Pagina 1 van 1

Voor de mensen van omg Asse

Geplaatst: do dec 20, 2007 12:48
door stefaan525
Geen quads meer op landwegen
Politiereglement wacht al bijna jaar op advies

ASSE - De gemeente Asse werkt aan een algemeen verbod voor quads op alle landwegen. De landelijke heuveltjes van Asse worden steeds vaker geterroriseerd door brommertjes op vier wielen.



Dat was afgelopen zondag nog goed te merken tijdens de opening van de mountainbikeroute in Asse. Op verschillende plaatsen op het parcours moesten de mountainbikers opzij springen voor quads die in groep door dezelfde veldbanen racen. Eerder werden, na klachten over motorcrossers en quads, al delen van het stiltegebied op de Kruisborrewandeling van speciale hekkens voorzien om misbruik van de landwegen tegen te gaan. De politie kan weinig doen, want wettelijk gezien glippen quadrijders door de mazen van het net.

Schepen Jan De Backer (CD&V) kent het probleem. 'Ik ijver al sinds april vorig jaar voor een gemeentelijk politiereglement om quads op ons grondgebied volledig te verbieden op landwegen', zegt De Backer. 'Ze trekken diepe sporen in onze landwegen. Het voorstel van reglement van onze juridische dienst staat al sinds begin dit jaar op papier, maar we wachten nog steeds op een advies. Met een algemeen politiereglement vermijd je dat je aan elke landweg borden moet gaan plaatsen. Maar blijkbaar is het niet zo'n eenvoudige materie en heeft nog geen enkele gemeente momenteel een dergelijk reglement om mee te vergelijken.'

De discussie rond quads kwam eerder dit jaar al ter sprake binnen de politiezone Pajot na een boerenbabbel. Daarop werd in de loop van de maand mei in de zes gemeenten van de zone een aangepast politiereglement gestemd. In dat reglement slaat het verbod onder meer op 'het maken van gevaarlijke en lawaaierige ritten met quads en crossmotoren op openbare wegen, die duidelijk zichtbaar uitsluitend voor landbouw en recreatiedoeleinden zijn bestemd.'

'Dat reglement is wel degelijk goedgekeurd door de hogere overheid, maar het is in die zin genuanceerd opgesteld dat wij quads en motorcrossers toch geleid en gedoseerd willen tolereren op sommige landwegen', zegt burgemeester Michel Doomst (CD&V) van Gooik. 'We gunnen ieder zijn sport, maar er moet respect zijn voor het landschap en de omgeving. Strikt genomen is er in onze gemeenten nu al een algemeen verbod van kracht, maar dat valt moeilijk te controleren. We moeten nu eerst de tracés vastleggen die wel zouden opengesteld worden. Op die wegen komen dan borden waarop duidelijk staat dat motoren en quads er zijn toegelaten.'


Rudy De Saedeleir

bron: het nieuwsblad

Met dank aan de mountainbikers :evil: :evil: .
Er wordt al tientallen jaren gereden en nu er een officiele mtb route is begint den ambras.

Geplaatst: do dec 20, 2007 13:24
door sjikkentip
Stefan,
Vandaag van mijne makker gehoord dat er in Galmaarden en het Pajottenland ook zo'n politiereglement zou zijn.
Het zou opgericht zijn in mei 2007 maar meer weet ik er momenteel niet van...

Geplaatst: do dec 20, 2007 20:11
door Klx300R
bende zeveraars zijn het, voet en elleboog uitsteken moede doen :)
sjans dak zo ni ben :roll: , maar eigenlijk zou je wel zo aggressief mogen zijn, ik als wandelaar moet ook uit de wegspringen voor die fietsende toeristen,denken allemaal dat ze grote prijs rijders zijn. een bende debielen zijn het,met geen enkel grijntje respect voor een andere recreant die zich vermaakt op "hun" veldwegen.
greetz

Geplaatst: do dec 20, 2007 21:31
door sjikkentip
Efkes opgezocht wat er staat in het politiereglement:

HOOFDSTUK V - DE GROENE RUIMTEN

Artikel 111

In de zin van dit hoofdstuk verstaat men onder groene ruimten de openbare plantsoenen, parken, tuinen
en alle stukken van de openbare ruimte buiten de rijbaan, die openstaan voor het verkeer van personen en in hoofdorde bestemd zijn voor wandelen of ontspanning.

Artikel 112

Dit hoofdstuk is van toepassing op alle gebruikers van de groene ruimten.

Artikel 116

Behoudens door de bevoegde overheid afgegeven vergunning mag geen enkel motorvoertuig in groene
ruimten circuleren.


Artikel 117

Niet-gemotoriseerde voertuigen, paarden, vee, fietsen, steps, skateboards en rolschaatsen en dergelijke
zijn verboden in groene ruimten, met uitzondering van kinderwagens en rolstoelen voor
mindervaliden, alsook fietsen bestuurd door kinderen jonger dan 11 jaar
en in de mate dat hun gedrag
de veiligheid van de andere gebruikers niet in het gedrang brengt. Fietsen, steps, skateboards en
rolschaatsen mogen gebruikt worden op de daartoe bestemde plaatsen.

Dus zouden we in 'principe' er niet meer mogen rijden (art.116),maar de fietsers (ouder dan 11 jaar) mogen in principe ook niet overal rijden (art.117) als men het zo interpreteerd maar daar zijn we vet mee...

Heb nog enkele vragen:
Is een officieel onverhard pad of singletrack (die op stafkaart staat) in hoofdorde enkel bestemd voor het wandelen of ontspanning?
Wie bepaald(e) dit?
Wat zijn voor fietsen daartoe bestemde plaatsen?Alle paden?Mountain-bike routes?
Wat is ontspanning?Als ik na een week werken de zondag met men KTM-eke ga rijden is dit voor mij ook ontspannig...

Besluit:

Men kan dit reglement zo ruim interpreteren als men maar wil in de 2 richtingen,dit is veel te vaag opgesteld.

@KLX300R:

Uw manier is ook niet de oplossing!Het beste is nog altijd met iedereen rekening te houden en ieders hobby trachten te respecteren,dus wandelaars en fietsers in zicht:snelheid aanpassen,ruiters:indien nodig stoppen en motor uit.Wie hier geen rekening mee houdt die zoekt wel problemen...vroeg of laat...

Geplaatst: do dec 20, 2007 22:00
door Klx300R
zeg dan ook: sjans dak zo ni ben... ben den 1ste om me aan kant te zetten....

Geplaatst: za dec 22, 2007 09:49
door V4-lover
Klx300R schreef:zeg dan ook: sjans dak zo ni ben... ben den 1ste om me aan kant te zetten....
En ik den tweede.


:!: Hoe ge het ook draait of keert: Als ge met teveel op dezelfde plaatsen hangt komt er ambras van.

Dat is zo en dat zal nooit veranderen.

Neem nu dat smog gedoe.
Camions rijden max 89 (begrenzer) nu moede is zien hoeveel camions met dat smog alarm de auto's voorbij steken.
Ni te doen jong.

Maar de camions zijn steeds de gekken hoor.

Precies dat dat goed is voor het fijn stof te beperken, steeds naar die teller kijken om te zien of ge niet over de 90 zit.... oei, zit aan 85 ... gas geven >>> accellereren >>> meer verbruik >> meer fijn stof.....oei 92 ... gas los ..oei 87 >> gas weer acceleratie enzovoort met miljoenen auto's tegelijk.

Kwee niet of dit nu de oplossing is tegen fijn stof.
Dit even ter zijde.

Geplaatst: wo jan 16, 2008 18:00
door stefaan525
Juistg gehoord op de vrt,radio2 omroep vlaams brabant:

De politie van asse,opwijk,wemmel en merchtem gaat optreden tegen quad en enduro rijders op de landelijke wegen.Min boete van 250euro is den tarief.

Fragment is te beluisteren op radio2.be,bij vlaams brabant.

Het rijden op zondag zal stillekensaan tot het verleden gaan behoren :evil: ,gezien de toenemende drukte van zachte recreanten en bijbehorende klagers.
We zullen wat meer s nachts gaan moeten bollen,dan slapen die pipo's.

Geplaatst: wo jan 16, 2008 18:25
door Klx300R
wat je zegt.... zondag in merchtem een groep van een 8tal crossers gekruist. eentje met nummerplaat en lichten, al derest nummerbordjes zonder nummerplaat.
hadden zich net lekker laten gaan op een veld waar we paseerden.

Re: Voor de mensen van omg Asse

Geplaatst: wo jan 16, 2008 19:32
door Gery400
stefaan525 schreef:Met dank aan de mountainbikers :evil: :evil: .
Er wordt al tientallen jaren gereden en nu er een officiele mtb route is begint den ambras.
sorry dat ik fervent mountainbiker ben, Stefaan,
maar van jou had ik toch een genuanceerder (lees "meer overdachte") uitspraak verwacht...

Net zoals die klojo's die het voor ons endurorijders verknoeien,
heb je ook in het MTB milieu een aantal rotte appelen die denken dat het veld van hun is.

Maak dus niet de fout tot diezelfde minderheid te gaan behoren.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker geen moraalridder.
Ik wijk ook al eens van het rechte pad af :wink:
Maar de oorzaak van het probleem ligt bij mijn inziens niet bij de fietsers :!:

Gery

Geplaatst: wo jan 16, 2008 19:44
door Klx300R
het probleem ligt hem inderdaad niet bij fietsers.... :?
al eens het standpunt van een wandelaar gehoord tegenover een groepje mountainbikers met ster alure??? een boswachter tegenover een bende mountainbikers???
een enduro rijder houd zich op de bestaande baantjes, als een mountainbiker een plas ziet rijd hij liever rond in den bos en zoekt hij zen eigen baantjes...

Geplaatst: wo jan 16, 2008 20:08
door stefaan525
Gery,mijn reactie komt idd een beetje agressief over,dat is zeker niet de bedoeling.Maar in het speciefieke geval van asse is spijtig genoeg den ambras begonnen na de opening v/d bloso route aldaar.Tijdens de opening zijn er blijkbaar mtb bijna v/d baan gereden door enkele quads,wilt nu juist lukken dat de schepen van sport in eigen persoon de route heeft mee ingereden en dat de pers(nieuwsblad met ne fotograaf) van de partij was :!: .
Redenen genoeg dus om in de week daaropvolgend een mooi stukje in de krant te laten verschijnen.Op zich kan ik die mtb ers geen ongelijk geven dat men slecht gezind is op het "gemotoriseerd" verkeer,ik zou er ook niet met kunnen lachen als ze me van de weg zouden rijden.Probleem is nu weeral zoals altijd dat de goei het weeral moeten bekopen met de slechte,vandaar mijn lichte frustratie :wink: .
Ik weet ook wel dat men de minste ambras heeft met de velomannen,er zijn genoeg kennissen in mijn direkte omgeving die mtb en.
Maar speciefiek hier in de omgeving is er op sommige momenten een echte verzadiging van tt en wandeltochten die elke week dezelfde wegen nemen,met alle gevolgen vandien.

Geplaatst: wo jan 16, 2008 20:11
door stefaan525
Bij deze meer tekst en uitleg.
last door quads en motorcrossers

wo 16/01/08 - In de politiezone AMOW (Asse, Merchtem, Opwijk en Wemmel) gaat de politie binnenkort optreden tegen storende quads en motorcrossers. Ze verstoren vooral de rust en brengen fauna en flora schade toe.

Vooral in het weekend voelen de quadrijders en motorcrossers zich heer en meester op de landelijke wegen en buurtwegen in de vier gemeenten van de politiezone.

Volgens de inwoners verstoren ze de rust, brengen ze de fauna en flora schade toe en komt de veiligheid in het gedrang. De voertuigen razen over de wegen die totaal niet geschikt zijn voor deze vorm van ontspanning en de crossers houden geen rekening met de andere weggebruikers zoals fietsers en wandelaars, klinkt het.

De politie gaat nu optreden met fiets- en motorpatrouilles. Samen met de verkeersdienst en de milieucel zullen die eventuele geluidsoverlast vaststellen.

De agenten rekenen ook op de wandelaars, fietsers en buurtbewoners om problemen te signaleren.

De overtreders kunnen een boete verwachten van maximaal 250 euro.

bron vrtnieuws.net

Met dank aan dirt rider,www.motor-europe.com

Geplaatst: wo jan 16, 2008 20:15
door stefaan525
Hier wordt nog eens de achillispees van her endurorijden blootgelegt.

Samen met de verkeersdienst en de milieucel zullen die eventuele geluidsoverlast vaststellen. :!: :!: :!:

Het wordt hoog tijd dat de constructeurs dat is gaan inzien dat ze geluidsarmere motoren moeten gaan produceren.

Geplaatst: wo jan 16, 2008 20:37
door Klx300R
heb een standaard motor met een standaard uitlaat die goedgekeurd is, als iedereen dit doet zit je al safe op dat gebied...
greetz

Geplaatst: wo jan 16, 2008 21:34
door zappa.suzuki
Sorry, even een off topic vraagje..
We willen wat anders voor onze BIG meeting en een lid kan in de omgeving van durbuy onderdak bieden en weet een 100km licht enduro rijden daar.
willen op een zaterdag gaan spelen.
Vraag is kan dit legaal? of is er een kans op die boete van E250.-?
of worden onze BIG's daar inbeslag genomen? dat zou een beetje zonde zijn voor een stuk of 10 BIG's :roll:
Graag wat advies..
thanks Zappa

troubles omgev. Asse

Geplaatst: do jan 17, 2008 09:45
door Erik V
Durbuy ligt in het hartje van de Ardennen. Vorig jaar zijn de spelregels daar dankzij de bevoegde minister Lutgen zeer streng geworden voor gemotoriseerd verkeer op onverharde wegen. In gebieden ingekleurd als natuurgebied (als ik mij niet vergis is dat officieel "natura 2000" of zoiets), ziet het er niet goed uit als ja daar op een controle botst. Inbeslagname van de motoren is dan een mogelijkheid.
Hoe kun je weten waar die natuurgebieden liggen ? Misschien bestaan er officiële kaarten waar je dat kunt op terugvinden maar ik vrees er een beetje voor...

Geplaatst: do jan 17, 2008 10:50
door wheeling_jo
Godver, nu heb ik mij eens een enduro gekocht , nu gaan ze het nog gaan verbieden ook :-)

Ik vrees dat het altijd de rotte appels gaan zijn die voor alle andere alles gaan verbrodden ....
Als wij gaan rijden, vertragen (en zonodig stoppen) we steeds voor fietsers, paarden, wandelaars .... ieder zijn hobby maar zolang wij als enduristen niets gaan zeggen en altijd maar op onze kop gaan laten schijten .... dan mogen we tegen einde dit jaar onze motos allemaal verkopen.

Wie kunnen we daar voor aanschrijven ?

groeten

josken

Geplaatst: do jan 17, 2008 11:10
door stefaan525
:idea: vervolg :idea:

nieuws uit
Asse
nieuwsblad.be/Asse








17/01/2008

Binnenkort kan de politie optreden tegen overlast door quads. Deze quads werden gespot ter hoogte van de Nostraat, tussen Asbeek en Asse-Terheide, op het traject van de mountainbikeroute. Rudy De Saedeleir

© Rudy De Saedeleir

Lees ook onze blog!
De groote Azië-trek van Tom en Ebru
Kaat Tilley toont U het licht
De gebeurtenissen van 2007 in Asse (5)





Politie kan quads nog niet beteugelen
Controles moeten wachten op gemeentereglement

ASSE/MERCHTEM - De politiezone Asse-Merchtem-Opwijk-Wemmel (AMOW) kondigt controles aan op quads en motorcrossers die veldwegen onveilig maken. Om te controleren is echter een reglement nodig dat pas ten vroegste in februari op de gemeenteraden komt.

Binnen het schepencollege van Asse circuleert al ruim anderhalf jaar het idee om quads en motorcrossers, die zich vooral in het weekend heer een meester wanen van de landelijke wegen en buurtwegels, aan banden te leggen. Momenteel hebben quads en motorcrossers wettelijk nog vrij spel, maar de gemeente wil de overtredingen beteugelen als overlast, door ze op te nemen in het gemeentelijke reglement op de administratieve sancties (GAS).

Het advies van Binnenlandse Zaken liet echter acht maand op zich wachten. 'Intussen hebben we van Binnenlandse Zaken de verzekering dat er geen bezwaar is om quads en motorcrossers aan te pakken via ons overlastreglement', zegt Philippe Van Wichelen, juridisch adviseur in van Asse.

Daarmee is de zaak echter nog niet geregeld. Omdat tussen Asse, Merchtem, Opwijk en Merchtem (politiezone AMOW) een afspraak bestaat om de overlastreglementen zo uniform mogelijk te houden, wordt het voorstel van reglement begin februari eerst aan het politiecollege voorgelegd.

Volgens burgemeester Koen Van Elsen van Asse(CD&V) is er al wel een informeel akkoord.

Vooral burgemeester Eddie De Block (Open VLD) van Merchtem steunt het initiatief van Asse ten volle en vraagt voor zijn gemeente alvast controles in de Kluysenstraat, de Driesenweg en de Linthoutstraat in Brussegem.

Eer het echt zover komt moeten de vier gemeenteraden het nieuwe reglement nog wel goedkeuren. Dat kan ten vroegste in februari. De aankondiging van de politiezone gisteren om al controles uit te voeren is dan ook op zijn minst erg voorbarig. 'We zullen naast het fietsteam ook op het terrein aanwezig zijn met onze verkeersdienst waaronder motoragenten en de milieucel om eventuele geluidsoverlast te kunnen vaststellen', zegt commissaris- woordvoerder Daniël Noens. 'We rekenen ook op de medewerking van de buurtbewoners, wandelaars en fietsers die ons steeds kunnen contacteren wanneer ze zaken zien en horen die niet kunnen.' (rds)



Politiezone Amow, 02-452.50.05 www.nieuwsblad.be/asse


Rudy De Saedeleir

Het grote punt wordt dus geluids overlast waar ze gaan op beboeten,blijkbaar kunnen ze weinig doen via de verkeerswetgeving.Het komt er dus op aan om met een orginele moto te rijden om zoveel mogelijk problemen te vermijden.Rijden in grote groepen zal ook best achterwege gelaten worden.

Geplaatst: do jan 17, 2008 11:24
door Gery400
zappa.suzuki schreef:Vraag is kan dit legaal? of is er een kans op die boete van E250.-?
als ze u in Durbuy snappen waar je niet mag rijden,
dan mag je tevreden zijn met als je er met een boete van 250 € vanaf komt :lol:

Gery

Geplaatst: do jan 17, 2008 12:35
door zappa.suzuki
Hmm, dus niet zo heel slim om met een grote groep 800cc 1 cilinders te gaan spelen :? t'is jammer dat er overal zo moeilijk over word gedaan..
Neem hier in NL het risico wel in m'n 1tje maar om dat te doen met een club :roll:
Bedankt voor de info..
Groeten Zappa

Geplaatst: wo jan 30, 2008 18:19
door stefaan525
Mijne heren,

Hieronder een tekst welke gecopieerd is van het forum van mx-world.be.Hans De Neef,voorzitter van vmcf cross bond heeft reeds intiatieef genomen aangaande deze problematiek.

Wat wij concreet kunnen doen ?

Eerst en vooral zeggen dat ik nog geen enkele reactie heb gekregen van de
drie betrokken gemeenten op mijn mail tot overleg.. De meest positieve en haalbare visie kwam wel uit een artikel door Michel Doomst, burgemeester van Gooik, die de enduro's en quads nog gedoogt, maar enkel indien ze zich wat gedragen. Dit moet volgens mij de kern zijn: ritten met 15 quads op zondagmorgen langs steeds hetzelfde traject, dat kan niet meer.
De sanering ( opleiding, reglementen ... )in het mxlandschap moet er ook komen in het endurolandschap, anders gaat de sport ten onder.


Als iedereen gewoon eens zijn visie als verantwoorde endurobeoefenaar
verstuurd per mail naar de betrokken burgemeesters. Ik zal een artikel
opsturen naar Rudy De Sadeleir van het Nieuwsblad
en de andere kranten.

Adressen:
Lutgard.vanderborght@opwijk.be
burgemeester@asse.be
eddie.deblock@merchtem.be


Doen ! Je reactie maakt wel degelijk het verschil.

Hans

Stefaan, kun je iets soortgelijk op het forum zetten van de endurobeoefenaars ?
_________________
VMCF-bestuur

Geplaatst: wo jan 30, 2008 19:51
door V4-lover
Stefaan,

Ene van ons groep heeft met (Koen van Elsen) burgemeester van Asse op café gezeten en over de problematiek gepraat tegen hem maar die deed dat zen neus bloede ( hij wist van niks zei mijne maat)

Geen probleem jong zei de burgemeester, niks aan de hand.

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Politiek is gelijk een kiekenkot, daar schijt ook de kiek op de hoogste stok op de ander. :slaan:

asse

Geplaatst: wo feb 13, 2008 22:27
door dige
Dit gebied wordt stilaan helemaal verkaveld: soms rijd je echt door de achtertuin van de mensen en worden de verbodsborden genegeerd...zelfs met 2-3 moto's rijden en je wordt direkt opgemerkt, als ze dan ook nog aanzetten tot aangifte van overlast en beboeten wordt het rijden aldaar risicovol en er volgt een echte heksenjacht, zelfs met conforme vehikels.
Allez: die foto van quads in de krant: dat zijn toch ook geen race-machines en ze leken volledig conform en rustig te rijden.
Oplossing; elders rijden waar meer ruimte is, kleine groep met conforme motoren, respect voor de anderen etc.
Over 't algemeen heb ik de indruk dat in het waalse gebied meer getolereerd wordt: meer motor-minded. Ardennen is iets anders natuurlijk, maar kijk es ten zuiden van Halle: Rebecq enz. toch wegskes genoeg voor ons langs de velden...maar ja daar moet je naartoe met de kar + waalse gids nodig die de combinaties kent ofwel zelf zoeken maar dit duurt lang.
Ofwel rijd je de BK-enduro's als "loisir" mits betaling: ze smeken om meer deelnemers!
Roemenie is ook tof schijnt. good luck :wink:

Re: asse

Geplaatst: do feb 14, 2008 15:04
door Gery400
dige schreef:Ofwel rijd je de BK-enduro's als "loisir" mits betaling: ze smeken om meer deelnemers!
echt?
dan versta ik niet waarom ze maar een aantal loisirs per wedstrijd toelaten...

Geplaatst: vr feb 15, 2008 01:55
door Gix
De regels voor loisirs worden ook steeds strenger.
Dat lijkt me ook niet direkt de manier om meer publiek te lokken.
Eerder het tegenover gestelde.