Pagina 1 van 3
Jij bent niet de enige die met zijn vering problemen heeft.
Geplaatst: ma apr 07, 2008 15:18
door huskie
Las in Motocrossdigital de column van David Knight, waarin hij verklaard in de tweede ronde van de Gncc, Georgia, genoegen te hebben genomen met een derde plaats mede omdat zijn vork niet goed was afgesteld voor harde ondergrond. Huhhhh
Hij was in afwachting van onderdelen uit europa(van Mech?) zodat hij de komende tijd kon gaan testen op harde ondergrond, en hij zich dan de rest van het seizoen kon gaan focussen op rijden van de wedstrijden.
Hij vertelde dat hij voor afgaand teveel in het zand had gereden en te weinig tijd had gehad voor de harde ondergrond.
Dus mannen/vrouwen, zelfs de pros hebben vering issues en dienen de nodige tijd hieraan te besteden.
Nu is alleen nog de vraag wat krijgt David van WP dat hij denkt daar een betere vork mee te krijgen?
Wie het weet, en het zeggen mag, mag het zeggen
Re: Jij bent niet de enige die met zijn vering problemen hee
Geplaatst: ma apr 07, 2008 16:24
door speedphreax
huskie schreef:Dus mannen/vrouwen, zelfs de pros hebben vering issues en dienen de nodige tijd hieraan te besteden.
Pro's zijn dan ook de enige groep die daar ook echt over mogen klagen omdat het voor hun ook echt wat uitmaakt. De mindere goden kunnen het beter aan zichzelf wijten in plaats van de demping als excuus te gebruiken.
Re: Jij bent niet de enige die met zijn vering problemen hee
Geplaatst: ma apr 07, 2008 17:28
door Bosje
speedphreax schreef:huskie schreef:Dus mannen/vrouwen, zelfs de pros hebben vering issues en dienen de nodige tijd hieraan te besteden.
Pro's zijn dan ook de enige groep die daar ook echt over mogen klagen omdat het voor hun ook echt wat uitmaakt. De mindere goden kunnen het beter aan zichzelf wijten in plaats van de demping als excuus te gebruiken.
Amen.
Geplaatst: ma apr 07, 2008 23:01
door huskie
De desinteresse van sommige aangaande vering is stuitend.... terwijl dit "het onderdeel" is wat je een snellere rijder maakt, en niet dat geneuzel van aftermarkt dempers en dergelijke gadgets waar ze dan weer wel op kicken.
Mijn ogen gingen open toen ik even op Adje z'n Honda mocht rijden. Wat een vering. Ja, dan durf je het gas wel open te draaien.
En natuurlijk is Adje een kundige rijder, dat ook, maar die vering....toppie.
Trouwens Ad, laat jij nog steeds je vering door die belg doen? Of was het geen belg?
Geplaatst: ma apr 07, 2008 23:16
door adje
Ja hoor , ik laat mijn vering nog steeds bij een Belg maken.
Ben er nog steeds tevreden over maar op dit moment ben ik zelf niet in vorm door gebrek aan training
Geplaatst: ma apr 07, 2008 23:20
door zappa.suzuki
Rij dan wel op een fiets van 200 kg maar merkte al veel verschil toen ik de binnen veren van de v-vork verving voor progesieve veren, vooral in mul zand en modder.. stuk minder stuur slag..
Dit weekend de a-demper vervangen voor een exemplaar met een Honda CR500 veer en demper en zuiger aangepast door Jan Droog.
Eerste ritjes geven een goed gevoel, mollige bertha lijkt makelijker te rijden.. ging makkelijker door het bos.. en heb het dan niet over een vlak hard zand pad
maar goed, lijkt niet op jullie fietsen, ondanks z'n 800cc 1 pitter rijden jullie nog rondjes om me heen.. [ behalve op de [snel]weg
]
Geplaatst: ma apr 07, 2008 23:45
door speedphreax
huskie schreef:De desinteresse van sommige aangaande vering is stuitend.... terwijl dit "het onderdeel" is wat je een snellere rijder maakt, en niet dat geneuzel van aftermarkt dempers en dergelijke gadgets waar ze dan weer wel op kicken.
Zeker geen desinteresse van mijn kant maar een echt snelle rijder rijdt met een motor met slechte vering harder dan een slechte rijder op een motor met goede vering. Verder denk ik dat het ook een kwestie van smaak is. Ik ken mensen die rijden echt met alles kanon hard terwijl anderen met geen goed fatsoen kunnen rijden als het niet helemaal perfect is. Het zit dus ook een stukje tussen je oren.
Ik heb bewust nog niks aan mijn vering aangepast omdat ik nog steeds het idee heb dat ik zelf de beperkende factor ben. Ik heb in februari, toen ik mijn 450 kocht, wel getwijfeld om het aan te laten passen maar uiteindelijk heb ik het niet gedaan omdat hij al een stuk beter is als mijn oude 525. En tsja... van uitstel komt afstel. Misschien volgend jaar ofzo
Geplaatst: di apr 08, 2008 09:12
door huskie
Speedphreax,
ik maak het elke dag mee, dat talenten om me heen rijden met standaard spul of slechter
, en die zullen wij, de minder getalenteerde, zelfs met het beste van het beste niet bijhouden.
Maar moet ik me door hun laten tegenhouden om mijn vering te verbeteren?
Dat is ook niet mijn aanzet tot dit stukje.
Daarbij komt nog, als je altijd op je eigen motor rijdt, wie niet
, dan weet je natuurlijk ook niet of het beter kan, en wanneer je je vering weg hebt gebracht of zelf hebt verandert, moet je ook kunnen beoordelen of het daarmee beter is geworden
Ik ben een "tweaker". Ik hou ervan om mijn motor uit elkaar te slopen, zowel mechanisch als de vering, en dan hoeft die niet eens kapot te zijn
Veringsfabrikanten voorzien af fabriek voor de eenvoud iedere vork met hetzelfde shim-pakket. Geschikt voor iemand van 80kg, zwaar zand, maar niet voor 65kg en boomwortels.
Voor de mensen die het leuk vinden om hun motoren te optimaliseren, ik heb het dus niet over opvoeren of iets dergelijks, is het leuk te weten dat zelfs David Knight(wereld extreme rijder no1), met zijn veringsgoeroe, het verkeerd kan hebben. Dat geeft "ons tweakers" moed.
Blijft de vraag staan, wat stuurt WP, Uden naar David toe, om zijn vering voor de harde ondergrond te optimaliseren? Nieuwe zuigertjes? Anders gevormde shims? Of een komplete voorvork met de laatste high tech aan boord?
Geplaatst: di apr 08, 2008 10:14
door Zeeuwse Klei
Ikiben zelf overgestapt van de originele Suzuki-prut-standaardvering onder een log apparaat (DR 650) naar speciaal aangepaste achterdemping en cartidgevoorvork door JD (100% repairs) onder dezelfde motor.
Dat is wel een heel extreem voorbeeld van slecht naar veel beter, maar je weet werkelijk niet wat je meemaakt, wat een verschil was dat.
Ik weet volgende keer wel wat ik ga doen hoor
Geplaatst: di apr 08, 2008 11:35
door folie
speedphreax schreef: Misschien volgend jaar ofzo
Ik hoop het...
Het gaat er niet om hoe hard iemand anders rijdt.
Het gaat erom dat een al of niet pas gemaakte motor een wereld van verschil maakt voor jouzelf, hoe snel of langzaam je ook bent.
Vooral als je zwaarder bent dan zo'n 75 kg, want dan heb je niet alleen andere demperafstelling, maar ook veren nodig.
Je kunt natuurlijk gewoon blijven roepen dat het allemaal toch niet uitmaakt terwijl wij denken dat je zo te horen nog nooit op een motor met goede vering hebt gereden.
Probeer het maar eens, stel nou eens dat plots blijkt dat je intussen al beter bent gaan rijden dan je zelf dacht.
Ik durf wel te beweren dat als je er net een beetje lol in begint te krijgen, dat aanpassen van je vering dan de beste investering is die je maar kunt doen.
Geplaatst: di apr 08, 2008 12:26
door Gery400
huskie schreef:Veringsfabrikanten voorzien af fabriek voor de eenvoud iedere vork met hetzelfde shim-pakket. Geschikt voor iemand van 80kg, zwaar zand, maar niet voor 65kg en boomwortels.
typisch een KTM probleem, in mijn ogen
ik weeg 68 kilo en rij voor 85% of rotsachtige of harde ondergrond
'k heb nog nooit een goeie standaard vork gehad (goed voor mij, daarmee bedoel ik: vertrouwenswekkend)
dus: kleine aanpassing laten doen in de onderste shim stack bij een preparateur (enkel shims eruit laten halen)
voor een kleine 100 euro heb ik nu vork die perfect werkt
Gery
Geplaatst: di apr 08, 2008 14:15
door speedphreax
folie schreef:Je kunt natuurlijk gewoon blijven roepen dat het allemaal toch niet uitmaakt terwijl wij denken dat je zo te horen nog nooit op een motor met goede vering hebt gereden.
Dat is niet waar. Ik heb destijds toen ik nog SM reed mijn vering helemaal laten aanpassen door WP in Uden (toch geen prutsers, dacht ik) . Ik reed er nauwelijks harder mee en in het overharde was het alleen maar lastiger geworden. En dat was nou precies mijn slechte punt. Uiteindelijk vond ik het dus best zonde van mijn geld en dat is dan ook de reden waarom ik nu wat afwachtend ben.
Bij mijn oude 525 vond ik trouwens de achterveer de beperkende factor. Daar klapte ik regelmatig doorheen. Van mijn nieuwe 450 is hij standaard al een stuk beter. Al kan ik met mijn 92kg natuurlijk eigenlijk wel een andere veer gebruiken.
Maar goed.. laat ik jullie beargumentatie niet verder onderuit halen. Wat jullie zeggen klopt allemaal wel: Met een motor die vertrouwen geeft ga je ook harder rijden. Het is alleen mijn keuze om er zelf op dit moment nog niks aan te wijzigen. Ik heb zelf altijd het idee gehad om er mee te wachten totdat je het verschil ook echt kunt waarderen. Of dat terecht is, kun je je afvragen.
folie schreef:Probeer het maar eens, stel nou eens dat plots blijkt dat je intussen al beter bent gaan rijden dan je zelf dacht.
Ik durf wel te beweren dat als je er net een beetje lol in begint te krijgen, dat aanpassen van je vering dan de beste investering is die je maar kunt doen.
Precies... zou best kunnen... Ik denk er nog maar een keertje over na. Eerst mijn andere projectje klaar.
Geplaatst: di apr 08, 2008 14:54
door huskie
WP Uden heeft je vering op SM aangepast, en je klaagt over de offroad eigenschappen. Dat kan niet Speedphreax. Dat is appelen en peren vergelijken.
Nu zijn de 2008 ktm's van huis uit al redelijk in orde, en zul je met je 92kg de vering al zeker waarderen, maar dat met 92kg een paar "straffere" veren niet onhandig zou zijn is zeker.
Hoeveel veervoorspanning hebbe je veren voor en achter? Met welke waardes belast/onbelast? Misschien kan Folie je een tip geven.
Geplaatst: di apr 08, 2008 16:00
door speedphreax
huskie schreef:WP Uden heeft je vering op SM aangepast, en je klaagt over de offroad eigenschappen. Dat kan niet Speedphreax. Dat is appelen en peren vergelijken.
Ik reed SM wedstrijden dus dan hoort offroad er ook bij. Naar mij idee hadden ze hem veel te veel op de weg afgestemd waardoor hij in het onverharde veel te hard afgeveerd was.
Nu zijn de 2008 ktm's van huis uit al redelijk in orde, en zul je met je 92kg de vering al zeker waarderen, maar dat met 92kg een paar "straffere" veren niet onhandig zou zijn is zeker.
Hoeveel veervoorspanning hebbe je veren voor en achter? Met welke waardes belast/onbelast? Misschien kan Folie je een tip geven.
Geen idee.. ik heb er werkeljk nog helemaal niets aan gedaan
Geplaatst: di apr 08, 2008 22:10
door mech
huskie schreef:Blijft de vraag staan, wat stuurt WP, naar David toe, om zijn vering voor de harde ondergrond te optimaliseren? Nieuwe zuigertjes? Anders gevormde shims? Of een komplete voorvork met de laatste high tech aan boord?
De rijders en teams die de beschikking hebben over fabrieks materiaal mogen zelf hier niet aan werken, hooguit een schokbreker veer wisselen.
Knight in dit geval stuurt een van zijn sets op en die wordt dan aangepast en er wordt een dempings curve van gemaakt op de testbank. Hier worden dan aanbevolen clicker standen aangehangen en terug gestuurd. Hij geeft hier dan feedback op. Of er wordt een test ingepland waar bij een van de race engineers aanwezig is waar diverse vooraf geprepareerde vorken en shocks of afstellingen getest worden. Aan de hand van de commentaren tijdens een test wordt de richting bepaald.
Geplaatst: di apr 08, 2008 23:01
door huskie
Mech,
is dit in verband met bescherming van de wp techniek. Dat deze niet "op straat" komt te liggen? Of heeft dit te maken met verantwoordelijkheden ivm ongelukken ed?
Bedankt voor je antwoordt.
Zou jij eventueel naar David gestuurd kunnen worden om daar te gaan helpen, of ben jij momenteel alleen WEC-er?
Geplaatst: wo apr 09, 2008 09:01
door folie
speedphreax schreef:
Al kan ik met mijn 92kg natuurlijk eigenlijk wel een andere veer gebruiken.
Meet de sag waarden van de achtervering maar eens na:
Je zou zo ongeveer met 4-6mm voorspanning een rider sag moeten kunnen realiseren van 110-115mm bij een statische zak van 40-45mm.
In jouw geval valt de rider sag hoogstwaarschijnlijk groter uit bij 4-6mm voorspanning.
Daardoor hou je minder beschikbare veerweg over, en je stuurgedrag is niet optimaal.
Dus ga je meer voorspanning aanbrengen, misschien wel meer dan de aanbevolen max van 10mm.
Hierdoor wordt je static sag kleiner dan 40-45mm. Dat heeft tot gevolg dat je schokbreker onder het rijden eerder en dus vaker z'n eindstand bereikt. Door de hoge voorspanning klapt ie bovendien harder in z'n eindstop, en heeft een grotere aanspreekkracht nodig voordat ie weer opnieuw inveert.
Dit is slecht voor je grip, en de motor voelt hard.
Klinkt dubbel, maar ja: met een stuggere veer zal jouw motor veel soepeler veren.
Daarna komt pas het dempingverhaal ter sprake. Je hebt eerst veerweg nodig om je demping uit te kunnen oefenen.
Veerweg = vertikale remweg
demping = vertikale rem
Geplaatst: wo apr 09, 2008 16:15
door stimpie
adje schreef:Ja hoor , ik laat mijn vering nog steeds bij een Belg maken.
Ben er nog steeds tevreden over maar op dit moment ben ik zelf niet in vorm door gebrek aan training
Bij welke Belg laat jij je vering maken Ad?
Geplaatst: do apr 10, 2008 19:18
door huskie
Dat schiet me opeens te binnen......Huhhhh
Hoe zouden die 6daagse jongens hun vering afstellen?
Zoals afgelopen chili had je echte zware zand proeven waarbij Stefan Everts zijn vingers had afgelikt en de dag daarna moesten ze de bergen in. 2 totaal verschillende afstellingen zijn hierbij gewenst, maar hoe zouden deze jongens dat gedaan hebben.
Mech, jij weet het antwoordt toch zeker? Een groot compromis zeker?
Dus te hard voor de bergen te zacht voor het zand....., met de klikker vol in of uit?
Geplaatst: do apr 10, 2008 20:29
door mech
Is afhankelijk per rijder. Caselli heeft in 6 dagen geen klik verzet ook Salminen niet. Terwijl bijvoorbeel Belometti en Tarkalla de hele tijd bezig waren met de klikkers en met veel voorspanning voor het zand en 0 op het harde. Setting was bij allemaal hetzelfde mede door de korte omschakeling van oude op nieuwe motor met KTM. Eind september reden ze de laatste WK met de oude motor en de nieuwe zat 3 weken later al in de container voor Chili.
En bovendien is de 6-daagse een stuk makkelijker dan een WK. Parcours is veel simpeler de tests blijven veel beter en zijn gemaakt zodat ook 400 clubrijders eroverheen kunnen.
Geplaatst: do apr 10, 2008 23:36
door huskie
Kijk, dat vind ik nou leuke gegevens. Thx Mech voor het kijkje in de keuken.
Geplaatst: vr apr 11, 2008 12:46
door henk-v
huskie schreef:Kijk, dat vind ik nou leuke gegevens. Thx Mech voor het kijkje in de keuken.
Geplaatst: vr apr 11, 2008 13:43
door Houten Klaas
Mech ik ben met de Aprilia club in Malden geweest voor een rondleiding. Is het niet leuk als jij dit een keer regelt voor het Noppenforum ?
Meteen wat ins en outs voor de zandhazen.
Geplaatst: za apr 12, 2008 21:22
door pruus
Als die Knight een beetje slim is doet hij mij na en zet een Showa erin! Vork uit een 13 jaar oude Honda is tien keer beter dan de originele. Misschien had ik gewoon pech ( en zeker geen fabrieksbegeleiding
) maar de WP veerde slechter als de tiet van m'n oma en lekte na elk uitstapje!
Nu heb ik nog een Nissin klauw en pomp erop gezet en de remschijf van een RMZ. De achterveer is gisteren gemaakt door FRS en nu is't hopelijk ook wat beter met de headshake. Morgen proefritje met dat bijeenraapsel
Geplaatst: di apr 15, 2008 14:44
door huskie
Hee Pruus,
David Knight heeft de spullen van Mech binnen gekregen want hij heeft de 4de ronde van de GNCC gewonnen.
Wat heb je met die voorvork gedaan, ingeruild? Misschien kan ik er wat van maken voor je, heb je een reserve setje liggen voor als schade rijdt
De hedendaagse wp's zijn wat beter dan de oudere. Welk jaar heb jij, want zo rond 2004 had wp bedacht dat 3 glijbussen wel lekker zou zijn (Ohlins had dat ook, dus dachten ze als die dat doet dan...)....niet dus. Na een jaar hebben ze dat weer overboord gegooit, dus wie weet had jij die wel.