Pagina 1 van 1

Opvoeren DT 250

Geplaatst: ma jan 21, 2008 17:25
door SP370DT
Naast mijn SP370 waar ik mee bezig ben, heb ik ook nog een oude DT 250 in de schuur staan, daar wil ik ook aan gaan beginnen eerdaags. En die wil ik eigenlijk een beetje opfokken voor de leuk. Ik heb een beetje ervaring met de kriedler opgedaan. heb allerlij vreesjes etc.. maar nu zou ik het leuk vinden om is wat plaatjes te zien van getunede Dt cilinders met misschien wat tips. Vooral het inlaat gedeelte is belangrijk omdat ik geen ervaring heb met membraam etc. je kan bv de inlaat verbinden met de zijspoel poorten, maar is dit slim.. misschien dat iemand hier zin heb om daar iets over te schrijven en misschien met foto????

Geplaatst: ma jan 21, 2008 23:10
door Klx300R
als je zelf nog niet geport hebt of er geen feeling of geen inzicht inhebt doe je het best niet, maar wat je bij die dt's wel kunt doen,waardoor je al een mooi verschil voelt is gewoon simpelweg alles zuiver maken, braampjes weghalen, eens met een schuurpapiertje door die kanaaltjes lopen, de intake waar de 2 carters bijeenzitten durft soms heel wat verschil opzitten en dit mooi wegwerken.
greetz

Geplaatst: ma jan 21, 2008 23:47
door huskie
Begin eens met een poortmap, dan zal er wel iemand wat tips gaan geven. grappige layout heeft deze cilinder.

Geplaatst: di jan 22, 2008 14:03
door Klx300R
net opgemerkt dat dit nog een luchtkoeling is, rietvalve zit in de cilinder dus en niet tussen de 2carters zoals ik gezegd heb.

Geplaatst: di jan 22, 2008 21:28
door gassen
Vergeet je uitlaat niet, die is minstens zo belangrijk

Geplaatst: di jan 22, 2008 21:55
door mx jake
deze is volgens mij van een kreidler

Geplaatst: di jan 22, 2008 21:56
door SP370DT
Zie hier cilinder DT125 , zie inlaat is dit slim, het lijkt mij dat het tegen de stroming ingaat? de extra gaten via inlaat naar zijspoelers. ;-)

Geplaatst: di jan 22, 2008 22:00
door SP370DT
dit is de 250 cilinder ik heb niet echt een poort map. maar

uitlaat van boven 36 mm
spoelers van boven 53 mm
inlaat van boven 79 mm

Stel nu dat ik de uitlaat 1 mm hoger maak, iets meer toeren. dan maak ik iets meer inlaat inkomsten, misschien met twee extra gaatjes bv? en ik ga de spoelers iets aanpassen, in ieder geval de splitsing netjes glad maken. bv wie wil er even meedenken ;-))

Geplaatst: di jan 22, 2008 22:06
door Rudy
Je gebruik hiermee de inlaat als extra spoelpoort. Opzich werkt dit best goed, al zul je wel goed moeten kijken of het wel uit komt met je zuigerveer slot(jes?).
Ik zie nu dat er al zo'n soort constructie in de cilinder zit?

Van welk jaar is je DT? heb je enig idee wat de boring en slag zijn?, en het deck (ruimte tussen je zuiger in bdp en cilinderkop).
Ik kwam er met wat googlen achter dan DT250's van 1973 en 1982 een boring maal slag hebben van 70*64.
Hij zou std tussen de 16 en 20pk moeten leveren? (wel erg weinig :shock: ).





edit:
even mijn bericht geedit, stond nog geen foto toen ik begon met typen :).

Geplaatst: di jan 22, 2008 22:24
door SP370DT
Rudy hij is uit 80 en ik denk dat dat wel klopt want zo overdreven snel is tie niet ;-)

Geplaatst: di jan 22, 2008 22:36
door gassen

Geplaatst: di jan 22, 2008 23:25
door Rudy
Op het 2stroke tuning fora is inderdaad meer dan zat info te vinden over dit onderwerp.

Als die motor werkelijk 15-20pk levert zal het natuurlijk vrij eenvoudig zijn wat vermogen te winnen. Met dit soort vermogens zal hij zijn topvermogen rond de 6000rpm leveren schat ik.

Als je gegevens een beetje kloppen kom je op;
slag: 64mm
drijfstanglengte: vaak iets van 2* de slag=128mm
uitlaatpoorttiming: 180 graden
spoelpoorten: 110 graden.

Kan me niet voorstellen dat die spoelers op 110 zitten, terwijl je uitlaat op 180 zit. je komt hiermee op een blowdown waarde van 34,94 graden. Dit is erg veel, je krijg er namelijk een vrij smalle powerband door (wat totaal overbodig is bij een 250cc 2 takt die 15-20pk levert :lol:).
Bij een motor die zijn max vermogen rond de 6000rpm zal leveren verwacht ik meer een uitlaatpoort timing van rond de 165-170 graden (waarmee je op een blowdown van 30 komt, wat gebruikelijker is).

Geplaatst: di jan 22, 2008 23:41
door SP370DT
Dus de uitlaat staat al redelijk hoog maar de spoelers zitten laag. Waarschijnlijk gunstig om de spoelers omhoog te brengen ;-) ? Heb even op je site gekeken naar bv je honda cilinder, die instroming is veel mooier dat ga ik hier zowiezo doen.. en genoeg te lezen heb ik gezien :roll:

Geplaatst: wo jan 23, 2008 02:02
door Rudy
Spoelers zouden inderdaad omhoog moeten. Ik ben wel van een deck van 0mm uit gegaan aangezien die oudere motoren vaak een redelijk bolle zuiger hebben.

Uitlaatpoort op 180 graden zou meer dan hoog genoeg moeten zijn voor veel meer vermogen dan er nu uit komt. Maak anders eens een poortmap en zet daar een aantal maten in (o.a. de uitlaat en inlaatpoort breedte).

Je moet wel uitkijken dat je hem niet veel te hoogtoerig maak, aangezien de std uitlaat/carberateur daar totaal niet geschikt voor zal zijn. Het zou sowieso wel eens kunnen dat er wat platen niet de uitlaat zitten die er niet thuis horen (vanwege geluidsdemping etc).

Geplaatst: do jan 31, 2008 18:54
door SP370DT
Hij is onder constructie maar heb de cilinder aangepast, stroming iets verbeterd en en de spoeling ietsjes hoger gezet, volgende week hoop ik hem rijklaar te hebben, mvg Huib

Geplaatst: vr feb 01, 2008 02:11
door Rudy
Ik ben benieuwd wat het je opgeleverd heeft!

Geplaatst: ma mei 10, 2010 21:28
door SP370DT
grappig zie nu dus dat ik hier een behoorlijke tijd geleden ook mee bezig was ;-) Vandaag heb ik weer een aangepaste cilinder gemonteerd. De spoeling zit nu op 52 en de uitlaat op 34.5 en alle spoelpoorten zijn zo groot mogelijk gemaakt. En ik moet zeggen dat het me nog steeds meevalt. Misschien 9000 toeren, wel leuk maar nog steeds geen felle crosser. groet

Geplaatst: ma mei 10, 2010 21:32
door SP370DT
Dit is hem, hij toond echt top :D

Re: Opvoeren DT 250

Geplaatst: vr jan 10, 2025 01:02
door SP370DT
:D

Re: Opvoeren DT 250

Geplaatst: vr jan 10, 2025 10:13
door Erwin P
Loopt nog steeds mooi?