Pagina 1 van 1
vering afstellen
Geplaatst: wo mar 12, 2008 19:44
door boer125
hallo,
ik heb een honda crf uit 2005 met voor de orginele vering en achter een reiger veer. ik heb vaker last van het totaal inklappen van de vorvork. ook veert hij achter volgens mij een stuk te ver in. nu ben ik van plan om de voorvork sterker te zetten maar heb er geen ervaring mee. ook wil ik hem achter een beetje opdraaien en strakker zetten. nu vraag ik me af of iemand weet wat de standaart afstelling van honda is. ik heb al een paar keer gelezen de ingaande en uitgaande demping helemaal indraaien en dan 3 klikjes losdraaien. klop dit? ik weeg ongeveer een 78kg weer iemand hoe ik hem dan een redelijk kan stellen? ik hoor het graag.
bvd erwin
Geplaatst: wo mar 12, 2008 20:15
door huskie
Boer,
ga eerst het internet op, en google: motocross suspension 101, of zoek op: honda crf etc etc etc
Kom je al een stuk verder mee.
Geplaatst: wo apr 02, 2008 23:05
door Stefkeracing
Vraag 1: cross of enduro rijder
vraag 2: uw niveau?
vraag 3: probleem bij nemen bochten?
vraag 4: wat is uw statische doorhang? met uw crossplunje aan
vraag 5: hoe reageert de motor bij volgas rechtuit gaan?en dan plots remmen?
vraag 6: hoe hoog staat de vork in de kroonplaat?
Geplaatst: do apr 03, 2008 15:57
door boer125
Stefkeracing schreef:Vraag 1: cross of enduro rijder
vraag 2: uw niveau?
vraag 3: probleem bij nemen bochten?
vraag 4: wat is uw statische doorhang? met uw crossplunje aan
vraag 5: hoe reageert de motor bij volgas rechtuit gaan?en dan plots remmen?
vraag 6: hoe hoog staat de vork in de kroonplaat?
1) crossmotor
2) hobbyrijder rij bijn 4 jaar, af en toe een wedstijd en eindig tegen de 10e plaats dan
3) nee niet echt maar soms wat onstabiel dat hij achter snel wegglijd
4) dat is toch het verschil als de motor op de bok steaat en als je er opzit he moet ik eve meten.
5) hij blijft best mooi recht alleen met hard remmen heeft hij de neiging om voor door te gaan hangen zegmaar.
6) ik heb geen streepjes erop maar hij staat op de hoogste stand in de kroonplaten.
ikzelf weeg een 80 kg met crossuitrusting aan
Geplaatst: do apr 03, 2008 16:38
door huskie
Goed geantwoord, en nu????
Geplaatst: do apr 03, 2008 22:14
door Stefkeracing
OK,
naar mijn bescheiden mening:
de standaard afstelmogelijkheden bij de crf(de clicker) hebben spijtig genoeg niet veel invloed bij high-speed, dus ook niet bij jumps.
Ikzelf heb een tijdje geexperimenteerd met mijn vork.
Een veel voorkomende fout is het verhogen van het olieniveau(verminderen van de luchtkamer) zodat de vork stugger wordt, dit vermindert echter de lineariteit van de vering
fout 2: het wijzigen van de veervoorspanning (verhogen), zie boven
fout 3: het wijzigen van de dempervoorspanning achteraan.
Mijn (amateuristich)advies:
1. bindt een kabelbinder rond één vorkbeen om te detecteren of deze wel degelijk inklapt na enkele rondjes op het circuit.
2. indien dit degelijk het geval is, is er volgens mij, maar 1 degelijke oplossing: vervang de veren in de vork door stevigere exemplaren, ttz. de veer wordt uitgedrukt in N/mm waarschijnlijk heb je een 4,2 N/mm veer in de vork. Vervang deze door 0,2 N/mm hoger exemplaar.
3.afstellen: vul de vork opnieuw met de juiste olie, maar vul ze maar tot 5 mm onder het originele niveau, zodat je achteraf bij de fijnafstelling nog wat "speling" hebt, zet de vork nu eveneens 1,5 tot 2 cm hoger in de kroonplaat, zoniet ga je het moeilijker hebben bij het nemen van bochten
4. regel de veervoorspanning van de achterveer zodanig dat de statische doorhang achteraan gelijk is aan die van vooraan, let wel op uw zithouding bij het uitmeten: voeten op de steunen, rechte rug beide handen op het stuur,draag ook uw kledij! Stel eveneens de clickers van de achterveer op hun standaardwaarden (zie handleiding), als er high-speed clickers zijn op uw achterveer zet je deze op 50 %
5. Testen op circuit: controleer eerst op doorslaan vooraan(kabelbinder)
Pas daarna kan je starten met het afstellen van de achterveer: usual stuff: veervoorspanning achteraan verminderen verhoogt stabiliteit bij rechtdoor gaan, maar kan inklappen en instabiliteit geven bij sprongen....Kompenseren gebeurt dan weer met het verhogen of verlagen van de vork in de kroonplaat. Vork hoger in de plaat: bij high speed wordt de motor instabieler(Headschake) maar vergemakkelijkt het nemen van bochten....
De high speed clickers acheraan hebben vooral veel invloed bij het krachtig remmen op zeer hobbelig circuit en de eerste klap(achterraan) bij het neerkomen na een jump.
Veel hangt natuurlijk af van de positie/gedrag van de piloot.
Trust me: vervang de veren vooraan door hardere exemplaren!
Geplaatst: vr apr 04, 2008 00:42
door mech
Olie nivo voor een nieuwere showa vork zoals in een crf meet je af in cc's en niet in mm, dit is alleen voor oudere open cartridge vorken. En in een crf 250 zitten zeker geen 4.2 veren eerder 4.4. Beter is een manual van Honda regelen, via een dealer of misschien te vinden op internet en eerst een alles terug zetten zoals standaard. Dit is naar mijn mening op dit moment het beste, als je niet weet waar je moet beginnen begin dan standaard. Houd bij wat je veranderd en zorg dat je balans in de motor voor je gevoel goed is, meer is echt niet nodig voor af een toe een keer een cross te rijden.
Geplaatst: vr apr 04, 2008 05:48
door Sanne
Ha Erwin, boer125,
Vandaag zal ik mijn manuel even meenemen naar mijn werk en hoofdstuk vering/suspension voor je scannen.
Groeten,
Sanne
Geplaatst: vr apr 04, 2008 10:37
door Stefkeracing
mech schreef:Olie nivo voor een nieuwere showa vork zoals in een crf meet je af in cc's en niet in mm, dit is alleen voor oudere open cartridge vorken. En in een crf 250 zitten zeker geen 4.2 veren eerder 4.4. Beter is een manual van Honda regelen, via een dealer of misschien te vinden op internet en eerst een alles terug zetten zoals standaard. Dit is naar mijn mening op dit moment het beste, als je niet weet waar je moet beginnen begin dan standaard. Houd bij wat je veranderd en zorg dat je balans in de motor voor je gevoel goed is, meer is echt niet nodig voor af een toe een keer een cross te rijden.
Yep, inderdaad ideaal is herbeginnen met standaard settings, maar het probleem is dikwijls dat iemand een 2dehands motor koop waar wijzigingen aan gebeurt zijn, en ik vermoed dat dit hier het geval is aangezien deze al een reigerdemper heeft.
Ik kan spijtig genoeg alleen maar beschikken over de gegevens van WP in verband met het identificeren van het type veer N/mm. In principe kan je het zien door de diameter te meten van de veer om te bepalen dewelke je hebt.
Als je de manual eens doorneemt kom je zeker meer te weten over de settings.....bekijk het eerst eens....
Geplaatst: za apr 05, 2008 15:38
door pruus
er zijn mensen die beweren er nooit aan te draaien... Zelf ben ik van mening hoe harder de ondergrond, hoe zachter de vering. En andersom natuurlijk. In Bilstain draai ik bvb alles open en in Eersel alles dicht. Veel verder strekt mijn vering-kennis niet en als je zo hard gaat dat je vering de beperkende faktor wordt moet je echt naar een specialist.
Geplaatst: za apr 05, 2008 20:00
door Stefkeracing
Inderdaad zijn er veel piloten die de clickers laten voor wat ze zijn.
Andere piloten zijn dan weer gevoeliger voor veranderingen in settings, zoals mijzelf.
Ik heb namelijk een rechtse knieprothese die tijdens het rijden gesteund wordt door een orthese. Voor mij maakt afstelling het verschil tussen rijden en langs de kant staan kijken. Ben gedurende 2 jaren van her naar der gestuurd met mijn veringprobleem, ook bij "specialisten". Het probleem is dat ik mijn motor gebruik voor een wide range en mijn positie op de motor niet echt conventioneel is omdat ik mijn rechterbeen moet onzien van zware belastingen. Ik rijdt namelijk met een 450EXC zowel snelle enduroritten, als technische parcours zoals Bilstain, als 's zomers crossparcours en indien nog mogelijk rally (met toch wel extra gewicht op het voorwiel). Ben uiteindelijk bij Rainer Kroll van SOMMER-KTM (Duitsland) terechtgekomen. Die gast heeft echt veel tijd in mijn probleem gestoken en heeft samen met Udo Sommer, geloof het of niet, een omschakelsysteem voorzien voor zowel de vork als de demper. Alsook een ganse reeks met afstelgegevens gemaakt die bij mijn stijl passen.
Het belangrijkste is nog altijd volgens mijn bescheiden mening:
- vertrek van standaardsettings
- laat iemand u observeren
- probeer duidelijk te verwoorden wat het probleem is, dit is soms niet makkelijk omdat het vaak een gevoel is dat jij alleen hebt.
Geplaatst: za apr 05, 2008 22:12
door huskie
Stefkeracing, je geeft zeker goed tips.
Weinige onder ons durven aan hun vering iets te veranderen.
Ik zelf heb er geen moeite mee een vork of demper open te maken en te veranderen.
@Boer: meet op hoeveel cm je vering zakt, zo kun je beoordelen of de veren voor jouw gewicht in orde zijn. Dat is een basis afstelling.
Klikkers is daarna aan de orde. suc6
Geplaatst: zo apr 06, 2008 22:37
door Mario2t
De voorvork van een CRF250 uit 2005 moet bevatten:
minimaal 321 cc olie
standaard 371 cc olie
maximaal 417 cc olie
Geldt voor standaard veer. Deze is bij standaardfstelling geschikt voor 160 pounds ( = 72,5 kg)
Zwaardere rijders kunnen twee dingen doen:
Meer olie bijvullen, of zwaardere veren monteren.
E.e.a. volgens het WPH van Haynes.
Instelling van de ingaande en uitgaande demping helpt niks m.b.t. het genoemde probleem maar is alleen bedoeld om de snelheid van inveren en uitveren te bepalen.
Ik heb de afgelopen 4 maanden een stuk of wat voorvorken uit elkaar gehad en heb goede ervaring met het verhogen van de hoeveelheid olie wanneer er slechts sprake is van een rijder die enigszins zwaarder is dan de genoemde 72,5 kg.
Een redelijk goed rondrijdende hobby-rijder tot 90 kg redt zich al gauw met het verhogen van de voorspanning d.m.v. meer en/of dikkere olie.
Achterveer is inderdaad een kwestie van onbelast en belast meten.
Tussen onbelast en belast moet maximaal 8 cm zitten. Dit kun je met de wartels op de veer regelen. Daarna pas beginnen met stellen van ingaande en uitgaande demping daar ook niet de voorspanning verhogen of verlagen.