Pagina 1 van 1

Koeling EXC 520

Geplaatst: do nov 22, 2007 11:23
door daan LC8
Hoi!

Een heel enkele keer in extreme omstandigheden,
(zoals afgelopen zondag tijdens strandrace scheveningen)
wil m'n 520 wel eens gaan koken :shock:

Als ik nu de pompcapaciteit vergroot,
(sommer verkoopt een setje met groter schoepenrad).

Zou dit verbetering geven??

Grotere radiateurs zie ik niet zitten, (te breed en te duur).

Groet Daan

Geplaatst: do nov 22, 2007 11:52
door Rolando
Bij mij komt het ook wel eens voor, maar weet ook niet hoe op te lossen.

Geplaatst: do nov 22, 2007 12:00
door daan LC8
Dit setje bedoel ik. er is ook een vennetje te koop,
maar dat lijkt me weer meer storinggevoellig,
en sommer zegt, EXC vanaf 2001, de mijne is 2000,
dus weet niet of dat vennetje zal passen.

Geplaatst: do nov 22, 2007 12:34
door Sjokske
Rolando schreef:Bij mij komt het ook wel eens voor, maar weet ook niet hoe op te lossen.
Ander koelvloeistofke al geprobeerd :?:
Radiateurdop met hogere openingsdruk :?:

Geplaatst: do nov 22, 2007 13:58
door folie
Sjokske schreef:
Rolando schreef:Bij mij komt het ook wel eens voor, maar weet ook niet hoe op te lossen.
Ander koelvloeistofke al geprobeerd :?:
Radiateurdop met hogere openingsdruk :?:
Versnellingkje hoger rijden ?

Geplaatst: do nov 22, 2007 15:30
door Wortel
Je kan het naaldje 1 tikje omhoog in dat soort situaties (rijker laten lopen) of een fannetje op de radiateur installeren(standaard KTM setje van een mxc)

Bij mij draait dat fannetje ook alleen in extreme situaties en dan zie je de temperatuur meteen drastisch dalen (ik heb een temp meter op mijn tellertje) wel oppassen in heel veel kruip/door sluipdoor werk want dan kan je accu leegraken en dan moet je trappen om hem weer aan te krijgen. (Bij mij nog nooit voorgekomen..)

Dat grotere waterpompje gaat ook wel passen..

Geplaatst: do nov 22, 2007 17:08
door Jo VdB
Een 520 EXC uit 2000 heeft kleinere radiators dan de modellen vanaf 2001. De ventilator past dus niet op deze modellen van 2000. Net omdat de capaciteit te klein was, heeft men dus vanaf 2001 een andere, bredere radiator geplaatst...

Het aluminium schoepenrad past wel (dat heb ik trouwens ook op de mijne). Het water wordt in elk geval sneller rond gepompt, dus het zal inderdaad effectief werken.

Ik heb én dat schoepenrad én een ventilator, en sindsdien heeft de mijne nooit meer gekookt.

Om het probleem enigszins op te lossen op een 2000-model kan je wel zo'n expansievat van KTM erop zetten. Het koelwater wordt dan alvast niet de vrije natuur in geblazen.

Je kan natuurlijk altijd radiators vanaf 2001 en volgende eropzetten, die je dan nog eens extra kan beschermen via een beugel (die dus bij jouw type ook niet past...)

Jo VdB

Geplaatst: do nov 22, 2007 18:23
door JoeBaR
folie schreef:
Sjokske schreef:
Rolando schreef:Bij mij komt het ook wel eens voor, maar weet ook niet hoe op te lossen.
Ander koelvloeistofke al geprobeerd :?:
Radiateurdop met hogere openingsdruk :?:
Versnellingkje hoger rijden ?
versnellinkje LAGER ...

lagere versnelling = hoger motor toerental = sneller draaiende waterpomp .

dat grotere pompwaaier setje heb ik er ooit ook eens op gehad , ik merk eigenlijk geen verschil .

je kunt het van twee kanten bekijken : de pomp pompt meer vloeistof rond per omwentelling dan de standaard pomp .

toch moet dit allemaal door dezelfde radiateur , en hoe sneller het vloeistof daar doorheen gaat , hoe minder tijd het heeft om aftekoelen.

de standaard pomp is gewoon voldoende , een andere radiateur dop is meestal de oplossing .

Geplaatst: do nov 22, 2007 18:57
door daan LC8
Nuttige info, bedankt allemaal :)

Een ven lijkt mij het slimste, maarja die past dus niet op een 2000 :?

De waterpompcapaciteit vergroten zou wel kunnen, maar is nog maar de vraag of het probleem dan verholpen is :?

Zou een "betere" koelvloeistof nog wat helpen?? (engine ice oid).



Ik ga ermee aan de slag in ieder geval

Geplaatst: do nov 22, 2007 20:54
door pruus
beter rijden helpt! Klinkt misschien heel hautain maar is niet zo bedoelt. Feit is als je minder staat te braggelen kookt het ding ook minder snel. Als het kan tussendoor een paar meters maken zodat de radiateurs kunnen doorwaaien. Ventilator geloof ik niet zo in; na een weekend Bilstain weg kunnen gooien omdat hij verbrand was na een klein tikje...
Wat ook helpt is niet laten lopen als je stilstaat en natuurlijk goed ontluchten.

Geplaatst: do nov 22, 2007 22:47
door adje
Net wat Pruus zegt , gewoon blijven rijden en als je stilstaat even uit zetten.
Een andere radiatordop helpt ook.

Geplaatst: do nov 22, 2007 23:14
door daan LC8
Adje/Pruus,
jullie hebben helemaal gelijk,
en als ik in de ardennen na het zoveelste (mislukte) klimmetje
een kokende motor heb, dan ga ik zelf ook maar even tegen een boom aan zitten, en laat de motor afkoelen :wink:

Maar op dat 1,3 km lange "knippenpad" :twisted: van scheveningen
had ik daar niet echt gelegenheid voor :shock:

Geplaatst: do nov 22, 2007 23:19
door adje
daan LC8 schreef:
Maar op dat 1,3 km lange "knippenpad" :twisted: van scheveningen
had ik daar niet echt gelegenheid voor :shock:
Daar kan je toch ook gewoon blijven rijden zodat rijwind voor de koeling zorgt :?

Geplaatst: do nov 22, 2007 23:41
door daan LC8
adje schreef: Daar kan je toch ook gewoon blijven rijden zodat rijwind voor de koeling zorgt :?


Tja, maar met mijn tempo was er schijnbaar toch niet genoeg rijwind voorhanden :wink: :roll:

Geplaatst: vr nov 23, 2007 18:51
door Surfroy01
en windmee helpt ook niet als excuus omdat er een zuidwesten wind(je) stond......

Geplaatst: vr dec 07, 2007 15:28
door daan LC8
Voorlopig maar even voor de simpelste en goedkoopste oplossing gekozen, nl een radiateurdop met een hogere openingsdruk (1,8 ipv de 1,4 die er op zat).

Het schijnt dat de nieuwere modellen dit standaard hebben.
De waarde staat in de dop gegraveerd, dus je kunt altijd zien welke waarde je hebt :wink:

Geplaatst: za dec 08, 2007 10:55
door folie
JoeBaR schreef:
versnellinkje LAGER ...

lagere versnelling = hoger motor toerental = sneller draaiende waterpomp .
Niet mee eens. Je spreekt trouwens jezelf tegen: als de waterpomp sneller draait heeft het water volgens jou toch ook minder tijd om af te koelen in de radiator ?

Ik zei lagere versnelling omdat je dan vaak wat gunstiger in je powerband zit. Als je het moelijk hebt, bv in diep zand dan heb je de neiging om zo'n groot kanon overtoeren te laten draaien omdat ie dan juist niet zo had trekt. Versnellinkje omhoog en hij vliegt eroverheen, met maar de helft van het gas en veel minder warmteontwikkeling.

Geplaatst: vr dec 14, 2007 20:22
door jan2
Er zit toch een soort bypass en thermostaat op die koeling die bij een koude motor er voor zorgt dat er niet t te veel koelwater wordt rond gepompt ?
ik heb geloof ik eens dit thermostaatje eruit gehaald en de bypas
dicht geknepen zodat je altijd de maximale koeling hebt.
Je motor rijdt je zowiezo eerst warm voordat je echt gas gaat geven.