Pagina 1 van 1

Speling remklauw CRF450

Geplaatst: ma mar 31, 2008 16:02
door Surfroy01
Is dat normaal dat je de voorremklauw op een CRF450X MY08 lichtjes heen en weer kunt halen? De bevestiging met de 2 bouten aan de vork zit vast maar de klauw op deze bevestiging dus niet.

Achter klauw zit gewoon vast.

Geplaatst: ma mar 31, 2008 17:28
door adje
Is volkomen normaal.
Achteraan moet dit ook zo zijn.
Dit is omdat de remblokken natuurlijk na het remmen ook weer terug moeten kunnen :idea:

Geplaatst: ma mar 31, 2008 18:04
door Surfroy01
Maar op mijn italiaanse buikschuiveres zitten de remklauwen muurvast. Zelfs op mijn atb zitten de klauw(tjes) vast.

Ik meen gebrepen te hebben dat ze terug geduwd worden door de warmte ontwikkeling?

Geplaatst: ma mar 31, 2008 18:51
door adje
Op de remklauw zitten 2 pennen die in de gaatjes schuiven van de remklauwbevestiging.
Deze moet je af en toe ook eens schoonmaken en nieuw vet aan smeren.

Geplaatst: ma mar 31, 2008 19:03
door Surfroy01
Hebben we het nu over hetzelfde? De remblokken zitten inderdaad los ja, met inderdaad 2 pennetjes geborgen aan de klauw. Maar de remklauw welke de remblokken bevatten die behoren toch muurvast aan de vork te zitten?

Geplaatst: ma mar 31, 2008 19:11
door Marc Otten
Bij je duc zitten aan beide zijden remzuigers. Dus achter elk blok. Hierdoor komen je blokken weer los van de schijf. Omdat op je CRF maar aan 1 zijde 1 of 2 remzuigers zitten moet er gebruik gemaakt worden van geleidepennen. Waarschijblijk zitten op je duc ook "losse" schijven waardoor je blokken beter loskomen van de schijf.

Geplaatst: ma mar 31, 2008 21:56
door gassen
Marc Otten schreef:Bij je duc zitten aan beide zijden remzuigers. Dus achter elk blok. Hierdoor komen je blokken weer los van de schijf. Omdat op je CRF maar aan 1 zijde 1 of 2 remzuigers zitten moet er gebruik gemaakt worden van geleidepennen. Waarschijblijk zitten op je duc ook "losse" schijven waardoor je blokken beter loskomen van de schijf.
(De zuigers komen los doordat de afdichtringen ,om de zuiger, weer terug in hun oorsprokelijke vorm komen nadat deze vervormd waren tijdens het remmen.)

Geplaatst: ma mar 31, 2008 22:11
door zappa.suzuki
Je klauw "zweeft" rond je schijf op 2 pinnen gevangen in rubbers..
De blokken komen los door druk van de schijf en vacium in de rem leiding en door de rubbers rond de zuigers, deze rollen op tijdens het remmen en rollen terug in hun oude vorm..

Je klauw achter zit waarschijnlijk vast door stof/zand..

Geplaatst: ma mar 31, 2008 22:31
door gassen
zappa.suzuki schreef:Je klauw "zweeft" rond je schijf op 2 pinnen gevangen in rubbers..
De blokken komen los door druk van de schijf en vacium in de rem leiding en door de rubbers rond de zuigers, deze rollen op tijdens het remmen en rollen terug in hun oude vorm..

Je klauw achter zit waarschijnlijk vast door stof/zand..
Vacuum ? Vast?

Lezen? :roll:

Geplaatst: ma mar 31, 2008 23:17
door zappa.suzuki
Veer achter de piston in de master cilinder drukt deze terug waardoor er weer wat olie terug gezogen word..

modder/zand/stof op de zuigers van de klauw zorgen voor weerstand waar door deze "vast" loopt..

beter? :wink:

Geplaatst: di apr 01, 2008 05:45
door Surfroy01
Ik zal de achterklauw op de CRF maar eens checken, thanks!

Geplaatst: di apr 01, 2008 23:09
door gassen
zappa.suzuki schreef:Veer achter de piston in de master cilinder drukt deze terug waardoor er weer wat olie terug gezogen word..

beter? :wink:
Nee :roll:

http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_14/ ... 14%2F86%2F

Met dank aan Renault

Geplaatst: di apr 01, 2008 23:56
door Gix
Stel je het volgende voor.
Remklauw met enkel aan de buitenkant remblokjes.
Deze klauw zit vast aan de vorkpoot.
Bij het remmen duw je dus gewoon de schijf naar binnen, lees krom.
Wat met remblokjes die over de helft versleten zijn?
Hoe kan de vergrote afstand die de blokjes dan moeten overwinnen opgevangen worden.
Bij een motor met zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant pistons wordt dit alles opgevangen door de pistons.

Vrij logisch toch. :P

Geplaatst: wo apr 02, 2008 00:12
door zappa.suzuki
gassen schreef:
zappa.suzuki schreef:Veer achter de piston in de master cilinder drukt deze terug waardoor er weer wat olie terug gezogen word..

beter? :wink:
Nee :roll:

http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_14/ ... 14%2F86%2F

Met dank aan Renault
Thanks voor de link.. maar ken het via m'n werk..
Werkingsprincipes
Werking van een zwevende remklauw (losgelaten rempedaal)
het rempedaal loslaat, zakt de hydraulische druk
. De zuigerafdichtring (1) krijgt weer zijn oorspronkelijke vorm (2) zodat de zuiger terugkeert

Aanvulling dan nog maar :wink:
Een "zwevende" schijf [meestal voor, hangt aan ringen aan de bevesteging aan de naaf] werkt ook mee aan het los komen van de klauw en blokeerd minder snel.. Klauw achter vangt meer vuil en zal sneller "stroef" gaan..
Ach, als Surfroy het maar snapt is het goed :wink:

Geplaatst: wo apr 02, 2008 01:44
door Gix
zappa.suzuki schreef:

Een "zwevende" schijf [meestal voor, hangt aan ringen aan de bevesteging aan de naaf] werkt ook mee aan het los komen van de klauw en blokeerd minder snel.. Klauw achter vangt meer vuil en zal sneller "stroef" gaan..

Ook achteraan worden zwevende schijven gebruikt.
Husqvarna past dit al enkel jaren toe.

Geplaatst: wo apr 02, 2008 05:16
door Surfroy01
Ik snap het onderhand helemaal, wat een simpele vraag al niet teweeg brengt. Maaruh hoe zit het dan met semi floating disc? ach laat ook maar. Wat overigens wel zo is dat de achterrem het prima doet enkel zit de klauw daar gewoon vast aan de vork dit in tegen stelling tot de voorklauw.

Waar het me eigenlijk om te doen is, de voorrem maakt een zoemend geluid, wil eigenlijk de pads even bekijken en evt. opschuren, hoe krijg ik die pads eruit?

Geplaatst: wo apr 02, 2008 07:29
door adje
Gewoon de pen die door de remblokjes zit losdraaien met een inbussleutel.
Wel eerst het beschermboutje met een grote schroevendraaien er uit draaien natuurlijk en daar achter zit de inbus.

Geplaatst: wo apr 02, 2008 07:33
door Surfroy01
Aha, ik dacht al zit dat met een schroevedraaier schroef vast??????

Geplaatst: wo apr 02, 2008 07:51
door adje
Heb je geen werkplaatshandboek bij de CRF bij gekregen toen je hem gekocht hebt ?
Bij mij zit er altijd zo'n boek bij , bij elke nieuwe Honda die ik koop.

Geplaatst: wo apr 02, 2008 08:50
door Surfroy01
Ja maar daar kon ik het niet duidelijk in vinden, of ik heb niet goed genoeg gezocht.....overigens is dat een universeel boek zeker want er zit ook een nederlands gedeelte in........

Geplaatst: zo apr 06, 2008 08:08
door Surfroy01
Remblokken eruit gehaald opgeschuurd en het piepende geluid is eruit met remmen, achter rem klauw schoongespoten en zit dus toch wel een beetje los zoals het hoort :oops:

Helaas niet met de CRF pad op kunnen gaan, had gisteren een trackday met de Ducati, wahoo, weer 4 seconden van mijn beste tijd af gereden!!!!

Geplaatst: zo apr 06, 2008 08:54
door gassen
Is het daar bij jou ook modderig :?:

Geplaatst: zo apr 06, 2008 09:19
door Surfroy01
In januari hadden we 2 weken regen, dat blijft dan wel een tijd liggen omdat de grond gebakken klei is, e bovenlaag wordt dan wel drassig een paar weken, maar ach nu is het weer 1 stof bende van rond de 40 graden 8)