Pagina 1 van 1
voorvering vraagje..
Geplaatst: di okt 30, 2007 17:51
door zappa.suzuki
vandaag begonnen om de voorvering compleet over te zetten van Dirty naar Shiny om dat deze poten WP veren hebben..
nu ik ze los heb valt me het verschil in de veren op..
De WP poten duw je makkelijker en verder in en komt langzamer terug..
de niet WP poten duw je minder ver in en komen sneller weer omhoog..
welke set kan ik het beste gebruiken in het terrein??
nog geen ervaring met vering maar merk de laaste tijd dat ik af en toe in terrein het einde van de veerweg bereik.. lijkt wel of ik steeds harder ga
thanks zappa
Re: voorvering vraagje..
Geplaatst: di okt 30, 2007 17:59
door Wortel
zappa.suzuki schreef:vandaag begonnen om de voorvering compleet over te zetten van Dirty naar Shiny om dat deze poten WP veren hebben..
nu ik ze los heb valt me het verschil in de veren op..
De WP poten duw je makkelijker en verder in en komt langzamer terug..
de niet WP poten duw je minder ver in en komen sneller weer omhoog..
welke set kan ik het beste gebruiken in het terrein??
nog geen ervaring met vering maar merk de laaste tijd dat ik af en toe in terrein het einde van de veerweg bereik.. lijkt wel of ik steeds harder ga
thanks zappa
Dat heeft te maken met de rebound instelling, staat ie soms bij de ene vork helemaal op plus en bij de andere helemaal op min? Kan ook met de dikte van je olie te maken hebben die er in zit.
Hoe harder je gaat hoe stugger je je veren moeten zetten, het klopt ...waarschijnlijk ga je harder....
Geplaatst: di okt 30, 2007 18:06
door zappa.suzuki
hmm, hoe perfekt zo'n BIG ook is, je kan niks stellen aan de voorvering
dus geen rebound of wat dan ook
Geplaatst: di okt 30, 2007 19:04
door Marc Otten
De veren die je verder induwd komen misschien trager terug omdat je veren slapper zijn.
Een eenvoudige goedkope manier is je luchtkamer verkleinen door er meer olie in te doen.
Dikkere olie kan ook dan ga je zowel je ingaande als uitgaande demping aanpassen. Door de ingaande demping te verzwaren zullen je poten minder snel inveren en niet zo snel aan het einde van de veerweg zijn.
Pas wel op rijden na deze aanpassingen, Je motor kan in bepaalde situaties anders reageren dan je gewoon bent.
Succes
Geplaatst: di okt 30, 2007 21:39
door zappa.suzuki
het rare is dat de WP veren "progesiefer" zouden zijn..
kan het zijn dat ze in eerste instantie slapper zijn en daarna stugger?
Geplaatst: di okt 30, 2007 22:57
door Wortel
Progressiever wil inderdaad zeggen dat het eerste gedeelte slapper en is naarmate de veer verder ingeduwd hij stugger wordt. Dat is eigenlijk ook wat je wil van een schokdemper; bij lagere snelheden en kleine hobbels het wiel aan de grond te houden en daarbij bij hogere snelheden of grotere hobbels ook nog op te vangen (daarom zit er op veel motoren ook zo'n linksysteem op de achterschokdemper, die zorgen voor een mechanische progressiviteit
Als je niets kan stellen dan zou ik het advies van Marc volgen en met een dikkere olie proberen. Met behulp van de luchtkamer kan je de progressiviteit van de vork ook iets veranderen. Let er wel op dat de luchtkamer niet te klein wordt want anders kan je je keerringen eruit blazen, de druk hierop wordt dan groter.
Zou eerst even proberen te rijden met die andere vork dan kan je het beter beoordelen dan bij handmatig de vork induwen. Daarna kan je gaan spelen met olie en luchtkamer.
Geplaatst: di okt 30, 2007 23:22
door zappa.suzuki
thanks.
ga inderdaad maar eerst de poten wisselen en maar kijken of dat een verbetering is.. de WP off road..
zoniet olie verversen en luchtkamer verkleinen..
ga ik nog harder dikkere olie, andere fiets of dratische ombouw plannen
groeten zappa
Geplaatst: wo okt 31, 2007 21:18
door zappa.suzuki
ja snap nu waarom de poten van Dirty niet lekker veerde, als je het handboek niet goed leest en de poten vult met 467cc olie en luchtkamer op 179mm zet zo als moet bij een 750
moet dus zijn 663cc olie en luchtkamer op 140mm na '91..
staat verkeerd in duitse boek
maar nu nieuwe balhoofd lagers, WP-veren in de poten van Shiny,
alle luchtkamers na gemeten en bij gevuld [ Shiny op135mm]
morgen test ritje