Pagina 1 van 2
4takt zuiger+veer na 15 uur vervangen????
Geplaatst: wo dec 12, 2007 06:53
door Surfroy01
Waarom schrijft Honda voor een CRF450X dat je na 15 uur de zuiger met veer dient te vervangen? Ik rij ook een Ducati 998 en daar kun je minimaal 50,000 (>500 uur) km zonder vervanging toe, en dan gaat er echt wel de zweep erover op het circuit. En die heeft per cilinder meer vermogen/koppel dan de CRF450.
En de ketting na 3 uur? dat moet toch wel langer mee kunnen gaan als je die netjes onderhoud? en waarom dan niet meteen de tandwielen mee vervangen? Laat honda een steekje vallen in de owners manual.
Maar het goede nieuws, ik kan de CRF morgen ophalen, het minder goede nieuws is dat ik as maandag voor 3 weken naar NL voor vakantie kom.......
Geplaatst: wo dec 12, 2007 08:39
door Sjokske
Ook de Honda-onderdelenschoorsteen moet blijven roken
Moet met die intervallen wel lukken denk ik.
Geplaatst: wo dec 12, 2007 09:06
door barry!
Die intervallen die honda voorschrijft is meer omzich zelf in te dekken denk ik.
Ik heb zelf ook nog nooit een crf zuiger opgereden, maar ik heb veel gehoord en gelezen dat een zuiger na ongeveer 40 draaiuren vervangen dient te worden.
Na nog eens 40draaien uren zuiger en drijfstang, en na nog eens 80 draaiuren zuiger, drijfstang, cilinderwand.
Distributieketting schijnt weer langer mee te gaan. Wat mij logisch klinkt.
Geplaatst: wo dec 12, 2007 09:06
door huskie
Ja surfroy, dat is schrikken he. Denk je een betrouwbare motor te hebben gekocht, de meest betrouwbare de Honda, lees je de kleine lettertjes en dan ....... begin je te twijfelen of je toch maar niet beter een ....
15 uur is best veel voor een motor die 15 uur tegen de rev-limiter aan gereden wordt, toch?!
Maar doe eens wat internet search werk, dan krijg je een beter beeld over de service intervallen.
Het valt allemaal nog wel mee.... alleen het blijft natuurlijk een 4takt
Wel een mooie, dat wel.
Geplaatst: wo dec 12, 2007 10:12
door Surfroy01
Nee hoor schrikken is het helemaal niet, ik kan me bij een R uitvoering er wel iets bij verzinnen, maar voor een X, die rij je het meest van de tijd toch niet tegen de rev limiter aan.....
En dan moet je eens weten waar ik gemiddeld met de 998 rij qwa toeren op het circuit, daar schakel ik als de rev limter in werking treedt want dan wordt de onsteking onderbroken en kan ik mooi zonder te koppelen doorschakelen, tip van Falapa (oud WSB Ducati coureur) gekregen, zeg maar een gratis quikcshifter!!!!!
Het is meer een bevestiging van mijn mening dat het dus bollocks is (voor een recreatieve rijder dat is)
Geplaatst: wo dec 12, 2007 10:38
door Surfroy01
Is denk een bericht van vorig jaar:
In het franse tijdschrift motoverte staat een duurtest van een
crf250 model 05 ze hebben 50uur gereden zonder open doen
in alle omstandigheden +/ 9u hard terrein 9uur int zand en een tiental uur modder waaronder 3 Xcountry koersen van telkens 3uur met alle soorten piloten(pichon,amateurs,nationalen,enz)en aan de motor was er nog helemaal niks te zien kwa speling van onderdelen piston enz...
kben geen mekanieker maar 15uur is wel een beetje vroeg zeker?
Geplaatst: wo dec 12, 2007 10:56
door zappa.suzuki
Chips, sta je inderdaad verbaasd naar je manuel te kijken
Blij dat het niet voor m'n BIG geld.. elke 10 weken in het bos spelen een nieuwe zuiger word een dure hobby..
[ maar dan ook geen vergelijkebare motor
]
Veel lol dit weekend
Geplaatst: wo dec 12, 2007 13:40
door Sjokske
Surfroy01 schreef:
kben geen mekanieker maar 15uur is wel een beetje vroeg zeker?
Zet er maar gerust een nul achter
Wel op tijd O-liever-verse.
Geplaatst: wo dec 12, 2007 14:52
door adje
Ik rij een CRF450-R en daar zet ik 1x per jaar een nieuwe zuiger + veren in en ik ga er toch niet echt zachtzinnig mee om
Als ik de zuiger opmeet dan is dat eigenlijk nog niet eens nodig maar ja , het zaakje ligt dan toch open dus dan ook meteen maar vernieuwen.
Geplaatst: wo dec 12, 2007 15:09
door Sjokske
En d'n Ad rijdt wel meer dan 150 uur per jaar
Geplaatst: wo dec 12, 2007 15:50
door Surfroy01
Zo'n idee had ik ook al, 1 keer per jaar het blok open and that's it! Wat is een gangbare termijn om de o-liever-verse (leuke kende ik nog niet)
Geplaatst: wo dec 12, 2007 16:11
door Sjokske
Deed het vroeger met kwalitatief mindere olie om de drie keer rijden (pakkumbeet 500 km.), nu met betere olie rijd ik er één of twee keer meer mee.
Geplaatst: wo dec 12, 2007 16:41
door jootman
die logica snap ik niet...met mindere olie langer doorrijden
of was dat om de kosten te drukken?
Geplaatst: wo dec 12, 2007 18:03
door Surfroy01
ik denk dat hij bedoeld dat ie nu tussen de 6-800km o-liever-verst. En wat is een kwalitatief goede olie? Ik weet dat in het begin je zeker geen vol synteet moet gebruiken, maar daarna wel, of een halfsynteet blijven rijden? En carter en versnellingdbak olie telkens gelijkertijd verversen?
Geplaatst: wo dec 12, 2007 23:22
door adje
1x motorolie tegen om de 2x carterolie.
Carterolie gebruik ik goedkopere halfsynteet ( Denicol 10w40 ) voor en motorolie een goede kwaliteit volsynteet ( Motul 300V 15w40 )
Geplaatst: do dec 13, 2007 09:01
door Sjokske
Surfroy01 schreef:ik denk dat hij bedoeld dat ie nu tussen de 6-800km o-liever-verst. En wat is een kwalitatief goede olie?
Jij hebt 'm goed gelezen
Ik gebruik Bel Ray Thumper 20W50, blijft er veel langer goed uitzien dan de Putoline Syntec die ik voorheen gebruikte.
Geplaatst: do dec 13, 2007 09:20
door Surfroy01
20W50, ook in de winter
dat rij ik hier in de zomer met de Ducati voor op het circuit, is toch een typsiche warm weer olie 20W50? Ik zou in NL voor in de winter 10W40 gebruiken.......
Geplaatst: do dec 13, 2007 09:58
door Sjokske
Zie
http://www.hocoparts.com/index2.php?pag ... &nieuws=90
Tot op heden geen problemen bij koud weer ervaren.
Is er trouwens ook in 10W40
Geplaatst: do dec 13, 2007 10:36
door barry!
Ik gebruik Eurol 10w40 half syntheet.
Vind dit goede prijs/kwaliteit verhouding.
Wat zijn jullie ervaringen met deze olie?
Geplaatst: do dec 13, 2007 10:41
door mmrizio
Ze hebben wel humor bij Hocoparts:
De nieuwe 4T Thumper Racing Motor Oil bevat:
- Superieure smering: een
basisolie met een hoge viscositeitindex biedt een verminderd wrijvingsverlies.
- Superieure slijtagebescherming: de antislijtage additieven van Bel-Ray beschermen de kleppentrein en tandwielen, welke constant te maken hebben met schokbewegingen en grenssmering.
- Superieure temperatuurstabiliteit:
een 20W-50 olie die goed vloeibaar is in de kou en die zijn bijzondere smeerfilmsterkte en viscositeit behoudt bij hoge temperaturen. Wat zeker nodig is voor een verbeterde zuigerringafdichting en compressie.
- Aanslag en vervuiling: unieke anti-oxidanten en thermische stabilisatoren verminderen de sludge aanslag en zorgen voor een schonere inwendige motor.
Enneh: Ik dacht dat moderne olie juist snel donker moest worden omdat de "vuil" deeltjes opgenomen/ingekapseld werden in de olie. Maar misschien hebben ze mij ook wat wijs gemaakt...
Geplaatst: do dec 13, 2007 11:05
door Wortel
Een goede olie voldoet aan alle moderne normen zoals JASO MA, API SG ACEA A3 etc dat zijn de enige manieren om de kwaliteit van olie daadwerkelijk te meten.
Statements zoals "superieur dit en dat" horen in een folder thuis en geven totaal geen informatie anders dan een les; hoe pak ik een consument in....
Overigens is het zo dat olie haar viscositeit snel verliest daardat er brandstof in komt dat langs de zuiger "lekt" (blow-by). Daarom kan je beter 20W40 gebruiken als je lange enduro's of rally's rijdt want de viscositeit daarvan zakt al heel gauw naar 10W50 niveau. Als je de olie vaak kan vervangen (cross) dan moet je "gewoon" voor 10W50 kiezen.
Geplaatst: vr dec 14, 2007 08:57
door Sjokske
Wortel schreef:Daarom kan je beter 20W40 gebruiken als je lange enduro's of rally's rijdt want de viscositeit daarvan zakt al heel gauw naar 10W50 niveau. Als je de olie vaak kan vervangen (cross) dan moet je "gewoon" voor 10W50 kiezen.
Heb jij toevallig destijds de advertentie van Bel Ray opgesteld
Stond bijna op die manier in de advertentie verwoord namelijk. De 20W50 wordt ook aanbevolen in m'n werkplaatshandboek trouwens, en nogmaals, ik ben zeer tevreden over die olie.
Geplaatst: vr dec 14, 2007 18:00
door Wortel
Sjokske schreef:Wortel schreef:Daarom kan je beter 20W40 gebruiken als je lange enduro's of rally's rijdt want de viscositeit daarvan zakt al heel gauw naar 10W50 niveau. Als je de olie vaak kan vervangen (cross) dan moet je "gewoon" voor 10W50 kiezen.
Heb jij toevallig destijds de advertentie van Bel Ray opgesteld
Stond bijna op die manier in de advertentie verwoord namelijk. De 20W50 wordt ook aanbevolen in m'n werkplaatshandboek trouwens, en nogmaals, ik ben zeer tevreden over die olie.
Jaja. die informatie heb ik idd een keer gelezen in een twee pagina advertentie van Bel-Ray met veel technische informatie daarin, ik geloof in de Noppen Nieuws van een jaar geleden ofzo. Leek me wel plausibele informatie.
Naar mijn mening moet je gewoon olie kopen die een goeie prijs heeft en aan die industrienormen voldoet waar de fabrikant van het motorblok ook naar verwijst. Ik maak me sterk dat als de olie daar aan voldoet er onderling verder weinig verschil in kwaliteit zal zijn. Je moet bij cross/enduro toch je olie redelijk vaak verversen. Als je bijvoorbeeld Shell Advance Ultra 4T olie neemt (kopen bij tankstation!) dan ben je vaak meerdere euro's per liter goedkoper dan een fles Motorex bij de dealer.... Volgens mij zit er aardig wat marge op dat spul...
Geplaatst: vr dec 14, 2007 18:20
door adje
Heb je toch nog wat ORANJE aan en in je motor zitten Sjokske
Geplaatst: vr dec 14, 2007 18:23
door Sjokske
Fuck, helemaal niet bij nagedacht.
Dan maar hopen dat hij via de kleppen olie gaat lekken, wordt dat oranje spul alsnog opgestookt
Vorige week trouwens nog een stuk TM aan een KTM gezet