Pagina 1 van 1
Koelvloeistof
Geplaatst: zo sep 30, 2007 15:30
door Yekko Valegier
Ik heb een LC 4 620 Adventure. Ik had een tijd niet gereden, dus de motor had moeite met starten. Nadat ik hem had weten te starten liet ik hem stationair draaien. Na een minuut of 20, begon koelvloeistof via de ontluchtingsslang van de radiateur naar buiten te spuiten. Het blok was voor mijn gevoel ook behoorlijk heet. Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?
Geplaatst: zo sep 30, 2007 17:12
door adje
20 minuten stationair
, dan moet die wel heet worden.
Door de druk van de koelvloeistof drukt die de radiatordop in en komt de koelvloeistof door het slangetje naar buiten.
Of de Koppakking is kapot.
Geplaatst: zo sep 30, 2007 17:25
door Yekko Valegier
Hoop niet dat koppakking idd kapot is. Ga straks nog eens starten, als íe direct weer begint te spuiten is de kans wél groot ben ik bang. We gaan het zien!
Geplaatst: zo sep 30, 2007 18:14
door mx jake
ook wel een beetje lang 20 min
een yamaha yz450f gaat al overlopen als je bij de start te lang moet wachten
je fiets heeft wel wat rijwind nodig voor koeling
Geplaatst: zo sep 30, 2007 21:51
door Wortel
starten en dan stationair laten lopen is heel slecht voor de motor omdat deze relatief langzaam opwarmt en de olie lang dik blijft en dus de boel niet smeert. Als ie dan eindelijk warm wordt dan krijgt ie geen rijwindkoeling en wordt ie te heet. Altijd meteen gaan rijden! en al helemaal als ie lang heeft stilgestaan!
Als ie koud is en je start hem opnieuw met de radiateur dop eraf dan zie je gauw genoeg of je koppakking lek is door de luchtbellen (of eventueel olie in het water) die eruit komen.
Geplaatst: ma okt 01, 2007 15:04
door bramhonda
Misschien is je dop van de radiateur niet echt lekker meer heb ik ook een keer gehad.
Dan laat die bij weinig druk hem al overlopen.
FF nieuw dopje der op en toen was het bij mij goed.....
Geplaatst: zo okt 07, 2007 21:05
door Yekko Valegier
Vandaag eerst koelvloeistof bijgevuld en gestart. Geen bubbels in de radiateur, dus ik ga er van uit dat de koppakking niet het probleem is. Radiatordop schoongemaakt. Vervolgens een dik uur gereden; onderweg geen lekkage. Toen ik de motor uitzette begon er weer wat koelvloeistof via de overloop te lekken. Gelukkig lang niet zoveel als de eerste keer.
Ik zoek verder.
Geplaatst: zo okt 07, 2007 21:26
door mx jake
het kan ook zijn dat hij te arm loopt
daar word je blok veel warmer van
misschien een vuiltje ergens in de carb
Geplaatst: ma okt 08, 2007 11:58
door Joop
Yekko Valegier schreef:Vandaag eerst koelvloeistof bijgevuld en gestart. Geen bubbels in de radiateur, dus ik ga er van uit dat de koppakking niet het probleem is. Radiatordop schoongemaakt. Vervolgens een dik uur gereden; onderweg geen lekkage. Toen ik de motor uitzette begon er weer wat koelvloeistof via de overloop te lekken. Gelukkig lang niet zoveel als de eerste keer.
Ik zoek verder.
Ik denk dat er verder niets aan de hand is: de eerste lekkage kwam doordat de radiator dop vervuild was en het laatste lekken is waarschijnlijk veroorzaakt door het feit dat de je de radiator te vol hebt gedaan, met als gevolg dat toen je de motor uitzette de koelvloeistof nog iets warmer werd, geen koeling meer van de rijwind en daardoor de koelvloeistof nog verder uitzette en er iets koelvloesitof lekte.
Geplaatst: ma okt 08, 2007 12:20
door Zot
Werkt je ventilator nog? Gaan wel eens stuk op die dingen.
(ja, een 620 adventure heeft een fan)
Geplaatst: ma okt 08, 2007 18:13
door Yekko Valegier
Ik heb de koelvloeistof volgens het garageboek bijgevuld tot vlak boven de lamellen, dus ik ben bang dat, dat het niet is. Kapotte ventilator is mogelijk, die kijk ik na. Ik heb hem niet gehoord, maar je zou verwachten dat hij nog even zou doordraait als je de motor uitzet?
Geplaatst: ma okt 15, 2007 21:24
door Yekko Valegier
Vandaag en gisteren weer gereden. Bij de eerste stop gooide hij er nog een beetje koelvloeistof uit. Daarna niet meer. Ik heb goede hoop dat ik geluk heb en dat het hele probleem is opgelost. Te lang stationair draaien en een vervuilde radiateurdop! Ik hou het in de gaten, vooralsnog bedankt voor jullie adviezen.