Pagina 1 van 1

Haarscheurtjes achternaaf

Geplaatst: ma nov 05, 2007 17:31
door traalala
Ik heb een ktm 520sx uit 2002 en nu zag ik tijdens het vervangen van het achtertandwiel dat er aan de kant van het achtertwandwiel haarscheurtjes zitten in de naaf.
Is dit ernstig of kan ik er mee doorrijden?
Is dit eventueel nog te repareren, ivm met prijs nieuwe naaf!

p.s. ik weet niet of deze haarscheurtjes er al lang zitten, want heb de motor maand geleden gekocht.

Alvast bedankt!

Geplaatst: ma nov 05, 2007 18:14
door ktm_gs300
Had precies hetzelfde! Je moet zorgen dat je de ketting niet te strak zet. En je kunt het beter vervangen (de naaf) want ik kon vanuit belgie terug lopen omdat tijdens een ritje mijn naaf doorgescheurd was!

Geplaatst: ma nov 05, 2007 18:15
door Marc Otten
Zelf zou ik er niet mee doorrijden. Er komen behoorlijke krachten op te staan tijdens het rijden.
Ik neem aan dat de scheurtjes rond de gaten zitten waar de spaken doorgaan? Repareren lijkt me in dat geval niet mogelijk.

Geplaatst: ma nov 05, 2007 19:19
door traalala
Nee de haarscheurtjes zitten niet bij de spakengaten, maar zeg maar rond de as!

Zal zo eens proberen of ik een foto ervan hierop kan krijgen.

Geplaatst: ma nov 05, 2007 19:26
door pHreaC
Er bestaan lijmen die haarscheurtjes opvullen, Loctite verkoopt zoiets, of het goed werk...

Geplaatst: ma nov 05, 2007 21:24
door Marc Otten
Als je geluk hebt is dat het deel waar je keerring in zit. Dat wordt mechanisch niet zo zwaar belast.

Van een LC 620 had ik een keer het wielager kapot waardoor de naaf ook beschadigd was. De dealer heeft de naaf uitgedraaid en een bus eringezet.

Als je een foto hebt zou dat wel makkelijk zijn.

Geplaatst: ma nov 05, 2007 21:28
door traalala
hier zijn foto's van de haarscheurtjes! Graag nog reacties of hier nog mee te rijden is of hoe eventueel te repareren!?

Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: ma nov 05, 2007 21:45
door ktm_gs300
Nu ik de foto zie kan ik met zekerheid zeggen: het is precies hetzelfde als ik heb gehad, binnekort gaat hij scheuren :!:

Geplaatst: ma nov 05, 2007 22:02
door pHreaC
Harsen of vervangen...zou er niet met blijven rondrijden.

Geplaatst: di nov 06, 2007 00:07
door Wortel
vervangen... ik zou niet meer lekker op mijn motor zitten met zoiets in mijn naafe en zeker niet als je er ook mee in de rimboe rijdt. Heb toevallig onlangs iets dergelijks gezien bij iemand anders .. Ook daar de lagers die naar buiten lijken te komen..

Oorzaak ketting te strak zou heel goed kunnen, bij een KTM moet de ketting aardig slap hangen als ie op de bok staat.

Geplaatst: di nov 06, 2007 00:08
door zappa.suzuki
niet goed nie.. en rep. lijkt me stug..
word nieuwe naaf :?

Geplaatst: di nov 06, 2007 13:50
door Redski
Komt voor bij dit modeljaar. Ik heb al eens een wiel compleet aan gort zien draaien toen hij barste. Vervangen is de oplossing.

Geplaatst: di nov 06, 2007 14:02
door traalala
ik hoor het al, wordt dus een nieuwe naaf...
Zien dat ik ergens een goed gebruikt exemplaar kan vinden..

Bedankt voor jullie reacties!

Geplaatst: di nov 06, 2007 18:08
door Rudy
Zal wel tegen vallen als ze er bekend om staan.
maar succes

Geplaatst: di nov 06, 2007 18:32
door Joop
Dit was een KTM kwaal die wel eens voor kwam tot en met modeljaar 2002 :( ; vanaf model 2003 hebben ze de achternaven aangepast en komt dit niet meer voor :D

Geplaatst: di nov 06, 2007 18:40
door JoeBaR
gaat het om een originele naaf ? ik zelf heb naven van Talon , deze zijn fabrieks af CNC gedraait en zijn dubbel gelagert aan de ketting zijde.originele naven zijn gegoten en (vind ik) minder sterk .

als er scheuren komen rond de lager passing , denk ik dat OF het lager met geweld vervangen en gedemonteert is geweest , of het lager aan de andere zijde is al langer aan vervanging toegeweest .


de scheurtjes zijn wel te repareren , de naaf zal uit het wiel gespaakt dienen te worden , in de draaibank zetten , dan kan de plek waar de scheurtjes zich bevinden dieper worden uitgedraait , om daar vervolgens weer een (aluminium) las overheen te leggen . ik leg het wat simpel uit , daar ik zelf metaalbewerker ben .

niet knoeien met lijm en hars , dit werkt op geen manier op plaatsen waar krachten op komen :!: ook kan het negatieve invloed hebben als je later toch besluit om het te laten lassen.

andere optie is natuurlijk een nieuwe naaf of een gebruikte op de kop tikken .

het wiel opnieuw spaken is een simpel , doch tijdrovend klusje , hou het voorwiel erbij als voorbeeld :idea:

Geplaatst: di nov 06, 2007 19:18
door traalala
naar mij weten is het een originele naaf, alleen goud gespoten. Maar ik heb vandaag nog eens goed gekeken en kan slecht zien of het nou alleen scheurtjes(barstjes) zijn in de verf, of dat ze ook in de naaf ziten.

Maar kan je deze rand dan wel goed afdraaien, om dat deze vrij diep ligt!?
of is 170 euro voor een nieuwe (dikkere) naaf een beter idee?

Hoop vragen, ik weet het, maar wil het natuurlijk een goede en zo goedkoop mogelijke oplossing.

Geplaatst: di nov 06, 2007 19:36
door Rudy
Zou eerst eens wat verf verwijderen (b.v. met behulp van http://www.toolstation.nl/images/librar ... /90287.jpg ) dan weet je in elk geval zeker of het scheurtjes zijn. En niet dat het de verf is die los gaat ofzo.

Geplaatst: wo nov 07, 2007 09:00
door Sjokske
MIsschien een kennisje die penetrant onderzoek (spuitbussen cleaner, penetrant, ontwikkelaar, fixatie) kan doen om "echte" haarscheuren te ontdekken ?
Wordt veel gebruikt bij onderzoek van hoogwaardig laswerk.