Pagina 1 van 2
tweedehands bestelwagens
Geplaatst: di feb 05, 2008 14:36
door huskie
Ok,
ik moet aan een grotere bestelwagen, en omdat ik weet dat jullie allemaal een bestelwagen rijden, kom ik bij jullie voor informatie.
Natuurlijk kopen jullie allemaal eerstehands
, maar daar heb ik de middelen niet voor, dus een tweedehandsje van een jaar of 4 oud, waar de kop van af is.
Ik moet waarschijnlijk ook nog gedeeltelijk bpm en btw betalen dus...
Het moet ook nog een verlengde en verhoogde zijn, want ruimte is zo heerlijk om te hebben.
Het wordt natuurlijk een hachelijke zaak, dat snap ik, want de meeste zijn toch door koerierboys afgeragd. Maar hoe kom ik daar achter.
1/liever veel kilometers in weinige jaren, dan weinig kilometers in veel jaren.
2/geen een met trekhaak kopen
3/let op de binnenbekleding, afgeragd stoelen, interieur etc.
4/onderhoudsboekje aanwezig, met daarop de distributieriem kilometers.
5/alleen kopen van oud vrouwtje.
6/kopen van een bekende
7/ga naar de merkdealer
8/ga juist niet naar de merkdealer, maar naar de handelaar op de hoek.
9/niet boven de ....... zoveel kilometers kopen ivm motor/koppelings problemen.
Heeft iemand een goede bus aan te bieden?
Laat maar horen.
Geplaatst: di feb 05, 2008 16:41
door Houten Klaas
Ik heb er één van marktplaats gehaald 3 jaar oud en 90.000 echte kilometers. Een bus van een aannemer geweest dat zag je alle kleine krasjes en deukjes. Hij zou eigenlijk een keer moeten worden overgespoten worden om hem van alle roest te ontdoen.
Trouwens het was een LT. Ik was op zoek naar een bus van 3 jaar,weinig km en puntgaaf. Deze was netjes bijgewerkt. De roest komt daar echter weer snel doorheen.
Geplaatst: di feb 05, 2008 16:49
door Zot
Man ik ben bezig om een sprinter 212 verlengd, verhoogd dubbele cabine van '99 te kopen voor mijzelf
Ik had al een jaar geleden tegen de bestuurder ervan gezegt dat als ie eruit ging hij mij ff moest bellen. Over 2 maandjes is ie van mij voor de helft van de marktwaarde
Geplaatst: di feb 05, 2008 19:57
door Sanne
Mijn Peugeot Expert is er ook in een verlengde versie en die is prima voor twee motoreren naast elkaar in de lengte erin. De mijne is niet verlengd en van 2000 met 65000 kilometer dus deze auto is nog lang niet afgeschreven.
Geplaatst: di feb 05, 2008 21:39
door Dr_Bean
dezelfde auto als hoerboven is ook in Citroen en Fiat uitvoering verkrijgbaar.
Hoe goed past je motor daarin Sanne? Mijn Adventure gaat er niet in... te hoog en te lang.
Geplaatst: di feb 05, 2008 22:44
door Sanne
Mijn motor past er alleen diagonaal in. Dus met een rijplaat en een spanband vanaf een dakspant en een band vanaf de vloer waar ik een oog heb gemonteerd zet ik de motor in twee minuten erin en vast. Twee motoren kan ook alleen dan voorwielen eruit en het voorspatbord eraf, niet echt handig dus. Auto rijdt op benzine en is zeker niet zuinig vaak 1:10
Geplaatst: do feb 07, 2008 08:02
door henkzelf
Ik had dezelfde met "Fiat" erop. 2 ltr Turbo diesel, 1 op 14 maar wel 1 grote motorbeurt en bij 500.000 km weer de koppakking op omvallen dus weggedaan. Rijden lekker, is onderstel van de mpv's.
Nu een verlengde Hiace diesel maar die lust 1 op 11 en haalt de 140 p.u. niet. Is 1.30 m hoog boven de vloer, net als de Fiat maar heeft ca. 2,80 vloerlengte. Dat is voor elke gewone cross/enduro motor genoeg.
Nu een achterklep, is ook wel eens lekker als het regent.
Ga toch op zoek naar 1 maatje groter en dan als camper want die 100 euro pm wegenbelasting wordt ik niet vrolijk van.
Geplaatst: do feb 07, 2008 09:50
door huskie
Natuurlijk zet ik hem op camper kenteken, dat is een abc-tje.
Maarre jongens, ff bij de les blijven. Met hoeveel kilometers is een diesel op? Koppeling? Enne wie rijdt er een mercedes sprinter 311 of iets dergelijks.
Bij mij zijn het niet alleen motoren die er in moeten, maar ook een achterbankje met kinderen, fietsen ed.
Is mercedes "de" bus, of mag een franse auto tegenwoordig ook?
Geplaatst: do feb 07, 2008 13:47
door stimpie
zo'n sprinter kan makelijk de 300 000 km aan als er op een normale manier mee gereden word
Geplaatst: do feb 07, 2008 18:02
door wr450f'05
huskie schreef:Natuurlijk zet ik hem op camper kenteken, dat is een abc-tje.
Maarre jongens, ff bij de les blijven. Met hoeveel kilometers is een diesel op? Koppeling? Enne wie rijdt er een mercedes sprinter 311 of iets dergelijks.
Bij mij zijn het niet alleen motoren die er in moeten, maar ook een achterbankje met kinderen, fietsen ed.
Is mercedes "de" bus, of mag een franse auto tegenwoordig ook?
Het beste qua blokken zijn de duitsers, maar qua comfort zijn de fransen een tikje beter, wel meer onderhoud nodig.
Het beste kun je een bus kopen met overcapaciteit dus een grote bus met een 1900 cc motor is wat minder verstandig. Deze zijn eerder 'op' en je hebt vaker last van een koppakking en koppeling.
Vanaf 2500 cc is wel verstandig.
Geplaatst: do feb 07, 2008 21:08
door sjikkentip
Voor mij koop je best maar 'vanaf' 110PK en zeker in occasie.
Motoren van dit PK gehalte hebben minder afgezien en kunnen al meer vracht aan en rijden niet constant in het 'rood' als je wat wilt doorrijden.
Ik had vroeger een Nissan Vanette Cargo 2300 gewone diesel en plankgas haalde die amper 140KM/U.Hij verbruikte ook dan een 14 tal liter op 100 KM.Het was wel een handig bakse,er konden makkelijk 2 motoren in,één voor- en één achterwaarts + alle bagage nog voor één week.Dan was er nog wa plaats over.
Nu heb ik een VW LT25 TDI met Mercedes motor met ketting,geen distributieriem,en die heeft 130PK.Dat verschil voel je wel.Ik heb deze omgebouwd naar motorhome.Met een aanhangwagen,dubbelas,met 3 motoren erop en alle bagage voor 3 man en 3 man in de LT haalt ie makkelijk 155KM/U op de autostrade en dan is ie nog niet eind...
Wel plezant als je wat power over hebt om in te halen.Het verbruik valt reuze mee,bij 'normaal' rijden op gewone wegen verbruikt ie geen 10 liter.Bij goed doorrijden en vol geladen kom ik nooit aan het verbruik van de Vanette.
Geplaatst: do feb 07, 2008 21:19
door henk-v
henkzelf schreef:Ik had dezelfde met "Fiat" erop. 2 ltr Turbo diesel, 1 op 14 maar wel 1 grote motorbeurt en bij 500.000 km weer de koppakking op omvallen dus weggedaan. Rijden lekker, is onderstel van de mpv's.
Nu een verlengde Hiace diesel maar die lust 1 op 11 en haalt de 140 p.u. niet. Is 1.30 m hoog boven de vloer, net als de Fiat maar heeft ca. 2,80 vloerlengte. Dat is voor elke gewone cross/enduro motor genoeg.
Nu een achterklep, is ook wel eens lekker als het regent.
Ga toch op zoek naar 1 maatje groter en dan als camper want die 100 euro pm wegenbelasting wordt ik niet vrolijk van.
kijk dat is een km stand daar kunnen we wat mee
De meeste geven rond de 300000 toch wel de geest hoor,wel afhankelijk van de chauffeur maar toch
Geplaatst: do feb 07, 2008 21:51
door adje
Ik rij een Mercedes 210 5cilinder uit '99 en die doet het nog uitstekend.
Pas helemaal overgespoten en staat er nu weer als nieuw bij.
180000 km op de teller.
Geplaatst: do feb 07, 2008 23:46
door speedphreax
huskie schreef:Natuurlijk zet ik hem op camper kenteken, dat is een abc-tje.
Ik ben een beginner op het gebied van busjes dus bij voorbaat al verontschuldigingen als ik een domme vraag stel : Hoe krijg je een bus makkelijk op camper kenteken? Dan moet hij toch ook echt omgebouwd zijn en aan bepaalde eisen voldoen? Of is er een shortcut?
Ik zou ook best een bus willen maar wel voor erbij en om nou zoveel belasting te betalen voor een ding waar je maar een paar keer mee rijdt vind ik teveel van het goede. Ik heb nu al drie kentekens in de belasting en verzekering dus ik geef al genoeg aan de witteboorden criminelen van de staat en de verzekering.
dubbele cabine
Geplaatst: vr feb 08, 2008 00:04
door jan2
Ben ook nog op zoek naar een busje met dubbele cabine..
Liefst zo klein mogelijk Moet wel motorke in passen..
Iemand suggesties of tips??
groet Jan
Geplaatst: vr feb 08, 2008 09:06
door huskie
adje schreef:Ik rij een Mercedes 210 5cilinder uit '99 en die doet het nog uitstekend.
Pas helemaal overgespoten en staat er nu weer als nieuw bij.
180000 km op de teller.
Als je dat laat doen met je bussie, dat overspuiten, dan ben je wel heel erg tevreden over je bus, Ad.
Of ga je hem nu aan mij verkopen?
Ik rij nu een campertje van 94, een renault trafic, verlengd, heb er een schuifbare achterbank ingemaakt zodat ik dan wel kinderen, dan wel motoren kan verplaatsen.
En het ombouwen naar een camper is niet zo een probleem, ook al dien je je aan wat richtlijnen te houden. Te lezen op diverse sites...google ze.
http://www.autobelastingen.nl/text.php?t_ID=48
Geplaatst: ma feb 11, 2008 21:13
door mark20v
Sprinters hebben een aantal kwaaltjes gehad in het verleden. De meeste zijn verholpen als de bus dealeronderhouden is:
-waterlekkage achterkant cilinderkop (koppakking)
-remklauwen rondom (modificatie:andere klauwen)
-ABS pompen gaven problemen (dure hobby)
Voor de rest super busjes. Vooral de 212 die rijdt verdomd sssnel...
Kijk ook eens naar de iveco daily vanaf 2001. rijdt goed en hebben een erg betrouwbare motor. Ze zijn goedkoop, makkelijk zelf te onderhouden, niet verkeerd als je een beetje handig bent.
Gr. Mark
Geplaatst: di feb 12, 2008 09:14
door huskie
Mark, bedankt voor de tip.
Enne ik heb op internet nog een tip gevonden.
Aan de hoeveelheid carterdruk kun je de zuigerblowby vaststellen. Draai de vuldop eraf, en leg hem los op de opening. Als hij er wordt afgeblazen, kun je de auto beter laten staan. Teveel carterdruk, teveel slijtage bij de zuiger/cilinder.
Kunnen andere dieselgangers dit onderschrijven? Ik heb het bij "de mijne" uitgeprobeerd, en het is kantje boord, en de mijne heeft zeker last van olie verbranden wat uit het carter komt. Dus teveel carterdruk.
Geplaatst: di feb 12, 2008 20:10
door mark20v
Kan ook komen door een verstopte carterventilatie, hoeft dus niet altijd ernstig te zijn. Een verstopte carterventilatie kan ook de oorzaak van jouw olieverbruik zijn
Teveel carterdruk betekent dat de lucht ergens naartoe moet. Als je carterventilatie verstopt zit dan gaat de druk via andere wegen naar de inlaat toe en das dan meestal via zuigerveren tijdens de inlaatslag.
Maar inderdaad wel goed om die tip met de vuldop te onthouden.
Nog een tip is het koelsysteem te controleren op luchtbellen. Komt niet vaak voor maar als je koppakking tussen de cilinder en een koelkanaal lek is dan gaat je koelvloeistofreservoir bubbelen doordat de compressieslag lucht in je koelsysteem perst.
Gr Mark
Geplaatst: wo feb 13, 2008 08:25
door Freek
http://www.2dehands.nl/invalide-bus-kni ... 69581.html
Traffic met geel kenteken, dus bpm is betaald(camperombouw) en lage achter'instap'
Geplaatst: wo feb 13, 2008 19:36
door mark20v
Ik wil niets afkraken maar:
Die bus heeft de huidige eigenaar net in oktober 2007 aangeschaft, waarom nu al verkopen? Hij heeft ook een motor te koop staan die sinds eind december 2007 op zijn naam staat. Lijkt me niet erg fris.
Gr Mark
Geplaatst: wo feb 13, 2008 19:47
door Freek
mark20v schreef:
Ik wil niets afkraken maar:
Die bus heeft de huidige eigenaar net in oktober 2007 aangeschaft, waarom nu al verkopen? Hij heeft ook een motor te koop staan die sinds eind december 2007 op zijn naam staat. Lijkt me niet erg fris.
Gr Mark
Waar haal je die info vandaan ? Ik kan het in de advertentie niet vinden.
Geplaatst: wo feb 13, 2008 19:50
door mark20v
Kenteken van de bus is via de advertentie na te gaan, vul deze in op:
https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Default.aspx
Kijk dan bij alle advertenties die deze verkoper heeft en dan zie je ook een motorkenteken. Vul deze ook in op rdw.nl en je bent er.
Best een handige site
Gr Mark
Geplaatst: wo feb 13, 2008 20:39
door STTEVE
Misschien was zijn vrouw niet blij met al die aankopen ...
Geplaatst: wo feb 13, 2008 22:51
door Freek
mark20v schreef:Kenteken van de bus is via de advertentie na te gaan, vul deze in op:
https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Default.aspx
Kijk dan bij alle advertenties die deze verkoper heeft en dan zie je ook een motorkenteken. Vul deze ook in op rdw.nl en je bent er.
Best een handige site
Gr Mark
Goed speurwerk