Pagina 1 van 1
Remlicht / voorrem
Geplaatst: wo apr 02, 2003 20:46
door Arno
Wie kan mij vertellen of het remlicht ook op de voorrem moet reageren (officieel gezien dan)
Gr Arno
Geplaatst: wo apr 02, 2003 23:34
door Hein van Buuren
Het antwoord is kort: Ja
Geplaatst: do apr 03, 2003 08:14
door Arno
hmm, fraai is dat,
ik heb dus vorige week mijn nieuwe Yam WR450 gekregen maar er zit niet eens een schakelaar op de voorrem.
Ik snap dan niet dat hij een typegoedkeuring heeft kunnen krijgen ?
Geplaatst: do apr 03, 2003 09:30
door huskie
Voor goedkeuring is dat ook niet nodig. Als je remlicht maar oplicht als je remt. Dus bij goedkeuring alleen achterrem gebruiken
Geplaatst: do apr 03, 2003 12:04
door speedphreax
Precies!
Ik ben destijds eens met een motor naar de RDW keuring geweest en toen was het afdoende om op 1 van de twee remmen een remlicht te hebben. Wel zo makkelijk want je kunt bij elke motor wel zo'n bromfiets achterremlichtschakelaar (scrabble!) van een paar euro plaatsen.
Geplaatst: zo apr 06, 2003 00:01
door Hein van Buuren
Ik had begrepen dat op motoren tegenwoordig voor en achter een remlichtschakelaar dient te zitten.
Niet dus getuige de typegoedkeuring die afgegeven is, zal wel weer veranderd zijn dus.
Soms veranderd er bij het RDW wel eens iets ten goede.
Geplaatst: di apr 08, 2003 18:01
door Arno
Ik heb de vraag gesteld aan de RDW (per email) en kreeg het volgende antwoord :
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Richtlijn 93/92/EEG uit het voertuigreglement stelt aan het stoplicht de volgende eis:
Elektrische schakeling: moet gaan branden telkens wanneer ten minste een van de bedrijfsremmen wordt bediend.
Het voertuig voldoet dus aan deze richtlijn en dus hoeft de schakeling niet op beide bedenings mechanismen te worden aangebracht.
Het is natuurlijk wel een stuk veiliger.
Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Geplaatst: di apr 08, 2003 21:10
door mmrizio
moet gaan branden telkens wanneer ten minste een van de bedrijfsremmen wordt bediend.
Dubbelzinnig geformuleerd: ik interpreteer 'm strenger dan RDW: Wanneer je de voorrem inknijpt moet-ie wel gaan branden. Dan bedien je nl. een van de bedrijfsremmen.... net als bij de achterrem of zodra je allebei de remmen bedient.
Gelukkig werk ik niet bij RDW, want mijn eigen motor heeft het ook.
Geplaatst: di apr 08, 2003 21:22
door Freek
Toch is het, vooral bij groepsrijden, wel handig als je voorganger z'n remlicht het doet.
Ik heb 'm al eens plat moeten gooien omdat ik bijna op een groepje inreed, die geen van allen een remlicht hadden.
Geplaatst: do apr 10, 2003 19:48
door Gast
Zeg Arno,
Je hebt die motor toch niet gekocht om te remmen??
Je moet gasgeven met dat ding.
Heb je al met Augus gereden??
Rob
Geplaatst: do apr 10, 2003 19:52
door XR600R
Ik was dat hierboven.
A.s. zondag gaan we misschien weer richting remuunj.
Ik moet eerst die XR van mij nakijken, waant er zit een lelijke rammel aan de kan van mijn koppeling.
Ik heb het idee dat dit steeds erger wordt, maar weet niet wat het is.
Misschien tot zondag.
Rob
Geplaatst: do apr 10, 2003 20:08
door Arno
Hee die Rob, ik moet toch kunnen remmen om steeds op jullie te wachten (of was het nou andersom ??)
Heb 2 zaterdagen terug met august en Jack nog gerede, ben nog gevallen in Helden,
viel wel mee gewoon doorgereden maar zit nog steeds met een dik scheenbeen.
(ondanks de beschermingskappen)
Maar ik kan in het weekend niet mee, heb net mijn brommer terug gebracht naar motoport, loopt kei belabberd en knalt als een idioot.
En heb oproepdienst in het weekend kan dus zowieso niet weg