Pagina 1 van 2

Welke motor voor strand / enduro gebruik

Geplaatst: di nov 20, 2007 14:39
door Surfdude
Begin volgend jaar wil ik gaan beginnen met de enduro sport, en dus een tweedehands enduro motor gaan kopen. Na lang lezen op het internet was mijn keuze op een KTM EXC 300 gevallen omdat deze door veel mensen aangeduid word als een betrouwbare allrounder, en het onderhoud van een 4 takt me een beetje afschrok. Alleen na het zien van de Red Bull knock out race in Scheveningen ben ik hevig aan het twijfelen of dit wel de juiste motor voor mij is. Daar ik in het westen van het land op een paar honderd meter van het strand woon met nul offroad mogelijkheden in de buurt zal ik deze motor toch wel af en toe willen uitlaten op strand. Hiernaast wil ik de motor naast off-road / enduro ritten af en toe gebruiken op de crossbaan.

Alleen viel het me op dat bij de red bull knock out dat de 4 takten toch wat makkelijker door het zand gingen, vooral de Honda's. Maar dit kan natuurlijk ook aan de rijders liggen. Naar verhouding zag ik ook een stuk meer 4 takten als 2 takten rijden, dus misschien zegt dat ook wel iets. Ook lees ik in verschillende berichten dat KTM wat "licht" op het voorwiel is, houd dit in dat deze wat lastiger te besturen is, en is dit juist een voordeel of een nadeel op strand?

Dus om een lang verhaal samen te vatten, is een KTM 300 een goede keuze voor dit gebruik, of zijn er betere alternatieven voor wat ik ermee wil doen zonder dat ik helemaal leegloop op het onderhoud? Wil overigens rond de 4000 besteden aan alleen de motor en ben best zwaar / groot, graag hoor ik jullie advies.

Geplaatst: di nov 20, 2007 16:37
door Rolando
Ik denk ook dat er heel veel 4-takten mee deden en minder 2-takten! Verkijk je daar niet op.

Geplaatst: di nov 20, 2007 18:20
door STTEVE
KTM 300 EXC lijkt mij prima aan je eisen (off-road/crossbaan/strand) te voldoen.

Geplaatst: di nov 20, 2007 20:52
door jwrtuning
STTEVE schreef:KTM 300 EXC lijkt mij prima aan je eisen (off-road/crossbaan/strand) te voldoen.
Inderdaad. Heb zelf ook een 300 EXC en als je zo'n ding goed hebt afgesteld (pas bij WMP laten doen) dan loopt zo'n ding in elk terrein super!

Daarnaast stuurt hij ook super, maar goed dat is persoonlijk.

Geplaatst: di nov 20, 2007 23:33
door speedphreax
Als je net begint dan ben je vooral zelf de beperkende factor. Beide types motoren zijn prima enduro motoren en dat kleine verschil (wat ook nog grotendeels presoonlijke voorkeur is) haal je er toch niet uit

Geplaatst: di nov 20, 2007 23:40
door adje
Als een motor licht is op het voorwiel is dat alleen maar beter op zwaar zand omdat je daar het vooreind licht moet houden om er goed doorheen te komen.
Daarom zie je ook zoveel Honda's rijden omdat die ook licht zijn op het voorwiel :wink:

KTM 300

Geplaatst: wo nov 21, 2007 20:53
door Mauricekoster
Hey surfdude,
Toevallig had ik dezelfde coole plannen als jij.
Ik woon ook aan de kust (Den Haag) en ben van plan om weer te gaan heropstappen.
Vroeger deed ik veel aan motocross en de laatste jaren begint het nogal te kriebelen, vooral elke keer na de Red Bull Knock Outs.
Het bloed gaat waar het niet gaan kan en ik zit toevallig ook naar KTM 300's te kijken.
Ik weet niet waar je precies aan de kust woont, maar als het in de regio Haaglanden is, misschien handig om met elkaar in contact te komen.
Wellicht kunnen we eens wat rijden op de Maasvlakte want rijden op het strand is niet echt een optie als je geen problemen wil hebben met de politie.
Ook kan ik je technieken leren als je daar behoefte aan hebt. 8)

Geplaatst: do nov 22, 2007 14:38
door Surfdude
Inderdaad. Heb zelf ook een 300 EXC en als je zo'n ding goed hebt afgesteld (pas bij WMP laten doen) dan loopt zo'n ding in elk terrein super!
WPM verkoopt toch ook regelmatig jonge gebruikte KTM motoren, is dat een goede optie, of zijn die vaak door een topper helemaal afgebeuld?

Geplaatst: do nov 22, 2007 14:53
door Surfdude
Maurice,

Woon relatief dichtbij. Naast Gouda en Bleiswijk had ik ook geen alternatieven gevonden om "dichtbij" huis te kunnen rijden. Vandaar dat ik aan strand dacht, dat stuk tussen Scheveningen en Katwijk, als allerlaatste optie natuurlijk. Graag wil ik gebruik maken van je aanbod om me een wat technieken te leren op de motor, want ik ben wat dat betreft een echte beginner. :n00b: Moet ook echt alles nog kopen, dus word wel rond April denk voordat ik echt kan beginnen. Maar toch wel handig zo'n forum...... :D

Zandhappen, leuren en sleuren

Geplaatst: do nov 22, 2007 17:40
door Mauricekoster
Als je daar gewoon legaal kan rijden zou dat ideaal zijn, echter is het strand meestal ook erg vlak, da's wat minder dus.
In ieder geval, dat word lachen dus... :)
Ikzelf moet ook alles nog kopen, dus dat duurt ook nog even.
Gouda en Bleiswijk had ik ook in overweging.
Gouda zou een behoorlijk zanderige baan zijn dus daar zou ik ook graag eens heengaan denk ik.
Ik heb vroeguh in mijn juniortijd overwegend op Havelte en Kampen gereden en kon de hele dag op mijn Suzuki RM80 door mul zand rijden zonder noemenswaardig moe te worden.
Na 10 jaar was ik eens op een geleende Honda Cr250 gestapt op een klapzandcircuit (Darp in Drenthe) en dat viel me even zwaar tegen...ik kon niet eens meer recht de baan over..
Enfin, die banen zijn nu allang gesloten wegens milieu redenen.
Het vergt dus zowel uithoudingsvermogen als kracht.
Kijk ook eens op youtube.com om eens wat filmpjes te zien van crossen op de Maasvlakte en Gouda enzo, het geeft best wel een redelijke indruk.

Geplaatst: do nov 22, 2007 18:25
door oossie
jwrtuning schreef:
STTEVE schreef:KTM 300 EXC lijkt mij prima aan je eisen (off-road/crossbaan/strand) te voldoen.
Inderdaad. Heb zelf ook een 300 EXC en als je zo'n ding goed hebt afgesteld (pas bij WMP laten doen) dan loopt zo'n ding in elk terrein super!

Daarnaast stuurt hij ook super, maar goed dat is persoonlijk.
Met JWR, WPM heeft de mijne ook afgesteld en mn 300 loopt weer als een kanon. Op naar Hengelooooo.

Geplaatst: vr nov 23, 2007 23:21
door gassen

WPM verkoopt toch ook regelmatig jonge gebruikte KTM motoren, is dat een goede optie, of zijn die vaak door een topper helemaal afgebeuld?
Juist een motor die door een topper is bereden wordt ook top onderhouden; die moeten risico's uitsluiten.

Geplaatst: za nov 24, 2007 09:51
door Wortel
gassen schreef:

WPM verkoopt toch ook regelmatig jonge gebruikte KTM motoren, is dat een goede optie, of zijn die vaak door een topper helemaal afgebeuld?
Juist een motor die door een topper is bereden wordt ook top onderhouden; die moeten risico's uitsluiten.
klopt, en ze zijn vaak van een recent jaar maar zijn vaak wel stukgesleuteld. Elke keer als je een blok of onderdeel losmaakt dan verzwakt/beschadigd het, ik geloof niet dat alle onderdelen vervangen worden(bijvoorbeeld carterhelften). Ze worden ook veel harder bereden en belast. Met een crosser moet je gewoon mazzel hebben of precies weten wat er mee gebeurd is....

Wat is wijheid.... :roll:

Geplaatst: za nov 24, 2007 12:20
door Shifty-PK
Wortel schreef: Wat is wijheid.... :roll:
Ik heb geen idee wat wijheid is :?

Geplaatst: za nov 24, 2007 21:09
door Rolando
Shifty-PK schreef:
Wortel schreef: Wat is wijheid.... :roll:
Ik heb geen idee wat wijheid is :?
Volgens de Van Dale:

wijs·heid (de ~ (v.), -heden)
1 het vermogen om verstandig te handelen
2 wijze, geleerde uitspraak

Geplaatst: zo nov 25, 2007 08:29
door Surfroy01
Om even on-topic te blijven, ik heb een tijdje een KTM GS300 gehad, ik was op dat moment werkzaam in Den Haag, en woon 20 km ten zuiden aan de kust. In de vroege schemerige ochtend uurtjes heb ik menigmaal 3/4 van de woonwerk afstand door het duin over het strand afgelegd. Maar altijd gezorgd dat er geen regelmaat in zat, want je bent een keer het haasje. Wel grappig hoe ze op kuttoor staan te kijken als je onder de bagger/zand binnen stapt. Ohja de KTM was 2ehands voor 1200 Euro bij Aad gekocht, prima machientje, wat keine probleemetjes mee gehad maar niks onoverkomelijks.

Door de week komen er hier gasten op het strand/duin blazen, maar dat kun je hooguit 15 minuten doen voor de hermandad verschijnt. Heb zelf een paar keer op de maasvlakte gereden, best leuk, jammer dat het hemelsbreed een paar km voor me is, maar om er te komen moet ik 80km rijden!

Overigens ben ik vanaf volgende zomer weer in NL werkzaam en zal ik hoogst ws dezelfde offroad woonwerk capriolen uit gaan halen maar dan op een CRF450X die ik ws morgen op kan gaan halen waar ik vandaag weer naar terug vlieg, Qatar!

Geplaatst: zo nov 25, 2007 12:24
door adje
Veel plezier met je nieuwe Honda CRF450X 8)

Geplaatst: zo nov 25, 2007 21:06
door Surfdude
Dat is precies wat ik wil doen, af en toe het strand op in de vroege ochtend uurtjes naar Scheveningen. Rijden hier ook flink wat vissers met quads en trekkers op strand, dus ik denk dat als ik niemand tot last ben het op zich wel meevalt, al blijft het illegaal.

Tja, weet ook niet wat wijsheid is. Die motors worden door die toppers natuurlijk maximaal belast, en opgefokt om er zoveel mogelijk uit te persen, dus wat blijft er dan over voor mij. Onderhoud op zich is niet het probleem, maar omdat ik nog geen aanhanger of ander transport heb voor mijn motor, moet die wel gewoon blijven rijden om thuis of bij de dealer te geraken.

Geplaatst: ma nov 26, 2007 09:07
door Surfroy01
@adje
Krijg net een telefoontje dat ie in de haven staat (nog ingekrat). Met 2 dagen hopen ze hem in de werkplaats te hebben, 1 dag om hem op kenteken te krijgen dus hopelijk van het weekend ophalen, yahooooooooooo

@ Surfdude, het is altijd lastig een gebruikte fiets kopen, op de nieuwe CRF450 krijg ik niet eens garantie!!!!!! maar als ik jouw was zou ik hem bij een dealer kopen, bij Aad had ik geen probleem toen bleek dat ie op cross stand stond afgesteld maw toen ik de fiets over de weg naar huis reed stond ik na 10 km stil en niet meer aan te trappen. Ze kwamen me halen met de bus, opnieuw afgesteld en gaaaaaaaaan!

Geplaatst: di nov 27, 2007 16:23
door Paleo
oossie schreef:
jwrtuning schreef:
STTEVE schreef:KTM 300 EXC lijkt mij prima aan je eisen (off-road/crossbaan/strand) te voldoen.
Inderdaad. Heb zelf ook een 300 EXC en als je zo'n ding goed hebt afgesteld (pas bij WMP laten doen) dan loopt zo'n ding in elk terrein super!

Daarnaast stuurt hij ook super, maar goed dat is persoonlijk.
Met JWR, WPM heeft de mijne ook afgesteld en mn 300 loopt weer als een kanon. Op naar Hengelooooo.
Hier kan ik met plezier helemaal bij aansluiten. Mijn exc is bij een andere dealer in onderhoud maar loopt als een kogel. Het lijkt net of ik op mijn gewone fiets rij zo licht stuurt hij.

Geplaatst: di nov 27, 2007 16:59
door brommer
Gouda is een moeras ,zand baan. Bleiswijk is klei, kneter hard en met wat regen erg glad.
voordeel Bleisdwijk is dat als het droog is je goede grip hebt en je je motor niet heel erg hoeft te poetsen na afloop. Gouda zit je motor onder het zand.
Leuke baan(bleiswijk) met veel springen en direct 90 of 180 bochten erachter.
Gouda is een snellere baan en de sloot naast het parcours zonder enige vorm an tusen komst van vangnnet is niet altijd leuk.

Geplaatst: wo nov 28, 2007 08:10
door Surfroy01
U klinkt als ervarings deskundige mbt tot dat goudse slootje.......?

Geplaatst: wo nov 28, 2007 11:49
door brommer
nee gelukkig niet, de gedachte alleen maakt me erg nerveus

Geplaatst: wo nov 28, 2007 14:12
door adje
Een vriend van mij is wel eens kopje onder gedoken in die sloot :twisted:

Geplaatst: wo nov 28, 2007 16:57
door brommer
dat ruikt je nu nog steeds zeker.