Pagina 1 van 2

OTR newbies vragen trainingstips

Geplaatst: zo jan 20, 2008 18:34
door Leo
Hoi allen,

Na enkele jaren ge-allroad te hebben met de grote fietsen is een groepje rijders van plan om in 2008 met hun lichtere fietsen hun eerste serieuze OTR rit te gaan rijden in Handel.

Wij willen hier voor gaan trainen om niet iedereen voor de wielen te rijden maar we hebben niet echt een idee waar we op moeten trainen.

Iemand een tip ?

Leo

Re: OTR newbies vragen trainingstips

Geplaatst: zo jan 20, 2008 19:09
door speedphreax
Ja, alle andere offroad ritten ook meerijden

Geplaatst: zo jan 20, 2008 19:37
door Sjokske
Handel is pas eind oktober, tijd zat in ieder geval nog. In Handel rijden allerlei kwaliteiten rijders, daar hoef je je niet druk over te maken.
Verder eens met Spfrx, oefening baart kunst.

Geplaatst: zo jan 20, 2008 19:40
door YZF250
Je kan niet verwachten dat je in Handel met iedereen gaat meekunnen, als dat één van je eerste OTR ritten is...
Ga rijden, en doe mee aan alle andere ritten, het maakt niet uit dat je zogezegd nog een newbie bent.Iedereen heeft het ooit moeten leren.
Er bestaat niet zoiets als een snelcursus om binne het uur ervaring te hebben...
En onthoud: Go hard or go home:p

Geplaatst: zo jan 20, 2008 20:40
door henk-v
En onthoud: Go hard or go home:p
en dat is nu net van toepassing,gewoon je eigen ritme rijden en proberen heel aan het einde te komen :o

Geplaatst: zo jan 20, 2008 21:19
door YZF250
henk-v schreef:
En onthoud: Go hard or go home:p
en dat is nu net van toepassing,gewoon je eigen ritme rijden en proberen heel aan het einde te komen :o
Die zin moet je niet letterlijk vertalen henk.
"Go hard" wil ook gewoon zeggen dat je er 100% voor moet gaan, en dat je jezelf moet inzetten.
Niet zozeer de uitdrukking "Hard/snel gaan".

Ik bedoelde ermee, dat als het even niet lukt, en je merkt dat je niet kan volgen, dat je dan niet moet afstappen en zeggen: Dit is niets voor mij :(
Crossen leer je nu eenmaal niet op een uurtje.

Geplaatst: zo jan 20, 2008 21:34
door 800S
die OTR ritten kan je gewoon aan meedoen met een motor + kenteken? of heb je nog allerlei andere M.O.N. / KNMV licenties voor nodig?

http://www.enduro.nl/2008kalender.htm =12x off road

Geplaatst: zo jan 20, 2008 21:47
door wr450f'05
800S schreef:die OTR ritten kan je gewoon aan meedoen met een motor + kenteken? of heb je nog allerlei andere M.O.N. / KNMV licenties voor nodig?

http://www.enduro.nl/2008kalender.htm =12x off road
Je hebt bij de meeste ritten een KNMV licentie nodig.
Deze is te halen bij de offroad rit zelf, maar kost 23 euro extra.
Als je er dus 3 of meer rijd kun je beter een jaarlicentie halen.

Geplaatst: zo jan 20, 2008 22:14
door brommer
plus met een offroad licentie kan je ook op iedere crossbaan rijden.

Geplaatst: zo jan 20, 2008 22:20
door 800S
ik zal dit jaar ook eens een X mijn stoute noppen aantrekken en meedoen met een off road rit!
eens kijken of ik een rondje vol kan maken op mijn DR800 en ervaren hoe het bevalt....

daglicentie lijkt mij dan het meest logische?

Geplaatst: ma jan 21, 2008 09:58
door mmrizio
Hey Leo,

Ga je eindelijk de stap zetten?

Ik denk dat het wat kort dag is om nog voor Handel te gaan trainen. Je moet toch minimaal een heel jaar niet drinken, vroeg naar bed, 3x per week naar de sportschool en veel wilde sex met zweepjes en kettingen om Handel uit te kunnen rijden!

Even zonder gekheid: Het ligt eraan wat je er zelf van verwacht. Je hebt niet echt voorbereiding nodig als je gewoon rustig 2 rondjes wilt doen op je XR650R. Elke offroad rit zie je ook zelfs wel enkele gasten met oude of nieuwe BMW 2 cilinders of Yamaha XT's of andere alibi-enduro's op TKC80's. Die gaan wel vaak met een illusie minder terug naar huis!

Jij hebt volgens mij een boel ervaring met zandpaden, dat scheelt. De knippenpaden vergen veel van je conditie. Ook de maisplakken liggen er aan het eind van de dag vaak als wasbord bij. D'r zit een crossbaan in met erg diep zand en de zandbult/afgraving. En wat kruipdoor sluipdoor.

Voor 'in de weg rijden' is elke beginnende offroad rijder bang. Alleen bij de langere kruipdoor/sluipdoor stukken ga ik soms even aan de kant. Op de andere plekken komen ze er wel langs, daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Handel werd dit jaar onder auspicien van MON gereden. Geen KNMV dus; daglicentie was ter plekke verkrijgbaar voor een redelijk bedrag. Je motor moet gewoon in orde zijn, al is de controle bij MON ritten nooit zo streng. Een offroad band met veel nop, zoals een Kenda Trakmaster 760 is wel lekker en uiteraard een redelijk stille uitlaat.

Geplaatst: ma jan 21, 2008 10:27
door Sjokske
mmrizio schreef: Ik denk dat het wat kort dag is om nog voor Handel te gaan trainen. Je moet toch minimaal een heel jaar niet drinken, vroeg naar bed, 3x per week naar de sportschool en veel wilde sex met zweepjes en kettingen om Handel uit te kunnen rijden!
Heb al verschillende keren Handel aangedaan, en al het bovenvermelde blijf ik er toch gewoon bij doen :lol:
Maak je betreffende het in de weg rijden niet druk, er rijden ook quads.
Keuring heb ik er de afgelopen keer niet gezien (tegen alle berichten vooraf in).
Zoals Frankie al zei : "Welcome to the pleasuredome".

Geplaatst: ma jan 21, 2008 18:24
door adje
Handel is altijd al onder auspicien van de MON georganiseerd.

Re: OTR newbies vragen trainingstips

Geplaatst: ma jan 21, 2008 21:40
door gassen
Leo schreef:Hoi allen,

Na enkele jaren ge-allroad te hebben met de grote fietsen is een groepje rijders van plan om in 2008 met hun lichtere fietsen hun eerste serieuze OTR rit te gaan rijden in Handel.

Wij willen hier voor gaan trainen om niet iedereen voor de wielen te rijden maar we hebben niet echt een idee waar we op moeten trainen.

Iemand een tip ?

Leo
Zoek een crossbaan op en ga die enkele weekenden onveilig maken.
Of bedoel je op welke motor?

Geplaatst: di jan 22, 2008 01:28
door Leo
mmrizio schreef:Hey Leo, Ga je eindelijk de stap zetten?
Yep, de middlife c roept. Ik sta al jaren met de kids bij Handel langs de kant te kijken en nu moet het maar eens gebeuren.

Ik zit al in het programma 40 maanden zonder sex dus dat gedeelte zit wel snor :wink: maar ik hecht toch meer aan de tips:

- Conditie op pijl brengen
- Crossbaan opzoeken
En die gaan we dus ten uitvoer brengen.

THX voor jullie reacties en als jullie een hele lange gast op een XR650R inhalen in Handel ben ik het waarschijnlijk. Ik weet het, het is niet de meest ideale fiets voor een OTR rit maar voor mij issie OK.

LEO

Geplaatst: di jan 22, 2008 01:33
door Rudy
Een XR650 op de crossbaan lijkt me ook niet echt ideaal :lol: , al is het natuurlijk wel een erg goeie manier om je rijtechnieken te oefenen!

Geplaatst: di jan 22, 2008 01:34
door zappa.suzuki
:lol:
He LEo, denk er aan om het te gaan doen op m'n BIG, dus als je een redelijk lange gast in het zwart op een zwarte BIG tegen komt die op de grond licht te puffen til me dan ff op wil je? :lol:

Geplaatst: di jan 22, 2008 08:40
door brommer
er is een mens met een lc4 640 en die haalt op de crossbaan ook mensen in.

Leo gewoon doen. Het is leuker dan dat je denkt.

Geplaatst: di jan 22, 2008 09:03
door huskie
Absoluut, het is leuk en zeer vermoeiend, dus de ideale training, en ook nog eens legaal. Dus zoek een leuk zand-circuit en ga trainen.
Dan garandeer ik je dat dat otr ritje peanuts wordt. :)

Re: OTR newbies vragen trainingstips

Geplaatst: di jan 22, 2008 09:38
door Rolando
Leo schreef:Hoi allen,

Na enkele jaren ge-allroad te hebben met de grote fietsen is een groepje rijders van plan om in 2008 met hun lichtere fietsen hun eerste serieuze OTR rit te gaan rijden in Handel.

Wij willen hier voor gaan trainen om niet iedereen voor de wielen te rijden maar we hebben niet echt een idee waar we op moeten trainen.

Iemand een tip ?

Leo
Veel rijden is voor mij de beste training!!

Geplaatst: di jan 22, 2008 10:40
door mmrizio
Maar mocht het niet zo lukken met de goede voornemens, dan zou ik toch gewoon gaan rijden. Als je het te zwaar vindt dan stop je gewoon wat vaker of wat langer.

Je rijdt voor je eigen lol.

Geplaatst: di jan 22, 2008 15:03
door brommer
ben zo blij dat iedereen de zelfde antwoorden geeft :lol:

Geplaatst: di jan 22, 2008 22:03
door Leo
brommer schreef:ben zo blij dat iedereen de zelfde antwoorden geeft :lol:
Ja lach maar, Jij hebt een lichtgewicht crossbaan afgestelde brommer en ik ( en zappa ) hebben een tank in vergelijking met jou :evil:
Wat zou ik nu graag een CRF450X hebben :cry:

Inmiddels is de antieke MTB gesignaleerd op zolder en kan het conditie opbouwen beginnen..........

LEO

Geplaatst: di jan 22, 2008 23:01
door brommer
die lc4 640 weegt ook ongeveer 160 kilo en die rijdt ook op de crossbaan.
Heb op Heerde een drbig gezien die met tourance!!!!!! door eth mulle zand heen ging alsof ie niet anders deed.
dus een xr650 is te doen, er valt niks te winnen alleen maar plezier is er te beleven.

komt helemaal goed.

MON of KNMV

Geplaatst: di jan 22, 2008 23:24
door jan2
Ik zat eens te kijken welke licentie ik aan moet schaffen...

IK zag dat MON trainings licentie 60 euro kost..
KNMV trainings licentie kost 43 euro.


KNMV enduro licentie kost 65 euro, hiermee kun je traininen en een keer gratis enduro rijden (normale prijs) 30 euro.

Als je de MON trainings licentie neemt, kun je dan zonder daglicenties
Handel en de 4 uurscross rijden en liefhebbersklasses (MON)rijden?

Of moet je daarvoor een MON startbewijs hebben.

groet JAN