Pagina 1 van 1

Nu dit weer! oliepomp en leidingen (XR600 - 1989)

Geplaatst: zo mar 23, 2003 13:25
door Richard R.
Noppers,

Na maanden van noeste arbeid aan mijn XR600 vorige week eindelijk het blok er weer in gehangen. Alles aansluiten, olie in het frame en in de kop en starten maar. Na een paar x trappen liep het kreng zowaar. Vervolgens, zoals ik op deze site had gelezen, wilde ik de olieleiding ontluchten, dus de chrome leiding bij de kop losgedraaid, maar er kwam geen olie. Nog even wachten, nog steeds geen olie. Motor maar weer uit gezet. Weer een uitdaging erbij, waar blijft de olie? Het volgende heb ik geconstateerd;
1) Er lopen 2 flexibele olieleidingen naar blok, 1 zit er vast onderaan het frame, de ander zit vast aan een metalen olieleiding en die gaat naar boven, in het frame. de eerste komt olie uit, de 2e niet. daar ik m'n frame heb laten stralen en moffelen ben ik bang dat er gruis in m'n frame zit, waardoor leiding 2 niet meer doorloopt. Kan dit? Is dit op te lossen? En is het erg?
2) waarom is mijn oliefilter droog? En staat er uberhaupt geen olie in? Kapotte oliepomp? Hoe kan dat? Een oliepomp wordt toch per definitie aangedreven door de motor, dus je zou zeggen dat er altijd olie gepompt moet worden.
Wie kan het lichtje zijn in dit "waar blijft de olie" mysterie?

Groet,

Richard

Geplaatst: zo mar 23, 2003 15:19
door Zot
KRENG??????? tis een mannetje hoor.

De leiding onderaan je frame is erg nauw. Daardoor komt een luchtbel niet langs de olie omhoog. De pomp kan alleen olie pompen en geen lucht. Vandaar.

Het makkelijkst is nu om je koppelingsdeksel eraf te halen, en dan de oliepomp los te halen. Door hem 1 cm naar voren te trekken dan de olie wel naar beneden stromen (wel controleren of ie echt stroomt. als de olie niet stroomt zit er een knikje in de aanvoerleiding). Daarna de pomp er weer op en met een boormachine LINKS draaiend de oliepomp bedienen tot er olie uit komt.

Lukt dat niet krijg je ook nog de moeilijke oplossing.

Geplaatst: ma mar 24, 2003 12:41
door Richard R.
Ro, bedankt voor je reactie, ik gaat het zeker uitproberen vanavond. Maar verklaart dat ook waarom de die metalen olieleiding (die van boven in het frame naar het blok toe) niet doorloopt, of heeft dit toch te maken met een verstopping? En als ik de koppelingsdeksel los draai, dan ben ik toch weer al m'n olie kwijt? Ik heb namelijk alle olie uit het frame gehaald , gefilterd (ivm die straalgruis) en vervolgens in de kop laten lopen. Of moet ik sowieso de olie weer in het frame doen?

Groet,

richard

Geplaatst: ma mar 24, 2003 19:40
door Zot
De olie moet in het frame! Controleer ook even het filter in het frame (onderaan de framepijp). Spoel het frame met het filter eruit eerst met benzine o.i.d., Gooi er dan goedkope hema olie in, ontlucht de oliepomp en rij hem ff warm, dan gelijk de olie aftappen, oliefilter wisselen en goede olie erin.

Straal gruis sloopt elk blok, dus liever 3x spoelen als 1x een nieuw blok halen.

Poging 1

Geplaatst: di mar 25, 2003 15:47
door Richard R.
Ro,

Poging 1 is mislukt. Dat wil zeggen, oliepomp los, wat olie eruit laten lopen etc.etc. Ben alleen het gedeelte van de oliepomp linksom draaien vergeten. maar goed, niet erg verder. ik gaat het frame toch eerst maar doorspoelen met iets van benzine of wasbenzine. ikw il er zeker van zijn dat al die troep eruit is. Daarna begin ik gewoon opnieuw met het gehele protocol. Maar nu weet ik overigens nog steeds niet waarom die metalen olieleiding niet doorloopt. Weet jij dat? En dat filter, zit dat onderaan het frame, daar waar die korte flexibele slang naar het blok gaat?

Groet,

Richard

Geplaatst: di mar 25, 2003 18:35
door Kees
Filter zit onderaan in frame buis.
Flexibele leiding loshalen van frame,daarna zeskant in frame losdraaien.
Het filter bestaat uit een gaasje wat je gewoon kunt uitspoelen.

Geplaatst: za apr 05, 2003 22:43
door Gast
Hoi Ex Zot

Volgens mij zitten er in goeikope Hema-olie dopings voor de frixie tussen de draaiende delen te verminderen, zo ook van de koppelingsplaten. Dan kan je daarna ook je koppelingsplaten verversen.

Groetjes, Theo.

Geplaatst: di apr 08, 2003 15:59
door Zot
Als je er langere tijd mee gaat rijden wel. Niet met 5 a 10 minuten warmrijden, en gelijk weer aftappen.

Gelukt!

Geplaatst: vr apr 11, 2003 11:13
door Richard R.
Beste noppers,

Bedankt voor al jullie input, gisteravond dan eindelijk de oliepomp laten pompen en de handel ontlucht.
De gehanteerde tactiek; oliepomp los, gewacht tot de olie begon te lopen, oliepomp gevuld met olie, pomp geplaatst, deksel erop en starten maar! En ja hoor, eindelijk kwam de langverwachte olie uit de leiding stromen.
Nu de laatste optische zaken afhandelen en knallen maar!

Groet,

Richard