Pagina 1 van 1

Gasgas pro 4t

Geplaatst: wo dec 19, 2007 09:12
door huskie

Geplaatst: wo dec 19, 2007 09:56
door Klx300R
mooi filmpje,maar komt het door de geluidskwaliteit of tikken die motors verschrikkelijk hard en vervelend?
greetz

Geplaatst: wo dec 19, 2007 11:01
door speedphreax
Rammelt harder dan mijn XT500 maar wat wil je ook met een zijklepper? Het is techniek uit het begin van de vorige eeuw en het is niet voor niets dat ze zo niet meer gemaakt worden. Efficientie en geruisloos lopen is voor trial motor natuurlijk niet belangrijk.

Geplaatst: wo dec 19, 2007 12:55
door huskie
Ik begreep dat die herrie ook zou kunnen komen door de slechte microfoon van die camcorder. Een zijklepper maakt niet meer lawaai als een kopklepper. Ik zou het tegenovergestelde willen verklaren, een zijklepper heeft minder onderdelen die rammelen.
We zullen het moeten afwachten, 2008 september/oktober zullen ze wel in de winkel staan. Het gewicht is sensationeel. Onder de 70kg!

Geplaatst: wo dec 19, 2007 16:35
door Joop
huskie schreef:Ik zou het tegenovergestelde willen verklaren, een zijklepper heeft minder onderdelen die rammelen.
We zullen het moeten afwachten, 2008 september/oktober zullen ze wel in de winkel staan. Het gewicht is sensationeel. Onder de 70kg!
Huskie helemaal mee eens :D

Geplaatst: wo dec 19, 2007 19:39
door Sven
't zal wel ok zijn voor wat het moet dienen zekers..
Maar een toerenbeest zal het blokje niet zijn vrees ik. Ik vraag me trouwens af welke compressieverhouding dat Briggs & Stratton blokje heeft.

Geplaatst: wo dec 19, 2007 20:58
door erwindob
mooi speelgoed, en een heeeeele mooie speeltuin!

Geplaatst: wo dec 19, 2007 21:20
door huskie
Sven schreef:Briggs & Stratton blokje
Zijn dat nu ook de uitvinders van deze types, of slechts een merk?

Geplaatst: wo dec 19, 2007 23:03
door Jo VdB
Sven schreef: Maar een toerenbeest zal het blokje niet zijn vrees ik
Is toch ook niet nodig, gezien koppel x toeren = vermogen

Een trial heeft dus VEEL koppel nodig aan relatief WEINIG toeren, en bijgevolg is het vermogen niet van primordiaal belang...

Jo VdB

Geplaatst: wo dec 19, 2007 23:53
door speedphreax
huskie schreef:Ik zou het tegenovergestelde willen verklaren, een zijklepper heeft minder onderdelen die rammelen.
Cylinder is wel een lang stuk wat veel uitzet. Meer dan de klep. Misschien heeft ie hydraulische nokvolgers. Dan maakt dat niets uit

Geplaatst: do dec 20, 2007 00:19
door oossie
speedphreax schreef:
huskie schreef:Ik zou het tegenovergestelde willen verklaren, een zijklepper heeft minder onderdelen die rammelen.
Cylinder is wel een lang stuk wat veel uitzet. Meer dan de klep. Misschien heeft ie hydraulische nokvolgers. Dan maakt dat niets uit
das bij een normale cilinder ook het geval, of denk ik nu te simpel. hoe je het ook went of keert de nokkenas ketting of stoters lopen altijd paralel aan het blok

Geplaatst: do dec 20, 2007 10:27
door Sven
Briggs & Stratton... dat is dus een "bekend" merk van oa grasmaaier motoren. Dit zijn ook meestal zijkleppers...

Geplaatst: do dec 20, 2007 11:53
door speedphreax
oossie schreef:
speedphreax schreef:
huskie schreef:Ik zou het tegenovergestelde willen verklaren, een zijklepper heeft minder onderdelen die rammelen.
Cylinder is wel een lang stuk wat veel uitzet. Meer dan de klep. Misschien heeft ie hydraulische nokvolgers. Dan maakt dat niets uit
das bij een normale cilinder ook het geval, of denk ik nu te simpel. hoe je het ook went of keert de nokkenas ketting of stoters lopen altijd paralel aan het blok
Dan denk je volgens mij iets te simpel. Bij een kettingoverbrenging heeft de uitzetting geen invloed op de speling tussen nokkenas en klepen (al dan niet via tuimelaars) omdat die allemaal in de kop zitten. Bij stoterstangen zit de nokkenas onderin het blok en de klep in de kop. Hierdoor heeft het uitzetten van de cylinder/kop/blok veel meer effect op de klepspeling.

Stoterstang-Harleys hebben trouwens hydraulische klepstoters en dan heb je er geen last van want dan wordt het automatisch gecompenseerd. Volgens mij heeft een compleet gietijzeren blok (zoals bij veel auto's) er ook minder last van omdat dat daarbij alles gelijkmatiger uitzet.

Geplaatst: do dec 20, 2007 14:55
door Sjokske
speedphreax schreef: Stoterstang-Harleys hebben trouwens hydraulische klepstoters en dan heb je er geen last van want dan wordt het automatisch gecompenseerd.
Niet allemaal, bovendien worden ze door tuners er dikwijls uitgetjoept i.v.m. onbetrouwbaar bij hoge belastingen :idea:
Bij de mijne zitten ze er nog wel in maar die is qua motorblok aardig standaard (in tegenstelling tot het rijwielgedeelte 8) )

Geplaatst: do dec 20, 2007 19:20
door Marc Otten
Bij de zijklepper zal de klepspeling bij een koud blok dus kleiner zijn als bij een warm blok.
Kwestie van warmdraaien en dan zal bij een blok op bedrijfstemepratuur de klepspeling optimaal zijn.
Bij de klepstelgegevens houd de fabrikant dus rekening met uitzetting.

Geplaatst: do dec 20, 2007 19:41
door huskie
Jongens,

Hier is een kijkje in het blok..
http://www.trialscentral.com/cms/showar ... cleID=3532

Geplaatst: do dec 20, 2007 21:15
door speedphreax
huskie schreef:Jongens,

Hier is een kijkje in het blok..
http://www.trialscentral.com/cms/showar ... cleID=3532
Mooi plaatje... Slepers en klepstelplaatjes heeft het ding. Ik blijf het mooi vinden dat een fabrikant zoiets gewoon probeert. Ben benieuwd of het over een paar jaar weer verdwenen is of dat het aanslaat.

Geplaatst: vr dec 21, 2007 23:43
door Hein
Ik houd het op deze rakker.
http://www.youtube.com/watch?v=qod4yw24U5k

Meer cc's, 320 cc i.p.v 250 cc (eigenlijk een must voor een 4T trial en bijna het explosieve karakter van de 2T).
Wel is duidelijk dat de 4T (onder druk en prestige van Honda)definitief zijn intrede heeft gedaan in de trial.
Qua rijden lijken de Beta en Montesa / Honda erg op elkaar, redelijk tam.
De Sherco springt er door zijn 70 cc meer écht uit qua vermogensafgifte.
Elk groot trialmerk heeft dan een 4T in zijn programma.
Verdwijnen zal de 2T zeker niet maar er komen steeds meer 4T trialfietsen.
Hoe de Sherco 4T rijdt weet Huskie inmiddels en ik ben helemaal "om".
Wel duurder in aanschaf én onderhoud (net als een enduro motor) maar wel hartstikke gaaf spul.

Geplaatst: za dec 22, 2007 00:30
door Klx300R
montesa heeft dan ook een honda motortje (als je de 2takt bedoelt he)
ook een motortje uit de gilardoni fabriek :) dus eigenlijk niet van honda.