Pagina 1 van 2

bij afremmen slaan in de pijp

Geplaatst: wo okt 17, 2007 20:32
door huskie
ok mannen,
hier is een makkelijke voor de geroutineerde 2takters onder ons.
Bij afremmen naar stilstand gaat de motor slaan in de uitlaat. Niet direct, maar pas wanneer het motortoerental goed gedaalt is.
Hij doet het erger als ik hem op de motor laat afremmen.
Als hij eenmaal is afgeremd, en dus stationair draait is het kompleet verdwenen.
Wanneer ik het gas blip, in neutraal dus, dan doet hij het ook.
Dus het gebeurt alleen bij teruglopen in toerental, en het geluid lijkt op het slaan in de pijp.
Als ik de choke erop gooi, tijdens afremmen op de motor openbaart zich het niet.
Het is geen oververhitte motor of iets dergelijks, want het gebeurt bij koude motor, als je het gas blipt dus ook.
Ook het vervroegen en verlaten van het onstekingstijdstip heeft geen invloed. Stationair sproeiers als vergroot en verkleint, geen resultaat.
Ik heb een vermoeden wat het zou kunnen zijn, maar wilde jullie graag om een mening vragen.
Daar zijn jullie immers voor :wink:

Geplaatst: wo okt 17, 2007 20:48
door klaas xr250r
Valse lucht?
of mischien verstopte benzinekraan? 8)

Geplaatst: wo okt 17, 2007 21:15
door la bomba
Expansiepoeder op ?? :lol:

Re: bij afremmen slaan in de pijp

Geplaatst: do okt 18, 2007 08:18
door folie
Millieutroep ?

Geplaatst: do okt 18, 2007 09:13
door pHreaC
Ik rij 4-takt en heb hetzelfde 'probleem'. Motor is perfect afgesteld (naar mijn gevoel) en toch 'batst' hij.
Bij mij is dit gekomen door een uitlaat te monteren met een betere doorstroom (lees meer open).

Mss dat dit je in de richting van een oplossing kan wijzen?

grtz,

pHreaC

Geplaatst: do okt 18, 2007 10:03
door klaas xr250r
Loszittende gasnaald? 8)

Geplaatst: do okt 18, 2007 10:04
door Shifty-PK
la bomba schreef:Expansiepoeder op ?? :lol:
Of vervuilde bougievonkjes? :lol:

Re: bij afremmen slaan in de pijp

Geplaatst: do okt 18, 2007 11:28
door klomp
huskie schreef: Ik heb een vermoeden wat het zou kunnen zijn, maar wilde jullie graag om een mening vragen.
Daar zijn jullie immers voor :wink:
ik heb ook een vermoeden... :roll:

Geplaatst: do okt 18, 2007 19:52
door klaas xr250r
En krijgen we nog antwoord 8)

Geplaatst: vr okt 19, 2007 10:33
door huskie
Pas als er wat intressante opmerkingen geplaatst worden door 2takt rijders met ervaring

Geplaatst: vr okt 19, 2007 11:37
door Wortel
luchtschroef /stationair mengsel staat te arm?
Lekke pakking bij de uitlaatbocht?

Geplaatst: vr okt 19, 2007 12:51
door pHreaC
Een idee zou kunnen zijn dat hij teveel benzine inneemt door het plotse gas open, gas dicht (in combinatie met een eventuele extra inspuiting). De extra benzine inspuiten die de motor niet meer verwerkt krijgt doordat de toevoer van lucht plotseling wegvalt waardoor de onverbrande benzine dan in de uitlaat komt en daar verbrand.
duidelijk? logisch?

Geplaatst: vr okt 19, 2007 13:14
door Shifty-PK
Blijkbaar gebeurd het alleen als de cilinder bepaalde druk tijdens het afremmen opbouwt. Lekke pakking bij cilinder hoofd kop/voet?

*edit* Not...als hij in zijn neutral afremt gebeurd het ook.

Mischien een lek bij het spruitstuk?

Geplaatst: vr okt 19, 2007 13:40
door huskie
We praten nog wel over een 2takt met membraan inlaat, toch?
Bij het afremmen op de motor, doe ik niet het gas open en dicht. Het is dicht en blijft dicht tot stilstand. Het slaan in de uitlaat gebeurt pas, bij bijna stilstand.
Wel heb je bij een 2takt de pomp werking van de motor bij gas dicht en op de motor afremmen. Eigenlijk het zelfde idee als de 4takt, alleen is bij ons de uitlaatklep de zuiger zelf.
Onverbrande gassen in de uitlaat die terug komen(en er bij een 2takt altijd zullen zijn) in combinatie met de vacuumwerking van de 2takt tijdens het afremmen, zorgen er op het laatst voor dat er nog wat verbrand wordt of in de uitlaat of in de cilinderkop.
Is dit een vorm van detonatie? Of gewoon een vorm van slechte verbranding?
Detonatie krijg je alleen bij momenten met veel compressie en dat is deze situatie niet. Ga maar na. Gas dicht en op de motorafremmen.
Maar hoe los ik dit op?
Door een andere pijp? Dus een andere resonantie.
Betere verbranding tijdens gasdicht situaties?
Afijn, ik test wel door tot dat ik het antwoord heb gevonden.:)

Geplaatst: vr okt 19, 2007 14:08
door Klx300R
is het echt een knal of uit het zich meer als niezen...

Geplaatst: vr okt 19, 2007 17:35
door adje
Fijn zo'n nieuwe KTM waaraan je eerst nog volop moet sleutelen om hem goed te krijgen :twisted:
Heb ik vroeger nooit gehoeven aan mijn Honda CR 2-taktjes en nu nog niet aan de 4 takten.

Geplaatst: vr okt 19, 2007 18:26
door huskie
Ad, ik schaar jouw niet onder de merklovers, ondanks dat je je hart aan de honda hebt verpand. Dus je opmerking is niet aardig voor al die ktmlovers. :(
Ach, weet je, ik denk dat de doorsnee rijder er niets van zou merken, maar omdat ik huskie rijder ben (geweest) weet ik dat het beter kan.
:wink: :lol:
En sleutelen is geen straf voor mij :D

Geplaatst: vr okt 19, 2007 18:26
door Joop
Ik zou de gasnaald eens een standje omhoog halen, ook met als achtergrond dat hij met de choke erop het probleem niet gaf.

Geplaatst: vr okt 19, 2007 18:54
door klomp
was er maar afgebleven, had je er geen last van gehad :D

Geplaatst: vr okt 19, 2007 19:51
door huskie
Joop schreef:Ik zou de gasnaald eens een standje omhoog halen, ook met als achtergrond dat hij met de choke erop het probleem niet gaf.
Been there, done that. Geen resultaat. :wink:

Geplaatst: vr okt 19, 2007 20:23
door Bosje
huskie schreef:We praten nog wel over een 2takt met membraan inlaat, toch?
Bij het afremmen op de motor, doe ik niet het gas open en dicht. Het is dicht en blijft dicht tot stilstand. Het slaan in de uitlaat gebeurt pas, bij bijna stilstand.
Wel heb je bij een 2takt de pomp werking van de motor bij gas dicht en op de motor afremmen. Eigenlijk het zelfde idee als de 4takt, alleen is bij ons de uitlaatklep de zuiger zelf.
Onverbrande gassen in de uitlaat die terug komen(en er bij een 2takt altijd zullen zijn) in combinatie met de vacuumwerking van de 2takt tijdens het afremmen, zorgen er op het laatst voor dat er nog wat verbrand wordt of in de uitlaat of in de cilinderkop.
Is dit een vorm van detonatie? Of gewoon een vorm van slechte verbranding?
Detonatie krijg je alleen bij momenten met veel compressie en dat is deze situatie niet. Ga maar na. Gas dicht en op de motorafremmen.
Maar hoe los ik dit op?
Door een andere pijp? Dus een andere resonantie.
Betere verbranding tijdens gasdicht situaties?
Afijn, ik test wel door tot dat ik het antwoord heb gevonden.:)
ff paar stomme opmerkingen van deze "leek"
tank je '95 of '98 :?: zou het proberen waard kunnen zijn als je '95 tankt.

en je zegt gas dicht, blijft dicht, is het zoiezo niet beter om af en toe iets de kraan open te draaien tijdens afremmen ivm smering van krukaslagers en zuiger? zeker bij hoge toeren en dan gas los zou ik me kunnen voorstellen dat er een (klein) tekort aan smering optreedt :?:

Geplaatst: zo okt 21, 2007 20:14
door jwrtuning
Kan me herinneren dat ik ook zoiets had met mijn KTM 300 toen ik hem net (nieuw) gekocht had.
Een sxs uitlaatsysteem heeft het probleem direct verholpen!\

Geplaatst: zo okt 21, 2007 22:31
door huskie
jwrtuning schreef:Kan me herinneren dat ik ook zoiets had met mijn KTM 300 toen ik hem net (nieuw) gekocht had.
Een sxs uitlaatsysteem heeft het probleem direct verholpen!\
Ik denk dat het ook wel ietwat pijp gerelateerd is. Maar ga die kant nog niet op met proberen. Het geld is op :wink:

Enne Bosje. 95 en 98 al geprobeert, noppo resultaat.
Gas dichthouden kan geen kwaad hoor. Als je je afstelling tenminste voor elkaar hebt :wink: , want anders zou het inderdaad duur kunnen worden :)
Gas dicht met een 5 km downhill is inderdaad niet lekker voor een 2takt die daarbij 5000 rpms maakt. :roll:

Geplaatst: ma okt 22, 2007 12:29
door Stefannn
kwestie van een nieuwe bougie

Geplaatst: ma okt 22, 2007 12:36
door Stefannn
klaas xr250r schreef:Valse lucht?
of mischien verstopte benzinekraan? 8)
Staat die niet op marktplaats die motor vban jou?