Nu dit weer! oliepomp en leidingen (XR600 - 1989)
Geplaatst: zo mar 23, 2003 13:25
Noppers,
Na maanden van noeste arbeid aan mijn XR600 vorige week eindelijk het blok er weer in gehangen. Alles aansluiten, olie in het frame en in de kop en starten maar. Na een paar x trappen liep het kreng zowaar. Vervolgens, zoals ik op deze site had gelezen, wilde ik de olieleiding ontluchten, dus de chrome leiding bij de kop losgedraaid, maar er kwam geen olie. Nog even wachten, nog steeds geen olie. Motor maar weer uit gezet. Weer een uitdaging erbij, waar blijft de olie? Het volgende heb ik geconstateerd;
1) Er lopen 2 flexibele olieleidingen naar blok, 1 zit er vast onderaan het frame, de ander zit vast aan een metalen olieleiding en die gaat naar boven, in het frame. de eerste komt olie uit, de 2e niet. daar ik m'n frame heb laten stralen en moffelen ben ik bang dat er gruis in m'n frame zit, waardoor leiding 2 niet meer doorloopt. Kan dit? Is dit op te lossen? En is het erg?
2) waarom is mijn oliefilter droog? En staat er uberhaupt geen olie in? Kapotte oliepomp? Hoe kan dat? Een oliepomp wordt toch per definitie aangedreven door de motor, dus je zou zeggen dat er altijd olie gepompt moet worden.
Wie kan het lichtje zijn in dit "waar blijft de olie" mysterie?
Groet,
Richard
Na maanden van noeste arbeid aan mijn XR600 vorige week eindelijk het blok er weer in gehangen. Alles aansluiten, olie in het frame en in de kop en starten maar. Na een paar x trappen liep het kreng zowaar. Vervolgens, zoals ik op deze site had gelezen, wilde ik de olieleiding ontluchten, dus de chrome leiding bij de kop losgedraaid, maar er kwam geen olie. Nog even wachten, nog steeds geen olie. Motor maar weer uit gezet. Weer een uitdaging erbij, waar blijft de olie? Het volgende heb ik geconstateerd;
1) Er lopen 2 flexibele olieleidingen naar blok, 1 zit er vast onderaan het frame, de ander zit vast aan een metalen olieleiding en die gaat naar boven, in het frame. de eerste komt olie uit, de 2e niet. daar ik m'n frame heb laten stralen en moffelen ben ik bang dat er gruis in m'n frame zit, waardoor leiding 2 niet meer doorloopt. Kan dit? Is dit op te lossen? En is het erg?
2) waarom is mijn oliefilter droog? En staat er uberhaupt geen olie in? Kapotte oliepomp? Hoe kan dat? Een oliepomp wordt toch per definitie aangedreven door de motor, dus je zou zeggen dat er altijd olie gepompt moet worden.
Wie kan het lichtje zijn in dit "waar blijft de olie" mysterie?
Groet,
Richard