Pagina 1 van 1
bougie lezen
Geplaatst: wo mei 07, 2008 17:21
door huskie
Vandaag even een bougie open gemaakt om te zien of die wat te rijk stond bij volgas. Hier is het resultaat. Ziet er goed uit he?!
Wat vinden jullie ervan? Te rijk, te arm, goed?
Geplaatst: wo mei 07, 2008 18:33
door YZF250
Ik zou tevreden zijn met zo'n kleurtje.
Geplaatst: wo mei 07, 2008 19:11
door Dr_Bean
http://www.ngksparkplugs.com/tech_suppo ... p?mode=nml
Zo 321 is je vraag slecht te beantwoorden, immers maakt het veel uit NA welke rij condities je die plus eruit geschroefd heb... en waaruit: (2takt trial of 4takt racemotor??) das nogal verschil...
Algemeen ziet ie er mooi uit, beetje arm en dus voor een tweetakt wel erg wit....
jappen 4takts lopen nu eenmaal graag arm.. en daar zijn bougies vaak wit/grijs ipv mooi koffieschuim bruin.
maffe Bougie trouwens.. ik zie geen massaelectrode ?
Geplaatst: wo mei 07, 2008 20:50
door huskie
Bean, 2takt 200cc enduromotortje. De motor is onder volgas met zware belasting(want ik remde hem af) uitgezet.
Geplaatst: wo mei 07, 2008 21:48
door Dr_Bean
Ah dat vras ik al een beetje.
dan zou ik dus zeggen: te arm! => grotere hoofdsproeier (want volgasbereik, pak eens 5% a 10% erbij).
Door die grotere hoofdsproeier wordt het middenbereik ook rijker, dus kan dat je dan je naald omlaag moet gaan zetten (dus middenbereik weer verarmen).
Je kunt beter iets armer in het middenbereik hebben en wat rijker bij volgas. levert je meer topvermogen en soepeler middenbereik.
succes
Geplaatst: wo mei 07, 2008 22:32
door huskie
Geheimpje.....
hij staat vet rijk op de hoofdsproeier.
Van de winter zwaar diepe prut gereden met een 165 hoofdsproeier...
jullie herrinneren die enduro Holten nog wel, en de motor oververhitte niet en gaf geen enkel idee dat hij te krap stond.
Nu het geheim... deze bougie is gisteren met 25 graden en hoofdsproeier 175 gereden.
Zojuist weer een testje gedaan..... 160 hoofdsproeier(wat meer in de lijn der verwachting ligt met dit weer), en nu is de zwarte mixture band iets
lichter van kleur.
Ik zou nog krapper kunnen dus, ....
Het lijkt wel of deze motor geen hoofdsproeier nodig heeft.... was het niet dat ik ook zonder hoofdsproeier heb gereden en..... dat ging dus niet
Geplaatst: wo mei 07, 2008 23:15
door Dr_Bean
Ah, dan wekr het hier blijkbaar anders... bougietip wordt misschien veel heter en brand daardoor altijd schoon.
ik ben niet zo 2-takt hoor... maar is die bougie dan niet gewoon van een veel te warm type? (dan zie je dus ook idd een altijd schone/witte bougie)
Geplaatst: do mei 08, 2008 13:04
door huskie
Deze site heeft een goed artikel over bougies lezen, geschreven door Gordon Jennings, een echte 2takt man.
http://www.strappe.com/plugs.html
Geplaatst: do mei 08, 2008 23:33
door Fox-kid
Ah, was al bang dat je zelf het antwoord had. weer leerzaam allemaal.
Geplaatst: vr mei 09, 2008 09:14
door huskie
Fox-kid schreef:Ah, was al bang dat je zelf het antwoord had. weer leerzaam allemaal.
Een beetje wel....
maar ik vind dat internet uitermate geschikt voor kennis overdracht, dus.....vandaar.
Geplaatst: vr mei 09, 2008 19:04
door henk-v
Dr_Bean schreef:
maffe Bougie trouwens.. ik zie geen massaelectrode ?
maar niet alle vragen zijn beantwoord?
Geplaatst: vr mei 09, 2008 20:27
door huskie
henk-v schreef:Dr_Bean schreef:
maffe Bougie trouwens.. ik zie geen massaelectrode ?
maar niet alle vragen zijn beantwoord?
Je maakt een grapje......toch
Geplaatst: vr mei 09, 2008 21:54
door Dr_Bean
nee.. ik ben gewoon zo dom denk ik. Welk type is het?
Geplaatst: vr mei 09, 2008 23:27
door huskie
Ok, het is een bpr8es, standaard bougie die ik met een metaalzaag heb bewerkt zodat ik de isolator goed kon zien.
Je mist dus een, best wel, belangrijk onderdeel van de bougie.
Geplaatst: za mei 10, 2008 11:18
door Dr_Bean
Ah, stiekemert!
Maar euhm, (foto is natuurlijk moeilijk beoordelen ivm kleurechtheid etc), dan blijf ik er toch wel bij dat ik hem verbazend wit vind hoor.
Ja, onderaan de isolator is ie zwart, maar dat zegt niet zoveel.. dat is afzetting van starten en stationair lopen etc., die later langzaam wegbrand.
Een tweetakt wil idd graag harder lopen (of eigenlijk meer: hoger in de toeren) als ie vrij arm staat, maar dan heb je wel goeie kans dat ie vastloopt als je het gas na een flinke maisplak dicht draait.
Als ie volgas echt te rijk staat begint ie te viertakten (overslaan), dan ben je echt te ver.
Voor Enduro/offroad Ik zou liever dus die hoofdsproeier groot houden (of nog groter maken), en dan het middengebied wat verarmen, dan blijft ie ook mooi soepel. (Crossbaan is natuurlijk wat anders).
grts