Pagina 1 van 1

XR400 of XR650 ?

Geplaatst: wo nov 07, 2007 19:17
door Dimitri
hallo,

ik ben op zoek naar een moto voor enkele roadbook ritten en ritjes in het buitenland. Betrouwbaarheid is wel zo fijn en daarom dacht ik aan de honda XR. Nu zit ik te dubben tussen een 400 of een 650. Nu is dat vermogen van die 650 erg fijn maar weegt dat op tegen de handelbaarheid van een 400 ? ben zelf 90 kilo schoon, misschien wat veel voor een 400 ?

btw, ik hoef er geen maisplakcross mee te houden !!

Graag jullie mening en vooral als je beide machines hebt gereden
alvast bedankt.

Geplaatst: wo nov 07, 2007 21:52
door Sanne
Heb je off-road ervaring, ja dan zou je voor de 650 kunnen gaan.

Geplaatst: do nov 08, 2007 00:08
door big M
Noui ik heb zelf een xr650r gehad ,die idd erg veel vermogen had en op de maisplak ook gewoon 145 km/h haalde 8) maar stuurde als een varken.
Wil je er buitenlandse offroad trips mee gaan doen is het vermogen wel erg lekker maar t stuurgedrag van een xr 400 maakt t leven een stuk minder vermoeiend(bovendien is luchtgekoeld minder kwetsbaar)
Tja moeilijke keuze ,beide erg bertouwbaar en allebij een sterke kant.
Ondanks mijn gewicht en postuur 196cm en 98 KG :? zou ik toch eens een goede testrit op een 400 willen doen

Geplaatst: do nov 08, 2007 09:22
door erwindob
Ik heb alleen ervaring met een XR400.

Ik heb er offroadritten (NL), enduro's (NL), roadbookritten (NL, B, F, Marokko) en rallies (Kroatie, Marokko) mee gereden. Voor de laatste paar rallies is de motor aangepast (440cc, hoge compressie, andere nokkenas en flatslide carb). Vermogen is van 27 naar 35 achterwiel pk's gegaan. Dat is erg leuk maar niet per se noodzakelijk.

De vering is origineel onvoldoende (zoals bij veel motorfietsen). Ik heb deze direct aan laten passen bij WP (nu HK) Ik weeg ook 90kg.

Zeker bij buitenlandse roadbookritten zijn er weinig situaties waarin je veel vermogen nodig hebt. (In Belgiƫ rijden ze bv. veel vaker met 250cc itt hier met 510cc)
Gewicht zit altijd in de weg, een XR400 is echt lekker licht. Daarbij rijdt ie lekker soepel wat het weer makkelijker maakt zeker als beginner.

Het stuurgedrag van een XR400 in vergelijking met een Huskie, de XR wil erg graag rechtdoor. Maar dat geeft ook wel weer de nodige rust op langere paden.

Geen waterkoeling is inderdaad een groot voordeel, met een paar handkappen om de handles heen kan er eigenlijk niets meer stuk bij het vallen.

Enige wat ontbreekt is een el. starter. Hij trapt niet moeilijk aan maar zeker als ie op een "onhandig" plek afslaat is dat jammer.
Een el. start kit bij xrstuff.co.uk komt op 1600 euro.
In Italiƫ leveren ze nieuwe XR400 en XR440 met el. starter! Overigens wel voor heel veel geld.

Ik kan de XR in ieder geval van harte aanbevelen.

Plaatjes van aanpassingen en ritjes op m'n fotoboekenplank
Meer roadbookrijders kom je tegen op allroadmaniacs

Geplaatst: do nov 08, 2007 11:19
door Wortel
erwindob schreef:Ik heb alleen ervaring met een XR400.

Ik heb er offroadritten (NL), enduro's (NL), roadbookritten (NL, B, F, Marokko) en rallies (Kroatie, Marokko) mee gereden. Voor de laatste paar rallies is de motor aangepast (440cc, hoge compressie, andere nokkenas en flatslide carb). Vermogen is van 27 naar 35 achterwiel pk's gegaan. Dat is erg leuk maar niet per se noodzakelijk.

[/url]
en geloof me, die dobbelaar is op die 400 in de rallies lastig bij te houden ...

Geplaatst: do nov 08, 2007 12:33
door Dimitri
Bedankt voor jullie reacties

Een beginner ben ik nie meer te noemen. in 2000 heb ik de 650 al nieuw gehad maar vond hem destijds te zwaar voor rijden in het westelijk havengebied (je trok hem niet lekker over de knippen heen).

nu ben ik (gelukkig :wink: wat ouder) en rij ik geen knmv ritten en havengebied meer. het accent is meer verschoven naar roadbookritten in het buitenland, niet meer het echte knalwerk maar gewoon lekker doorrijden.

IIt vroegah wil ik er liefst niet zoveel geld aan uit geven en dan neig ik toch naar een 400. vraag is alleen vanaf welk bouwjaar is de 400 interessant en probleemloos ?
ik kan een 96 en een 98 kopen met minder dan 10k op de klok voor ongeveer dezelfde prijs.

Geplaatst: do nov 08, 2007 13:49
door erwindob
Ik weet niet van noemenswaardige verschillen in de div. bouwjaren.

Eind 96 zijn de eerste gemaakt
Ik heb in 2004 nog een nieuwe gekocht.

Geplaatst: do nov 08, 2007 22:20
door ktm_gs300
erwindob schreef: Plaatjes van aanpassingen en ritjes op m'n fotoboekenplank
Je website doet het niet, of ligt dat aan mij?

Geplaatst: vr nov 09, 2007 08:45
door Sjokske
ktm_gs300 schreef:Je website doet het niet, of ligt dat aan mij?
Denk van wel.
Net foto's van Alphen zitten kijken. Is vlakbij en toch herken ik niet waar jullie hebben verzameld.

Geplaatst: vr nov 09, 2007 09:24
door erwindob
Sjokske schreef:
ktm_gs300 schreef:Je website doet het niet, of ligt dat aan mij?
Denk van wel.
Net foto's van Alphen zitten kijken. Is vlakbij en toch herken ik niet waar jullie hebben verzameld.
Hier doet ie het ook,
Alphen was een kampeerboerderij, de Kiek geloof ik zo uit m'n hoofd.

Geplaatst: vr nov 09, 2007 09:35
door Sanne
Hier doet de website van Erwin het ook.

Geplaatst: vr nov 09, 2007 10:40
door wr450f'05
Ik zou gewoon voor een xr400 gaan.

Je hebt voor een roadbook rit het vermogen van een 650 echt niet nodig, en het verschil in gewicht is echt heel erg goed merkbaar volgens mij.
Als je stilvalt met een 400 dan heb je hem veel makkelijker weer aan getrapt.
Als je meer vermogen/koppel wil hebben dan moet je voor een 650 gaan, maar ik denk niet dat je dat nodig hebt met een roadbook rit.

Ik heb een week met een xr400 gereden in zweden en dat was prima te doen, heb echter nog nooit met een 650 gereden wel met een 600.

Geplaatst: vr nov 09, 2007 13:46
door ktm_gs300
erwindob schreef:
Sjokske schreef:
ktm_gs300 schreef:Je website doet het niet, of ligt dat aan mij?
Denk van wel.
Net foto's van Alphen zitten kijken. Is vlakbij en toch herken ik niet waar jullie hebben verzameld.
Hier doet ie het ook,
Alphen was een kampeerboerderij, de Kiek geloof ik zo uit m'n hoofd.
Wonderbaarlijk, hij doet het weer! Mooie foto's :D

Geplaatst: vr nov 09, 2007 19:47
door adje
Sjokske schreef: Net foto's van Alphen zitten kijken. Is vlakbij en toch herken ik niet waar jullie hebben verzameld.
Daar rijden wij ook nooit door.
Je komt er wel langs als je vanaf de nieuwkerksedijk richting Alphen rijdt en op het eind van het zandpad bij het beeld rechtsaf gaat.
Wij rijden dan altijd rechtdoor zodat we in Riel uitkomen maar halverwege dat zandpad kan je ook de weg naar rechts toe volgen en daar moet volgens mij die kampeerboerderij zijn.

Geplaatst: za nov 10, 2007 19:30
door Sjokske
Heb gezien op Goegeltje Urt waar het is (iets zuidelijk van het defensieterreintje waar we op weg naar huis wel eens langskomen).

Geplaatst: zo nov 11, 2007 00:07
door adje
Defentieterreintje is '' de kiek''.