Pagina 1 van 1

YZF 426 steekt water buiten

Geplaatst: za sep 08, 2007 09:41
door ebertus
Hoi allemaal,

Laatst gingen we met een paar vrienden een ritje doen op de crossbaan maar en toen we na een ronde of 10 even gingen pauzeren zag ik dat bij één van m'n vrienden water uit de radiator overloop drupte/stroomde. Het gaat om zijn YZF 426 van 2003. Even laten afkoelen, radiator dop eraf, geen water meer te zien, goed bijgevuld en opnieuw doen draaien. Even stationair laten draaien en een paar keer rustig over en weer en opnieuw water en veel damp uit de overloop (en nu ook uit de dop). Boeltje stilgelegd en gedaan met crossen. Wij dachten aan de culasdichting omdat ik de indruk had dat bij gas geven er plots meer water uit de overloop kwam. Ook waterpomp lijkt ons nog een mogelijkheid. Zitten we er volledig naast of klopt het ongeveer? Heeft ook misschien iemand een idee van de herstel-kosten?

groeten, Ebertus

Re: YZF 426 steekt water buiten

Geplaatst: za sep 08, 2007 09:59
door Bosje
ebertus schreef:Hoi allemaal,

Laatst gingen we met een paar vrienden een ritje doen op de crossbaan maar en toen we na een ronde of 10 even gingen pauzeren zag ik dat bij één van m'n vrienden water uit de radiator overloop drupte/stroomde. Het gaat om zijn YZF 426 van 2003. Even laten afkoelen, radiator dop eraf, geen water meer te zien, goed bijgevuld en opnieuw doen draaien. Even stationair laten draaien en een paar keer rustig over en weer en opnieuw water en veel damp uit de overloop (en nu ook uit de dop). Boeltje stilgelegd en gedaan met crossen. Wij dachten aan de culasdichting omdat ik de indruk had dat bij gas geven er plots meer water uit de overloop kwam. Ook waterpomp lijkt ons nog een mogelijkheid. Zitten we er volledig naast of klopt het ongeveer? Heeft ook misschien iemand een idee van de herstel-kosten?

groeten, Ebertus
Ik denk koppakking :cry:

Geplaatst: za sep 08, 2007 12:53
door Klx300R
426 hebben er snel last van om te "chauferen" zit je radiator niet verstopt?
het is normaal dat die bij stationair begint te koken. maar als hij echt buitensmijt best waterpomp is nakijken (schoepenwieltje durft soms schoepjes te verliezen bij versleten lagertje)
als dat allemaal ok is, join culasse nakijken.
beginnen met makkelijkste 1st dus

Geplaatst: za sep 08, 2007 13:54
door ebertus
Hoe kan ik weten of de radiator verstopt zit? Om de waterpomp te controleren halen we gewoon dat dekseltje er even af?

Geplaatst: za sep 08, 2007 16:03
door JoeBaR
waarschijnlijk een lekke koppakking , de compressie van de zuiger doet overdruk opbouwen in het koelsysteem .

Geplaatst: za sep 08, 2007 18:36
door adje
Volgens mij is ''join culasse'' Belgisch voor koppakking :?
Die is dus waarschijnlijk ergens lek.

Geplaatst: za sep 08, 2007 19:57
door Freestyler
Zou ook kunnen dat uw afluitdop van uw radiator kapot is. Deze mag pas opengaan bij een bepaalde druk en zorgt er dus voor dat uw koelvloeistof niet begint te koken.
Laat hem ook eens even draaien zonder dop, als ge luchtbellen naar boven ziet komen = koppakking om zeep.

Geplaatst: zo sep 09, 2007 19:37
door Sjokske
Pas nog een koppakking van een Yammie 450 vervangen, bij een nieuwe monteren bouten netjes op volgorde en op moment aandraaien en je voorkomt een hoop ge-etter :idea: