Pagina 1 van 2
crf motorblok versleten? (foto's)
Geplaatst: wo dec 12, 2007 20:13
door barry!
Nou, motor is aan mij verkocht met het woordt nieuwe zuiger, drijfstang,kleppen etc.
Graag jullie mening wat jullie vna deze 2uur oude onderdelen vinden.
Ik ben toch bang dat dit niet nieuw is.
Aan de cilinderkop/kleppen kan ik overgens weinig zien.
Wat vinden jullie hier nou van
Geplaatst: wo dec 12, 2007 20:13
door barry!
excuses voor de grootte resolutie
Geplaatst: wo dec 12, 2007 20:45
door wr450f'05
Ik heb toch het flauwe vermoeden dat dit ietsje meer als twee uur is.
Wettelijk gezien kun je van de koop af.
Ik had de koper toch nog eerst een paar bezoekjes gebracht.
En als er geen compromis gesloten word zou ik een bezoek brengen met een aantal 'overtuigende' mensen.
Geplaatst: wo dec 12, 2007 20:47
door Shifty-PK
De cilinder lijkt net gehoned te zijn. De diagonale kruislingse groeven zijn dat. De kop lijkt ook geflakt te zijn.
Echter lijkt de motor hierna te heet te zijn geworden, de zuiger heeft veel wrijving gehad op de verticale plekken, te zien in de cilinder wand en op de zuiger.
De zuiger zou best nieuw kunnen zijn geweest, moeilijk te zeggen. Over de drijfstang durf ik niet zoveel te zeggen.
Geplaatst: wo dec 12, 2007 20:47
door gassen
2 uur kan, zonder filter of te weing olie!
Puinhoop !!
Inlaat klep ook nog gescheurd of is dat kool??
Drijstang krom??
Geplaatst: wo dec 12, 2007 20:54
door barry!
inlaat kleppen zien er voor zover ik kan zien niet gescheurd uit.
Maar is wel veel koolaanslag. kan watonder zitten.
Ik ga nog langs de specialist om mijn vermoedens te laten bevestigen.
Maar ben erg benieuwd naar jullie bescheiden mening
Geplaatst: wo dec 12, 2007 21:15
door Klx300R
dat motortje is alles behalve 2uur oud
kijk maar naar de slijtrand bovenop de cilinder...
vn de koop kan je niet af als er goede papieren opgemaakt zijn, daar staat meestal: staat gekend door de koper of iets dergelijks
woorden en daden zijn bij velen nog steeds 2
greetz
Geplaatst: wo dec 12, 2007 22:18
door Marc Otten
Het lijkt me dat de kleppen er langer inzitten dan 2 uur gezien de aanslag op de kleppen.
De zuiger ziet er nieuw uit. Echter door bijvoorbeeld vuil in de olie kunnen er weer krassen op de zuiger/cilinder komen. Dat verklaard ook de sporen in cilinder. ook in het small-end lijken ongewone slijtsporen te zitten.
Misschien heeft de vorige eigenaar een flinke schade gehad door een vastloper of iets dergelijks. Vervolgens de motor zo goedkoop mogelijk gerepareerd en verkocht. Of er is iets misgegeaan met monteren waardoor er ergens flinke slijtage optreed en er slijpsel in de olie komt.
Waarom heb je de motor eigenlijk opengemaakt?
Geplaatst: wo dec 12, 2007 22:25
door stimpie
het is in ieder gevale niet meer de originele drijfstang.
Geplaatst: wo dec 12, 2007 22:36
door wr450f'05
Klx300R schreef:dat motortje is alles behalve 2uur oud
kijk maar naar de slijtrand bovenop de cilinder...
vn de koop kan je niet af als er goede papieren opgemaakt zijn, daar staat meestal: staat gekend door de koper of iets dergelijks
woorden en daden zijn bij velen nog steeds 2
greetz
Je hebt een koopovereenkomst, deze is dan wel mondeling maar dat is voor de wet voldoende.
En van een koopovereenkomst kun je af als er voorwaarden zijn afgesproken die later niet blijken te kloppen.
Het enige wat vaak het probleem is bij dit soort zaken dat het enigszins wat lastig te bewijzen is, maar niet onmogelijk.
Mits het probleem zich voordoet in Belgiƫ dan weet ik niet precies hoe de wetgever dit beschreven heeft.
Geplaatst: wo dec 12, 2007 23:17
door adje
Kan best wel waar zijn wat die verkoper tegen je heeft gezegd dat alles nieuw er in is gegaan.
Volgens mij is er op een of andere manier zand binnen gekomen aan de forse slijtplekken te zien.
De drijfstang is van Prox dus die is igg wel eens vervangen.
De bruine ''stootrand'' in de cilinder duidt er op dat er wel wat langer dan 2 uur mee gereden is of ze hebben er een nieuwe zuiger in gezet en de cilinder niet even ''doorgepoetst''.
Geplaatst: do dec 13, 2007 00:28
door Wortel
Ik zie onder de zuiger helemaal geen bruine plek van verbrande olie die je normaal toch wel ziet zitten, het is zelfs superschoon terwijl de buitenkant wel doorslag plekken (bij de zuigerveren) van de verbranding te zien geeft. Het lijkt erop dat dit beestje droog heeft gelopen of aan de onderkant geen (koelende) olie heeft gehad nadat zuiger en drijfstang zijn vervangen.
Hoe dan ook.. veel succes gewenst met een eventuele claim...
Geplaatst: do dec 13, 2007 09:45
door huskie
Welke zijde van de zuiger heeft die aanloopsporen? Inlaat of uitlaatkant?
Beidde? Zit er speling op het bigend? Zien de naaldlagers er nog glimmend uit, of zijn ze dof?
Geplaatst: do dec 13, 2007 10:33
door barry!
De zuiger heeft aan beide zeiden aanloopsporen. De foto die ik gefotografeert heb is wel het ergste.
Speling op big-end kun je niet voelen. Ik heb wel eens een xr drijfstang verwisselt waar je geen speling op voelde, maar de lagerkooi was in 1000stukken (Bleek na het lospersen). Sommigen zeggen van wel, sommigen zeggen van niet. Maar speling op big-end blijft een lastige/vage kwestie omdat je het niet kunt zien of meten als je kruk nog in je blok zit.
Ik zelf denk:
- Zuiger nieuw,
- Cilinder wand gehoond maar zeer vuil blok met zand of
Cilinder wand niet gehoond.
- Drijfstang gewoon kats versleten en niet nieuw (gezien top-end).
- Kleppen nog wel goed, maar niet vervangen of nieuw zoals gezegt.
Stel... alles is vernieuwd dan is er wel een emmer met zand meegegaan het blok in.
Maar dit is mijn theorie.
Ik ga er 1 deze dagen langs en even praten. Want een feit is, dat dit niet in de staat is waaraan het mij mondeling is verkocht. Hopelijk werkt de beste man mee. Want het komt toch in de buurt van oplichting.
Geplaatst: do dec 13, 2007 15:14
door huskie
Ach, en zijn naam staat nu op internet, dus geef ook nog even z'n adres, gaan we omstebeurt even langs voor een koppie koffie
gna gna
Hij zal het leren om noppenforum members af te zetten.
Geplaatst: do dec 13, 2007 16:35
door Hoelio
Ik vind het niet zo netjes dat je de naam van de verkoper zo op het net knalt....
Zorg dat je eerst zeker weet hoe de vork aan de steel zit en dan is er nog tijd genoeg om iemand aan de schandpaal te nagelen.
Als jij met nieuwe spullen gaat rijden en je gaat door het stof zonder filter gaat je blok d'r zo uitzien van binnen. Beantwoord de vraag eens waarom je blok open ligt!!!
Geplaatst: do dec 13, 2007 18:22
door zappa.suzuki
Ben het wel een beetje eens met hoelio, is meer iets voor op het laatst..
als je langs bent geweest en het erg duidelijk is dat je opgelicht bent...
hier weten we nogeneens of hij het werk zogenaamt zelf heeft gedaan of
dat hij hem in goed vertrouwen naar een zaak heeft gebracht waar ze het verkloot hebben..
Geplaatst: do dec 13, 2007 18:29
door Gix
Wortel, ik ben het met u eens.
Moeilijk te zeggen of dit al dan niet twee uur heeft gelopen.
Hebben jullie al eens een cilinderkop met kleppen na een half uur gezien?
Is echt even zwart hoor.
Ik heb ook meer het idee van te weinig olie of op zijn kant blijven draaien.
Dat geeft namelijk dezelfde sporen en zelfs na minder dan een uur.
Geplaatst: vr dec 14, 2007 13:37
door barry!
1 ding is een feit. Het blok verkeerd niet in de staat waaraan het aan mij verkocht is.
Hoe de vork precies in de steel zit kom ik dit weekend achter.
Misschien niet netjes om zijn naam al direct te noemen. Maar als je nog maar 1x een half uur op de motor hebt gereden en je ziet dat het blok er zo uit ziet nadat je verteld is dat alles nieuw is....
Het antwoord op de vraag waarom ik de cil heb losgetrokken is:
Winterstop. Dus alles uit elkaar schroeven en invetten e.d, Blok staat op de werkbank. Dus waarom niet even kijken? Dan weet ik 100% zeker dat ik goed het nieuwe cross-seizoen in ga. En kennelijk was dat geen verkeerde stap.
En natuurlijk is er altijd commetaar van mensen dat ik iets wel of niet moet doen, misschien ook wel met gegronde redenen.
Maar voor mij is het een feit dat dit niet hoort.
Geplaatst: vr dec 14, 2007 14:48
door zappa.suzuki
he barry, snap dat je je genaaid voeld..
hoop dat je er uit komt met de oude eigenaar..
Geplaatst: vr dec 14, 2007 14:57
door Dr_Bean
Kijk iig even goed naar andere onderdelen in het blok: Als 2 uurtjes dergelijke schade maakt aan smallend en pistonpen, dan moet ie:
- ofwel droog gelopen hebben
- ofwel zand/vuil binnenin hebben.
Stel dat het drooglopen is: Dan vervang je nu de hele zaak... en 2 uur later is het weer zo omdat je de oorzaak niet hebt weggenomen!
op zich:
- zuiger is recentelijk vernieuwd, dus duidelijk.
- cilinder is recentelijk gehoned
- cilinderkop lijkt ook schoongemaakt (een bougie is na 5 minuten draaien ook zwart), want er zit slechts een dunne zwarte stoflaag op, randen zijn schoon.
Alleen heeft alles nu al wel schade, omdat er iets mis is geweest!
(oliepomp niet werkend??? na revisie, kanaaltje afgestopt tijdens de revisie en vergeten open te maken? vele mogelijkheden!)
Geplaatst: vr dec 14, 2007 15:07
door pHreaC
Is de motor door een zandstraalcabine geweest...dan is de kans groot dat het probleem een verstopte leiding zal zijn.
grtz,
pHreaC
Geplaatst: ma dec 17, 2007 10:01
door barry!
Langs de specialist geweest.
Die wist me te vertellen dat dit niet nieuw is. Heeft zeker al wat draaiuren gehad.
Ik had de beste man niet mijn verhaal verteld. Enkel gevraagd om zijn mening over de staat van de onderdeleln.
Ook stelde ik voor dat de onderdelen eventueel nieuw kon zijn, maar dat de boel is drooggelopen.
Dit verwierp hij gezien de slijtage sporen op de zuiger die je overgens niet op de foto ziet die hier geplaatst is.
Wel zij hij dat er olie waarschijnlijk vies was geweest door de krassen op de zuiger, maar dit was niet de verklaring voor alles.
Ook zou het big-end er dan wel anders uit hebben moeten zien als het was drooggelopen.
Maargoed, dit blijft allemaal discutabel en 1 ding is een feit: Dit blok verkeerd niet in de staat waaraan het aan mij is verkocht.
Goed, daarna naar de verkoper. Die kon het niet geloven want alles was nieuw.
Rustig alles bekeken met hem en hij erkende dat dit zeker niet meer nieuw was. En dat vond hij heeel erg raar.
Hij liet nogmaals zijn bonnen zien vna de aangekochte onderdelen als bewijs. Maar ik had mijn vraagtekens. Want wie zegt dat hij niet alle goede onderdelen in zijn eigen crf heeft gezet en het 'mindere blok' onder mijn aangekochte crf heeft gezet. Maar dit verwierp hij.
Hij ging kijken of hij iets onder garantie kon gooien omdat hij dit niet normaal vind. Ik heb het blok daar achtergelaten en hij ging het uitzoeken. vandaag of morgen zou zal die opbellen.
uit netheid zijn naam maar verwijderd. Eerst was ik te kwaad
Geplaatst: ma dec 17, 2007 11:54
door Hoelio
Netjes gedaan Barry, succes met dit kl*teverhaal...
Geplaatst: za dec 22, 2007 14:51
door barry!
Nou ik ben er langs geweest en heb niks gehaald.
Na een lange discussie zei ik dat we nog lang kunnen gaan bakkelijen hierover maar dat heeft geen zin.
Ik zei dat we dit op een nette en goede manier kunnen oplossen door het blok in de staat te brengen zoals hij mij hem mondeling heeft verkocht. Dan wou ik hem ook nog tegemoet komen door alleen de drijfstang,zuiger,pakking set vrangen van hem (geen krukaslagers, hoon en perskosten) en dan wordt het verder stilgehouden.
Of op de mindere manier en dan vertel ik iedereen wie hij is. MARK WAAGE UIT ENSCHEDE
Hij is voet bij stuk blijven houden. Wil me over al maximaal mee helpen. Maar hij ging geen onderdelen vergoeden.
Ik geloof er echter niks van en voel me opgelicht
Wat nu te doen? Blok demonteren en zuiger/drijfstang/pakking set bestellen in Amerika. Dan zijn de euro's nog te overzien.
Niet meer terugkijken op deze ervaring en blok in orde maken.
Je leert er wel van