Pagina 1 van 1

één- versus twee-cilinder

Geplaatst: wo apr 16, 2008 22:35
door pHreaC
Algemeen genomen, wat is er betrouwbaarder:
-een één-cilinder: minder bewegende delen, dus minder om stuk te lopen
-een twee-cilinder: soepeler motorverloop maar meer bewegende delen

De grote 'wereld'-reizigers zijn volgens mij allemaal opgebouwd rond twee cilinders. Is dit louter een emissie-evolutie of zijn twee-cilinders betrouwbaarder?

De reden dat ik dit vraag is dat ik aan het overwegen ben een tweede motor te kopen voor speel en woon-werk verkeer...ik neig naar een één-cilinder, maar ergens zit er een stemmetje dat roept: NIET BETROUWBAAR!
Ben ik hier mis of...

thx

pHreaC

Geplaatst: wo apr 16, 2008 23:04
door zappa.suzuki
Heb een 1 cilinder staan met 72.000km op de teller die 170 km/h loopt en nog steeds mooi rond draait, 1 op 16 loopt en bijna geen olie gebruikt en een bereik heeft van 350km+ :wink:
en cilinderkop is er nog nooit af geweest 8)

Bij de ander blok kapot na 65.000km door eens koppeling voledig verbrand te hebben door eigen overmoed :cry: [heeft nu ander blok]

Na 65.000km totaal op 1 cilinders in 4 jaar, 2 x stil langs de weg, 1 keer dus blok kapot en 1 keer lekke v-band..
En dus niet lief voor ze, of super motard stijl of kijken hoe ver je kan gaan met een zware 1 pitter off road :wink:

Geplaatst: wo apr 16, 2008 23:42
door Dr_Bean
Ik had een XR... heb daar zelf totaal 130dkm mee gereden: 1 zuiger versleten. makkelijk onderhoud etc. MAAR: wel elke 60 dkm een nieuwe nokkenasketting steken. en na 130 dkm waren de zuigerveren toch wel echt op... Blok (200dkm?) overigens nog ok (wel big-end vervangen).
liep ook 150km/h

Nu een LC8: toch wat meer overbemeten.
na 3,5 jaar: 50 dkm (waarvan veel offroad/rally), en nog niks versleten of vervangen (anders dan garantiegevalletjes). Ik denk dat ie probleemloos 100dkm met offroad erbij draait.

neem een AT ofzo.. laag vermogen uit meer CC's => gaat langer mee

algemene betrouwbaarheid van 2 cilinder is toch wel wat hoger... maar deels komt dat door constructie/ontwerp voor dit doel.

Geplaatst: vr apr 18, 2008 08:12
door pHreaC
Ik was in de richting aan het denken van de nieuwe LC4 vs de shiver-motor van appie... Zijn alletwee niet echt de betrouwbaarste merken, maar er is geen één jap die dergelijke motoren op de markt heeft. (volgens mij)

grtz

pHreaC

Geplaatst: za apr 19, 2008 21:30
door Jo VdB
Pas de nieuwe (verschijnt in mei op de markt) Yamaha XTZ 660 tenere gaan proefrijden in Tunesie.

Rijdt erg soepel, is ook off-road te gebruiken, en haalt een top van zo'n 175 km/u. Heeft een voor mijn 184 cm zeer goede zit- en stahouding !!

Misschien ook deze in overweging nemen...

Jo VdB

Geplaatst: za apr 19, 2008 22:35
door pHreaC
Ben niet zo voor de xt660 bok, is niet meteen een van de sterkste op de markt....toch bedankt voor de tip Jo :wink:

Geplaatst: do apr 24, 2008 03:15
door Jan :)
Jo VdB schreef:Pas de nieuwe (verschijnt in mei op de markt) Yamaha XTZ 660 tenere gaan proefrijden in Tunesie.

Rijdt erg soepel, is ook off-road te gebruiken, en haalt een top van zo'n 175 km/u. Heeft een voor mijn 184 cm zeer goede zit- en stahouding !!

Misschien ook deze in overweging nemen...

Jo VdB
Deze wordt helaas niet verkocht in de US, Jo weet jij mischien of KTM de 690 Adventure nog dit jaar op de markt gaat brengen? Er is weingig nieuws te vinden over de nieuwe Adventure 1 cylinder.

Thanks,

Jan

Geplaatst: do apr 24, 2008 12:41
door pHreaC
De SMC 690 staat sinds vorige week in de winkel....(hier in den belgique welliswaar)

Geplaatst: do apr 24, 2008 17:25
door mx jake
ATK 700cc intimidator 2takt
78pk

wel even je bord leegeten als je hem zelf wil starten :?

Geplaatst: do apr 24, 2008 18:09
door henk-v
picture :lol:

Geplaatst: do apr 24, 2008 19:09
door pHreaC
Yupz, die kennek (op atkusa voor de liefhebbers). Niet meteen onder 'betrouwbaar' te plaatsen denk ik.


Valt eerder onder 'achterlijk snel' en 'trop is te veel'...

Geplaatst: do apr 24, 2008 19:39
door brommer
AT
of een dominator
lc4 adv 640

of een G650X van bmw :oops: :roll: 8) of is dat heel raar op dit forum.

Geplaatst: do apr 24, 2008 20:32
door Jo VdB
Jan schreef: Jo weet jij mischien of KTM de 690 Adventure nog dit jaar op de markt gaat brengen?
Geen idee, Jan. In juni is de presentatie van de 2009 modellen. Ik zal eens horen.

Jo VdB

Geplaatst: do apr 24, 2008 21:14
door pHreaC
Mijn scheve schele oogjes loenzen wreed hard na diejen baan-appelsien, den SMC690...heeft iemand hier al slechte ervaringen mee gehad of 'van horen zeggen'...