Pagina 1 van 1
Lekke voordempers
Geplaatst: ma apr 21, 2008 07:47
door Edwin64
Hallo noppers,
Gisteren wilde ik met een paar maten een keertje naar de crossbaan, kwam ik tot de ontdekking dat er een keerring van één poot lekte. Ik ben toch maar even gaan rijden en ontdekte dat de ander ook lek raakte.
Een normaal probleem zou je zeggen. Echter heb ik pas 750 km met de WR450F gereden. Is het lek raken van de poten dan niet wat vlug??
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Geplaatst: ma apr 21, 2008 10:40
door klomp
ik heb hetzelfde gehad na een paar honderd kilometer..
beide poten tegelijk lek. dan zijn er waarschijnlijk een paar korreltjes zand onder gekomen.
is moeilijk te voorkomen. ik kreeg de tip om bij thuiskomst na het afspuiten wat pure dubro op de rand te smeren.
Geplaatst: ma apr 21, 2008 11:30
door Arnaud
Kan idd door vuil (hard geworden modder of zand) komen of als je fiets lange tijd (>1 jaar) stil heeft gestaan.
Je kunt kijken of het op te lossen is door met een stukje negatief-film (je weet wel van vroegah toen ze nog foto's ontwikkelden en je de negatieven in een mapje bij de foto's mee kreeg...) onder de keerring door te halen.
Ik heb hiervoor een simpele stap-voor-stap beschrijving op
m'n site staan!
Mocht dat niet helpen, gewoon ff nieuwe keerringen erin; uurtje werk. Staat ook een beschrijving van op m'n site!
Ik raad je aan om van die neopreen kousen om je voorvorken te schuiven. Ben je voorgoed van dit probleem af!
Succes,
Arnaud.
Geplaatst: ma apr 21, 2008 12:26
door klomp
arnaud, ik heb je site bekeken, maar kan niks over die neopreen kousen vinden?
wat zijn dat precies?
Geplaatst: ma apr 21, 2008 16:20
door Hoelio
Geplaatst: ma apr 21, 2008 19:01
door Joop
Arnaud schreef:Kan idd door vuil (hard geworden modder of zand) komen of als je fiets lange tijd (>1 jaar) stil heeft gestaan.
Je kunt kijken of het op te lossen is door met een stukje negatief-film (je weet wel van vroegah toen ze nog foto's ontwikkelden en je de negatieven in een mapje bij de foto's mee kreeg...) onder de keerring door te halen. Arnaud.
Bijna altijd kun je de lekkage verhelpen door een schuin afgesneden stukje tape op de voorvorkpoot vlakbij de keerring te plakken. Daarna de voorpoot iets inveren zodat de tape onder de keerring komt en de voorpoot daarna ronddraaien. Op deze manier draai je eventueel vuil uit de keerring en is bijna altijd de lekkage verholpen. Sinds ik deze techniek ken heb ik geen voorvork keerring meer hoeven te vervangen
Geplaatst: ma apr 21, 2008 21:02
door Edwin64
Bedankt voor alle tips. Stel dat het lukt om de vervuiling onder de keerring vandaan te schrapen. Is het verstandig om de olie te verversen?
Je weet natuurlijk ook niet hoeveel olie je hebt verloren, dus leeg laten lopen en juiste hoeveelheid vullen?
Ik denk trouwens dat de lekkage is ontstaan door een rit bij matige vorst waarbij bevriezing van de dichtingen heeft plaatsgevonden.
Geplaatst: ma apr 21, 2008 22:54
door Mario2t
Joop schreef:Arnaud schreef:Kan idd door vuil (hard geworden modder of zand) komen of als je fiets lange tijd (>1 jaar) stil heeft gestaan.
Je kunt kijken of het op te lossen is door met een stukje negatief-film (je weet wel van vroegah toen ze nog foto's ontwikkelden en je de negatieven in een mapje bij de foto's mee kreeg...) onder de keerring door te halen. Arnaud.
Bijna altijd kun je de lekkage verhelpen door een schuin afgesneden stukje tape op de voorvorkpoot vlakbij de keerring te plakken. Daarna de voorpoot iets inveren zodat de tape onder de keerring komt en de voorpoot daarna ronddraaien. Op deze manier draai je eventueel vuil uit de keerring en is bijna altijd de lekkage verholpen. Sinds ik deze techniek ken heb ik geen voorvork keerring meer hoeven te vervangen
Klopt...ging bij mij ook bijna altijd goed. Tot ik een stukje tape kwijtraakte en de poot zo leeg liep..
Sinds die tijd gebruik ik een voelermaatje..even rond de keerring en klaar.
Geplaatst: ma apr 21, 2008 22:55
door Mario2t
En als je een nieuwe keerring hebt en nieuwe olie...dan zit je weer een tijdje goed. Hoe lang? Kun je nooit zeggen..
Geplaatst: ma apr 21, 2008 23:48
door zappa.suzuki
En als het erg snel gaat lekken zitten er putjes in het chroom en kan je beter op zoek naar een andere set of alleen binnenpoten.
Geplaatst: di apr 22, 2008 06:50
door Arnaud
Het gebruik van een stukje negatieffilm heeft het voordeel dat je het niet 'kwijt' raakt zoals tape dat af kan scheuren (...) of een voelermaatje dat eigenlijk iets te hard is en zo zelfs schade aan de keerring kan veroorzaken
Het schoonmaken van de keerringen werd zo eigenlijk een standaard procedure voor me. Daarna die kousen erop gezet en nooit meer gelazer gehad!
Vorst is idd ook een boosdoener; vocht en vuil hoopt zich op de binnenpoten en vriest er lekker aan vast; mooier schuurpapier kun je je niet voorstellen...
Nieuwe vorkolie in de vorkpoten doen is een koud kunstje en kost je nog minder dan een kwartier per poot. Wel ff checken hoeveel mm luchtkamer je moet hebben als je geen fabriekspoten erop hebt zitten.
Geplaatst: za mei 03, 2008 00:52
door klomp
of de duvel ermee speelt! na mijn eerste antwoord en een paar ronders op de Landsard, kwam ik thuis met een zwetende voorpoot!
Nou heb ik dus ook meteen die hoezen besteld.
Ik ben benieuwd...
Werken ze niet, ben ik de eerste die hier ongegeneerd gaat vloeken op het forum
Geplaatst: za mei 03, 2008 07:26
door adje
Ik hoop wel voor je dat je de lange versie van de Acerbis neopreen hoezen hebt besteld
De korte versie helpt geen bal
( en ik spreek uit ervaring )
Geplaatst: za mei 03, 2008 11:48
door Edwin64
Bedankt voor de tip. Ik heb echter nog geen hoezen besteld. Heb de poten eerst maar laten maken door een verenspecialist in Tynaarlo.
Kost een paar centen maar dan heb je ze ook weer op tijd klaar.
Het probleem is waarschijnlijk ontstaan door rijden met vorst
Geplaatst: za mei 03, 2008 18:23
door klomp
adje schreef:Ik hoop wel voor je dat je de lange versie van de Acerbis neopreen hoezen hebt besteld
De korte versie helpt geen bal
( en ik spreek uit ervaring )
bedankt voor de tip. ik heb nl de kortere besteld! volgens de verkoper waren die beter...(?)
Zal die langere pakken dan.
Geplaatst: za mei 03, 2008 19:01
door Sjokske
Langere zijn beter dan korte, ik (en ook mijn vrouw) spreek(t) eveneens uit ervaring.
Ooit de korte gehad en toch nog lekke keerringen, met de lange volgens mij nooit meer last van gehad.
Geplaatst: za mei 03, 2008 21:24
door Wortel
Met een nieuw visitekaartje onder de keerring rondgaan en ziedaar.. de smerigheid zit op het kaartje en de vork lekt of zweet niet meer. Werkt gegarandeerd in 90% van de gevallen. (Tenminste bij mij...)
Geplaatst: zo mei 04, 2008 10:53
door kriscros
heb na 10 maanden de lange vorkhoezen verwijderd, ik verschoot mij een bult toen ik zag hoeveel zand eronder zit . echt veel. Dit kan toch ook niet goed zijn voor de chroom. Hier was trouwens geen schade aan te zien, maar schuren moet het toch.
Geplaatst: zo mei 04, 2008 11:04
door adje
Na 10 maanden pas een keer gekeken hoeveel zand er onder die lange hoezen zat
Dat moet je natuurlijk wel op tijd eens een keer nakijken hé
Geplaatst: zo mei 04, 2008 22:05
door henk-v