hoor ...
even met je kickstarter de motor een beetje rond draaien, en dan kan je terug starten

(als we het over hetzelfde hebben)

@ idereen:

iemand een idee wat een nieuwe start motor kost?
word er ook gewerkt met revisie motoren?

Geplaatst: za mei 17, 2008 08:59
door pHreaC
Zo een startmotor kan je laten reviseren jah...en hij durft idd al is te haperen als ie net voor het dode punt staat. Dan is het kwestie van niet de lang op het knopje te duwen en over te schakelen naar de kick om hem er even voorbij te duwen, hierna terug het knopje gebruiken (zo sportief als we zijn ;-) ).


grtz

Geplaatst: za mei 17, 2008 09:21
door han
Hallo,pas op als je de startmotor uit elkaar haalt.
De tekens op de startmotor (gedrukte lijnen) zijn vaak weg.
Als je het huis tov de koolborstels niet goed hebt staan draait de startmotor de verkeerde kant op of heeft te weinig kracht.
Goed aantekenen voordat je hem uitelkaar haalt.
Een nieuwe kost 400 euro!!!!!
Wat is het bouwjaar van de WR?

Geplaatst: za mei 17, 2008 10:27
door pHino
han schreef:Hallo,pas op als je de startmotor uit elkaar haalt.
De tekens op de startmotor (gedrukte lijnen) zijn vaak weg.
Als je het huis tov de koolborstels niet goed hebt staan draait de startmotor de verkeerde kant op of heeft te weinig kracht.
Goed aantekenen voordat je hem uitelkaar haalt.
Een nieuwe kost 400 euro!!!!!
Wat is het bouwjaar van de WR?
oei, heb hem al uit elkaar.
idd heb net gebelt naar reytec, 400€ :roll:

@ pReaHc waar kan ik terrecht voor een revisie? want die van reytec zei dat je er niets van appart kon krijgen ...

Geplaatst: za mei 17, 2008 16:51
door pHreaC

Geplaatst: za mei 17, 2008 20:29
door pHino
pHreaC schreef:http://www.google.be/search?q=revisie+s ... l=nl&meta=

Das al een mooi begin eh... :D
heb de hele middag rond gebeld, wanneer ik de zin: gelijkstroom startmotor laat vallen, haken ze af :?

Geplaatst: zo mei 18, 2008 21:08
door mx jake
als je startmotor het soms laat afweten, is je startkoppeling aan vervanging toe, vermoed ik
dat verhaal van even op de kickstarter, gaat er bij mij niet in
een yamaha heeft een auto decompressie systeem op de nokkenas
en moet makkelijk rond gaan met de startmotor

Geplaatst: zo mei 18, 2008 23:16
door Noppy
Vooral als je YZF nokkenassen hebt, start hij nog moeilijker. Je kunt de motor een beetje helpen door hem in zijn 1 achteruit te lopen totdat de motor vlak voor het bovenste dode punt staat.

Maar als je geen zin hebt om je motor achteruit te duwen, neem dan een Super-B accu van www.gybe.eu Ook te koop bij RBC Rally Bike Center. Deze genereert dusdanig veel kracht dat de startmotor wél rondgaat, ook bij BDP.

Geplaatst: zo mei 18, 2008 23:51
door pHino
mx jake schreef:als je startmotor het soms laat afweten, is je startkoppeling aan vervanging toe, vermoed ik
dat verhaal van even op de kickstarter, gaat er bij mij niet in
een yamaha heeft een auto decompressie systeem op de nokkenas
en moet makkelijk rond gaan met de startmotor
vriend van mij heeft een wr250f (nieuw gekocht, overjaars) en hij heeft er zelfs last van ... volgens mij is dit typisch iets yamaha ...
want iedereen in de groep heeft er wel eens last van van tijd tot tijd

Geplaatst: ma mei 19, 2008 13:04
door Sanne
De startmotor is er in 2003 voor het eerst opgezet door Yamaha dit was ook de eerst 450 van Yamaha. De mijne van 2003 heeft vanaf het begin alleen maar problemen gegeven. Daarom heb ik anderhalf jaar geleden de startmotor niet nog eens gereviseerd en alleen nog maar de kickstarter gebruikt. De motor trap je heel gemakkelijk aan. En als de tijd van drie seconden verschil geen verandering brengen laat ik die 400 euro lekker in mijn zak.
Ik heb nog een zetje borsteltjes liggen kosten samen 26 euro de liefhebber mag ze voor de helft overnemen.
Met mijn 2006 model nog geen problemen gehad :)

Geplaatst: ma mei 19, 2008 20:15
door pHino
Sanne schreef:De startmotor is er in 2003 voor het eerst opgezet door Yamaha dit was ook de eerst 450 van Yamaha. De mijne van 2003 heeft vanaf het begin alleen maar problemen gegeven. Daarom heb ik anderhalf jaar geleden de startmotor niet nog eens gereviseerd en alleen nog maar de kickstarter gebruikt. De motor trap je heel gemakkelijk aan. En als de tijd van drie seconden verschil geen verandering brengen laat ik die 400 euro lekker in mijn zak.
Ik heb nog een zetje borsteltjes liggen kosten samen 26 euro de liefhebber mag ze voor de helft overnemen.
Met mijn 2006 model nog geen problemen gehad :)

idd dat klopt, model 2003 heeft zeer veel problemen met de electrische starter gehad. maar dit zou bij 2004+ opgelost moeten zijn. maja, kzit er nu wel mee :cry:
van die borsteltjes laat ik je nog wat weten, ik denk dat ik ze wel overneem. ALS ik een bedrijf kan vinden wat mijn starter gaat reviseren.
als ik geen bedrijf vind, dan zal ik een nieuwe moeten kopen :cry:

Geplaatst: di mei 20, 2008 13:57
door Arnaud
pHino schreef:arnaud; hoor je bij jou ok net heeeeeeeel even de motor een zoem maken? dan is het namelijk omdat de zuiger juist op het dodepunt staat,waardoor de startmotor het niet rond krijgt ...
daar hebben die yamaha's wel redelijk veel last van hoor ...
even met je kickstarter de motor een beetje rond draaien, en dan kan je terug starten

(als we het over hetzelfde hebben)
Hai pHino,

Volgens mij hoor ik dat zoem-geluid niet. Hij klikt gewoon maar draait niet rond. Trap 'm dan gewoon aan (gaat idd erg makkelijk bij de WR450... :wink: ).
De volgende keer doet 'ie het dan vrijwel zeker weer met 't knoppie...
Kortom, nog ff nix om me zorgen om te maken.

Groeten,
Arnaud.

Geplaatst: vr mei 23, 2008 12:21
door pHino
ik ga zodadelijk mijn nieuwe starter ophalen.

maar is er niemand die een idee heeft, wrm dat de vorige verbrand is?

niet dat ik men nieuwe, 400€ dure, startmotor installeer, en dat hij volgende week weer kapot is ...

kan het miss zijn dat hij met de motor is blijven mee draaien? of dat het relais aangetrokken is gebleven? ....

Geplaatst: vr mei 23, 2008 13:39
door Noppy
Te hoge compressie. Zet de moto eens in zijn 1 en loop dan achteruit totdat hij op TDC staat. Dan in neutraal zetten. Indien hij dan altijd start, dan had het puur met de compressie te maken.
pHino schreef:ik ga zodadelijk mijn nieuwe starter ophalen.

maar is er niemand die een idee heeft, wrm dat de vorige verbrand is?

niet dat ik men nieuwe, 400€ dure, startmotor installeer, en dat hij volgende week weer kapot is ...

kan het miss zijn dat hij met de motor is blijven mee draaien? of dat het relais aangetrokken is gebleven? ....

Geplaatst: vr mei 23, 2008 18:27
door Sanne
pHino schreef:ik ga zodadelijk mijn nieuwe starter ophalen.

maar is er niemand die een idee heeft, wrm dat de vorige verbrand is?

niet dat ik men nieuwe, 400€ dure, startmotor installeer, en dat hij volgende week weer kapot is ...

kan het miss zijn dat hij met de motor is blijven mee draaien? of dat het relais aangetrokken is gebleven? ....
Relais is het niet want dat heb ik gehad op Havelte, de starter knop is onder de gaskabel gekomen en heeft een minuut of 10 meegedraaid vermoet ik en dat heeft totaal geen schade veroorzaakt.

Geplaatst: ma jun 02, 2008 19:21
door pHreaC
http://www.motorsloopbg.be/

Hier kan je je startmotor laten herstellen.