Pagina 1 van 1

Yamaha wrf 450 '06

Geplaatst: za feb 23, 2008 08:31
door martijnie
Hallo,ik heb sedert een 3 tal maanden een nieuwe wrf gekocht.Nu heb ik gemerkt bij het verversen van de olie dat die inplaats van zwart een licht bruine(geel) kleur geeft.Ik denk dat er koelvloeistof ergens bij de olie gemengd word.Iemand daar evaring mee of een goede oplossing.Kan dit kwaad voor de motor.
De motor geeft nu 1500km.

Alvast bedankt.

Geplaatst: za feb 23, 2008 09:04
door Rolando
Welke olie gebruik je?

wrf450 06

Geplaatst: za feb 23, 2008 09:29
door martijnie
Ik gebruik 10w-40 semi synthetic van het merk comma.

Geplaatst: za feb 23, 2008 09:44
door Rolando
Ken het niet!

Geplaatst: za feb 23, 2008 12:23
door wr450f'05
ik zou eens op de vol syntheet overgaan.

Geplaatst: za feb 23, 2008 13:43
door adje
Comma verkopen ze toch bij de Aldi :?
Dit is volgens mij auto olie.

wrf 450 06

Geplaatst: za feb 23, 2008 17:32
door martijnie
Is er dan een verschil tussen 10w-40 motor olie en 10w-40 auto olie?

Geplaatst: za feb 23, 2008 18:36
door mark20v
Absoluut!
Bij een motor is de belasting veel hoger en belangrijker: de koppelingsplaten zitten ook in de olie. Snel verwisselen dus voor de juiste olie.

Gr Mark

Geplaatst: za feb 23, 2008 18:38
door wr450f'05
Je kunt toch aan het koelvloeistof niveau zien of hij het bij de olie in gooit.
Vrij simpel lijkt mij.

En ja er zit verschil in motor en auto olie.

Geplaatst: zo feb 24, 2008 11:15
door martijnie
wr450f'05 schreef:Je kunt toch aan het koelvloeistof niveau zien of hij het bij de olie in gooit.
Vrij simpel lijkt mij.

En ja er zit verschil in motor en auto olie.
Dat heb ik al een tijdje gecontroleerd maar zie niet echt een vermindering van het peil.
Dus zal het probleem ergens anders zitten denk ik.
Dinsdag doe ik de wr binnen voor volledig nazicht.

Geplaatst: do feb 28, 2008 14:29
door Arnaud
Martijnie, zou zeker zo snel mogelijk overstappen op een gerenommerd oliemerk en uiteraard.... een volsyntheet!
Het blok van de WR450 is een hoogtoerig & hoogvermogen blok waar je zorgvuldig onderhoud aan moet plegen om er lang plezier van te hebben. Bij normaal offroad-gebruik (dus géén crossgebruik!) iedere 600 km olie vervangen en iedere 1200 km ook het oliefilter.
Mijn WR450 van '05 heeft inmiddels ruim 5000 km gelopen en de olie die ik aftap is iedere keer nog mooi licht & helder van kleur... :wink:

Succes!
Arnaud.

Geplaatst: do feb 28, 2008 23:39
door pHreaC
Als je een WR goed onderhoudt is hij onverwoestbaar...gewoon proberen filter vettig te houden om het zand te weren en op tijd olie vervangen...ikzelf ben voorstander van de eerste 1000km op volsyntheet te rijden (oliewissel op 500km), dit geeft iets meer bescherming bij het inrijden van je machine...

grtz

Geplaatst: za mar 01, 2008 09:14
door wr450f'05
pHreaC schreef:Als je een WR goed onderhoudt is hij onverwoestbaar...gewoon proberen filter vettig te houden om het zand te weren en op tijd olie vervangen...ikzelf ben voorstander van de eerste 1000km op volsyntheet te rijden (oliewissel op 500km), dit geeft iets meer bescherming bij het inrijden van je machine...

grtz
Het inrijden na een nieuwe zuiger en/of cilinder moet juist niet gebeuren met een volsyntheet, dit doe je met een half syntheet.
Na het inrijden ga je weer over op de volsyntheet, anders rij je het blok niet goed in.

Geplaatst: za mar 01, 2008 09:57
door Noppy
Martijn,

Zie je olie er nu zo uit?

http://www.thumpertalk.com/forum/showth ... =milkshake

Het lijkt er op dat je behoorlijk wat water binnen gekregen hebt. Dit kan je blijkbaar uitspoelen met diesel. Zet 'm in zijn versnelling en laat je door iemand anders door alle versnellingen heenduwen/aanduwen.

Vervolgens keer of 2 - 3 oliewisselen totdat de kleur weer normaal is.

En of het schadelijk is? Het lijkt me dat de olie nu zijn smerend vermogen behoorlijk verloren heeft en zou er dus niet mee doorrijden!

Geplaatst: za mar 01, 2008 11:01
door pHreaC
Idd...vergissinkje, eerste 1000 op mineraal (wisselende, maar geen zware belasting)...dan ben ik overgestapt op half-syntheet en na een 5000km op volsyntheet...

Geplaatst: za mar 01, 2008 11:24
door martijnie
De olie was nog een stuk beter van kleur(groener)
Ik heb al de olie uit het blok gelaten en nieuwe opgedaan en olie filter vervangen,nu ga ik na 100km ze opnieuw vervangen en kijken welke kleur ze nu geeft.
Gelukkig vervang ik mijn olie iedere maand zodat er wel nog smeering zal zijn geweest.
Bij de motorzaak denkt men dat het condens zou kunnen zijn van het afspuiten van de motor als hij nog warm is.
Ik ben overgeschakeld naar castrol gt olie.
Ik laat het wel weten hoe de zaak verder verloopt.
Bedankt voor jullie reakties.
Noppy schreef:Martijn,

Zie je olie er nu zo uit?

http://www.thumpertalk.com/forum/showth ... =milkshake

Het lijkt er op dat je behoorlijk wat water binnen gekregen hebt. Dit kan je blijkbaar uitspoelen met diesel. Zet 'm in zijn versnelling en laat je door iemand anders door alle versnellingen heenduwen/aanduwen.

Vervolgens keer of 2 - 3 oliewisselen totdat de kleur weer normaal is.

En of het schadelijk is? Het lijkt me dat de olie nu zijn smerend vermogen behoorlijk verloren heeft en zou er dus niet mee doorrijden!