Pagina 1 van 3
Deugen de KTM 2008 modellen?
Geplaatst: zo feb 10, 2008 15:39
door KTM_Wimpie
Hoi!
Na keer op keer met mijn 2004 525 EXC uitval door hele kleine klote dingetjes te hebben gehad ga ik op zoek naar een alternatief. OF ik koop nu een 2008 model 530 EXC of ik wacht even tot het 2009 model.
Van de 450 weet ik al dat dat een bagger ding is. Eerste in de lijn nieuwe KTM model en net als zijn 2000 en 2003 lijn nog niet helemaal optimaal. Nu weet ik wel dat je ook pech kan hebben. Mijn 2004SX, nieuw gekocht, is helemaal super. Mijn 2004EXC, 2de hands gekocht van een Belgisch team die hem als "DEMO" hebben gebruikt, liep 1 jaar prima en dan ook echt veel KM's maar vorig jaar alleen maar gekut.
DUS mannen, ik heb al wat 2008 530 verhalen gekregen die allemaal positief waren (makkelijker in te sturen, meer vermogen midden gebied) maar deugt het ding ook? Ik wil er wat buitenlandse trips mee maken (offroad weekjes, mogelijk een rally nog dit jaar) dus het ding moet gewoon blijven lopen en niet steeds met een klein kut dingetje uitvallen......
Hanging Loose!
Wim
Geplaatst: zo feb 10, 2008 15:51
door Sjokske
KTM, is er echt iets beters?
Volgens mij weet je het zelf niet helemaal zeker
Geplaatst: zo feb 10, 2008 16:21
door adje
Moet je eens aan Houten Klaas vragen
Hij is gisteren weer mee ons meegereden en heeft de rit wel uit kunnen rijden maar niet helemaal zonder problemen
Geplaatst: zo feb 10, 2008 17:29
door ktm_gs300
Van de 530 2008 heb ik twee kwalen gezien.
1. Iemand had iets teveel kracht op de schakelpook naar beneden gezet toen hij in zijn 1 reed en er brak een deel van het blok binnen in af.
2. Tandwiel van de 1ste versnelling doormidden en alles kapot in het blok. De oorzaak was niet duidelijk, dus kan ook een rotte tandwiel geweest zijn.
Bijde zijn te verhelpen (ook gezien) maar dan moet het blok open.
Geplaatst: zo feb 10, 2008 18:37
door speedphreax
Volgens mij hebben de nieuwe EXC-R's minimaal 1 echt euvel. En dan bedoel ik iets wat vaker kapot gaat en niet toevallig bij een bepaald persoon (kan altijd gebeuren). In principe hebben de nieuwe EXC-R's een probleem met de keering tussen het blok en de bak. Dat geldt overigens wel hoofdzakelijk voor de 530 en niet de 450. Op ktmtalk is er zat over te lezen.
Als je teveel olie in de motor gooit dan kan hij zijn druk niet kwijt en druk je de keering kapot waardoor alle olie je bak in gaat. Gevolg: droogloper.
KTM heeft hiervoor ook al de handleidingen aangepast. Er moet nu geen 0.7 liter maar 0.6 liter olie in. Blijkbaar maakt die 100cc een hoop uit en dat wordt ook bevestigd door het geval dat 530's er meer last van hebben dan 450's (530's hebben meer luchtverplaatsing onder de zuiger)
Ik heb zelf net een 450 gekocht. Vandaag net 50km gereden dus of hij betrouwbaar is kan ik nog niet zeggen. Wel dat hij inderdaad een stuk makkelijker de bochten door gaat. En ook dat de korteslag motor erg fijn loopt. Voor mij waren er een paar redenen om toch voor de 450 te gaan.
1 De motor is als 450 ontwikkeld en daarna aangepast naar 530.
2. De 530 draait minder toeren dan de oude 525.
3. De 450 laat zich makkelijker rijden op technisch terrein.
Maar wat heb jij over de 450 gehoord dat ze zo slecht zijn? Ik heb dat weer nergens gelezen.
Geplaatst: zo feb 10, 2008 19:11
door Sjokske
adje schreef:Hij is gisteren weer mee ons meegereden en heeft de rit wel uit kunnen rijden maar niet helemaal zonder problemen
Al weer niet
(en deze keer was ik er niet bij, dus ........... en sabotage via telepathie lukt me nog steeds niet).
Anders zou ik wel opvolger van d'n Uri worden.
Geplaatst: zo feb 10, 2008 21:23
door Houten Klaas
Geen noemswaardige problemen, een gaskabel die rot. gas bleef op een recht eind hangen. Kom precies bij een plas tot stilstand, en die v$%$&%de brabanders hebben geen manieren, drie man pal door de plas om mijn te narren. Nu doet hij het weer prima, morgenavond een nieuwe kabel monteren. Die gasschuif kun je die smeren met iets ?
Geplaatst: zo feb 10, 2008 22:19
door speedphreax
Houten Klaas schreef:Geen noemswaardige problemen, een gaskabel die rot. gas bleef op een recht eind hangen. Kom precies bij een plas tot stilstand, en die v$%$&%de brabanders hebben geen manieren, drie man pal door de plas om mijn te narren. Nu doet hij het weer prima, morgenavond een nieuwe kabel monteren. Die gasschuif kun je die smeren met iets ?
Doorslijtende binnenkabels is een bekend probleempje van de EXC's. Eigenlijk een probleem van Keihin. Goed de kabel afstellen en de beugel waar de kabel in hangt iets buigen doet wonderen. Mijn eerste kabel ging slechts een jaar mee maar de tweede was na twee jaar nog helemaal goed.
Gasschuif kun je niet smeren. Er zitten wel kogellagertjes aan die slecht kunnen zijn. Dat plaatje voor de gasschuif schijnt ook nog wel eens te breken in Keihin FCR carburateurs.
Geplaatst: zo feb 10, 2008 23:01
door pHreaC
Is niet mooi als zo een plaatje afbreekt van een Keihin carb, kan tussen de inlaatklep(pen) komen zitten dewelke dan op hun beurt in de zuiger inslaan, dewelke dan vastslaat etc. etc...
Toch tijdig is controleren!
grtz
Geplaatst: zo feb 10, 2008 23:51
door KTM_Wimpie
..
Tering, ik had daar niet direct zo snel reactie op verwacht... overigens, ik zit volgens mij dus in de verkeerde topic..
Maar goed, de 450's hoorde ik bij Power Motors in Utrecht. Datis niet wijsheid van mijzelf maar algemeen. 530's had hij nog niet veel gehad en daarom wist hij het niet.
Goed, ik ga denk ik maar even tot juli wachten (zijn dan de nieuwe modellen leverbaar?)...
Thanks mannen voor jullie commentaar!
Geplaatst: ma feb 11, 2008 00:28
door speedphreax
KTM_Wimpie schreef:Maar goed, de 450's hoorde ik bij Power Motors in Utrecht. Datis niet wijsheid van mijzelf maar algemeen. 530's had hij nog niet veel gehad en daarom wist hij het niet.
Ok, dan weet ik je opmerking in ieder geval in het juiste licht te plaatsen: Je hebt het ooit iemand horen zeggen. Ik zou zelf niet zo snel op 1 mening af gaan. Neem ook eens een kijkje op bijvoorbeeld ktmtalk.com en lees wat voor problemen men daar zoal tegenkomt. Amerikanen zijn doorgaans enorme zeikerds dus die melden elk probleempje meteen met veel gescheld op het internet. Daarna kun je je eigen oordeel wel vellen.
Naar mijn idee is er weinig struktureel mis met de nieuw EXC-R's buiten het oliekeering probleem waar ik al over schreef. Dat probleem is ook op te lossen door goed op je olienivo te letten en je carterontluchting wat anders te leggen.
Ik zou er dus maar niet vanuit gaan dat het verhaal dat jij hebt gehoord helemaal klopt. En als het wel klopt dan zijn de 530's net zo slecht want dat is een 450 met een iets langere slag. Voor de rest exact hetzelfde.
Geplaatst: ma feb 11, 2008 00:54
door KTM_Wimpie
OK Thanks... overigens, knee-down is voor mietjes?? hahaha Op de EXC en de SX met wegbanden (17"), knee down in ieder klaverblad! hahaha 5 jaar geraced met een VFR1000 (BOTT en Superbikes) en doe er voor de lol nog een beetje Supermotarden bij. Vandoar.
Knee down is dus ook best geinig!
Enig idee wanneer de 2009 modellen leverbaar zijn?
Geplaatst: ma feb 11, 2008 07:07
door Houten Klaas
Erwin, heb jij je nieuwe exc al, vertel, moet het een 450 worden of een 530.
Re: Deugen de KTM 2008 modellen?
Geplaatst: ma feb 11, 2008 08:36
door Joop
KTM_Wimpie schreef:Hoi!
Eerste in de lijn nieuwe KTM model en net als zijn 2000 en 2003 lijn nog niet helemaal optimaal. Nu weet ik wel dat je ook pech kan hebben. Wim
Met mijn 2000 400 EXC heb 6000 km zonder problemen gereden en op dit moment gaat mijn 2003 450EXC zijn 6e seizoen in zonder dat het blok open is geweest en er zijn alleen OTR km's en cross circuit km's gereden.
Geplaatst: ma feb 11, 2008 09:04
door huskie
Ik zou geen 2008 exemplaar nemen, niks dan gezeik mee
En ik zou zeker geen 200exc nemen
Ooooo hebben we alleen weer over die 4takten. Ok sorry niet goed begrepen. Suc6 ermee.
Geplaatst: ma feb 11, 2008 09:15
door Sjokske
Houten Klaas schreef:en die v$%$&%de brabanders hebben geen manieren, drie man pal door de plas om mijn te narren.
Namen ? (kan ik ze alle drie een bloemetje sturen
)
Geplaatst: ma feb 11, 2008 13:50
door speedphreax
Houten Klaas schreef:Erwin, heb jij je nieuwe exc al, vertel, moet het een 450 worden of een 530.
Ik heb de 450 genomen. De redenen daarvoor staan een stukje omhoog.
Geplaatst: ma feb 11, 2008 15:32
door Houten Klaas
Heb je al gereden ?
Geplaatst: ma feb 11, 2008 15:34
door Houten Klaas
Als ik jou verhalen zo lees, ga ik ook maar eens denken aan een 450.
Geplaatst: ma feb 11, 2008 20:18
door adje
Houten Klaas schreef:Als ik jou verhalen zo lees, ga ik ook maar eens denken aan een 450.
Daar heb je meer dan genoeg aan
Geplaatst: ma feb 11, 2008 22:22
door Rolando
speedphreax schreef:Volgens mij hebben de nieuwe EXC-R's minimaal 1 echt euvel. En dan bedoel ik iets wat vaker kapot gaat en niet toevallig bij een bepaald persoon (kan altijd gebeuren). In principe hebben de nieuwe EXC-R's een probleem met de keering tussen het blok en de bak. Dat geldt overigens wel hoofdzakelijk voor de 530 en niet de 450. Op ktmtalk is er zat over te lezen.
Als je teveel olie in de motor gooit dan kan hij zijn druk niet kwijt en druk je de keering kapot waardoor alle olie je bak in gaat. Gevolg: droogloper.
Dit heb ik ook gehoord van een EXC450 rijder.
De slechte 450 modellen was de eerste serie SX450's. Dit probleem is verholpen, maar dat is wel de reden dat alle EXC modellen wat verlaat waren.
Geplaatst: di feb 12, 2008 01:51
door Rudy
huskie schreef:Ik zou geen 2008 exemplaar nemen, niks dan gezeik mee
En ik zou zeker geen 200exc nemen
Ooooo hebben we alleen weer over die 4takten. Ok sorry niet goed begrepen. Suc6 ermee.
Om eens even lekker offtopic te gaan; mooie brommer huskie! bevalt hij een beetje?
Geplaatst: di feb 12, 2008 09:02
door huskie
Hee Rudy,
jaaaa nu bevalt hij. In het allereerste begin had ik wat moeite met hem.
Maar nu is die "bijna" perfect. Heerlijk licht en snel dingetje.
Geplaatst: di feb 12, 2008 16:07
door ktm_gs300
huskie schreef:Hee Rudy,
jaaaa nu bevalt hij. In het allereerste begin had ik wat moeite met hem.
Maar nu is die "bijna" perfect. Heerlijk licht en snel dingetje.
Is de motor mannelijk?
Geplaatst: di feb 12, 2008 17:15
door huskie
ktm_gs300 schreef:huskie schreef:Hee Rudy,
jaaaa nu bevalt hij. In het allereerste begin had ik wat moeite met hem.
Maar nu is die "bijna" perfect. Heerlijk licht en snel dingetje.
Is de motor mannelijk?
Natuurlijk is zij mannelijk
Domme vraag.