Pagina 1 van 1

zuigerveer zat vast

Geplaatst: di sep 25, 2007 13:57
door Sanne
Nadat ik de 10 urencross op de CRF250 had gereden was ik de motor thuis gaan servicen en nadat ik daarmee klaar was zou ik de Honda weer gaan starten. Het lukte niet waardoor ik dacht dat de bougie het leven had gegeven maar later merkte ik dat er ook geen compressie meer was. Dus kleppen testen en die stonden zowaar allemaal nog goed binnen de tolerantie. Daarna de zuiger eruit gehaald en toen zag ik dat de bovenste veer een beetje in de bovenste zuigergoef bleef hangen. Hierna met de zuiger en cilinder naar Nico Bakker gegaan die de boel voor mij heeft opgemeten en concludeerde dat alles nog dik in orde was. Dus conclusie zuigerring zat een beetje vast :roll:

Van de gelegenheid gebruik gemaakt en de kleppen een beetje in de zittingen geslepen met superfijne slijppasta (het handboek zegt namelijk dat het niet mag :? ) Het schijnt dat de zittingen niet uitgewisseld kunnen worden omdat in de cilinderkop zelf zit.
Maar de brommer is weer in orde want ze loopt prima! :D

Geplaatst: di sep 25, 2007 21:05
door Slider
Het probleem met inslijpen van de kleppen zit niet in de zittingen , maar in het feit dat de titanium kleppen van de laatste generatie viertakten voorzien zijn van een opgespoten harde laag op het contactvlak .

Als je dit type inschuurt , zit je op het zachte basis materiaal van de klep , waardoor deze versneld inslaat , en de klep - zitting afdichting snel slechter wordt , en hierna zal de klep "verbranden" , met als gevolg compressieverlies (en startproblemen )

Als de klepzittingen goed zijn , en de kleppen ook is inslijpen (inschuren )
NIET nodig en niet wenselijk .

Controle op afdichting is ook in gedemonteerde toestand goed mogelijk met een vacuumtester .

Om de afdichting van de kleppen te controleren als het motorblok is opgebouwd , is een lektester het aangewezen gereedschap .

succes !

Geplaatst: wo sep 26, 2007 20:29
door GorilaZz
is mijn vork al klaar?