Pagina 1 van 2
onderhouds intervallen
Geplaatst: di okt 16, 2007 19:24
door brommer
waar moet ik aan denken, dus olie dingen stellen etc.
en dan recratief beginners niveau otr en eens in de twee weken crossbaantje , niks wilds.
En dan het liefst niet in uren maar in kilometers (ja ik weet dat eht wat uitmaakt wat voor kilometers)(ok crossbaan is duidelijker in uren, dat si dan 3 maal 20 minuten is een uur in de twee weken)
crf450x
rxv 450/550 2008 (wat ik heb gelezen zijn de intervallen met het dubbele vergroot)
van die 450 bmw weet niemand wat van geloof ik.
alvast bedankt.
Geplaatst: di okt 16, 2007 20:02
door pHreaC
om de 500km olie
om de 1000km olie+oliefilter
luchtfilter als ie vuil is
kleppen stellen op 1000+3000+5000+8000...km
grtz
pHreaC
Geplaatst: do okt 18, 2007 10:20
door Sven
Welke fabrikant maakt nu een moto waar je om de 500km andere olie moet indoen? Schandalig !
Mijn DRZ krijgt om de 5000km verse olie en filter. Kleppen zal ik na 20.000km eens bekijken.
Geplaatst: do okt 18, 2007 10:30
door Jo VdB
Sven, wel appels met appels vergelijken, nietwaar.
Jouw DRZ is zeker een goede moto, maar niet te vergelijken met een EXC, WRF, CRFX, ..
Jo VdB
Geplaatst: do okt 18, 2007 14:42
door wr450f'05
pHreaC schreef:om de 500km olie
om de 1000km olie+oliefilter
luchtfilter als ie vuil is
kleppen stellen op 1000+3000+5000+8000...km
grtz
pHreaC
Ik doe het ook ongeveer zo ja.
Alleen de kleppen stel ik wat minder vaak, ik controleer alleen maar meestal staan ze nog goed.
Geplaatst: do okt 18, 2007 14:57
door pHreaC
Stellen is idd verkeerd geformuleerd.
Het is eerder stellen op 1000 en daarna controleren, maar ze staan altijd juist (is dan ook een yamaha
)
Geplaatst: do okt 18, 2007 15:14
door Gix
Sven schreef:Welke fabrikant maakt nu een moto waar je om de 500km andere olie moet indoen? Schandalig !
Mijn DRZ krijgt om de 5000km verse olie en filter. Kleppen zal ik na 20.000km eens bekijken.
5000 km is wel erg veel hoor.
Om de 500 km verversen is misschien schandalig, maar besparen op olie is zeker niet verstandig.
Heb zelf met een DRZ gereden en na 1500 km zag de olie ook roetzwart hoor. Komt het blokje zeker niet ten goede.
Grtz.
Geplaatst: do okt 18, 2007 16:04
door Shifty-PK
Het ligt aan de hoeveelheid olie die je blok bevat.
Een exc heeft iets van 1 liter olie die cross/enduro verbruik om de 500km gewisseld moet worden.
een drz zal bij enduro/allroad gebruik max om de 5000km olie moeten wisselen. Als je er meer mee gaat crossen zal olie wisselen sneller moeten.
Trouwens, is de zwartheid van je olie een graadmeter voor welke staat je olie is? Of is elke olie na 1000km zwart?
Geplaatst: do okt 18, 2007 18:31
door pHreaC
Ik denk dat de viscositeit van je olie een goede graadmeter is. Hij zou als ie er uit komt even dik moeten zijn zo als ie er in gegaan is.
Als ie te dun is, dan smeert ie niet meer.
Geplaatst: do okt 18, 2007 19:38
door brommer
en als die dikker is??
Heb nu een drz s welke is gekietelt. gebruik hem alleen all/offroad en zo nu en dan crossbaan.
Na 2500 was idd de olie pikzwart.
er gaat met filter 1,8l in.
De drz is volgens mij wel redelijk onderhouds vriendelijk maar daar is het vermogen ook naar.(maar met een 440cc kitje ander carb en uitlaatdinges) doet ie het toch lekker met 40pk op het achterwiel en 40 koppel.
Maar ik ben een beetje aan het zoeken naar een andere.
met name de crf450x, de rxv450 spreken me erg aan. Ook de 450 bmw lijkt me een wat(
).(niet dat ik er het geld voor heb, maar wie weet)
Ik heb 3 linkerhanden en weinig tijd. Bij het 2008 model staat dat de onderhouds intervallen bijna verdubbelt zijn(langer uit elkaar dus) maar ik kan nergens info vinden.
die 500 olie dat is idd wat normaal is voor de crossers/hard enduro, had gehoopt dat een 450x of een rxv minder zou zijn.
Geplaatst: do okt 18, 2007 21:37
door pHreaC
Je kan em ook op 1000 smeren, maar uiteindelijk: olie is goedkoper dan nieuwe onderdelen...het is een keuze die je zal moeten maken.
Geplaatst: do okt 18, 2007 22:26
door wr450f'05
Ik denk als je kalm aan doet dat je wel langer kunt rijden met dezelfde olie.
Bij mij is het ook 'tussen de oren', ik weet dat ik veel prettiger rij als ik weet dat alles goed in orde is met het onderhoud.
En als er dan iets kapot gaat weet ik in ieder geval dat het niet kan liggen aan het onderhoud wat de motor heeft gekregen.
En een beetje onderhoud hoord bij de hobby vind ik(of je moet een prive monteur hebben).
Geplaatst: do okt 18, 2007 22:49
door brommer
ik kan echt wel olie wisselen en filtertje plaatsen.
Maak kleppen en dingen heb ik geen verstand van.
Ook staan de brommers buiten en ben ik weers afhankelijk of ik iets kan doen ja of nee.(alhoewel ik nu een party tent heb)
Maar ik weet genoeg
bedankt voor de info.
Geplaatst: vr okt 19, 2007 15:42
door YZF250
brommer schreef:ik kan echt wel olie wisselen en filtertje plaatsen.
Maak kleppen en dingen heb ik geen verstand van.
Ook staan de brommers buiten en ben ik weers afhankelijk of ik iets kan doen ja of nee.(alhoewel ik nu een party tent heb)
Maar ik weet genoeg
bedankt voor de info.
Ook niet echt gezond voor een motor hé ?
Buiten staan in weer en wind.
Geplaatst: vr okt 19, 2007 15:46
door Max_Kool
Als je geen keus hebt... (hoesje erover doet wonderen).
Geplaatst: vr okt 19, 2007 15:50
door YZF250
Ik zou hem desnoods op m'n kamer zetten !:d
Geplaatst: vr okt 19, 2007 17:13
door wr450f'05
Niet iedereen heeft die luxe om hem in de kamer te zetten. Bij mij moet hij voldoende nemen met de schuur.
Geplaatst: vr okt 19, 2007 20:31
door brommer
duits staal kan heel veel hebben.
japans staal iets minder, maar hoesje doet wonderen.
Er zijn mensen die hebben een verwarmde schuur voor hun motor die constant op 17 graden blijft.
dat gaat er bij mij niet in.
Geplaatst: vr okt 19, 2007 22:13
door wr450f'05
Bij mij is het ook niet luxe hoor, ze staan wel ingepakt...........met sloten en alarm.
Geplaatst: za okt 27, 2007 19:01
door brommer
een crf450X laat iedereen die standaard.
Bij een drz400S wordt vrijwel altijd de lucht inlaat vergroot etc.
om meer pk te krijgen en een mooiere air fuel grafiek te krijgen.
Als je een crf450x out of the box hebt moet je daar ook van dat soort dingen doen of is het standaard gewoon goed
Geplaatst: za okt 27, 2007 22:46
door adje
brommer schreef:.
Als je een crf450x out of the box hebt moet je daar ook van dat soort dingen doen of is het standaard gewoon goed
Zadel er af halen en de rubbere snorkel van de bovenkant luchtfilterbak halen.
Aan de zijkant van de luchtfilterbak gaten maken.
De rose draad loskoppelen aan de linkerkant achter het zijschildje.
Grotere hoofdsproeier en stationairsproeier.
Hotcam stage 2 nokkenas monteren
Geplaatst: za okt 27, 2007 22:59
door Noppy
Ik zat vanavond eens te kwijlen op de site
www.husaberg.se en heb wat gebruikershandleidingen gedownload.
Daar zaten ook de onderhoudstabellen bij. Van een beetje sleutelen was ik niet vies, dacht ik. Maar toen ik dat las begreep ik dat ik toch wel iedere 30 uur het blok moest splitsen om allerlei toleranties te controleren.
Daar heb je een opleiding voor nodig of Arjan die het me ff allemaal 1x voordoet
Nee, ik ben nog niet toe aan een Husa, Kim, jij ook niet hoor!
@Adje: ik dacht dat die HC 2 'uit' was, die 'R' nokkenas schijnt super te rijden!
@Kim: de oude EXC400 of de nieuwe EXC 450 is misschien wel wat voor jou? Bij deze laatste moet je de evt. kinderziektes op de koop toenemen of toch maar even wachten.
Kijk maar eens hier op pagina 2, 2e tabel!!!!
http://www.husaberg.se/fileadmin/user_u ... EN_PMS.pdf
Geplaatst: zo okt 28, 2007 08:45
door brommer
DUs een crf450x is out of the box niet pittig genoeg?
Geplaatst: zo okt 28, 2007 08:52
door Noppy
brommer schreef:DUs een crf450x is out of the box niet pittig genoeg?
Te pittig, maar als je 20 jaar MX-ervaring hebt of meer, dan zal je de gasresponse wel lekker vinden.
Ik heb een half uurtje op de CRF van Adje mogen rijden en die vond ik persoonlijk niet vermoeiend. Lekkere motor! Wel eentje die je uitdaagt hard te rijden.
Maar die injectieversie schijnt een monster te zijn. Hoe hou je dat vol als je 8 of 10 uur non-stop in/op het zadel zit?
Geplaatst: zo okt 28, 2007 08:59
door Max_Kool
Noppy,
er staat een conversiegetal ergens waarin het verbruik van 100 liter brandstof vergeleken wordt met 15 bedrijfsuren. En dan valt het weer mee en is het sterk afhankelijk van hoe je gas geeft. Ook begrijpelijk, als je dagen achter elkaar in klapzand aan het zwoegen bent om de snelste te zijn is dat veel zwaarder voor een motor dan dat toeristische gedoe op stenige ondergrond en goed berijdbare paadjes. Ik heb in Spanje 60 liter nodig gehad voor 1 week rijden.
En vergis je niet, voor een Husky, Honda of KTM ofzo heb je te maken met dezelfde soort tabellen hoor.